Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Geboorte van innovatie Geschreven door Vivienne van Leuken. "The world is made of Circles, and we think in straight Lines." - Peter Senge Soms dan komen verschillende brokjes aan informatie en kennis samen, en dan onstaat er iets nieuws. Innovatie noemen we dat. Laatst gebeurde dat weer eens. Zorgketen In een document over geïntegreerde geboortezorg kwam ik het begrip zorgketen weer tegen. Het woord keten impliceert per definitie een aaneenschakeling van stappen die elkaar logischerwijs opvolgen. Een keten kan een lang recht stuk zijn, maar het kan ook zijn dat begin en eind bijelkaar komen (een ketting). Hoe dan ook impliceert het 'onderdelen die achtereenvolgens aan elkaar zijn geschakeld'. Lijnen vs. Cirkels Peter Senge is internationaal bekend om zijn ideeën over Organisational Learning. Eén van zijn uitspraken staat hier boven aan het begin van dit blog: "The world is made of Circles, and we think in straight Lines". Toen ik deze quote weer eens voorbij zag komen, werd het probleem van de ketenzorg me duidelijk. Een keten is in principe een lijn, 'a straight line' wel te verstaan. Beperking werkelijkheid Door het begrip ketenzorg te gebruiken, beperken we als het ware onze blik op de werkelijkheid. Want de werkelijkheid bestaat uit cirkels. Naar aanleiding van deze gedachte heb ik de werkelijkheid van de integrale geboortezorg zo eenvoudig mogelijk proberen weer te geven. Vastgeroest systeem Een thema binnen de integrale geboortezorg betreft het benoemen van verantwoordelijkheden. Lastig, want de kennis- en kundegebieden van de verschillende professionele stakeholders (gynaecoloog, verloskundige, kraamhulp, lactatiekundige, etc.) overlappen elkaar. Het verschil in kennis en kunde leidt ook tot het gevoel dat er tussen de stakeholders geen gelijkwaardigheid is. Tel daarbij de ketengedachte op en je bevindt je in een vastgeroest systeem. Inzicht door overlap Door in cirkels te denken verandert de visie op de integrale geboortezorg. In onderstaand plaatje heb ik enkele professionele stakeholders uit de geboortezorg met zijn/haar kennis en kunde als een cirkel weergegeven. Daar waar de cirkels elkaar overlappen, daar overlappen ook de kennis en de kunde zich. Als je het over het benoemen van verantwoordelijkheden wilt hebben, moet je de aandacht richten op de plaatsen waar deze cirkels elkaar overlappen. En, betrek ook vooral de mening van de patiënt bij deze excercitie. Zij kan vaak haarscherp de vinger op de juiste plek leggen. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Geboorte van innovatie

circles-senge"The world is made of Circles, and we think in straight Lines." - Peter Senge

Soms dan komen verschillende brokjes aan informatie en kennis samen, en dan onstaat er iets nieuws. Innovatie noemen we dat. Laatst gebeurde dat weer eens.

Zorgketen

In een document over geïntegreerde geboortezorg kwam ik het begrip zorgketen weer tegen. Het woord keten impliceert per definitie een aaneenschakeling van stappen die elkaar logischerwijs opvolgen. Een keten kan een lang recht stuk zijn, maar het kan ook zijn dat begin en eind bijelkaar komen (een ketting). Hoe dan ook impliceert het 'onderdelen die achtereenvolgens aan elkaar zijn geschakeld'.

Lijnen vs. Cirkels

Peter Senge is internationaal bekend om zijn ideeën over Organisational Learning. Eén van zijn uitspraken staat hier boven aan het begin van dit blog: "The world is made of Circles, and we think in straight Lines". Toen ik deze quote weer eens voorbij zag komen, werd het probleem van de ketenzorg me duidelijk. Een keten is in principe een lijn, 'a straight line' wel te verstaan.

Beperking werkelijkheid

Door het begrip ketenzorg te gebruiken, beperken we als het ware onze blik op de werkelijkheid. Want de werkelijkheid bestaat uit cirkels. Naar aanleiding van deze gedachte heb ik de werkelijkheid van de integrale geboortezorg zo eenvoudig mogelijk proberen weer te geven.

