Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Waardecreatie in de nieuwe tijd Geschreven door Maarten de Winter. Op zoek naar nieuwe invalshoeken Nationaal icoon V&D is failliet en start afgeslankt verder. Met de kennis van nu kijken we terug op dit het proces dat naar de ondergang heeft geleid. De leiders liggen uiteraard onder vuur; zij zijn verantwoordelijk. Welke lessen kunnen we trekken? Wie het weet mag het zeggen. Wat is er veranderd? De nieuwe tijd klopt aan de deur. Het is een tijd van individualisering, beleving, van nieuwe technologie en hoge snelheid van verandering. Managers en leiders proberen hierop te schakelen zoeken nieuwe wegen. Ik heb een stap terug gedaan in de management historie en ontdekt dat “tijd” als een krachtig en verbindend perspectief geeft. Zou dit helpen? Tijd is geld Het eerste tijdperk van het moderne management is dat van de industriële revolutie. Rationalisering domineert de mentaliteit. Henry Ford zei: “je kunt je auto in elke kleur krijgen, als het maar zwart is”. En: “Je moet niet naar je klanten luitsteren, want ze willen snellere paarden”. Hij wist dat kapitaal de meest schaarse productiefactor was en de machine 24/7 moest draaien. Dit is het management van feiten; meningen doen er niet toe. Standaardisatie en controle domineren het management. Tijd is geld. Tijd is snelheid Het tweede tijdperk vanaf de jaren ’60: Socialisering. Richard Roarty zei: "wat werkt is waar". De consument bepaalt wat er wordt gemaakt en wordt hun mening relevant. Inspelen op klantbehoefte vereist wendbaarheid; Kennis wordt de meest schaarse productiefactor. Flexibilisering en iteratie domineren het management. Tijd is nog steeds geld, maar vooral ook snelheid. Tijd is aandacht Het derde tijdperk vanaf deze eeuw: Individualisering. Steve Jobs zei: “Je tijd is schaars, dus verspil het niet door het leven van een ander te leiden” (…) Heb de moed je eigen hart en intuïtie te volgen” We leven in een wereld van ongekende mogelijkheden. Talent is de meest schaarse productiefactor. De uitdaging van het management is een cultuur te creëren waarin mensen elkaar beter maken. Feiten en meningen doen ertoe, maar de toekomst zit in de mogelijkheden. Reflectie kenmerkt het leiderschap. Tijd is geld en snelheid, maar vooral: tijd is aandacht. Wat V&D (niet) heeft gedaan We hebben gelezen hoe V&D vorig jaar het paradigma van 'tijd is geld' heeft geschakeld door hun verhuurders snel op de knieën te dwingen en een loonoffer te eisen. In de analyse van de goeroes komen drie begrippen steeds weer terug: doelgroepen, merkenbeleid en communicatie. Dat is de taal van de meningen. En meningen doen ertoe, natuurlijk.. Dat noodzaakt ertoe time to market te verkorten en de supply chain te optimaliseren (tijd=snelheid). Maar wat heeft V&D gedaan met 'tijd is aandacht'? Toen mijn vrouw vorig jaar ‘s avonds om 7 uur door een uitgestorven V&D liep vroeg zij een verkoopster: waarom zijn jullie open? De verkoopster antwoorde: “Ik begrijp er ook niets van. Het hoger management heeft La Place langer geopend en dwingt ons hier te staan. Er is natuurlijk geen vrouw ter wereld die na het eten nog kleding gaat passen.” Als je denkt dat tijd snelheid is, krijg je een managementfilosofie met alleen een gaspedaal. Dan heb je geen tijd om naar medewerkers te luisteren. V&D kampt al jaren met een motivatie en betrokkenheidsprobleem bij haar medewerkers. En met datzelfde gaspedaal kun je je voorstellen wat er gebeurd met de partners in de relatief lange supply chain van V&D: grote kans dat ze alleen maar afgerekend werden op tijd=geld en snelheid. Met een perspectief van tijd=aandacht creëer je een betere uitgangspositie voor productieve samenwerking. Nieuwe perspectieven op tijd Voor nieuwe waarde creatie zullen organisaties de taal van mogelijkheden moeten leren spreken. Deze ontstaat door aandacht te geven aan fundamentele vragen. Dit is dus niet een tijd van nog snellere iteratie maar van reflectie. Als nieuwe vaardigheid bovenop de vaardigheden van tijd is snelheid en tijd is geld. Als manier van verbinden, terwijl het onderliggende tijdsbewustzijn als een matroesjka is ingesloten. Lerende leiders We hebben nieuwe perspectieven op waardecreatie nodig. Ik denk dat “aandacht” hierin wezenlijk is en dat we leiders nodig hebben die dat verhaal willen verbeelden en vertellen. Want wie medewerkers inspireert om in mogelijkheden te denken en hun talent in te zetten, boort een nieuwe en tot dat moment onbenutte potentie aan. Je hoeft je dan ook niet stuk te lopen in de steeds hogere snelheid. Ik maak mij geen zorgen over de waarde creatie in de nieuwe tijd. Ik zie geweldige mogelijkheden. Wie denkt mee? .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Waardecreatie in de nieuwe tijd

