Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Kunnen leiders files oplossen? Geschreven door Gerke van Zalk. Kunnen leiders files oplossen? In de afgelopen jaren heeft het aantal kilometers file in Nederland een dalende lijn laten zien. De overheid heeft diverse maatregelen genomen en mede als gevolg van de diverse crisissen, minder transport, minder banen, stonden mensen gemiddeld minder lang in de file en waren de dagelijkse files korter. De geluiden van een herstellende economie zijn inmiddels in het groot deel van het land te beluisteren. In sommige delen stijgt het aantal vacatures en het transport van goederen neemt weer toe. Daarmee vertoont ook het aantal dagelijkse kilometers file weer een stijgende lijn. Voor we het weten is voor een groot deel van de reizigers het welbekende spitsgevoel weer terug. Drukte op de stations, overvolle treinen met onvermijdelijke vertragingen en ’s morgens en ’s avonds weer aansluiten in de file. Files Voor het ontstaan zijn drie componenten belangrijk. Het aantal auto’s en vrachtauto’s, het aantal kilometers en de breedte van de wegen én het tijdsbestek waarin de hoeveelheid auto’s gelijktijdig op de weg zijn. Daarnaast is natuurlijk het gedrag van sommige weggebruikers, die menen net wat eerder op de plaats van bestemming te moeten zijn dan anderen, mede debet aan het aantal kilometers file. We kunnen uittellen dat het aantal auto’s en vrachtauto’s verder zal stijgen in de komende periode. Het aantal banen zal weer toenemen en ook zal de hoeveelheid transport toenemen naarmate de economie weer verder aantrekt. Ook al wordt openbaar vervoer gepromoot om wegen te ontlasten, de meeste Nederlanders kiezen graag voor vervoer van en naar werk met de auto. De groei van het aantal kilometers (snel)weg en de breedte van de wegen, het aantal rijstroken, kent zijn beperkingen en gezien de situatie in Nederland moeten we daarin geen wonderen verwachten. Kortom, van bovenstaande twee componenten hoeven we van leiders niet al teveel verwachten. Blijft over de component tijd! Files ontstaan in Nederland voor het overgrote deel in de ochtend en avond spits waarbij de geschiedenis ons leert dat de meeste pieken van het aantal kilometers file te zien zijn tussen ’s morgens 07:30 uur en 08:30 uur en in de middag tussen pakweg 16:30 uur en 17:30 uur. In Nederland zijn we gewend aan een aanvangstijd van werken, aanwezig zijn, ergens tussen 08:00 uur en 08:30 uur. Ondanks het gegeven dat in meerdere organisaties de aanvangstijden enigszins flexibel kunnen worden ingevuld, zijn we over het algemeen behoorlijk trouw aan wat we gewend zijn. Dat betekent dat we met z’n allen veel reistijd kwijt blijven zijn aan het aansluiten in de file. Mensen zijn geneigd eerder van huis te gaan, rekening houdend met extra reistijd, of proberen een deel van de file vóór te zijn. Hier ontstaan de mogelijkheden voor leiders om files op te lossen. Leiders hebben visie op en verantwoordelijkheid voor het reilen en zeilen van een organisatie en het realiseren van resultaten. Leiders dragen tevens een verantwoordelijkheid voor het welzijn van medewerkers. Betrokken leiders dragen die verantwoordelijkheid voor het welzijn van medewerkers  niet alleen binnen de organisatie, maar ook voor een deel buiten de organisatie. Nederland telt ca. 5 miljoen forenzen die dagelijks van en naar werk reizen. De tijd van reizen wordt voor velen, als gevolg van de dagelijkse files, verdubbeld ten opzichte van de reële reistijd met betrekking tot het aantal af te leggen kilometers. Stel dat alle leiders van bedrijven, organisaties en overheden besluiten om roosters in te stellen voor werktijden. De aanvang en einde van werktijden voor inzet en aanwezigheid verruimen zodat er een spreiding komt van verkeer over langere tijd zowel ’s morgens als einde van de middag. Bijvoorbeeld stelt de leider een rooster op waarbij 50 % van de medewerkers om 07:30 uur aanwezig is en de andere 50 % start om 08:30 uur. Dat betekent direct een spreiding voor de tijd waarop deze medewerkers ’s morgens en ’s middags reizen. Mogelijk is een verdere verspreiding, een verdeling in kwarten, nog effectiever. 25 % begint om 07:00 uur 25 % begint om 07:30 uur 25 % begint om 08:00 uur 25 % begint om 08:30 uur En zal een rooster uitgaande van een verdeling van 20 % nog meer spreiding realiseren. Dat zou betekenen dat die 5 miljoen forenzen niet gelijktijdig in de file staan, maar verdeeld worden in 5 gelijke aantallen van 1 miljoen. De kans is erg groot dat die verdeling zorgt voor een efficiëntere doorstroming op de weg wat ervoor zal zorgen dat het aantal kilometers file gereduceerd wordt. Naast reductie van files zorgt dit voor bedrijven en organisaties een langere tijd waarin zij voor klanten goed, ook internationaal, bereikbaar zijn. Wat houdt de leiders tegen hier morgen mee te beginnen? .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Kunnen leiders files oplossen?

