Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Het dilemma van de verzekeraars Geschreven door Ruud van Lent. Eind vorig jaar was het weer zover, zo'n beetje heel social media land viel over de zorgverzekeraars heen: alles wordt duurder, eigen bijdragen gaan omhoog, er wordt minder vergoed, we worden beperkt in onze keuzes en boven alles: miljarden worden besteed aan reclame campagnes i.p.v. aan verlaging van de kosten of verbetering van de zorg... Na het schrijven van een blog over “Nice guys finish first” werd het mij duidelijk dat de verzekeraars verstrikt zijn geraakt in wat men in de psychologie noemt “the prisoners dilemma”. Twee leden van een criminele bende worden gearresteerd en strikt gescheiden van elkaar in de gevangenis gezet. Ze hebben geen manier om met elkaar te communiceren. De politie geeft aan dat ze te weinig bewijs hebben om de twee gevangen te houden op de oorspronkelijke aanklacht en plannen om de twee misdadigers beiden een jaar in de gevangenis te houden op een andere aanklacht. Tegelijkertijd biedt de politie elk van de misdadigers een pact met de duivel: beiden krijgen de kans om de ander te verraden door aan te geven dat de ander de misdaad begaan heeft, of door samen te werken en te zwijgen.   A verraad A zwijgt B verraad A krijgt 2 jaar gevangenisstrafB krijgt 2 jaargevangenisstraf A krijgt 3 jaar gevangenisstrafB wordt vrijgelaten B zwijgt A wordt vrijgelatenB krijgt 3 jaar gevangenisstraf A krijgt 1 jaar gevangenisstrafB krijgt 1 jaar gevangenisstraf Uitgangspunt is dat de gevangenen geen gelegenheid om elkaar te belonen of te straffen anders dan met de gevangenisstraf die ze krijgen, en dat hun beslissing geen invloed zal hebben hun toekomstige reputatie. Nulsomspel? Stel in Nederland zijn er twee zorgverzekeraars. Iedere verzekeraar heeft de helft van het land als klant. Eén verzekeraar kan meer klanten krijgen door te adverteren. Dat kost (veel) geld, maar daar staat de groei van klanten tegenover. Deze groei gaat ten koste van de concurrent, want de Nederlanders gaan zich niet dubbel verzekeren.Het eindresultaat zal zijn dat beide verzekeraars advertentiekosten maken, zonder dat ze meer klanten krijgen: een situatie vergelijkbaar met een wapenwedloop.De geschetste matrix lijkt een nulsomspel te beschrijven (immers, beide verzekeraars verdelen een markt die niet groter of kleiner wordt: wat de een wint, verliest de ander). Gevangendilemma! Het is echter geen nulsomspel wanneer de advertentiekosten worden meegerekend. In dat geval is er een gezamenlijk voordeel te behalen door allebei NIET te adverteren. Hiermee hebben we dus een variant op het hierboven omschreven gevangenendilemma.   Ik adverteer Ik adverteer niet De concurrent adverteert 50% van Nederland verzekerd bij mij 10% van Nederland verzekerd bij mij De concurrent adverteert niet 90% van Nederland verzekerd bij mij 50% van Nederland verzekerd bij mij Wat zou jij doen? Wat zou jij doen als je de verzekeraar was....Deel het helemaal onder aan deze pagina! .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Het dilemma van de verzekeraars

Geschreven door Ruud van Lent. Geplaatst op 03 januari 2015.
Hot 2445 treffers 0 favorieten toegevoegd

gevangendilemmaEind vorig jaar was het weer zover, zo'n beetje heel social media land viel over de zorgverzekeraars heen: alles wordt duurder, eigen bijdragen gaan omhoog, er wordt minder vergoed, we worden beperkt in onze keuzes en boven alles: miljarden worden besteed aan reclame campagnes i.p.v. aan verlaging van de kosten of verbetering van de zorg...

Na het schrijven van een blog over “Nice guys finish first” werd het mij duidelijk dat de verzekeraars verstrikt zijn geraakt in wat men in de psychologie noemt “the prisoners dilemma”.

Twee leden van een criminele bende worden gearresteerd en strikt gescheiden van elkaar in de gevangenis gezet. Ze hebben geen manier om met elkaar te communiceren. De politie geeft aan dat ze te weinig bewijs hebben om de twee gevangen te houden op de oorspronkelijke aanklacht en plannen om de twee misdadigers beiden een jaar in de gevangenis te houden op een andere aanklacht. Tegelijkertijd biedt de politie elk van de misdadigers een pact met de duivel: beiden krijgen de kans om de ander te verraden door aan te geven dat de ander de misdaad begaan heeft, of door samen te werken en te zwijgen.

