Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? Geschreven door Pia Rauhala. Stel je de volgende situatie voor: Je bent eigenaar van een klein bedrijf. Je weet precies wat je wilt en je hebt medewerkers in dienst die jou en je klant aanvoelen. Ze dragen als het ware het DNA van jouw organisatie uit. Zonder woorden weten ze wat jij wilt. Je kunt met een gerust hart op vakantie. Je hoeft nooit iemand wat uit te leggen. De tent draait zoals het hoort ook als jij er niet bent. Dit is een droomsituatie en komt bijna nooit voor. Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat het in grote organisaties helemaal niet voorkomt omdat er bijna nooit echt nagedacht is over zoiets als het DNA van de organisatie. Natuurlijk zijn er wel kernwaarden, een missie en een visie. Maar de kernwaarden of zoals ik liever zeg het DNA, zijn eigenlijk nooit echt geïmplementeerd! Stel je bent een kinderdagverblijf en je stelt het kind centraal. Dan betekent dit dat het kind centraal staat in elk proces. Dat klinkt makkelijk, maar is het niet! Als je in een grote organisatie werkt, dan heb je vaak een stafafdeling die heel ver van het dienstverlenend proces staat. De stafafdeling heeft vaak geen benul van wat belangrijk is voor de uiteindelijke klant. Ik denk dat hier de sleutel tot succes ligt. Waarom? Omdat een klant het echt voelt als er over elk detail is nagedacht. Klanten merken echt wel het verschil. Maar hoe doe je dat dan? Kernwaarden of te wel het DNA implementeren? Stel je kernwaarden of DNA samen met al je medewerkers vast. Zorg voor een breed draagvlak. De kernwaarden of het DNA wordt concreter gemaakt in de houding die van medewerkers wordt verwacht. Vervolgens worden de competenties omschreven die uit deze houding voortvloeien. Vertaal de houdingen uiteindelijk in gedrag. Zorg voor een goed werkende jaarlijkse cyclus voor de evaluatie van het functioneren van alle individuele medewerkers. Bijvoorbeeld in de vorm van resultaat en ontwikkelingsgesprekken. Als je de bovenstaande vijf stappen samen met je medewerkers doorloopt en er met elkaar consensus over hebt bereikt, dan weet ik zeker dat het vele malen makkelijker zal zijn om de afdeling te sturen. Je hoeft je echt niet meer druk te maken over kleine dingen, omdat iedereen dan weet wat er van elkaar verwacht wordt. Als de kernwaarden echt door iedereen gedragen worden, dan wordt iedereen er blijer van. Ook de klant. Alle niveaus van de organisatie werken aan hetzelfde doel en dit ontgaat een klant niet! Deze zal dat waarderen en blijven terugkomen. Dit zal daarom ook de concurrentie positie van de organisatie versterken. Daar ben ik van overtuigd. Het DNA van je organisatie bepaalt dus of je in crisis tijden overleeft! Warme groet, Pia Rauhala .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft?

inzoomenStel je de volgende situatie voor:

Je bent eigenaar van een klein bedrijf. Je weet precies wat je wilt en je hebt medewerkers in dienst die jou en je klant aanvoelen. Ze dragen als het ware het DNA van jouw organisatie uit. Zonder woorden weten ze wat jij wilt. Je kunt met een gerust hart op vakantie. Je hoeft nooit iemand wat uit te leggen. De tent draait zoals het hoort ook als jij er niet bent.

Dit is een droomsituatie en komt bijna nooit voor. Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat het in grote organisaties helemaal niet voorkomt omdat er bijna nooit echt nagedacht is over zoiets als het DNA van de organisatie. Natuurlijk zijn er wel kernwaarden, een missie en een visie. Maar de kernwaarden of zoals ik liever zeg het DNA, zijn eigenlijk nooit echt geïmplementeerd!

Stel je bent een kinderdagverblijf en je stelt het kind centraal. Dan betekent dit dat het kind centraal staat in elk proces. Dat klinkt makkelijk, maar is het niet! Als je in een grote organisatie werkt, dan heb je vaak een stafafdeling die heel ver van het dienstverlenend proces staat. De stafafdeling heeft vaak geen benul van wat belangrijk is voor de uiteindelijke klant.

Ik denk dat hier de sleutel tot succes ligt.

Waarom? Omdat een klant het echt voelt als er over elk detail is nagedacht. Klanten merken echt wel het verschil.

Maar hoe doe je dat dan? Kernwaarden of te wel het DNA implementeren?

  1. Stel je kernwaarden of DNA samen met al je medewerkers vast. Zorg voor een breed draagvlak.
  2. De kernwaarden of het DNA wordt concreter gemaakt in de houding die van medewerkers wordt verwacht.
  3. Vervolgens worden de competenties omschreven die uit deze houding voortvloeien.
  4. Vertaal de houdingen uiteindelijk in gedrag.
  5. Zorg voor een goed werkende jaarlijkse cyclus voor de evaluatie van het functioneren van alle individuele medewerkers. Bijvoorbeeld in de vorm van resultaat en ontwikkelingsgesprekken.

Als je de bovenstaande vijf stappen samen met je medewerkers doorloopt en er met elkaar consensus over hebt bereikt, dan weet ik zeker dat het vele malen makkelijker zal zijn om de afdeling te sturen. Je hoeft je echt niet meer druk te maken over kleine dingen, omdat iedereen dan weet wat er van elkaar verwacht wordt.

Als de kernwaarden echt door iedereen gedragen worden, dan wordt iedereen er blijer van. Ook de klant. Alle niveaus van de organisatie werken aan hetzelfde doel en dit ontgaat een klant niet!

Deze zal dat waarderen en blijven terugkomen. Dit zal daarom ook de concurrentie positie van de organisatie versterken. Daar ben ik van overtuigd. Het DNA van je organisatie bepaalt dus of je in crisis tijden overleeft!

Warme groet,

Pia Rauhala


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Pia Rauhala
Geschreven door Pia Rauhala
Blogger
bloggen lb > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
bloggen lmb > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

hondseb_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Het zijn drukke tijden voor de zomervakantie. Halfjaarrapportages en projectevaluaties moeten af. Talloze borrels, afscheidsfeesten en zomerfeesten. Voor
lichttunnelweb_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Ik was van de week naar de crematie van de vader van een dierbare vriendin. Het was een indrukwekkende afscheid. Ik kende haar vader niet persoonlijk,
cactuskleinweb_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
In mijn baan als manager communicatie en kwaliteit had ik wel eens een ‘mystery guest’ ingezet om te kijken hoe onze klanten te woord werden gestaan.
solnedgangpieren_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Ik zag van de week een mooi filmpje op youtube van Jaap Bressers, die bij het zwemmen zijn nek brak en daardoor in een rolstoel zit. Zijn woorden inspireren
voorbereidingslechtgesprekklein_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Het voeren van slechtnieuwsgesprekken hoort bij het vak van de leidinggevende. Hoe je dit gesprek leidt is niet alleen belangrijk voor de ontvanger maar
Boekpresentatie2_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
rochdale_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > Waarom het DNA van je organisatie bepaalt of je overleeft? | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.