Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Een organisatie zonder muren Geschreven door Gerke van Zalk. Muren zorgen voor bescherming en blokkades Muren. We bouwen er huizen mee. Gebouwen, fabrieken, kantoren en winkels. Ieder bedrijf en organisatie is gevestigd in een gebouw met muren. Muren die nodig  zijn om de boel bij elkaar te houden, om het dak te steunen en muren om buiten te kunnen houden wat niet binnen hoort te zijn. Heel vanzelfsprekend zult u zeggen en eigenlijk helemaal niet interessant. Dat zijn de zichtbare muren. De muren die worden gebouwd als afscheiding tussen het één en het ander’. Zichtbaar en functioneel. Hoe zit het met de onzichtbare muren. Die  zijn over het algemeen veel talrijker, maar daar wordt niet of nauwelijks over gesproken. Muren en muurtjes tussen afdelingen, tussen hiërarchische lagen en muren tussen mensen. En nu niet denken dat het bij u in het bedrijf of organisatie wel mee valt met muren. Die zijn er in iedere organisatie en in ieder bedrijf! En ook in uw organisatie vormen muurtjes bescherming en leveren veel meer blokkades op dan u zich bewust bent. In iedere organisatie handelen mensen meer of minder vanuit een zekere mate van zelfbescherming. En hoe meer aandacht voor de hiërarchie, hoe meer mensen zich beschermen achter muurtjes. Ook de wijze van beloning en beoordeling op resultaten kan invloed hebben op de hoogte van muren tussen afdelingen en medewerkers onderling. Dat vormt ook veelal de innerlijke strijd die mensen dagelijks voeren. “Wat zeg ik wel, wat zeg ik niet? Waar besteed ik wel aandacht aan en waar aan niet? Waar val ik mijn leidinggevende of mijn collega’s wel lastig en wanneer slik ik en verstop ik mij achter mijn eigen muurtje?” Een belangrijke muur waar velen zich met grote regelmaat achter verstoppen is de volgende; “Laat ik maar niet zeggen wat ik denk, want wat zullen anderen er wel van vinden!” En een andere muur, “ze zullen wel denken dat . . . . .  “. Bescherming Veel leidinggevenden zijn zich er niet van bewust dat zij een groot aandeel hebben in de hoogte en de dikte van de muren in de organisatie. Zonder dit al te groot te maken is het wel van belang dat leidinggevenden het besef hebben dat de communicatie binnen de organisatie of de afdeling is afgestemd op de wijze waarop de leidinggevende zijn/haar aandacht verdeeld. Zaken die voor een medewerker belangrijk zijn, maar waarbij deze de indruk heeft dat deze voor de leidinggevende in het geheel niet meetellen, blijven al snel achter de muur. Medewerkers nemen alleen risico’s wanneer zij het vertrouwen hebben dat zij door hun leidinggevende en door hun collega’s gesteund worden. Zonder dat vertrouwen geen veiligheid, zonder gevoel van veiligheid bouwt iedereen zijn eigen muur. In de wetenschap dat iedere muur erom vraagt overeind te blijven, kost dit inspanning, energie, manipulatie en aandacht die ten koste gaat van de inspanningen die gevraagd worden. Leidinggevenden zijn, zodra deze muren zichtbaar worden algauw geneigd om deze muren te willen slopen. Het resultaat? Nieuwe muren die nog minder zichtbaar zijn en worden gecamoufleerd om de volgende sloopronde te willen overleven. Kan het anders? Ja, het kan heel goed anders! Sterker nog, eigenlijk weet iedereen wel dat het bouwen van muurtjes en het onderhouden daarvan tot niets anders leidt dan afweer en stagnatie. Een omgeving waarin openheid en vertrouwen, gericht op elkaar aanvullen en elkaar versterken,  zorgt ervoor dat de behoefte aan muurtjes afneemt. Een open cultuur waar een ieder wordt gewaardeerd en wordt uitgedaagd op eigen inbreng, nodigt uit tot samenwerking en zorgt ervoor dat mensen het als versterking zien wanner anderen in ‘hun keuken’ kijken. Dat zorgt voor een omgeving  waarin de diversiteit in denken samensmelt tot één visie die de organisatie versterkt en mensen verbindt. Geen muurtjes die afscheiden maar een open cultuur met respect, empathie en de vraag hoe de organisatie gezamenlijk zo goed mogelijk een stap verder komt. Voor leidinggevenden vraagt dit hun eigen overtuigingen opzij te zetten, zich kwetsbaar op te stellen en medewerkers de ruimte te geven. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Een organisatie zonder muren

onbereikbaarMuren zorgen voor bescherming en blokkades

Muren. We bouwen er huizen mee. Gebouwen, fabrieken, kantoren en winkels. Ieder bedrijf en organisatie is gevestigd in een gebouw met muren. Muren die nodig  zijn om de boel bij elkaar te houden, om het dak te steunen en muren om buiten te kunnen houden wat niet binnen hoort te zijn. Heel vanzelfsprekend zult u zeggen en eigenlijk helemaal niet interessant.

