Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Boardroomrevolutie Geschreven door Jurjen de Lange. Het is tijd voor een Boardroomrevolutie! De afgelopen jaren en zeker de afgelopen maanden wordt je in alle media voortdurend geattendeerd op al #hetnieuwe.... "Het nieuwe werken", "het nieuwe leiderschap", "de nieuwe economie", "het nieuwe verdienmodel"," de nieuwe wereld" en ga zo maar door. Het moet anders, een frisse wind, tijd om alles te vernieuwen. Neem "Nieuw leiderschap", dat is niet nieuw en naast de tientallen nieuwe leiderschapsvormen die zijn ontwikkeld, hebben we het meeste al eerder gezien. De wereld is, zoals u dagelijks ziet en meemaakt, aan het veranderen. Dit vereist ook ander leiderschap en er vind op dit moment dan ook een paradigmashift plaats. Wat ik mis in alle rijtjes "nieuwe" dingen is "het nieuwe gedrag". Iets nieuws volgroeid niet zonder gedragsverandering. Maar in hoeverre vindt dit al plaats? Vervang uw complete personeelsbestand door Zelfstandig Professionals, automatiseer, verkoop of verhuur je saaie panden en verplicht mensen thuis te werken. Geef mensen verantwoordelijkheid en vrijheid om jullie bedrijf succesvoller te maken ipv hen opdrachten uit te laten voeren. Laat het Internet vóór je werken ipv het te zien als grote bedreiging. Nieuwe ideeën, diensten en producten ontstaan zo supersnel. Dit artikel schrijf ik deels uit ergernis en verbazing, maar bovenal schrijf ik dit om een boardroomrevolutie te ontketenen. Het is tijd de nieuwe denkers en de nieuwe leiders echt toe te laten! Van de bestuurskamers tot de achterkamertjes. We zijn elkaar hoorndol aan het maken met alle (al dan niet verzonnen) onderzoeken, doemscenario's, voorspellingen en peilingen. Iedereen gaat er in mee en neemt het zonder meer over. We zijn geneigd om het bij de onderzoeksresultaten te laten en naar elkaar te blijven kijken. Wie o wie zal de eerste stap durven zetten? Het Nederlandse bedrijfsleven en haar besturen moeten nu in actie komen, anders stevenen we af op een collectieve depressie en ontevreden aandeelhouders. De markt is intussen veranderd van push naar pull. Ook bij uw aandeelhouders! Of dat nu de echte aandeelhouders zijn, uw klanten, uw patiënten of gewoon de Nederlandse burgers. Ze schreeuwen inmiddels allemaal om nieuw leiderschap. Maar wat is nu eigenlijk nieuw leiderschap? Je leest veel over het nieuwe type leider in de politiek, de zorg, het onderwijs en zeker in het bedrijfsleven. Maar is deze nieuwe leider wel écht wat er nodig is? Vertoont hij of zij het juiste gedrag dat bij hier bij hoort? En wie bepaalt dit wenselijke gedrag en richtlijnen? "Nieuwe adviseurs" staan op en menen de wijsheid in pacht te hebben en uw organisatie feilloos door deze transitie te kunnen helpen. Weer een nieuw proces, methodiek of organisatieverandering die doorgevoerd moet gaan worden. Betekent dit dan automatisch dat de afdeling, de organisatie of zelfs de maatschappij verandert? Nee! Voor de grosso modo betekent dit dat de werkwijze zal veranderen, maar het gedrag blijft nog steeds hetzelfde... Het is verbazingwekkend dat 80% van alle geschreven en gepubliceerde artikelen afkomstig zijn van, met alle respect, bestuurders uit het "oude denken". Het is het soort bestuurder dat denkt zich een overgangsrol toe te kunnen dichten om zo het gat te overbruggen tussen de komst en acceptatie van écht nieuwe leiders en hun eigen pensioen. Of zien we dit als hét signaal dat het nu echt tijd is dat de inspirerende, innoverende en echt nieuwe denkers op gaan staan en het bestuur instappen? In elk vakblad, blog of artikel zijn het, veelal de babyboomers, die aangeven dat het tijd is voor nieuwe leiders en vernieuwende denkers. Wat me