Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! De mythe van de maestro Geschreven door Klaas Pool. Het is duidelijk de tijd van de maestro’s. Een meerdelige special over Jaap van Zweden en verder een heuse battle tussen een aantal BN-ers op weg naar de titel ‘Maestro 2016’, met uiteindelijk Leona Philippo als overtuigend winnaar. Als dirigent ben je er verantwoordelijk voor om een welluidend geheel te laten ontstaan. Je bepaalt het tempo, de dynamiek en heel belangrijk …… je motiveert de musici om op hun top te presteren. Degenen die de programma’s volgen, hebben kunnen zien dat dirigeren veel verder gaat dan een beetje met je armen zwaaien. Dirigeren is leiding geven pur sang. ‘Wat kunnen we leren van dirigeren?’, is dan ook de vraag. Volgers Dirigeren is leiding geven. Hiermee raken we een teer punt. Want wat is leiding geven? Is dat inderdaad bepalen hoe het gaat? Of is het een samenspel? Je bent pas leider als je volgers hebt, maar de vraag is hoe je volgers krijgt. Kijk naar een dirigent. Natuurlijk geeft hij aan wat het tempo moet zijn, het gaat om zijn interpretatie van een muziekstuk, maar ook de beste dirigent staat in zijn hemd als het orkest hem daarin niet volgt. Daarom wordt er ontzettend veel tijd besteed aan de wisselwerking door dirigent en orkest, om zo samen toe te werken naar een perfecte uitvoering. Een goede dirigent zal er daarom alles aan doen om het allerbeste uit ‘zijn’ mensen te halen. In hoe dirigenten dat doen zie je grote verschillen. De ene dirigent hanteert de baton als een roede en staat haast dreigend op de bok, omdat hij vindt dat daarmee het beste van de musici naar boven wordt gehaald. En mocht een musicus het niveau niet halen dat de dirigent in gedachten had, dan wordt er een remplaçant gezocht. Dat is een manier. Het zijn immers niet de minste dirigenten die op zo’n manier een orkest leiden naar grotere hoogten. Lees hierover ‘De Mythe van de Maëstro’ van Norman Lebrecht: een intrigerende en verbijsterende analyse over dirigenten en macht. Take me to the top Maar het kan ook anders, gelukkig wel. Dirigenten die zich meer opstellen als bandleiders van een jazzband zijn daarvan een voorbeeld. Niet de angst om onderuit te gaan, maar juist de passie regeert bij hen. Een bandleider speelt in de eerste plaats zelf mee. Hij stimuleert de andere bandleden om ‘grote hoogten’ te bereiken: ‘Take me to the top’. De bandleden voelen zich onderdeel van het geheel. Ze weten dat ze mogen verrassen. Sterker nog, zij weten dat de andere bandleden dat ook verwachten. Dat inspireert en leidt tot mooie muzikale resultaten, natuurlijk onder de voorwaarde dat er met goede muzikanten wordt gewerkt. Goede dirigenten en bandleiders gebruiken hun oren en ogen intensief. Ze maken voortdurend verbinding, door met een stimulerend knikje of een stralende mimiek te laten zien dat ze echt mee genieten. Ze weten echter ook wanneer er even strak ‘ingegrepen’ moet worden, maar doen dat op een subtiele manier. Het orkest of de band als geheel is immers belangrijk. Natuurlijk mag een dirigent na een succesvol concert de bloemen in ontvangst nemen, maar hij weet tegelijk aan wie hij de bloemen gaat doorgeven. Hoe stuur ik mijn organisatie aan? De vraag is wat we kunnen leren van de maestro’s. Willen we een strakke dirigent zijn of past de rol van bandleider toch beter bij jezelf en de organisatie? Bij het nadenken daarover is het goed om je eens te verplaatsen in de andere band- of orkestleden. Waarmee denk jij de beste doelen te bereiken, niet alleen op korte termijn, maar vooral ook duurzaam. Het doel mag zijn dat de organisatie en de mensen zich steeds verder ontwikkelen in een optimaal samenspel, waar mensen passie beleven en doorgeven, zodat topprestaties geleverd blijven worden ….. ook als de dirigent een keer een off-day heeft. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

De mythe van de maestro

Geschreven door Klaas Pool. Geplaatst op 08 maart 2016.
Hot 5288 treffers 1 favorieten toegevoegd

maestro > De mythe van de maestro | leiderschapHet is duidelijk de tijd van de maestro’s. Een meerdelige special over Jaap van Zweden en verder een heuse battle tussen een aantal BN-ers op weg naar de titel ‘Maestro 2016’, met uiteindelijk Leona Philippo als overtuigend winnaar. Als dirigent ben je er verantwoordelijk voor om een welluidend geheel te laten ontstaan. Je bepaalt het tempo, de dynamiek en heel belangrijk …… je motiveert de musici om op hun top te presteren. Degenen die de programma’s volgen, hebben kunnen zien dat dirigeren veel verder gaat dan een beetje met je armen zwaaien. Dirigeren is leiding geven pur sang. ‘Wat kunnen we leren van dirigeren?’, is dan ook de vraag.

