Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Doelen en succes Geschreven door Miriam Besseling. Wat zijn onze schaatsende Nederlandse helden in Sotsji boven zichzelf uitgestegen! Het was genieten van de Oranje gekleurde podia. Dank je wel, toppers! Buitenlandse schaatscoaches gaven aan dat ze in Sotsji schaatsles kregen van de Nederlanders. Wat is de sleutel tot succes? Het stellen van doelen en de waargenomen competentie lijkt de doorslag te geven. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg! Een bekende Nederlandse uitspraak waarmee we elkaar in de norm van calvinisme gevangen houden. De betekenis van calvinisme door Wikipedia is: een verzameling eigenschappen bedoeld die typisch Nederlands zouden zijn. Ingetogen gedrag; ingetogen in het uiten van emoties; niet te koop lopen met je successen, kapitaal of bezittingen en daar weinig waarde aan hechten. Jorien ter Mors doorbrak duidelijk de norm. Zij koos niet voor behoudend zijn en schaatste wel mee met de 1500 meter terwijl haar doelen op de shorttrack waren afgestemd. En zie daar: een gouden medaille! Binnen de Nederlandse ploeg leidde dit tot controverses en afkeuring van Jorien’s actie; ze zou zich teveel uitputten en daardoor haar prestaties en die van haar ploeggenoten negatief beïnvloeden. Het tegendeel bleek waarheid. De onderlinge competitie en het intensieve trainen leidde tot onverwachts succes en zorgde voor een opwaartse spiraal bij de Nederlanders. Onder andere Wüst steeg boven zichzelf uit en verbeterde haar baanrecord. Wat is de psychologische dynamiek hierachter en wat kunnen we hiervan leren over succesvol zijn? Waargenomen competentie en doelen Volgens Bandura (1986) is de waargenomen eigen competentie: de beoordeling van het eigen kunnen voor het organiseren en uitvoeren van opeenvolgende doelen die benodigd zijn voor het bereiken van persoonlijke successen. Iemand die zich competent acht, zal een doel ambiëren dat net iets boven het eigen bereik ligt. Aandacht, inzet, volharding en strategie-ontwikkeling zijn kritieke succesfactoren maar ook de bevestiging dat doelen bereikt kunnen worden. Op deze manier treedt een opwaartse spiraal in werking maar wel onder voorwaarde dat de nieuw gekozen doelen de waargenomen eigen competentie verhogen. Dit wordt ook wel goal-setting genoemd (Bandura, 1989) en een proces van ‘high performance cycle’ wordt geactiveerd. Succes! Kunnen we van de Nederlandse schaatsploeg zeggen dat zij een proces van ‘high performance cycle’ in gang hebben gezet? Gezien het historische totale aantal medailles en de hoeveelheid aan gouden medailles zeer zeker. De onderlinge competitie heeft juist stimulerend gewerkt om gelijke of betere prestaties neer te zetten. Opwaarts sociaal vergelijken (Festinger, 1954) wordt dit ook wel genoemd. Jorrit Bergsma moest gedacht hebben ‘Sven wat jij kan, kan ik ook maar dan beter’. Ook het management kan ‘goal-setting’ inzetten voor het realiseren van ‘high-performance’ organisaties. Bij het opstellen van een loopbaanplan of prestatiedoelen wordt in overleg met de betrokkene een doelenhiërarchie opgesteld (Bandura, 1989). Het uitgangspunt is een globaal einddoel op basis waarvan subdoelen gesteld worden. Deze subdoelen moeten concreet, specifiek zijn en net boven het bereik liggen, uitdagend dus en op korte termijn realiseerbaar. Bij het behalen van de doelen wordt een nieuw, net wat uitdagender doel gesteld en voilà,  de high performance cycle is geactiveerd! Condities voor succes Een aantal condities zijn wel van belang voor het positief beïnvloeden van de waargenomen eigen competentie en het realiseren van een high performance cycle. Hier dient de coach of manager rekening mee te houden om de high performance te continueren: Beïnvloeding kan alleen werken als belemmerende factoren in de (werk)situatie gereduceerd worden. Niets is zo bijvoorbeeld zo demotiverend als een beloning na de prestatie uitblijft of als de benodigde middelen als geslepen schaatsen, een laptop etc. niet voorhanden zijn. Adequate feedback over de uitvoering is een kritieke succesfactor. Positieve feedback versterkt de waargenomen eigen competentie. Negatieve feedback, mits op constructieve wijze gebracht, biedt de mogelijkheid tot bijsturing en de relatie tussen de taakuitvoering en het doel goed in het oog te houden. We zagen bij elk schaatsduel het vingertje van de coach omlaag en omhoog gaan. Het ontwikkelen van strategieën en vaardigheden benodigd voor het realiseren van de subdoelen. ‘Modeling’, ook wel leren van een reeds succesvol iemand of herhaalde taakuitvoering kan heel goed werken (Bandura, 1986). .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Doelen en succes