stoort is dat de generatie die het échte verschil kan gaan maken, deze kans niet pakt en veelal de mogelijkheid niet krijgt omdat het zittend bestuur zelf in het zadel wil blijven zitten om de nieuwe leiders op te leiden en te sturen binnen het eigen concern. Maar begrijpt het huidige bestuur deze paradigma shift wel? Of moeten we zover gaan dat de nieuwe leiders het huidige bestuur de kern van het nieuwe denken en het nieuwe leiden bij gaan brengen? Kortom, het is tijd voor een Boardroomrevolutie. Ik heb het van dichtbij mee mogen maken en het kan echt niet meer. De multinationals en beursgenoteerde ondernemingen die echt oprechte goede wil hebben om zich klaar te maken voor de toekomst maar weigeren het bestuur, het leiderschap écht over te geven aan de nieuwe leiders. Ieder zichzelf respecterende multinational is er mee bezig. Ze maken zich allemaal op hun eigen manier op voor de grote verandering en kijken allemaal gespannen om zich heen en richting concurrentie. Hoe ver is de buurman? Vergeten we iets? Moeten we er nog wat specialisten bij halen? Laten we wat workshops sociale media organiseren zodat het middenkader weet dat we er serieus mee bezig zijn. De meest terugkerende valkuil, waar ieder bedrijf op een of andere manier mee in zee gaat en waar menig "expert" zijn zakken mee vult, is de valkuil dat werkelijk iedereen direct, soms uit blinde paniek en uit pure onwetendheid, zich stort op de beschikbare en bekende middelen. (Sociale)Media strategiën, nieuwe marketingplannen, nieuwe websites, "het nieuwe werken" , workshops en lezingen, innoverende producten en diensten, noem maar op. Stop met het zoeken naar de geschikte middelen en begin in het hart van je organisatie. Als je als corporate echt bereid bent de storm vóór te blijven en je nu al te wapenen tegen de onafwendbare veranderingen, vervang, gedeeltelijk, je bestuur! Maak plaats voor nieuwe denkers, jonge mensen uit de ideeën- economie. Gun je onderneming deze nieuwe leiders en geef ze de ruimte om échte veranderingen door te voeren. Uiteraard geflankeerd door de juiste mensen die de processen bewaken en de bedrijfsresultaten monitoren, maar durf het aan, doe het nu het nog niet te laat is. Sturen vanuit je hart, op gevoel en met empathie. Dienend leiderschap waarmee je het beste in ieder mens omhoog zult halen. We erkennen allemaal het belang en de noodzaak, maar niemand durft. Waar zit de angst? Ik begrijp wel waar de weerstand zit en waarom het establishment blijft zitten. "We kunnen de aansturing en leiding van ons concern toch niet in handen geven van relatief jonge en onervaren mensen met wilde ideeën?" Deze verandering moeten we nauwgezet en gecontroleerd doorvoeren. Er moet een backup plan zijn en alle risico's moeten zijn afgedicht. Laat die productiviteit, controle, kostenbesparing, tijdsbesteding gaan en maak mensen zelf verantwoordelijk. We leven in een compleet open wereld, zowel offline als online. Laat de illusie dat je deze gesloten kunt houden gaan en er gaan nieuwe deuren open met ongekende mogelijkheden. En nee, het hele bestuur hoeft ook niet vervangen te worden. laat de nieuwe bestuurders en visionairs uw bedrijf van binnenuit veranderen. Te beginnen bij de mensen, het gedrag, de cultuur,de wensen en behoeften. Er wordt alleen nog maar gestuurd vanuit de ratio, cijfers, peilingen en nog sporadisch vanuit puur gevoel. We roepen allemaal dat het anders moet en niet langer zo kan doorgaan, maar wie begint? Wie durft de eerste stap te zetten? Ik ben er klaar voor! Durf het aan, voor de toekomst van uw concern en de toekomst van onze economie. Jurjen de Lange Twitter: @Jurjendelange .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Boardroomrevolutie

