Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Kop- of staartgroep? Geschreven door Frans Wilms.    foto: Marcel Ohlenforst Overal in onze samenleving is er een enorme dynamiek. Ik maak het zelf mee binnen de zorg. Maar wat te denken van het openbaar bestuur, het onderwijs, het geloof, welzijn, woningcorporaties, het midden - en klein bedrijf, de industrie…? Dynamiek vraagt om aanpassing, om verandering. Maar moet je je dan op kop- of op de staartgroep richten? Klankbord Binnen Radar leggen we deze vraag voor aan onze klankbordgroep. Hiermee bespreken we gedachten en opvattingen in een vroegtijdig stadium. Vertegenwoordigers van ondernemingsraad en cliëntenraad bieden - samen met enkele wijze externe mensen - aan mij en mijn collega-leidinggevenden een spiegel. ‘Wat doen we met achterblijvers?’ is dus ook aan hen de vraag. Het antwoord is klip en klaar. Investeer in koplopers, geef middengroepen positieve voorbeelden en neem afscheid van hardnekkige klagers. Aandacht Het is een heel menselijke impuls. Dat je je wilt richten op de achterblijvers. Je wilt graag iedereen meenemen. Het mechanisme dat daardoor ontstaat is gemakkelijk uit te lijnen. Je gaat overtuigen. Je predikt, je verdedigt. Voordat je het weet, krijg je de situatie dat wat je aandacht geeft, groeit...Het is dan ook een illusie om te denken, dat je vooruitkomt wanneer je je richt op de achterblijvers. Inspirerende voorbeelden Het is overigens vrij gemakkelijk te begrijpen, waarom je juist op de kopgroep moet richten. Bij een focus op de achterblijvers loop je namelijk het risico, dat je op denkniveau blijft hangen. Daar kom je niet ver mee. Verandering ontstaat immers pas doordat er iets gebeurt. Door te doen ontstaat beweging. Juist de koplopers staan te popelen om in actie te komen. Hen kun je de ruimte geven om de nieuwe wereld al vast te verkennen. Het motiveert de kopgroep zelf, maar ook het peloton. Juist de middengroep heeft behoefte aan inspirerende voorbeelden. Theory U Dit gedachtegoed zie je ook terug bij de Theorie U. Na de bezinning aan de linker kant van de U is het uitvoeren van pilots de eerste actie aan de rechterkant. Op de motor Wat is in jouw organisatie de belangrijkste veranderopgave? Waar ben je het meest mee bezig? Faciliteer je je voorhoede om tot acties te komen of gaat je meeste aandacht uit naar de achterhoede? Natuurlijk sta je open voor iedereen, maar bedenk dat een plek op de motor tussen kopgroep en peloton te verkiezen is boven een plek in de bezemwagen. Stoplichten Doen: Focus op de voorhoede, op doenAttentie: Ben je veel bezig met overtuigen en verdedigen?Niet doen: Focus op achterhoede, op doemdenkers .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Kop- of staartgroep?

Geschreven door Frans Wilms. Geplaatst op 12 juli 2014.
Hot 3398 treffers 0 favorieten toegevoegd

Kopofstaartgroep2 
 foto: Marcel Ohlenforst

Overal in onze samenleving is er een enorme dynamiek. Ik maak het zelf mee binnen de zorg. Maar wat te denken van het openbaar bestuur, het onderwijs, het geloof, welzijn, woningcorporaties, het midden - en klein bedrijf, de industrie…? Dynamiek vraagt om aanpassing, om verandering. Maar moet je je dan op kop- of op de staartgroep richten?

Klankbord

Binnen Radar leggen we deze vraag voor aan onze klankbordgroep. Hiermee bespreken we gedachten en opvattingen in een vroegtijdig stadium. Vertegenwoordigers van ondernemingsraad en cliëntenraad bieden - samen met enkele wijze externe mensen - aan mij en mijn collega-leidinggevenden een spiegel. ‘Wat doen we met achterblijvers?’ is dus ook aan hen de vraag. Het antwoord is klip en klaar. Investeer in koplopers, geef middengroepen positieve voorbeelden en neem afscheid van hardnekkige klagers.

Aandacht

Het is een heel menselijke impuls. Dat je je wilt richten op de achterblijvers. Je wilt graag iedereen meenemen. Het mechanisme dat daardoor ontstaat is gemakkelijk uit te lijnen. Je gaat overtuigen. Je predikt, je verdedigt. Voordat je het weet, krijg je de situatie dat wat je aandacht geeft, groeit...Het is dan ook een illusie om te denken, dat je vooruitkomt wanneer je je richt op de achterblijvers.