Geschreven door Gerke van Zalk. Geplaatst op 07 april 2015.
Hot 2378 treffers 0 favorieten toegevoegd

fileKunnen leiders files oplossen?

In de afgelopen jaren heeft het aantal kilometers file in Nederland een dalende lijn laten zien. De overheid heeft diverse maatregelen genomen en mede als gevolg van de diverse crisissen, minder transport, minder banen, stonden mensen gemiddeld minder lang in de file en waren de dagelijkse files korter.

De geluiden van een herstellende economie zijn inmiddels in het groot deel van het land te beluisteren. In sommige delen stijgt het aantal vacatures en het transport van goederen neemt weer toe. Daarmee vertoont ook het aantal dagelijkse kilometers file weer een stijgende lijn. Voor we het weten is voor een groot deel van de reizigers het welbekende spitsgevoel weer terug. Drukte op de stations, overvolle treinen met onvermijdelijke vertragingen en ’s morgens en ’s avonds weer aansluiten in de file.

Files

Voor het ontstaan zijn drie componenten belangrijk. Het aantal auto’s en vrachtauto’s, het aantal kilometers en de breedte van de wegen én het tijdsbestek waarin de hoeveelheid auto’s gelijktijdig op de weg zijn. Daarnaast is natuurlijk het gedrag van sommige weggebruikers, die menen net wat eerder op de plaats van bestemming te moeten zijn dan anderen, mede debet aan het aantal kilometers file.

We kunnen uittellen dat het aantal auto’s en vrachtauto’s verder zal stijgen in de komende periode. Het aantal banen zal weer toenemen en ook zal de hoeveelheid transport toenemen naarmate de economie weer verder aantrekt. Ook al wordt openbaar vervoer gepromoot om wegen te ontlasten, de meeste Nederlanders kiezen graag voor vervoer van en naar werk met de auto.

De groei van het aantal kilometers (snel)weg en de breedte van de wegen, het aantal rijstroken, kent zijn beperkingen en gezien de situatie in Nederland moeten we daarin geen wonderen verwachten.
Kortom, van bovenstaande twee componenten hoeven we van leiders niet al teveel verwachten.

Blijft over de component tijd!

Files ontstaan in Nederland voor het overgrote deel in de ochtend en avond spits waarbij de geschiedenis ons leert dat de meeste pieken van het aantal kilometers file te zien zijn tussen ’s morgens 07:30 uur en 08:30 uur en in de middag tussen pakweg 16:30 uur en 17:30 uur.