  A verraad A zwijgt
B verraad A krijgt 2 jaar gevangenisstraf
B krijgt 2 jaargevangenisstraf
A krijgt 3 jaar gevangenisstraf
B wordt vrijgelaten
B zwijgt A wordt vrijgelaten
B krijgt 3 jaar gevangenisstraf
A krijgt 1 jaar gevangenisstraf
B krijgt 1 jaar gevangenisstraf

Uitgangspunt is dat de gevangenen geen gelegenheid om elkaar te belonen of te straffen anders dan met de gevangenisstraf die ze krijgen, en dat hun beslissing geen invloed zal hebben hun toekomstige reputatie.

Nulsomspel?

Stel in Nederland zijn er twee zorgverzekeraars. Iedere verzekeraar heeft de helft van het land als klant. Eén verzekeraar kan meer klanten krijgen door te adverteren. Dat kost (veel) geld, maar daar staat de groei van klanten tegenover. Deze groei gaat ten koste van de concurrent, want de Nederlanders gaan zich niet dubbel verzekeren.
Het eindresultaat zal zijn dat beide verzekeraars advertentiekosten maken, zonder dat ze meer klanten krijgen: een situatie vergelijkbaar met een wapenwedloop.
De geschetste matrix lijkt een nulsomspel te beschrijven (immers, beide verzekeraars verdelen een markt die niet groter of kleiner wordt: wat de een wint, verliest de ander).

Gevangendilemma!

Het is echter geen nulsomspel wanneer de advertentiekosten worden meegerekend. In dat geval is er een gezamenlijk voordeel te behalen door allebei NIET te adverteren. Hiermee hebben we dus een variant op het hierboven omschreven gevangenendilemma.

  Ik adverteer Ik adverteer niet
De concurrent adverteert 50% van Nederland verzekerd bij mij 10% van Nederland verzekerd bij mij
De concurrent adverteert niet 90% van Nederland verzekerd bij mij 50% van Nederland verzekerd bij mij

Wat zou jij doen?

Wat zou jij doen als je de verzekeraar was....
Deel het helemaal onder aan deze pagina!


Ruud van Lent

Auteur: Ruud van Lent

51 96545 56

Mijn missie is het verder ont-wikkelen van (persoonlijk) leiderschap bij mensen en organisaties. Op een positieve, inspirerende en prikkelende manier bege-leid ik professionals en managers in het loslaten van het oude controle, macht en 'sense of urgency' denken. Hierdoor zal de focus binnen een organisatie / afdeling gaan verschuiven van problemen naar perspectief, van klagen en kritiek geven naar samenwerken, verantwoordelijkheid en eigenaarschap nemen.
Dit resulteert in een verschuiving van macht naar kracht, van controle naar vertrouwen en van 'moeten' naar 'willen'.

Diensten

Wil je meer weten of vrijblijvend een keer samen over de voor jou of jouw organisatie toegevoegde waarde van mijn diensten klankborden? Voel je vrij om [contact] op te nemen, ik kom graag een keer op bezoek voor een goed gesprek!

 

Creatie ↝ Inspiratie ⥁ Verbinden ⇶ Groei ∞ | Leiderschap katalysator ☇ | S.L.Ï.M. ⇢ Servant Leadership Ïn Motion | Coaching ≟ | Open Source ⌘ | Sustainability ♻ | ruudOntwikkelt.nl | Onlinecommunityhub.nl


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

graffiti-revolution_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
Er is reuring in de wereld. Na ons eigen Oekraïne referendum, de Brexit, de verkiezing van Donald Trump als aanstaande president van de Verenigde Staten,
letgo_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
5 jaar Lerende Leiders, vijf jaar intensief bezig zijn met Leiderschap. In die vijf jaar vele vormen en namen voor leiderschap voorbij zien komen. Ik hou
jezelfblijven_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
Ik weet het nog goed, het moment dat ik een coach opleiding ging volgen. Blijkbaar was ik niet de enige want in een keer zag en hoorde ik overal mensen
dieselgate-02_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
Nog maar net bekomen van het lezen van het boek van Joris Luyendijk over de bankencrisis (Boek: “Dit kan niet waar zijn”), staat ons de volgende crisis
kantelgeneratie_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
Waarschijnlijk hebben jullie er wel wat van mee gekregen: Het Kantelingsalfabet: Een unieke co-creatie van meer dan 100 auteurs, redacteuren en partners
fotozee_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
rochdale_*_
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > Het dilemma van de verzekeraars | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×