person_outline

Geboorte van innovatie

circles-senge"The world is made of Circles, and we think in straight Lines." - Peter Senge

Soms dan komen verschillende brokjes aan informatie en kennis samen, en dan onstaat er iets nieuws. Innovatie noemen we dat. Laatst gebeurde dat weer eens.

Zorgketen

In een document over geïntegreerde geboortezorg kwam ik het begrip zorgketen weer tegen. Het woord keten impliceert per definitie een aaneenschakeling van stappen die elkaar logischerwijs opvolgen. Een keten kan een lang recht stuk zijn, maar het kan ook zijn dat begin en eind bijelkaar komen (een ketting). Hoe dan ook impliceert het 'onderdelen die achtereenvolgens aan elkaar zijn geschakeld'.

Lijnen vs. Cirkels

Peter Senge is internationaal bekend om zijn ideeën over Organisational Learning. Eén van zijn uitspraken staat hier boven aan het begin van dit blog: "The world is made of Circles, and we think in straight Lines". Toen ik deze quote weer eens voorbij zag komen, werd het probleem van de ketenzorg me duidelijk. Een keten is in principe een lijn, 'a straight line' wel te verstaan.

Beperking werkelijkheid

Door het begrip ketenzorg te gebruiken, beperken we als het ware onze blik op de werkelijkheid. Want de werkelijkheid bestaat uit cirkels. Naar aanleiding van deze gedachte heb ik de werkelijkheid van de integrale geboortezorg zo eenvoudig mogelijk proberen weer te geven.

Vastgeroest systeem

Een thema binnen de integrale geboortezorg betreft het benoemen van verantwoordelijkheden. Lastig, want de kennis- en kundegebieden van de verschillende professionele stakeholders (gynaecoloog, verloskundige, kraamhulp, lactatiekundige, etc.) overlappen elkaar. Het verschil in kennis en kunde leidt ook tot het gevoel dat er tussen de stakeholders geen gelijkwaardigheid is. Tel daarbij de ketengedachte op en je bevindt je in een vastgeroest systeem.

Inzicht door overlap

Door in cirkels te denken verandert de visie op de integrale geboortezorg. In onderstaand plaatje heb ik enkele professionele stakeholders uit de geboortezorg met zijn/haar kennis en kunde als een cirkel weergegeven.

keten

Daar waar de cirkels elkaar overlappen, daar overlappen ook de kennis en de kunde zich. Als je het over het benoemen van verantwoordelijkheden wilt hebben, moet je de aandacht richten op de plaatsen waar deze cirkels elkaar overlappen. En, betrek ook vooral de mening van de patiënt bij deze excercitie. Zij kan vaak haarscherp de vinger op de juiste plek leggen.


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger

Organisatiekundige & -analist | Leiderschap | Sparringpartner

 

Vivienne van Leuken's Profielfoto
Vivienne van Leuken antwoordt op het onderwerp: #1052 3 jaren 1 maand geleden
Wat helpt in deze discussies is het daadwerkelijk integreren van het patiëntenperspectief. Dus, de patiënt aan tafel bij deze gesprekken, en aan tafel houden. Met de patiënt aan tafel nemen stakeholders veel gemakkelijker hun verantwoordelijkheid naar zichzelf en naar elkaar.
maboeboe's Profielfoto
maboeboe antwoordt op het onderwerp: #1051 3 jaren 1 maand geleden
Beste Vivienne,

Helder artikel en herkenbaar, ook in de ouderenzorg. Kwesties die nodig moeten worden aangepakt, blijven liggen omdat niemand er zijn handen aan wil branden. Verantwoordelijkheid wordt vaak door- en afgeschoven. Niet altijd en door iedereen. Maar te vaak om als incident te kunnen worden afgedaan. We zijn niet gewend de kat de bel aan te binden. Lastige gesprekken vermijden we het liefst. Toch moeten ze worden gevoerd. Behandelaars, algemeen begeleiders en management moeten elkaar voortdurend aanspreken op hoe zij hun werk doen. Niet om met een beschuldigende vinger te wijzen, maar om het gesprek te openen over hoe het anders, slimmer of efficiënter kan. Aangeven wat onmogelijk is, maar ook meedenken over hoe het dan wel kan. Melden wanneer het ergens niet goed gaat. Niet om te klagen of verantwoordelijkheid naar een ander door te schuiven, maar vanuit loyaliteit aan de klanten en aan elkaar.
Het systeem zal moeilijk te veranderen zijn. Maar de cultuur hebben we wel degelijk zelf in de hand. Door elkaar vanuit die open houding voortdurend aan te spreken en te bevragen. Met respect voor de positie en deskundigheid van de ander en in de wetenschap dat iedere opmerking en iedere vraag voortkomt uit betrokkenheid met onze klanten. Dat voelt vaak ongemakkelijk, maar het alternatief is nog ongemakkelijker.

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.