Vastgeroest systeem

Een thema binnen de integrale geboortezorg betreft het benoemen van verantwoordelijkheden. Lastig, want de kennis- en kundegebieden van de verschillende professionele stakeholders (gynaecoloog, verloskundige, kraamhulp, lactatiekundige, etc.) overlappen elkaar. Het verschil in kennis en kunde leidt ook tot het gevoel dat er tussen de stakeholders geen gelijkwaardigheid is. Tel daarbij de ketengedachte op en je bevindt je in een vastgeroest systeem.

Inzicht door overlap

Door in cirkels te denken verandert de visie op de integrale geboortezorg. In onderstaand plaatje heb ik enkele professionele stakeholders uit de geboortezorg met zijn/haar kennis en kunde als een cirkel weergegeven.

keten

Daar waar de cirkels elkaar overlappen, daar overlappen ook de kennis en de kunde zich. Als je het over het benoemen van verantwoordelijkheden wilt hebben, moet je de aandacht richten op de plaatsen waar deze cirkels elkaar overlappen. En, betrek ook vooral de mening van de patiënt bij deze excercitie. Zij kan vaak haarscherp de vinger op de juiste plek leggen.


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger

Organisatiekundige & -analist | Leiderschap | Sparringpartner

 

Vivienne van Leuken's Profielfoto
Vivienne van Leuken antwoordt op het onderwerp: #1052 2 jaren 11 maanden geleden
Wat helpt in deze discussies is het daadwerkelijk integreren van het patiëntenperspectief. Dus, de patiënt aan tafel bij deze gesprekken, en aan tafel houden. Met de patiënt aan tafel nemen stakeholders veel gemakkelijker hun verantwoordelijkheid naar zichzelf en naar elkaar.
maboeboe's Profielfoto
maboeboe antwoordt op het onderwerp: #1051 2 jaren 11 maanden geleden
Beste Vivienne,

Helder artikel en herkenbaar, ook in de ouderenzorg. Kwesties die nodig moeten worden aangepakt, blijven liggen omdat niemand er zijn handen aan wil branden. Verantwoordelijkheid wordt vaak door- en afgeschoven. Niet altijd en door iedereen. Maar te vaak om als incident te kunnen worden afgedaan. We zijn niet gewend de kat de bel aan te binden. Lastige gesprekken vermijden we het liefst. Toch moeten ze worden gevoerd. Behandelaars, algemeen begeleiders en management moeten elkaar voortdurend aanspreken op hoe zij hun werk doen. Niet om met een beschuldigende vinger te wijzen, maar om het gesprek te openen over hoe het anders, slimmer of efficiënter kan. Aangeven wat onmogelijk is, maar ook meedenken over hoe het dan wel kan. Melden wanneer het ergens niet goed gaat. Niet om te klagen of verantwoordelijkheid naar een ander door te schuiven, maar vanuit loyaliteit aan de klanten en aan elkaar.
Het systeem zal moeilijk te veranderen zijn. Maar de cultuur hebben we wel degelijk zelf in de hand. Door elkaar vanuit die open houding voortdurend aan te spreken en te bevragen. Met respect voor de positie en deskundigheid van de ander en in de wetenschap dat iedere opmerking en iedere vraag voortkomt uit betrokkenheid met onze klanten. Dat voelt vaak ongemakkelijk, maar het alternatief is nog ongemakkelijker.

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

weconomics-9_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap > Geboorte van innovatie | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
listentothewind_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
Ik zie veel mensen die moeite hebben met hoe onze maatschappij is ingericht. Mensen die graag goed willen doen, maar door de regels van onze systemen worden
weconomics-7_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
Beste Paul, Dat was een hele kluif, die laatste brief van je (Weconomics Dialoog Deel 6, d.d. 1 september 2016). Ondanks dat levert het mij veel kennis
weconomics-5_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
Beste Paul, In je laatste brief snijd je een aantal thema’s aan waaronder: Patronen & Nieuw denken Slimmer werken & Eigen inzicht Deze
weconomics3_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
Beste Paul, Dank voor je uitgebreide antwoord.In de zoektocht naar een nieuwe welvaartsmachine, een nieuw systeem, zullen de oude systeemeisen herkend
Boekpresentatie2_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
rochdale_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > Geboorte van innovatie | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.