Geschreven door Jurjen de Lange. Geplaatst op 24 november 2011.
Hot 9445 treffers 0 favorieten toegevoegd

CleanSlate > Boardroomrevolutie | leiderschap

Het is tijd voor een Boardroomrevolutie!

De afgelopen jaren en zeker de afgelopen maanden wordt je in alle media voortdurend geattendeerd op al #hetnieuwe.... "Het nieuwe werken", "het nieuwe leiderschap", "de nieuwe economie", "het nieuwe verdienmodel"," de nieuwe wereld" en ga zo maar door.
Het moet anders, een frisse wind, tijd om alles te vernieuwen. Neem "Nieuw leiderschap", dat is niet nieuw en naast de tientallen nieuwe leiderschapsvormen die zijn ontwikkeld, hebben we het meeste al eerder gezien.

De wereld is, zoals u dagelijks ziet en meemaakt, aan het veranderen. Dit vereist ook ander leiderschap en er vind op dit moment dan ook een paradigmashift plaats.

Wat ik mis in alle rijtjes "nieuwe" dingen is "het nieuwe gedrag". Iets nieuws volgroeid niet zonder gedragsverandering. Maar in hoeverre vindt dit al plaats?

Vervang uw complete personeelsbestand door Zelfstandig Professionals, automatiseer, verkoop of verhuur je saaie panden en verplicht mensen thuis te werken. Geef mensen verantwoordelijkheid en vrijheid om jullie bedrijf succesvoller te maken ipv hen opdrachten uit te laten voeren. Laat het Internet vóór je werken ipv het te zien als grote bedreiging. Nieuwe ideeën, diensten en producten ontstaan zo supersnel.

Dit artikel schrijf ik deels uit ergernis en verbazing, maar bovenal schrijf ik dit om een boardroomrevolutie te ontketenen. Het is tijd de nieuwe denkers en de nieuwe leiders echt toe te laten! Van de bestuurskamers tot de achterkamertjes.

We zijn elkaar hoorndol aan het maken met alle (al dan niet verzonnen) onderzoeken, doemscenario's, voorspellingen en peilingen. Iedereen gaat er in mee en neemt het zonder meer over. We zijn geneigd om het bij de onderzoeksresultaten te laten en naar elkaar te blijven kijken. Wie o wie zal de eerste stap durven zetten?

Het Nederlandse bedrijfsleven en haar besturen moeten nu in actie komen, anders stevenen we af op een collectieve depressie en ontevreden aandeelhouders. De markt is intussen veranderd van push naar pull. Ook bij uw aandeelhouders! Of dat nu de echte aandeelhouders zijn, uw klanten, uw patiënten of gewoon de Nederlandse burgers. Ze schreeuwen inmiddels allemaal om nieuw leiderschap.

Maar wat is nu eigenlijk nieuw leiderschap? Je leest veel over het nieuwe type leider in de politiek, de zorg, het onderwijs en zeker in het bedrijfsleven. Maar is deze nieuwe leider wel écht wat er nodig is? Vertoont hij of zij het juiste gedrag dat bij hier bij hoort? En wie bepaalt dit wenselijke gedrag en richtlijnen?
"Nieuwe adviseurs" staan op en menen de wijsheid in pacht te hebben en uw organisatie feilloos door deze transitie te kunnen helpen. Weer een nieuw proces, methodiek of organisatieverandering die doorgevoerd moet gaan worden.

Betekent dit dan automatisch dat de afdeling, de organisatie of zelfs de maatschappij verandert? Nee! Voor de grosso modo betekent dit dat de werkwijze zal veranderen, maar het gedrag blijft nog steeds hetzelfde...

Het is verbazingwekkend dat 80% van alle geschreven en gepubliceerde artikelen afkomstig zijn van, met alle respect, bestuurders uit het "oude denken". Het is het soort bestuurder dat denkt zich een overgangsrol toe te kunnen dichten om zo het gat te overbruggen tussen de komst en acceptatie van écht nieuwe leiders en hun eigen pensioen. Of zien we dit als hét signaal dat het nu echt tijd is dat de inspirerende, innoverende en echt nieuwe denkers op gaan staan en het bestuur instappen?

In elk vakblad, blog of artikel zijn het, veelal de babyboomers, die aangeven dat het tijd is voor nieuwe leiders en vernieuwende denkers. Wat me stoort is dat de generatie die het échte verschil kan gaan maken, deze kans niet pakt en veelal de mogelijkheid niet krijgt omdat het zittend bestuur zelf in het zadel wil blijven zitten om de nieuwe leiders op te leiden en te sturen binnen het eigen concern. Maar begrijpt het huidige bestuur deze paradigma shift wel? Of moeten we zover gaan dat de nieuwe leiders het huidige bestuur de kern van het nieuwe denken en het nieuwe leiden bij gaan brengen? Kortom, het is tijd voor een Boardroomrevolutie.

Ik heb het van dichtbij mee mogen maken en het kan echt niet meer. De multinationals en beursgenoteerde ondernemingen die echt oprechte goede wil hebben om zich klaar te maken voor de toekomst maar weigeren het bestuur, het leiderschap écht over te geven aan de nieuwe leiders.

Ieder zichzelf respecterende multinational is er mee bezig. Ze maken zich allemaal op hun eigen manier op voor de grote verandering en kijken allemaal gespannen om zich heen en richting concurrentie. Hoe ver is de buurman? Vergeten we iets? Moeten we er nog wat specialisten bij halen? Laten we wat workshops sociale media organiseren zodat het middenkader weet dat we er serieus mee bezig zijn.