Dat zijn de zichtbare muren. De muren die worden gebouwd als afscheiding tussen het één en het ander’. Zichtbaar en functioneel.
Hoe zit het met de onzichtbare muren. Die  zijn over het algemeen veel talrijker, maar daar wordt niet of nauwelijks over gesproken. Muren en muurtjes tussen afdelingen, tussen hiërarchische lagen en muren tussen mensen. En nu niet denken dat het bij u in het bedrijf of organisatie wel mee valt met muren. Die zijn er in iedere organisatie en in ieder bedrijf!

En ook in uw organisatie vormen muurtjes bescherming en leveren veel meer blokkades op dan u zich bewust bent.

In iedere organisatie handelen mensen meer of minder vanuit een zekere mate van zelfbescherming. En hoe meer aandacht voor de hiërarchie, hoe meer mensen zich beschermen achter muurtjes. Ook de wijze van beloning en beoordeling op resultaten kan invloed hebben op de hoogte van muren tussen afdelingen en medewerkers onderling.

Dat vormt ook veelal de innerlijke strijd die mensen dagelijks voeren. “Wat zeg ik wel, wat zeg ik niet? Waar besteed ik wel aandacht aan en waar aan niet? Waar val ik mijn leidinggevende of mijn collega’s wel lastig en wanneer slik ik en verstop ik mij achter mijn eigen muurtje?”

Een belangrijke muur waar velen zich met grote regelmaat achter verstoppen is de volgende; “Laat ik maar niet zeggen wat ik denk, want wat zullen anderen er wel van vinden!” En een andere muur, “ze zullen wel denken dat . . . . .  “.

Bescherming

Veel leidinggevenden zijn zich er niet van bewust dat zij een groot aandeel hebben in de hoogte en de dikte van de muren in de organisatie. Zonder dit al te groot te maken is het wel van belang dat leidinggevenden het besef hebben dat de communicatie binnen de organisatie of de afdeling is afgestemd op de wijze waarop de leidinggevende zijn/haar aandacht verdeeld. Zaken die voor een medewerker belangrijk zijn, maar waarbij deze de indruk heeft dat deze voor de leidinggevende in het geheel niet meetellen, blijven al snel achter de muur. Medewerkers nemen alleen risico’s wanneer zij het vertrouwen hebben dat zij door hun leidinggevende en door hun collega’s gesteund worden. Zonder dat vertrouwen geen veiligheid, zonder gevoel van veiligheid bouwt iedereen zijn eigen muur.

In de wetenschap dat iedere muur erom vraagt overeind te blijven, kost dit inspanning, energie, manipulatie en aandacht die ten koste gaat van de inspanningen die gevraagd worden. Leidinggevenden zijn, zodra deze muren zichtbaar worden algauw geneigd om deze muren te willen slopen. Het resultaat? Nieuwe muren die nog minder zichtbaar zijn en worden gecamoufleerd om de volgende sloopronde te willen overleven.

Kan het anders?

Ja, het kan heel goed anders! Sterker nog, eigenlijk weet iedereen wel dat het bouwen van muurtjes en het onderhouden daarvan tot niets anders leidt dan afweer en stagnatie.

Een omgeving waarin openheid en vertrouwen, gericht op elkaar aanvullen en elkaar versterken,  zorgt ervoor dat de behoefte aan muurtjes afneemt. Een open cultuur waar een ieder wordt gewaardeerd en wordt uitgedaagd op eigen inbreng, nodigt uit tot samenwerking en zorgt ervoor dat mensen het als versterking zien wanner anderen in ‘hun keuken’ kijken. Dat zorgt voor een omgeving  waarin de diversiteit in denken samensmelt tot één visie die de organisatie versterkt en mensen verbindt. Geen muurtjes die afscheiden maar een open cultuur met respect, empathie en de vraag hoe de organisatie gezamenlijk zo goed mogelijk een stap verder komt.

Voor leidinggevenden vraagt dit hun eigen overtuigingen opzij te zetten, zich kwetsbaar op te stellen en medewerkers de ruimte te geven.


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Gerke van Zalk
Geschreven door Gerke van Zalk
Blogger
advertentie lb > Een organisatie zonder muren | leiderschap
advertentie lmb > Een organisatie zonder muren | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

nederland_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Hoe is Nederland gevuld? Ik hoor steeds vaker geluiden van onvrede over zaken als opvang van asielzoekers en vluchtelingen, migratie en integratie. Het
file_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Kunnen leiders files oplossen? In de afgelopen jaren heeft het aantal kilometers file in Nederland een dalende lijn laten zien. De overheid heeft diverse
brein-voorkeuren_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Met verkiezingen weer in zicht komt de molen van beïnvloeding weer op gang. Waar laten wij ons door beïnvloeden? Wat zorgt ervoor welk hokje we op 2
leiderschap_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
De grootste uitdaging van 'executives' is niet het begrijpen van het 'praktiseren' van leiderschap, maar vooral het 'praktiseren' van het eigen begrip
bedenkingen_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Leiders zijn het altijd eens zijn met wat ze zelf bedenken. We zijn over het algemeen kritischer ten opzichte wat anderen bedenken dan dat we dat zijn
Boekpresentatie2_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
rochdale_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > Een organisatie zonder muren | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×