Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Les in strategie uit Bangkok Geschreven door Frans Wilms. Strategie en tactiek, je kunt niet zonder één van de twee. Maar wat is nu het verschil? Tijdens een internationale studentenwedstrijd in Maastricht zie ik een prachtig voorbeeld. Collega’s als partners Vanuit Radar hebben we een casus ingebracht. Zestien teams uit alle windstreken van de wereld buigen zich over ons vraagstuk. Het sociale domein in Nederland gaat op de schop. Als Radar zien we het als een mogelijkheid om af te komen van het huidig starre indicatieregiem. We willen veel meer uit kunnen gaan van de daadwerkelijke ondersteuningsbehoefte van cliënten. Maar hoe doe je dat met afnemende middelen. We willen gemeenten en collega’s als partners zien. Maar, word je niet weggevaagd, wanneer anderen hard de concurrentie inzetten en gemeenten dat belonen? Een tactische benadering Het is een casus waar de studenten zich in vastbijten. Het Australische team zet marketing en fondswerving centraal. ‘Maak net als succesvolle fondswervers je sponsoring klein en tastbaar, zodat je als gever het gevoel krijgt ook iets terug te ontvangen. Put inspiratie uit de succesvolle slagzin ‘geef 1 kind in de derde wereld 1 jaar te eten’. Dan krijg je: ‘adopteer een gezin en geef hen een coach’.’ Ze brengen hun voordracht gedreven en overtuigend. Maar ik realiseer me dat hun advies ertoe leidt, dat we hetzelfde blijven doen. Het is een oplossing voor de afnemende middelen, maar biedt geen wenkend perspectief voor een andere invulling van ons werk. Het is een typisch voorbeeld van een tactische benadering. De kracht van de ander Hoe anders pakt het team uit Bangkok het aan. Ze benadrukken dat er sprake is van een paradigmashift. Niet uitgaan van indicatieregels maar van de ondersteuningsbehoefte, vraagt in alle dimensies van ons werk om een heroriëntatie. De basis van die heroriëntatie is, dat je in al je doen en laten steeds op zoek bent naar het versterken van de kracht van de ander. Of je nu bij het netwerk van de cliënt bent, bij je collega’s of bij je partners… Steeds is de opdracht om de kracht van de ander te versterken. Wanneer je je dat gedachtengoed eigen maakt, bouw je zelf aan een wereld, waarin de bedoelde paradigmashift vanzelfsprekend is. Zo vertellen ze enthousiast. Een strategische voorzet Daarmee geven ze een krachtige strategische voorzet. Het gaat hier niet meer over hoe we geld krijgen om ons werk te doen, maar over de vraag wat we in de kern zouden moeten willen. Waar tactiek vooral gaat over het hoe, zet strategie de combinatie van het wat en het waarom centraal. Tactische overwegingen leiden veelal tot verbetering. Wat je al deed, ga je doelmatiger doen. Heeft iets strategische consequenties, dan gaat het om vernieuwing. Je wijzigt je koers. Wat er aan de hand is Dit onderscheid kan helpen om je te realiseren, wat er eigenlijk aan de hand is en om snel in te zien, wat onderbelicht blijft. Kijk bijvoorbeeld eens naar de eerstvolgende vergadering. Stel je simpel weg bij elk onderwerp de vraag: is dit tactiek of strategie? Gaat het om verbetering of vernieuwing? Staat het hoe centraal of de combinatie van wat en en waarom? Het geeft je direct inzicht in waar de aandacht op gericht is en wat je daardoor mogelijk laat liggen. Stoplichttweets Te doen: Tactiek en strategie samen zorgen voor verbetering en vernieuwingAttentie: Een kernvraag bij elk voorstel: is dit verbetering of vernieuwing?Niet doen: Je beperken tot tactiek, dan krijg je geen vernieuwing .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Les in strategie uit Bangkok

Geschreven door Frans Wilms. Geplaatst op 05 november 2014.
Hot 2424 treffers 0 favorieten toegevoegd

fotozonStrategie en tactiek, je kunt niet zonder één van de twee. Maar wat is nu het verschil? Tijdens een internationale studentenwedstrijd in Maastricht zie ik een prachtig voorbeeld.

Collega’s als partners

Vanuit Radar hebben we een casus ingebracht. Zestien teams uit alle windstreken van de wereld buigen zich over ons vraagstuk. Het sociale domein in Nederland gaat op de schop. Als Radar zien we het als een mogelijkheid om af te komen van het huidig starre indicatieregiem. We willen veel meer uit kunnen gaan van de daadwerkelijke ondersteuningsbehoefte van cliënten. Maar hoe doe je dat met afnemende middelen. We willen gemeenten en collega’s als partners zien. Maar, word je niet weggevaagd, wanneer anderen hard de concurrentie inzetten en gemeenten dat belonen?