DoelenensuccesWat zijn onze schaatsende Nederlandse helden in Sotsji boven zichzelf uitgestegen! Het was genieten van de Oranje gekleurde podia. Dank je wel, toppers! Buitenlandse schaatscoaches gaven aan dat ze in Sotsji schaatsles kregen van de Nederlanders. Wat is de sleutel tot succes? Het stellen van doelen en de waargenomen competentie lijkt de doorslag te geven.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!

Een bekende Nederlandse uitspraak waarmee we elkaar in de norm van calvinisme gevangen houden. De betekenis van calvinisme door Wikipedia is: een verzameling eigenschappen bedoeld die typisch Nederlands zouden zijn. Ingetogen gedrag; ingetogen in het uiten van emoties; niet te koop lopen met je successen, kapitaal of bezittingen en daar weinig waarde aan hechten.

Jorien ter Mors doorbrak duidelijk de norm. Zij koos niet voor behoudend zijn en schaatste wel mee met de 1500 meter terwijl haar doelen op de shorttrack waren afgestemd. En zie daar: een gouden medaille! Binnen de Nederlandse ploeg leidde dit tot controverses en afkeuring van Jorien’s actie; ze zou zich teveel uitputten en daardoor haar prestaties en die van haar ploeggenoten negatief beïnvloeden. Het tegendeel bleek waarheid. De onderlinge competitie en het intensieve trainen leidde tot onverwachts succes en zorgde voor een opwaartse spiraal bij de Nederlanders. Onder andere Wüst steeg boven zichzelf uit en verbeterde haar baanrecord. Wat is de psychologische dynamiek hierachter en wat kunnen we hiervan leren over succesvol zijn?

Waargenomen competentie en doelen

Volgens Bandura (1986) is de waargenomen eigen competentie: de beoordeling van het eigen kunnen voor het organiseren en uitvoeren van opeenvolgende doelen die benodigd zijn voor het bereiken van persoonlijke successen. Iemand die zich competent acht, zal een doel ambiëren dat net iets boven het eigen bereik ligt. Aandacht, inzet, volharding en strategie-ontwikkeling zijn kritieke succesfactoren maar ook de bevestiging dat doelen bereikt kunnen worden. Op deze manier treedt een opwaartse spiraal in werking maar wel onder voorwaarde dat de nieuw gekozen doelen de waargenomen eigen competentie verhogen. Dit wordt ook wel goal-setting genoemd (Bandura, 1989) en een proces van ‘high performance cycle’ wordt geactiveerd.

Succes!

Kunnen we van de Nederlandse schaatsploeg zeggen dat zij een proces van ‘high performance cycle’ in gang hebben gezet? Gezien het historische totale aantal medailles en de hoeveelheid aan gouden medailles zeer zeker. De onderlinge competitie heeft juist stimulerend gewerkt om gelijke of betere prestaties neer te zetten. Opwaarts sociaal vergelijken (Festinger, 1954) wordt dit ook wel genoemd. Jorrit Bergsma moest gedacht hebben ‘Sven wat jij kan, kan ik ook maar dan beter’.
Ook het management kan ‘goal-setting’ inzetten voor het realiseren van ‘high-performance’ organisaties. Bij het opstellen van een loopbaanplan of prestatiedoelen wordt in overleg met de betrokkene een doelenhiërarchie opgesteld (Bandura, 1989). Het uitgangspunt is een globaal einddoel op basis waarvan subdoelen gesteld worden. Deze subdoelen moeten concreet, specifiek zijn en net boven het bereik liggen, uitdagend dus en op korte termijn realiseerbaar. Bij het behalen van de doelen wordt een nieuw, net wat uitdagender doel gesteld en voilà,  de high performance cycle is geactiveerd!