Geschreven door Maarten de Winter. Geplaatst op 21 januari 2016.
Hot 2843 treffers 0 favorieten toegevoegd

matroesjka > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschapOp zoek naar nieuwe invalshoeken

Nationaal icoon V&D is failliet en start afgeslankt verder. Met de kennis van nu kijken we terug op dit het proces dat naar de ondergang heeft geleid. De leiders liggen uiteraard onder vuur; zij zijn verantwoordelijk. Welke lessen kunnen we trekken? Wie het weet mag het zeggen.

Wat is er veranderd?

De nieuwe tijd klopt aan de deur. Het is een tijd van individualisering, beleving, van nieuwe technologie en hoge snelheid van verandering. Managers en leiders proberen hierop te schakelen zoeken nieuwe wegen. Ik heb een stap terug gedaan in de management historie en ontdekt dat “tijd” als een krachtig en verbindend perspectief geeft. Zou dit helpen?

Tijd is geld

Het eerste tijdperk van het moderne management is dat van de industriële revolutie. Rationalisering domineert de mentaliteit. Henry Ford zei: “je kunt je auto in elke kleur krijgen, als het maar zwart is”. En: “Je moet niet naar je klanten luitsteren, want ze willen snellere paarden”. Hij wist dat kapitaal de meest schaarse productiefactor was en de machine 24/7 moest draaien. Dit is het management van feiten; meningen doen er niet toe. Standaardisatie en controle domineren het management. Tijd is geld.

Tijd is snelheid

Het tweede tijdperk vanaf de jaren ’60: Socialisering. Richard Roarty zei: "wat werkt is waar". De consument bepaalt wat er wordt gemaakt en wordt hun mening relevant. Inspelen op klantbehoefte vereist wendbaarheid; Kennis wordt de meest schaarse productiefactor. Flexibilisering en iteratie domineren het management. Tijd is nog steeds geld, maar vooral ook snelheid.

Tijd is aandacht

Het derde tijdperk vanaf deze eeuw: Individualisering. Steve Jobs zei: “Je tijd is schaars, dus verspil het niet door het leven van een ander te leiden” (…) Heb de moed je eigen hart en intuïtie te volgen” We leven in een wereld van ongekende mogelijkheden. Talent is de meest schaarse productiefactor. De uitdaging van het management is een cultuur te creëren waarin mensen elkaar beter maken. Feiten en meningen doen ertoe, maar de toekomst zit in de mogelijkheden. Reflectie kenmerkt het leiderschap. Tijd is geld en snelheid, maar vooral: tijd is aandacht.

Wat V&D (niet) heeft gedaan

We hebben gelezen hoe V&D vorig jaar het paradigma van 'tijd is geld' heeft geschakeld door hun verhuurders snel op de knieën te dwingen en een loonoffer te eisen. In de analyse van de goeroes komen drie begrippen steeds weer terug: doelgroepen, merkenbeleid en communicatie. Dat is de taal van de meningen. En meningen doen ertoe, natuurlijk.. Dat noodzaakt ertoe time to market te verkorten en de supply chain te optimaliseren (tijd=snelheid).

