Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! De pleisterplakkers & cursusje motiveren Geschreven door Vivienne van Leuken. In het Financieel Dagblad van 10 oktober 2014 stond een artikel over het faillissement van adviesbureau BoerCroon. Eén uitspraak in dat artikel trok direct mijn aandacht: "Bedrijven willen geen rapporten maar onmiddellijke oplossingen". Beroepseer Ik ben helemaal voor het integreren van het klantenperspectief in je bedrijfsprocessen, maar ik ben ook helemaal voor het bewaken van je eigen integriteit. Waar sta jij voor met je organisatie, waar sta je voor als mens? En in hoeverre kun je hierin een balans zoeken en vinden met wat potentiële klanten vragen? Laat je je verleiden tot snel geld verdienen of kies je ervoor je beroepseer hoog te houden? Kwaliteit kost geld Een goed advies kan, naar mijn mening, enkel worden gedaan op basis van gedegen onderzoek. Dat betekent dat je met mensen moet gaan praten, dat je verschillende bronnen moet aanboren om kwantitatieve en kwalitatieve gegevens te verzamelen. Ja dat kost tijd, en dus geld. Maar kwaliteit kost nu eenmaal geld. Denk alleen maar aan de jaren van opleiding en ervaring die ik heb moeten opdoen om tot de kennis te komen die ik nu heb. Cursusje motiveren Ik zie meer adviesbureaus, maar ook andere bedrijven, die gekozen hebben voor zogenaamde 'quick fixes'. Allerlei producten en diensten worden over de schutting gegooid, maar van geen enkel product of dienst is vastgesteld of het in dienst staat van de vraag in de organisatie. Laat staan of de organisatievraag überhaupt is onderzocht. "Oh, u heeft last van ongemotiveerde medewerkers? Doen we toch lekker een cursusje motiveren". Mag het een onsje meer of minder? De pleisterplakkers Ik zie veel zogenaamde 'pleisterplakkers'. "Ach, de organisatie heeft een wondje of schrammetje, hier heb je mijn geweldige pleister die zorgt dat het wondje weer snel en schoon geneest". Als die 'pleisterplakkers' verder hadden gekeken dan hun neus lang was, dan waren ze wellicht tot de conclusie gekomen dat de organisatie steeds valt omdat het te grote schoenen aan heeft. En, ongemotiveerde medewerkers zijn vaak en vooral een spiegel van het eigen leiderschap. Daar kun je helemaal niets mee met een cursusje motiveren. Jouw keuze doet er toe Wat betreft die uitspraak in het FD: "Bedrijven willen geen rapporten maar onmiddellijke oplossingen". Deze bedrijven stuur ik dus door naar de drogisterij om daar hun pleisters te kopen. Natuurlijk wil ik geld verdienen, maar niet over de rug van mijn eigen beroepseer. Jouw keuze doet er toe, en dat geldt ook voor de opdrachten die je aanneemt, de leveranciers die je kiest en het beleid dat je uitstippelt. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

De pleisterplakkers & cursusje motiveren

band-aidIn het Financieel Dagblad van 10 oktober 2014 stond een artikel over het faillissement van adviesbureau BoerCroon. Eén uitspraak in dat artikel trok direct mijn aandacht: "Bedrijven willen geen rapporten maar onmiddellijke oplossingen".

Beroepseer

Ik ben helemaal voor het integreren van het klantenperspectief in je bedrijfsprocessen, maar ik ben ook helemaal voor het bewaken van je eigen integriteit. Waar sta jij voor met je organisatie, waar sta je voor als mens? En in hoeverre kun je hierin een balans zoeken en vinden met wat potentiële klanten vragen? Laat je je verleiden tot snel geld verdienen of kies je ervoor je beroepseer hoog te houden?

Kwaliteit kost geld

Een goed advies kan, naar mijn mening, enkel worden gedaan op basis van gedegen onderzoek. Dat betekent dat je met mensen moet gaan praten, dat je verschillende bronnen moet aanboren om kwantitatieve en kwalitatieve gegevens te verzamelen. Ja dat kost tijd, en dus geld. Maar kwaliteit kost nu eenmaal geld. Denk alleen maar aan de jaren van opleiding en ervaring die ik heb moeten opdoen om tot de kennis te komen die ik nu heb.

Cursusje motiveren

Ik zie meer adviesbureaus, maar ook andere bedrijven, die gekozen hebben voor zogenaamde 'quick fixes'. Allerlei producten en diensten worden over de schutting gegooid, maar van geen enkel product of dienst is vastgesteld of het in dienst staat van de vraag in de organisatie. Laat staan of de organisatievraag überhaupt is onderzocht. "Oh, u heeft last van ongemotiveerde medewerkers? Doen we toch lekker een cursusje motiveren". Mag het een onsje meer of minder?

De pleisterplakkers

Ik zie veel zogenaamde 'pleisterplakkers'. "Ach, de organisatie heeft een wondje of schrammetje, hier heb je mijn geweldige pleister die zorgt dat het wondje weer snel en schoon geneest". Als die 'pleisterplakkers' verder hadden gekeken dan hun neus lang was, dan waren ze wellicht tot de conclusie gekomen dat de organisatie steeds valt omdat het te grote schoenen aan heeft. En, ongemotiveerde medewerkers zijn vaak en vooral een spiegel van het eigen leiderschap. Daar kun je helemaal niets mee met een cursusje motiveren.

Jouw keuze doet er toe

Wat betreft die uitspraak in het FD: "Bedrijven willen geen rapporten maar onmiddellijke oplossingen". Deze bedrijven stuur ik dus door naar de drogisterij om daar hun pleisters te kopen. Natuurlijk wil ik geld verdienen, maar niet over de rug van mijn eigen beroepseer. Jouw keuze doet er toe, en dat geldt ook voor de opdrachten die je aanneemt, de leveranciers die je kiest en het beleid dat je uitstippelt.


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger

Organisatiekundige & -analist | Leiderschap | Sparringpartner

 


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

weconomics-9_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
listentothewind_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Ik zie veel mensen die moeite hebben met hoe onze maatschappij is ingericht. Mensen die graag goed willen doen, maar door de regels van onze systemen worden
weconomics-7_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Beste Paul, Dat was een hele kluif, die laatste brief van je (Weconomics Dialoog Deel 6, d.d. 1 september 2016). Ondanks dat levert het mij veel kennis
weconomics-5_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Beste Paul, In je laatste brief snijd je een aantal thema’s aan waaronder: Patronen & Nieuw denken Slimmer werken & Eigen inzicht Deze
weconomics3_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Beste Paul, Dank voor je uitgebreide antwoord.In de zoektocht naar een nieuwe welvaartsmachine, een nieuw systeem, zullen de oude systeemeisen herkend
Boekpresentatie2_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
rochdale_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > De pleisterplakkers & cursusje motiveren | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.