person_outline

Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft?

inzoomenStel je de volgende situatie voor:

Je bent eigenaar van een klein bedrijf. Je weet precies wat je wilt en je hebt medewerkers in dienst die jou en je klant aanvoelen. Ze dragen als het ware het DNA van jouw organisatie uit. Zonder woorden weten ze wat jij wilt. Je kunt met een gerust hart op vakantie. Je hoeft nooit iemand wat uit te leggen. De tent draait zoals het hoort ook als jij er niet bent.

Dit is een droomsituatie en komt bijna nooit voor. Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat het in grote organisaties helemaal niet voorkomt omdat er bijna nooit echt nagedacht is over zoiets als het DNA van de organisatie. Natuurlijk zijn er wel kernwaarden, een missie en een visie. Maar de kernwaarden of zoals ik liever zeg het DNA, zijn eigenlijk nooit echt geïmplementeerd!

Stel je bent een kinderdagverblijf en je stelt het kind centraal. Dan betekent dit dat het kind centraal staat in elk proces. Dat klinkt makkelijk, maar is het niet! Als je in een grote organisatie werkt, dan heb je vaak een stafafdeling die heel ver van het dienstverlenend proces staat. De stafafdeling heeft vaak geen benul van wat belangrijk is voor de uiteindelijke klant.

Ik denk dat hier de sleutel tot succes ligt.

Waarom? Omdat een klant het echt voelt als er over elk detail is nagedacht. Klanten merken echt wel het verschil.

Maar hoe doe je dat dan? Kernwaarden of te wel het DNA implementeren?

  1. Stel je kernwaarden of DNA samen met al je medewerkers vast. Zorg voor een breed draagvlak.
  2. De kernwaarden of het DNA wordt concreter gemaakt in de houding die van medewerkers wordt verwacht.
  3. Vervolgens worden de competenties omschreven die uit deze houding voortvloeien.
  4. Vertaal de houdingen uiteindelijk in gedrag.
  5. Zorg voor een goed werkende jaarlijkse cyclus voor de evaluatie van het functioneren van alle individuele medewerkers. Bijvoorbeeld in de vorm van resultaat en ontwikkelingsgesprekken.

Als je de bovenstaande vijf stappen samen met je medewerkers doorloopt en er met elkaar consensus over hebt bereikt, dan weet ik zeker dat het vele malen makkelijker zal zijn om de afdeling te sturen. Je hoeft je echt niet meer druk te maken over kleine dingen, omdat iedereen dan weet wat er van elkaar verwacht wordt.

Als de kernwaarden echt door iedereen gedragen worden, dan wordt iedereen er blijer van. Ook de klant. Alle niveaus van de organisatie werken aan hetzelfde doel en dit ontgaat een klant niet!

Deze zal dat waarderen en blijven terugkomen. Dit zal daarom ook de concurrentie positie van de organisatie versterken. Daar ben ik van overtuigd. Het DNA van je organisatie bepaalt dus of je in crisis tijden overleeft!

Warme groet,

Pia Rauhala


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Pia Rauhala
Geschreven door Pia Rauhala
Blogger Expert
bloggen lb > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
bloggen lmb > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.