Condities voor succes

Een aantal condities zijn wel van belang voor het positief beïnvloeden van de waargenomen eigen competentie en het realiseren van een high performance cycle. Hier dient de coach of manager rekening mee te houden om de high performance te continueren:

  • Beïnvloeding kan alleen werken als belemmerende factoren in de (werk)situatie gereduceerd worden. Niets is zo bijvoorbeeld zo demotiverend als een beloning na de prestatie uitblijft of als de benodigde middelen als geslepen schaatsen, een laptop etc. niet voorhanden zijn.
  • Adequate feedback over de uitvoering is een kritieke succesfactor. Positieve feedback versterkt de waargenomen eigen competentie. Negatieve feedback, mits op constructieve wijze gebracht, biedt de mogelijkheid tot bijsturing en de relatie tussen de taakuitvoering en het doel goed in het oog te houden. We zagen bij elk schaatsduel het vingertje van de coach omlaag en omhoog gaan.
  • Het ontwikkelen van strategieën en vaardigheden benodigd voor het realiseren van de subdoelen. ‘Modeling’, ook wel leren van een reeds succesvol iemand of herhaalde taakuitvoering kan heel goed werken (Bandura, 1986).

Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Miriam Besseling
Geschreven door Miriam Besseling
Blogger
bloggen lb > Doelen en succes | leiderschap
bloggen lmb > Doelen en succes | leiderschap
Miriam Besseling's Profielfoto
Miriam Besseling antwoordt op het onderwerp: #1110 2 jaren 10 maanden geleden
Dank je wel Roy!
Roy's Profielfoto
Roy antwoordt op het onderwerp: #918 3 jaren 2 maanden geleden
Mooi artikel Miriam: to the point en een leerzaam kijkje in de theorie achter dit geweldige team.

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

leiderschapsalfabet_*_ > Doelen en succes | leiderschap
Dit is één van voorgepubliceerde hoofdstukken van het boek Het Leiderschapsalfabet: Het hoofdstuk Z van Het Leiderschapsalfabet | Zachtheid “Een
dienendkoningsschapenverbinding_*_ > Doelen en succes | leiderschap
Met veel verwondering en bewondering heb ik de troonwisseling op de tv gevolgd. Ontroering was er op die momenten dat Willem Alexander zijn dankbaarheid
Geldenego_*_ > Doelen en succes | leiderschap
Ik lees in de krant dat vorig jaar 70 procent van de Nederlandse huishoudens heeft bezuinigd. Het geluksgevoel is echter niet gemeten. Zijn wij Nederlanders
Rapunzel_en_het_kwade_*_ > Doelen en succes | leiderschap
Toen ik de website van de Lerende Leiders ontdekte stuurde ik in een spontane en enthousiaste bui een tweet met de vraag of ik een blog mocht aanleveren.
Boekpresentatie2_*_ > Doelen en succes | leiderschap > Doelen en succes | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Doelen en succes | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Doelen en succes | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Doelen en succes | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Doelen en succes | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
Boekpresentatie2_*_
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
andersvereenvoudigen_*_ > Doelen en succes | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
watvindjij_*_ > Doelen en succes | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
neezeggen_*_ > Doelen en succes | leiderschap
Ontspanning “Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Ik durf nu ‘nee’ te zeggen, zegt een van de deelnemers aan de expeditie.
aikido_*_ > Doelen en succes | leiderschap
In deze blog wil ik je meenemen met een leerervaring tijdens de aikido-les. En, misschien wel een leerervaring die ik (en jij) kan gebruiken in het dagelijks

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.