Volgers

Dirigeren is leiding geven. Hiermee raken we een teer punt. Want wat is leiding geven? Is dat inderdaad bepalen hoe het gaat? Of is het een samenspel? Je bent pas leider als je volgers hebt, maar de vraag is hoe je volgers krijgt. Kijk naar een dirigent. Natuurlijk geeft hij aan wat het tempo moet zijn, het gaat om zijn interpretatie van een muziekstuk, maar ook de beste dirigent staat in zijn hemd als het orkest hem daarin niet volgt. Daarom wordt er ontzettend veel tijd besteed aan de wisselwerking door dirigent en orkest, om zo samen toe te werken naar een perfecte uitvoering. Een goede dirigent zal er daarom alles aan doen om het allerbeste uit ‘zijn’ mensen te halen. In hoe dirigenten dat doen zie je grote verschillen. De ene dirigent hanteert de baton als een roede en staat haast dreigend op de bok, omdat hij vindt dat daarmee het beste van de musici naar boven wordt gehaald. En mocht een musicus het niveau niet halen dat de dirigent in gedachten had, dan wordt er een remplaçant gezocht. Dat is een manier. Het zijn immers niet de minste dirigenten die op zo’n manier een orkest leiden naar grotere hoogten. Lees hierover ‘De Mythe van de Maëstro’ van Norman Lebrecht: een intrigerende en verbijsterende analyse over dirigenten en macht.

Take me to the top

Maar het kan ook anders, gelukkig wel. Dirigenten die zich meer opstellen als bandleiders van een jazzband zijn daarvan een voorbeeld. Niet de angst om onderuit te gaan, maar juist de passie regeert bij hen. Een bandleider speelt in de eerste plaats zelf mee. Hij stimuleert de andere bandleden om ‘grote hoogten’ te bereiken: ‘Take me to the top’. De bandleden voelen zich onderdeel van het geheel. Ze weten dat ze mogen verrassen. Sterker nog, zij weten dat de andere bandleden dat ook verwachten. Dat inspireert en leidt tot mooie muzikale resultaten, natuurlijk onder de voorwaarde dat er met goede muzikanten wordt gewerkt. Goede dirigenten en bandleiders gebruiken hun oren en ogen intensief. Ze maken voortdurend verbinding, door met een stimulerend knikje of een stralende mimiek te laten zien dat ze echt mee genieten. Ze weten echter ook wanneer er even strak ‘ingegrepen’ moet worden, maar doen dat op een subtiele manier. Het orkest of de band als geheel is immers belangrijk. Natuurlijk mag een dirigent na een succesvol concert de bloemen in ontvangst nemen, maar hij weet tegelijk aan wie hij de bloemen gaat doorgeven.

Hoe stuur ik mijn organisatie aan?

De vraag is wat we kunnen leren van de maestro’s. Willen we een strakke dirigent zijn of past de rol van bandleider toch beter bij jezelf en de organisatie? Bij het nadenken daarover is het goed om je eens te verplaatsen in de andere band- of orkestleden. Waarmee denk jij de beste doelen te bereiken, niet alleen op korte termijn, maar vooral ook duurzaam. Het doel mag zijn dat de organisatie en de mensen zich steeds verder ontwikkelen in een optimaal samenspel, waar mensen passie beleven en doorgeven, zodat topprestaties geleverd blijven worden ….. ook als de dirigent een keer een off-day heeft.

advertentie lb > De mythe van de maestro | leiderschap
advertentie lmb > De mythe van de maestro | leiderschap

Klaas Pool

Auteur: Klaas Pool

3 6120 4
worldpoet-546's Profielfoto
worldpoet-546 antwoordt op het onderwerp: #1601 5 maanden 1 week geleden
One spark

One spark can change the world.
One spark, one spark, one spark!

My light will unlock any secret
to share with everyone, anyone
in this beautiful world.

One spark of light
can open every darkness
which never actually existed.

One spark of my light.

Petra Hermans - Voor een betere wereld
Page 56
(I will never ever forget what I did for my people).

Thank you, Klaas Pool
Ik's Profielfoto
Ik antwoordt op het onderwerp: #1546 9 maanden 3 weken geleden

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

gokkast_*_ > De mythe van de maestro | leiderschap
Als je het casino binnenkomt zie je het meteen. Een meest uiteenlopend gezelschap van notoire ‘spelers’ met de handen aan de knoppen van de voorheen
dualismeindepolitiek_*_ > De mythe van de maestro | leiderschap
Sinds 2002 is de Wet dualisering gemeentebestuur van kracht. Sindsdien is er een strikte scheiding tussen besturen en controleren ontstaan. Het college
fotozee_*_ > De mythe van de maestro | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > De mythe van de maestro | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > De mythe van de maestro | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > De mythe van de maestro | leiderschap > De mythe van de maestro | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > De mythe van de maestro | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
rochdale_*_
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > De mythe van de maestro | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > De mythe van de maestro | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > De mythe van de maestro | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > De mythe van de maestro | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×