In Nederland zijn we gewend aan een aanvangstijd van werken, aanwezig zijn, ergens tussen 08:00 uur en 08:30 uur. Ondanks het gegeven dat in meerdere organisaties de aanvangstijden enigszins flexibel kunnen worden ingevuld, zijn we over het algemeen behoorlijk trouw aan wat we gewend zijn. Dat betekent dat we met z’n allen veel reistijd kwijt blijven zijn aan het aansluiten in de file. Mensen zijn geneigd eerder van huis te gaan, rekening houdend met extra reistijd, of proberen een deel van de file vóór te zijn.

Hier ontstaan de mogelijkheden voor leiders om files op te lossen.

Leiders hebben visie op en verantwoordelijkheid voor het reilen en zeilen van een organisatie en het realiseren van resultaten. Leiders dragen tevens een verantwoordelijkheid voor het welzijn van medewerkers. Betrokken leiders dragen die verantwoordelijkheid voor het welzijn van medewerkers  niet alleen binnen de organisatie, maar ook voor een deel buiten de organisatie. Nederland telt ca. 5 miljoen forenzen die dagelijks van en naar werk reizen. De tijd van reizen wordt voor velen, als gevolg van de dagelijkse files, verdubbeld ten opzichte van de reële reistijd met betrekking tot het aantal af te leggen kilometers.

Stel dat alle leiders van bedrijven, organisaties en overheden besluiten om roosters in te stellen voor werktijden. De aanvang en einde van werktijden voor inzet en aanwezigheid verruimen zodat er een spreiding komt van verkeer over langere tijd zowel ’s morgens als einde van de middag.

Bijvoorbeeld stelt de leider een rooster op waarbij 50 % van de medewerkers om 07:30 uur aanwezig is en de andere 50 % start om 08:30 uur. Dat betekent direct een spreiding voor de tijd waarop deze medewerkers ’s morgens en ’s middags reizen.

Mogelijk is een verdere verspreiding, een verdeling in kwarten, nog effectiever.

  • 25 % begint om 07:00 uur
  • 25 % begint om 07:30 uur
  • 25 % begint om 08:00 uur
  • 25 % begint om 08:30 uur

En zal een rooster uitgaande van een verdeling van 20 % nog meer spreiding realiseren. Dat zou betekenen dat die 5 miljoen forenzen niet gelijktijdig in de file staan, maar verdeeld worden in 5 gelijke aantallen van 1 miljoen. De kans is erg groot dat die verdeling zorgt voor een efficiëntere doorstroming op de weg wat ervoor zal zorgen dat het aantal kilometers file gereduceerd wordt.

Naast reductie van files zorgt dit voor bedrijven en organisaties een langere tijd waarin zij voor klanten goed, ook internationaal, bereikbaar zijn.

Wat houdt de leiders tegen hier morgen mee te beginnen?

bloggen lb > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
bloggen lmb > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap

Gerke van Zalk

Auteur: Gerke van Zalk

8 15400 8

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

onbereikbaar_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
Muren zorgen voor bescherming en blokkades Muren. We bouwen er huizen mee. Gebouwen, fabrieken, kantoren en winkels. Ieder bedrijf en organisatie is gevestigd
nederland_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
Hoe is Nederland gevuld? Ik hoor steeds vaker geluiden van onvrede over zaken als opvang van asielzoekers en vluchtelingen, migratie en integratie. Het
brein-voorkeuren_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
Met verkiezingen weer in zicht komt de molen van beïnvloeding weer op gang. Waar laten wij ons door beïnvloeden? Wat zorgt ervoor welk hokje we op 2
leiderschap_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
De grootste uitdaging van 'executives' is niet het begrijpen van het 'praktiseren' van leiderschap, maar vooral het 'praktiseren' van het eigen begrip
bedenkingen_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
Leiders zijn het altijd eens zijn met wat ze zelf bedenken. We zijn over het algemeen kritischer ten opzichte wat anderen bedenken dan dat we dat zijn
fotozee_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
rochdale_*_
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > Kunnen leiders files oplossen? | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×