Maar wat heeft V&D gedaan met 'tijd is aandacht'? Toen mijn vrouw vorig jaar ‘s avonds om 7 uur door een uitgestorven V&D liep vroeg zij een verkoopster: waarom zijn jullie open? De verkoopster antwoorde: “Ik begrijp er ook niets van. Het hoger management heeft La Place langer geopend en dwingt ons hier te staan. Er is natuurlijk geen vrouw ter wereld die na het eten nog kleding gaat passen.”

Als je denkt dat tijd snelheid is, krijg je een managementfilosofie met alleen een gaspedaal. Dan heb je geen tijd om naar medewerkers te luisteren. V&D kampt al jaren met een motivatie en betrokkenheidsprobleem bij haar medewerkers.
En met datzelfde gaspedaal kun je je voorstellen wat er gebeurd met de partners in de relatief lange supply chain van V&D: grote kans dat ze alleen maar afgerekend werden op tijd=geld en snelheid. Met een perspectief van tijd=aandacht creëer je een betere uitgangspositie voor productieve samenwerking.

Nieuwe perspectieven op tijd

Voor nieuwe waarde creatie zullen organisaties de taal van mogelijkheden moeten leren spreken. Deze ontstaat door aandacht te geven aan fundamentele vragen. Dit is dus niet een tijd van nog snellere iteratie maar van reflectie. Als nieuwe vaardigheid bovenop de vaardigheden van tijd is snelheid en tijd is geld. Als manier van verbinden, terwijl het onderliggende tijdsbewustzijn als een matroesjka is ingesloten.

Lerende leiders

We hebben nieuwe perspectieven op waardecreatie nodig. Ik denk dat “aandacht” hierin wezenlijk is en dat we leiders nodig hebben die dat verhaal willen verbeelden en vertellen.
Want wie medewerkers inspireert om in mogelijkheden te denken en hun talent in te zetten, boort een nieuwe en tot dat moment onbenutte potentie aan. Je hoeft je dan ook niet stuk te lopen in de steeds hogere snelheid.

Ik maak mij geen zorgen over de waarde creatie in de nieuwe tijd. Ik zie geweldige mogelijkheden. Wie denkt mee?


Maarten de Winter

Auteur: Maarten de Winter

4 0 3

Maarten de Winter (1962) is econoom en managementinnovator met als focus tijd. Hij is founder van Waardecreatie netwerk Archimedes. 

Tijd speelt een rol in de waardeperceptie van klanten, in strategie, bij de ontwikkeling van zelfsturing en talent, co-creatie, innovatie, netwerkregie en op tijd zijn speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van vertrouwen in organisaties. Tijd is dus een bijzonder integrerend perspectief en blijkt transities te kunnen versnellen en waardecreatie te verhogen. 

Maarten houdt zich bezig met de vraag hoe organisaties met tijd omgaan en hoe dit met behulp van verschillende tijdsbegrippen kan worden geprofessionaliseerd. Daarvoor heeft hij vanuit de praktijk unieke werkvormen en hefbomen ontwikkeld, die via Archimedes TimeAcademy aan organisatieprofessionals ter beschikking staan en samen met kennispartners wordt uitgebouwd tot een brede en krachtige toolkit voor leren, veranderen en transitie. Deze vindt je op de bedrijfswebsite.

Ongeveer eenmaal per kwartaal verzorgt Waarde creatie netwerk Archimedes een gratis webinar met een invalshoek op tijd. Je vindt het overzicht hier: https://vimeo.com/channels/1038342. Wil je ook meedoen met een webinar? Stuur ons een mail en we nodigen je uit.


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

andersvereenvoudigen_*_ > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
neezeggen_*_ > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap
Ontspanning “Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Ik durf nu ‘nee’ te zeggen, zegt een van de deelnemers aan de expeditie.
tijd_*_ > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap
In veel branches is er een transitie aan de gang. Nederland kantelt. Nieuwe perspectieven zijn nodig. Kan een bril gebaseerd op “tijd” helpen? Tijd
fotozee_*_ > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
rochdale_*_
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > Waardecreatie in de nieuwe tijd | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×