De meest terugkerende valkuil, waar ieder bedrijf op een of andere manier mee in zee gaat en waar menig "expert" zijn zakken mee vult, is de valkuil dat werkelijk iedereen direct, soms uit blinde paniek en uit pure onwetendheid, zich stort op de beschikbare en bekende middelen. (Sociale)Media strategiën, nieuwe marketingplannen, nieuwe websites, "het nieuwe werken" , workshops en lezingen, innoverende producten en diensten, noem maar op.

Stop met het zoeken naar de geschikte middelen en begin in het hart van je organisatie. Als je als corporate echt bereid bent de storm vóór te blijven en je nu al te wapenen tegen de onafwendbare veranderingen, vervang, gedeeltelijk, je bestuur! Maak plaats voor nieuwe denkers, jonge mensen uit de ideeën- economie.

Gun je onderneming deze nieuwe leiders en geef ze de ruimte om échte veranderingen door te voeren. Uiteraard geflankeerd door de juiste mensen die de processen bewaken en de bedrijfsresultaten monitoren, maar durf het aan, doe het nu het nog niet te laat is.

Sturen vanuit je hart, op gevoel en met empathie. Dienend leiderschap waarmee je het beste in ieder mens omhoog zult halen. We erkennen allemaal het belang en de noodzaak, maar niemand durft. Waar zit de angst?

Ik begrijp wel waar de weerstand zit en waarom het establishment blijft zitten. "We kunnen de aansturing en leiding van ons concern toch niet in handen geven van relatief jonge en onervaren mensen met wilde ideeën?" Deze verandering moeten we nauwgezet en gecontroleerd doorvoeren. Er moet een backup plan zijn en alle risico's moeten zijn afgedicht. Laat die productiviteit, controle, kostenbesparing, tijdsbesteding gaan en maak mensen zelf verantwoordelijk. We leven in een compleet open wereld, zowel offline als online. Laat de illusie dat je deze gesloten kunt houden gaan en er gaan nieuwe deuren open met ongekende mogelijkheden.

En nee, het hele bestuur hoeft ook niet vervangen te worden. laat de nieuwe bestuurders en visionairs uw bedrijf van binnenuit veranderen. Te beginnen bij de mensen, het gedrag, de cultuur,de wensen en behoeften.

Er wordt alleen nog maar gestuurd vanuit de ratio, cijfers, peilingen en nog sporadisch vanuit puur gevoel. We roepen allemaal dat het anders moet en niet langer zo kan doorgaan, maar wie begint? Wie durft de eerste stap te zetten? Ik ben er klaar voor!

Durf het aan, voor de toekomst van uw concern en de toekomst van onze economie.

Jurjen de Lange
Twitter: @Jurjendelange

bloggen lb > Boardroomrevolutie | leiderschap
bloggen lmb > Boardroomrevolutie | leiderschap

Jurjen de Lange

Auteur: Jurjen de Lange

1 1000 2
Jurjendelange's Profielfoto
Jurjendelange antwoordt op het onderwerp: #560 4 jaren 10 maanden geleden
Nu is het dus tijd voor de volgende stap. Te veel bedrijven wachten af en kijken toe.. Wie wordt de eerste? :-) > Boardroomrevolutie | leiderschap Ik ben e klaar voor. Graag gedaan en leuk dat je mee doet!
mjanssen's Profielfoto
mjanssen antwoordt op het onderwerp: #559 4 jaren 10 maanden geleden
Mee eens. Ik zie zeker veranderingen op dit gebied en dat zal alleen maar groter worden. dank voor de (zeer)snelle terugkoppeling.

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

fotozee_*_ > Boardroomrevolutie | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Boardroomrevolutie | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Boardroomrevolutie | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Boardroomrevolutie | leiderschap > Boardroomrevolutie | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Boardroomrevolutie | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
rochdale_*_
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
brain_*_ > Boardroomrevolutie | leiderschap
Voldoening uit je werk halen. Je werk met plezier en bezieling doen. Dat komt voor de meesten van ons voort uit  het weten en voelen dat wat je doet
rups_*_ > Boardroomrevolutie | leiderschap
Wij mensen zijn vrijwel continu op zoek naar betekenis en een gevoel van richting. Een groot deel van de tijd zijn we ons daar compleet niet
panamapapers_*_ > Boardroomrevolutie | leiderschap
Over waarom moraal alleen niet voldoende is.
ziekteverzuim_*_ > Boardroomrevolutie | leiderschap
Stel je eens voor: Je zit al een tijdje ziek thuis. Het werd je allemaal te veel. En je bent de enige niet, want je bedrijf kent een bovengemiddeld ziekteverzuimpercentage.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×