Inspirerende voorbeelden

Het is overigens vrij gemakkelijk te begrijpen, waarom je juist op de kopgroep moet richten. Bij een focus op de achterblijvers loop je namelijk het risico, dat je op denkniveau blijft hangen. Daar kom je niet ver mee. Verandering ontstaat immers pas doordat er iets gebeurt. Door te doen ontstaat beweging. Juist de koplopers staan te popelen om in actie te komen. Hen kun je de ruimte geven om de nieuwe wereld al vast te verkennen. Het motiveert de kopgroep zelf, maar ook het peloton. Juist de middengroep heeft behoefte aan inspirerende voorbeelden.

Theory U

TheoryU
Dit gedachtegoed zie je ook terug bij de Theorie U. Na de bezinning aan de linker kant van de U is het uitvoeren van pilots de eerste actie aan de rechterkant.

Op de motor

Wat is in jouw organisatie de belangrijkste veranderopgave? Waar ben je het meest mee bezig? Faciliteer je je voorhoede om tot acties te komen of gaat je meeste aandacht uit naar de achterhoede? Natuurlijk sta je open voor iedereen, maar bedenk dat een plek op de motor tussen kopgroep en peloton te verkiezen is boven een plek in de bezemwagen.

Stoplichten

Doen: Focus op de voorhoede, op doen
Attentie: Ben je veel bezig met overtuigen en verdedigen?
Niet doen: Focus op achterhoede, op doemdenkers


Frans Wilms

Auteur: Frans Wilms

23 24175 26

Mijn verlangen is om de kracht van mensen te versterken. Hoe doe je dat in situaties, waarin mensen zelf in een complexe omgeving in interactie met anderen keuzes maken? Voor mij is duidelijk, dat dat vraagt om leiderschap, dat verbindend en in presentie is. Simpel weg omdat je daarmee mensen het beste van zichzelf laat geven. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het autoritaire - en strijdende domein van leiderschap vormen al jaren de hoofdstroom in de wereld. In mijn blogs deel ik mijn ervaringen… Zie ook www.leiderschapsdomeinen.nl

Boek ‘Groeien in leiderschap’ vers van de pers
De blogs zijn ontleend aan het boek Groeien in leiderschap. Begin bij jezelf en doe het samen. In dit boek neem ik je mee in de weg die ik gegaan ben. Hoe ik in mijn leiderschap gegroeid ben van controle naar verbinding en presentie. Over mijn vallen en opstaan. Hoe ik ervan leer en geniet. Mijn ervaringen verbind ik met actuele theoretische inzichten. Met praktische handreikingen breng ik je op gedachten waarmee je direct zelf aan de slag kan om je eigen weg te gaan. Om (opnieuw) ambities te kiezen, te oefenen, te leren en te genieten. Het boek kun je hier bestellen.

Hetteke's Profielfoto
Hetteke antwoordt op het onderwerp: #1149 2 jaren 7 maanden geleden
Volgens mij is de kunst van het veranderen je niet op een van de groepen te richten, maar steeds te kijken waar wat nodig is. Voor het begin van de verandering heb je die kopgroep nodig, zij kunnen de verandering massa geven. De andere groepen heb je daarna minstens zo hard nodig. Volgens de systeemtheorie en een aantal psychologische theorieen, geeft elke medewerker (in welke groep hij ook zit) invulling aan een stem die gehoord moet worden. Dus door mensen te definieren als doemdenkers, maak je een redelijk argument monddood. De 'achterhoede' heeft minstens net zoveel goede argumenten als de vooroplopers. Kortom, luister naar iedereen en doe ermee wat past in het verandertraject op het moment dat het past.

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

presentievalkuilen_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
Presentie gaat over de vraag hoe je aanwezig bent te midden van anderen. Ben je écht in interactie met de ander? Zie je de mensen om je heen als mens?
schaakstukken_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
De kans dat ik uit presentie raak is groot, wanneer ik tijdnood voel of op momenten dat ik denk dat ik per se iets moet inbrengen. Helemaal tricky is
aansluitingverliezen_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
Soms zit ik niet meer op dezelfde golflengte als de ander. Dan ben ik zó in mijn eigen gedachtewereld, dat ik onvoldoende rekening houd met hem en dreig
zwijgen_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
Tijdens een bijeenkomst met onze leidinggevenden heeft een van onze managers de leiding. Ineens is er een spannend moment. Er is verwarring. Mensen kijken
presentie_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
Ik ben een kei om in elk nadeel een voordeel te zien. Het glas zie ik bij voorbaat half vol. Wanneer er een hindernis komt, dan begin ik die uit de weg
fotozee_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap > Kop- of staartgroep? | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
rochdale_*_
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > Kop- of staartgroep? | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×