person_outline

Nemen organisaties hun gedachtegoed wel serieus?

gedachtengoedVeel bedrijven hebben hun visie vastgelegd in kernwaarden. Maar hoe vertaal je die kernwaarden binnen de organisatie dan en vooral naar het uitvoerende niveau?

Als voorbeeld een zorgorganisatie waar de kernwaarden zijn: betrokken, betrouwbaar, ondernemend en vakbekwaam. Vertaald in de missie ‘zorg te bieden vanuit de overtuiging dat ieder mens recht heeft op aandacht, respect en de zorg die nodig is’. De wens is zorg te bieden die past bij de levensstijl van de zorgvrager en zoveel mogelijk als toevoeging aan wat de eigen omgeving kan bieden. De regie blijft bij de verzorgden en er wordt niet overgenomen wat niet overgenomen hoeft te worden.

Maar hoe vertaalt dat zich weer in handelen?

Waarom zien wij de vertaling op uitvoerend niveau niet, of in onvoldoende mate terug? Hoe kan het dat wij op uitvoerend niveau zien dat medewerkers wel betrokken, betrouwbaar, ondernemend en vakbekwaam willen zijn, maar zij het gevoel hebben daar nauwelijks aan toe te komen? Waarom horen wij op uitvoeringsniveau nooit iemand over de kernwaarden praten? Conclusie is dat de visie niet hetzelfde is als het gedachtegoed van de organisatie. De organisatie is er nooit aan toe gekomen de visie en missie uit te werken tot een gedachtegoed dat een levend onderdeel van de organisatie vormt.

Het feitelijke gedachtegoed is een voldragen, gelaagde, meerdimensionale managementfilosofie voor een zorgorganisatie in een omgeving waar marktwerking de norm is. Dit gedachtegoed leeft wel op concernniveau, waarbij de  concern-medewerkers zich kunnen identificeren en waaraan door hen wel een gevoel van gezamenlijkheid wordt ontleend.

Maar daar zit nu juist de kink in de kabel!

Dit gedachtegoed zegt namelijk niets over de zorg zelf.  Het gedachtegoed van de concernstaf is nl. niet het gedachtegoed van de medewerkers op uitvoeringsniveau. Daar voelt men die gezamenlijkheid en die identificatie niet. Het gevolg is een organisatie met een doordachte managementfilosofie die slechts door een deel van de organisatie wordt gekend, begrepen en gedragen.

Wat deze organisatie mist is een, op alle dimensies doordachte, visie op de zorginhoud aan de uitvoeringskant. Een zorgfilosofie die binnen de gehele organisatie leeft als een gedeeld gedachtegoed. Zonder dit gedachtegoed,  blijft de organisatie een verzameling min of meer toevallig met elkaar verbonden onderdelen (zie blog van Vivienne van Leuken, geboorte van Innovaties). Daarbinnen probeert iedereen weliswaar zo goed mogelijk  haar of zijn dagelijks werk te doen, maar voelen de medewerkers op uitvoeringsniveau zich onvoldoende gedragen door een concernstaf c.q. een managementfilosofie die dienstbaar is aan het primaire proces.

In die situatie wordt zowel door medewerkers op uitvoerend niveau, als door cliënten, geen gezamenlijkheid ervaren en ontbreekt de mogelijkheid tot identificatie met de organisatie als geheel. Let wel, dat wil niet zeggen dat de managementfilosofie hier niet deugt. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat de managementfilosofie niet aansluit op de daadwerkelijk verleende zorg omdat beiden niet zijn ingebed in een vitaal en gezamenlijk gedeeld gedachtegoed op het gebied van de inhoud van die zorg. En dan mist ook het uitdragen van een gedegen managementfilosofie haar doel.

En zolang die aansluiting er niet is?

Dan zal iedere poging om de organisatiestructuur te veranderen niet het succes hebben dat daarvan wordt verwacht. Eerst moet de vraag ‘waartoe is deze organisatie op aarde’ worden uitgewerkt tot een vitaal gedachtegoed over de inhoud van de zorg. Een zorgfilosofie die alle organisatieonderdelen kan voeden, inspireren en aanzetten tot het leveren van zorg met de kwaliteit die de organisatie nastreeft.

De criteria die hierbij het belangrijkst zijn:

  • Van afnemende kwaliteit naar optimale kwaliteit voor de cliënt.
  • Van grote organisatorische drukte naar verminderde organisatorische drukte.
  • Van weinig daadkracht en wendbaarheid naar meer daadkracht en wendbaarheid. Ten dienste van de cliënt, niet automatisch ten dienste van de organisatie als geheel; het eerste vloeit namelijk niet vanzelfsprekend voort uit het laatste.

Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Margreet Boeren
Geschreven door Margreet Boeren
Blogger
bloggen lb > Nemen organisaties hun gedachtegoed wel serieus? | leiderschap
bloggen lmb > Nemen organisaties hun gedachtegoed wel serieus? | leiderschap
anton's Profielfoto
anton antwoordt op het onderwerp: #1103 3 jaren 1 maand geleden
Herkenbaar,zeker niet alleen in de zorg maar bij alle grotere organisaties, Gelukkig zijn er ook ondernemers (ook in de zorg) die er anders in staan en juist tijd investeren in de Why vraag van Sinek.
Wij zijn in de fysiotherapiepraktijk van Joost juist begonnen met deze elementaire vraag omdat dit de basis vormt van hoe je een organisatie gaat inrichten. Wil je weten hoe we dit aanpakken, natuurlijk delen we dit regelmatig via onze blog..Feedback is van harte welkom
www.leanquality.nl/blog/fysiotherapie-en-kwaliteit/
Ruud's Profielfoto
Ruud antwoordt op het onderwerp: #1102 3 jaren 1 maand geleden
Hallo Margreet,
dank voor je bijdrage.
Ik was laatst te gast bij een (grote) zorginstelling die vol trots hun kernwaarden presenteerden. Op de vraag 'Zouden jullie klanten jullie deze kernwaarden ook toedichten?' werd het erg stil...

Je kernwaarden 'leef' je als organisatie en als medewerkers (ook als ze niet op papier gezet zijn), en die komen uit de poriën van de organisatie: je klanten voelen heel goed aan wat het is dat jou en je organisatie drijft en bijzonder maakt.

Voor mij ligt daar dan ook de enige echte toetsing of het daadwerkelijk je kernwaarden zijn of dat het gewenste waarden op concernniveau zijn.
Het 'aandurven' om deze vraag bij je klanten te stellen, of je klanten te betrekken bij het proces van opstellen van visie, missie en kernwaarden is ook al een kernwaarde. Die wens ik meer organisaties toe :) > Nemen organisaties hun gedachtegoed wel serieus? | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.