Een tactische benadering

Het is een casus waar de studenten zich in vastbijten. Het Australische team zet marketing en fondswerving centraal. ‘Maak net als succesvolle fondswervers je sponsoring klein en tastbaar, zodat je als gever het gevoel krijgt ook iets terug te ontvangen. Put inspiratie uit de succesvolle slagzin ‘geef 1 kind in de derde wereld 1 jaar te eten’. Dan krijg je: ‘adopteer een gezin en geef hen een coach’.’ Ze brengen hun voordracht gedreven en overtuigend. Maar ik realiseer me dat hun advies ertoe leidt, dat we hetzelfde blijven doen. Het is een oplossing voor de afnemende middelen, maar biedt geen wenkend perspectief voor een andere invulling van ons werk. Het is een typisch voorbeeld van een tactische benadering.

De kracht van de ander

Hoe anders pakt het team uit Bangkok het aan. Ze benadrukken dat er sprake is van een paradigmashift. Niet uitgaan van indicatieregels maar van de ondersteuningsbehoefte, vraagt in alle dimensies van ons werk om een heroriëntatie. De basis van die heroriëntatie is, dat je in al je doen en laten steeds op zoek bent naar het versterken van de kracht van de ander. Of je nu bij het netwerk van de cliënt bent, bij je collega’s of bij je partners… Steeds is de opdracht om de kracht van de ander te versterken. Wanneer je je dat gedachtengoed eigen maakt, bouw je zelf aan een wereld, waarin de bedoelde paradigmashift vanzelfsprekend is. Zo vertellen ze enthousiast.

Een strategische voorzet

Daarmee geven ze een krachtige strategische voorzet. Het gaat hier niet meer over hoe we geld krijgen om ons werk te doen, maar over de vraag wat we in de kern zouden moeten willen. Waar tactiek vooral gaat over het hoe, zet strategie de combinatie van het wat en het waarom centraal. Tactische overwegingen leiden veelal tot verbetering. Wat je al deed, ga je doelmatiger doen. Heeft iets strategische consequenties, dan gaat het om vernieuwing. Je wijzigt je koers.

strategieentactiek

Wat er aan de hand is

Dit onderscheid kan helpen om je te realiseren, wat er eigenlijk aan de hand is en om snel in te zien, wat onderbelicht blijft. Kijk bijvoorbeeld eens naar de eerstvolgende vergadering. Stel je simpel weg bij elk onderwerp de vraag: is dit tactiek of strategie? Gaat het om verbetering of vernieuwing? Staat het hoe centraal of de combinatie van wat en en waarom? Het geeft je direct inzicht in waar de aandacht op gericht is en wat je daardoor mogelijk laat liggen.

Stoplichttweets

Te doen: Tactiek en strategie samen zorgen voor verbetering en vernieuwing
Attentie: Een kernvraag bij elk voorstel: is dit verbetering of vernieuwing?
Niet doen: Je beperken tot tactiek, dan krijg je geen vernieuwing


Frans Wilms

Auteur: Frans Wilms

23 24175 26

Mijn verlangen is om de kracht van mensen te versterken. Hoe doe je dat in situaties, waarin mensen zelf in een complexe omgeving in interactie met anderen keuzes maken? Voor mij is duidelijk, dat dat vraagt om leiderschap, dat verbindend en in presentie is. Simpel weg omdat je daarmee mensen het beste van zichzelf laat geven. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het autoritaire - en strijdende domein van leiderschap vormen al jaren de hoofdstroom in de wereld. In mijn blogs deel ik mijn ervaringen… Zie ook www.leiderschapsdomeinen.nl

Boek ‘Groeien in leiderschap’ vers van de pers
De blogs zijn ontleend aan het boek Groeien in leiderschap. Begin bij jezelf en doe het samen. In dit boek neem ik je mee in de weg die ik gegaan ben. Hoe ik in mijn leiderschap gegroeid ben van controle naar verbinding en presentie. Over mijn vallen en opstaan. Hoe ik ervan leer en geniet. Mijn ervaringen verbind ik met actuele theoretische inzichten. Met praktische handreikingen breng ik je op gedachten waarmee je direct zelf aan de slag kan om je eigen weg te gaan. Om (opnieuw) ambities te kiezen, te oefenen, te leren en te genieten. Het boek kun je hier bestellen.


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

presentievalkuilen_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
Presentie gaat over de vraag hoe je aanwezig bent te midden van anderen. Ben je écht in interactie met de ander? Zie je de mensen om je heen als mens?
schaakstukken_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
De kans dat ik uit presentie raak is groot, wanneer ik tijdnood voel of op momenten dat ik denk dat ik per se iets moet inbrengen. Helemaal tricky is
aansluitingverliezen_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
Soms zit ik niet meer op dezelfde golflengte als de ander. Dan ben ik zó in mijn eigen gedachtewereld, dat ik onvoldoende rekening houd met hem en dreig
zwijgen_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
Tijdens een bijeenkomst met onze leidinggevenden heeft een van onze managers de leiding. Ineens is er een spannend moment. Er is verwarring. Mensen kijken
presentie_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
Ik ben een kei om in elk nadeel een voordeel te zien. Het glas zie ik bij voorbaat half vol. Wanneer er een hindernis komt, dan begin ik die uit de weg
fotozee_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
rochdale_*_
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > Les in strategie uit Bangkok | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×