person_outline

Hoe om te gaan met kritiek in tijden van verandering

alleenIn mijn werk als leidinggevende had ik een medewerker die mij voortdurend bekritiseerde. Dat gaf mij vaak een rotgevoel.

De medewerker vond dat ik:

  • Niet de juiste dingen deed
  • Niet de juiste toon hanteerde
  • Hem niet te les moest lezen

En ga zo maar door. Dit was in de tijden van een grote reorganisatie.

Gelukkig lukte het mij vrij snel om zijn opmerkingen niet als persoonlijke kritiek te zien. Ik heb daar meerdere lessen van geleerd. Ik vertel er zo meer over.

Mijn rotgevoel ontstond doordat ik ongelofelijk mijn best had gedaan om iedereen tevreden te stellen tijdens de reorganisatie. De directie stelde natuurlijk eisen aan hetgeen wat ik deed en dat riep weer weerstand op bij mijn eigen medewerkers.

Ik zat daar tussen twee vuren – in de knel. Wat ik ook deed, niemand was tevreden. Ik zelf dus ook niet.

Dat was dus ook de kern van het probleem. Ik was zelf niet tevreden, omdat ik van nature een people pleaser ben. Zo ben ik opgevoed. Eerst kijk ik of de mensen om me heen tevreden zijn en dan denk ik pas aan mezelf.

Totaal niet handig tijdens een reorganisatie!

Dit is een schoolvoorbeeld van een gedragspatroon dat je ooit wel heel veel heeft opgeleverd, maar dat op een gegeven moment niet meer vóór je werkt, maar tegen je keert.

Het voordeel van dit gedragspratoon is dat ik mensen en hun behoeftes jarenlang heb geobserveerd, en daardoor bij nieuwe ontmoetingen nu heel snel in de smiezen heb wie ik tegenover me heb staan. Dat is dan wel weer heel bruikbaar in mijn huidige vak, omdat ik nu snel in de gaten heb wat jij, als klant, van me nodig hebt.

Maar terug naar het voorbeeld en de lessen die ik geleerd heb!

In tijden van verandering -wanneer de hele omgeving op zijn kop staat en iedereen op zoek is naar vastigheid- moet je eerst aan je zelf denken!

Zorg ervoor dat jij tevreden bent en ga dan pas voor de ander zorgen. Voor heel veel mensen in de Zorg en Welzijn druist dit honderd procent tegen hun natuur in.

Het is net zoals het gevoel wat ik kreeg toen ik met mijn dochtertje in het vliegtuig in het veiligheidsvoorschrift las dat je bij drukverlies in de cabine eerst je eigen masker moet opdoen voordat je je eigen kind helpt!

Als je dat niet doet, dan loop je het risico dat jij in ademnood komt en je je kind helemaal niet meer kunt helpen.

Zo is het dus ook in tijden van verandering. Niemand heeft er iets aan als jij ‘omvalt’.

De lessen die ik heb geleerd uit de aanhoudende kritiek in tijden van verandering:

LES 1 - Je kunt in tijden van verandering onmogelijk iedereen tevreden stellen.

Dit klinkt als een open deur, maar als je dit echt tot je laat doordringen dan is de kans veel groter dat jij zelf tevreden kunt zijn met je werk. Bedank degene die kritiek geeft voor zijn of haar feedback!

Een woord van waarschuwing: gebruik het niet als een excuus voor wanbeleid!

LES 2 - Veel mensen vinden het erg moeilijk om met onzekerheid om te gaan.

Kritiek en boosheid jegens de omgeving zijn mechanismen die veel mensen (onbewust)gebruiken om het gevoel van machteloosheid, verlies van controle en angst voor de toekomst niet te hoeven voelen.

Toen ik de twee bovenstaande lessen goed tot me liet doordringen, kon ik mijn gedrag naar de medewerker veranderen. Ik kreeg hierdoor immers weer meer ruimte om begrip te voelen voor de situatie van de medewerker.

LES 3 - Neem de tijd om echt naar diegene met kritiek te luisteren. Wat is er werkelijk aan de hand?

Toen ik werkelijk luisterde naar mijn medewerker ontdekte ik hoe vervelend mijn toon van tijd tot tijd was geweest. Dit was het gevolg van dat ik zo druk bezig was met iedereen tevreden te stellen. En als dit dan niet gelukt was, moest ik ook mijn teleurstelling verwerken.

Wil je reageren op het bovenstaande? Of kun je deze adempauze waarderen? Gebruik een van de onderstaande social media knoppen om te delen, reageren of te liken!

Warme groet,

Pia Rauhala


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Pia Rauhala
Geschreven door Pia Rauhala
Blogger
advertentie lb > Hoe om te gaan met kritiek in tijden van verandering | leiderschap
advertentie lmb > Hoe om te gaan met kritiek in tijden van verandering | leiderschap
twitter's Profielfoto
twitter antwoordt op het onderwerp: #995 3 jaren 3 maanden geleden



piarauhala's Profielfoto
piarauhala antwoordt op het onderwerp: #994 3 jaren 3 maanden geleden
Mooi Ruud, ik sluit me daarbij aan. En wil toevoegen dat het soms kan lijken alsof er geen keuze is bij de kwestie of je wel of niet trouw aan jezelf kan blijven, maar die is er wel. Om die keuze te kunnen ervaren is het belangrijk om te werken aan je eigen bewustzijn en zelfreflectie. Er zijn vele oefening die je elke dag in kan zetten om dit besef van jezelf groter te maken. Zelf ben ik een grote voorstander van meditatieoefeningen.

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.