person_outline

Kunnen leiders files oplossen?

fileKunnen leiders files oplossen?

In de afgelopen jaren heeft het aantal kilometers file in Nederland een dalende lijn laten zien. De overheid heeft diverse maatregelen genomen en mede als gevolg van de diverse crisissen, minder transport, minder banen, stonden mensen gemiddeld minder lang in de file en waren de dagelijkse files korter.

De geluiden van een herstellende economie zijn inmiddels in het groot deel van het land te beluisteren. In sommige delen stijgt het aantal vacatures en het transport van goederen neemt weer toe. Daarmee vertoont ook het aantal dagelijkse kilometers file weer een stijgende lijn. Voor we het weten is voor een groot deel van de reizigers het welbekende spitsgevoel weer terug. Drukte op de stations, overvolle treinen met onvermijdelijke vertragingen en ’s morgens en ’s avonds weer aansluiten in de file.

Files

Voor het ontstaan zijn drie componenten belangrijk. Het aantal auto’s en vrachtauto’s, het aantal kilometers en de breedte van de wegen én het tijdsbestek waarin de hoeveelheid auto’s gelijktijdig op de weg zijn. Daarnaast is natuurlijk het gedrag van sommige weggebruikers, die menen net wat eerder op de plaats van bestemming te moeten zijn dan anderen, mede debet aan het aantal kilometers file.

We kunnen uittellen dat het aantal auto’s en vrachtauto’s verder zal stijgen in de komende periode. Het aantal banen zal weer toenemen en ook zal de hoeveelheid transport toenemen naarmate de economie weer verder aantrekt. Ook al wordt openbaar vervoer gepromoot om wegen te ontlasten, de meeste Nederlanders kiezen graag voor vervoer van en naar werk met de auto.

De groei van het aantal kilometers (snel)weg en de breedte van de wegen, het aantal rijstroken, kent zijn beperkingen en gezien de situatie in Nederland moeten we daarin geen wonderen verwachten.
Kortom, van bovenstaande twee componenten hoeven we van leiders niet al teveel verwachten.

Blijft over de component tijd!

Files ontstaan in Nederland voor het overgrote deel in de ochtend en avond spits waarbij de geschiedenis ons leert dat de meeste pieken van het aantal kilometers file te zien zijn tussen ’s morgens 07:30 uur en 08:30 uur en in de middag tussen pakweg 16:30 uur en 17:30 uur.

In Nederland zijn we gewend aan een aanvangstijd van werken, aanwezig zijn, ergens tussen 08:00 uur en 08:30 uur. Ondanks het gegeven dat in meerdere organisaties de aanvangstijden enigszins flexibel kunnen worden ingevuld, zijn we over het algemeen behoorlijk trouw aan wat we gewend zijn. Dat betekent dat we met z’n allen veel reistijd kwijt blijven zijn aan het aansluiten in de file. Mensen zijn geneigd eerder van huis te gaan, rekening houdend met extra reistijd, of proberen een deel van de file vóór te zijn.

Hier ontstaan de mogelijkheden voor leiders om files op te lossen.

Leiders hebben visie op en verantwoordelijkheid voor het reilen en zeilen van een organisatie en het realiseren van resultaten. Leiders dragen tevens een verantwoordelijkheid voor het welzijn van medewerkers. Betrokken leiders dragen die verantwoordelijkheid voor het welzijn van medewerkers  niet alleen binnen de organisatie, maar ook voor een deel buiten de organisatie. Nederland telt ca. 5 miljoen forenzen die dagelijks van en naar werk reizen. De tijd van reizen wordt voor velen, als gevolg van de dagelijkse files, verdubbeld ten opzichte van de reële reistijd met betrekking tot het aantal af te leggen kilometers.

Stel dat alle leiders van bedrijven, organisaties en overheden besluiten om roosters in te stellen voor werktijden. De aanvang en einde van werktijden voor inzet en aanwezigheid verruimen zodat er een spreiding komt van verkeer over langere tijd zowel ’s morgens als einde van de middag.

Bijvoorbeeld stelt de leider een rooster op waarbij 50 % van de medewerkers om 07:30 uur aanwezig is en de andere 50 % start om 08:30 uur. Dat betekent direct een spreiding voor de tijd waarop deze medewerkers ’s morgens en ’s middags reizen.

Mogelijk is een verdere verspreiding, een verdeling in kwarten, nog effectiever.

  • 25 % begint om 07:00 uur
  • 25 % begint om 07:30 uur
  • 25 % begint om 08:00 uur
  • 25 % begint om 08:30 uur

En zal een rooster uitgaande van een verdeling van 20 % nog meer spreiding realiseren. Dat zou betekenen dat die 5 miljoen forenzen niet gelijktijdig in de file staan, maar verdeeld worden in 5 gelijke aantallen van 1 miljoen. De kans is erg groot dat die verdeling zorgt voor een efficiëntere doorstroming op de weg wat ervoor zal zorgen dat het aantal kilometers file gereduceerd wordt.

Naast reductie van files zorgt dit voor bedrijven en organisaties een langere tijd waarin zij voor klanten goed, ook internationaal, bereikbaar zijn.

Wat houdt de leiders tegen hier morgen mee te beginnen?


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Gerke van Zalk
Geschreven door Gerke van Zalk
Blogger
bloggen lb > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
bloggen lmb > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.