person_outline

Zorg begint bij jezelf

korenveldkleinLeidinggevenden in de zorg en welzijn, en wellicht ook wel in andere sectoren, zijn ongelofelijk goed in het zorgen voor anderen. De focus ligt bij de patiënt of de klant, daarna de medewerker en het organisatiebeleid. Ergens onderaan de prioriteitenlijst bungelt vaak de leidinggevende zelf.

Ik geef jou vandaag een hele krachtige oefening die jou gaat helpen om beter voor jezelf te zorgen. Als jij deze oefening van tien minuten elke dag doet dan kan het niet anders dan dat jij meer waardering voor jezelf gaat krijgen. Ik kom hier zo op terug.

We weten allemaal wat er gebeurd met de dingen die onderaan de prioriteiten lijst staan. Die komen aan de orde wanneer er tijd voor is. Dat is het hem natuurlijk: in tijden verandering en of reorganisatie is er altijd tijd tekort!

Dus... geen tijd om voor jezelf te zorgen!

Niet slim...Ik zeg het heel vaak en blijf er op hameren: 'tijdens een verandering moet je een plan hebben voor de zorg van jezelf. En dat plan moet hoog op de prioriteitenlijst staan! Het is essentieel!' Het is cliché maar doch o zo waar:

'Goede zorg voor een ander begint bij de goede zorg voor jezelf!'

Voordat ik de oefening geef wil ik voor diegene die nog twijfelt of het wel echt zo is dat zorg bij jezelf begint, uitleggen waarom ik vind dat het ECHT heel belangrijk is.

In mijn vorige blog heb ik de vergelijking gemaakt met hoe het in het vliegtuig werkt: bij drukverlies in de cabine moet je eerst je eigen masker opdoen voordat je je eigen kind helpt. Dat geldt in feite ook voor het voor jezelf zorgen.

Je moet zelf stevig op de benen staan, voordat je de ander ondersteunt. De andere reden waarom je goed voor je zelf moet zorgen is dat wanneer je niet goed voor jezelf zorgt je niet inspirerend en niet krachtig bent!

Hoe wil je dan medewerkers meenemen in het nieuw te voeren beleid als je niet krachtig en inspirerend bent?

Geloof me, in tijden van verandering hebben je medewerkers een goed voorbeeld meer dan hard nodig! Het laatste wat jij en jouw organisatie willen, is dat de patiënt en klant niet meer de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft.

Dus wat moet je doen: jezelf met dikke vette koeienletters bovenaan de prioriteitenlijst zetten!

Waarom?

  1. Omdat je op deze wijze leiding neemt over jezelf, de kern van innerlijk authentiek leiderschap.
  2. Omdat dit jou effectief, happy, inspirerend en krachtig maakt.
  3. En tot slot omdat dit allemaal ten goede komt aan de patiënt of klant!

Wat houdt die goede zorg voor jezelf dan in?

Deze oefening is heel krachtig, als je deze in je dagelijkse leven integreert. Het zal jou helpen om goed en zorgzaam voor jezelf te blijven. Het is de eerste stap in de juiste richting naar de zorg die bij jezelf begint.

In het begin kun je deze oefening misschien het beste thuis doen, maar later kun je er ook een moment voor nemen op kantoor. Als je wat meer hebt geoefend en je niet meer tien minuten nodig hebt om het juiste gevoel op te roepen dan kan het een goede combinatie zijn met je wc bezoek.

  1. Sluit je ogen, voel je voeten op grond, de rugleuning achter je rug.
  2. Maak contact met je ademhaling.
  3. Breng je ademhaling in een ritme van 5 tellen in en 10 tellen uit. Als dit gelukt is, dan laat je het tellen weer los.
  4. Dan maak je contact met een herinnering van een moment wanneer je je volledig gelukkig voelde. Je voelde vreugde en er was niets meer nodig. Je voelde volledige compassie met jezelf. Waar was je toen? Hoe oud was je? Wat was je aan het doen. Was je alleen of met anderen? Het is een puur gevoel dat niet met eventuele slechte ervaringen is aangetast. Kijk maar wat er in je op komt.
  5. Je gaat met je aandacht naar het positieve gevoel. Hou dat positieve gevoel vast en laat je gedachten los.
  6. Waar zit dat gevoel in je lichaam? Stel je zou het een kleur geven, welke kleur is dat?
  7. Visualiseer dan dat je deze kleur of het gevoel door je lijf verspreid. Van top tot teen. Op je uitademing stroomt de kleur of het gevoel door je lichaam.
  8. Blijf even in deze staat, en ervaar wat het met je doet.
  9. Wanneer het voldoende is voor je dan doe je je ogen open en rek en strek je jezelf even uit.
  10. Schrijf je ervaring meteen even op. Het hoeft maar een paar woorden te zijn, maar doe het omdat de ervaring leert dat wat je in de oefening meemaakt snel vervaagt.

Voor diegene die de oefening liever onder begeleiding doet. Je kan de link op mijn website kosteloos bestellen.

Was dit de eerste keer dat je oefening met een visualisatie deed? Dan kan het zijn dat je eerst nog iets vaker moet oefenen voordat het je lukt om je gedachten los te laten. Je gedachten loslaten wil niet zegen dat je helemaal niet meer denkt. Het betekent dat je ondanks je gedachten ook met je aandacht elders kunt zijn. Je laat dan je gedachten als het ware los.

Hoe werkt deze oefening?

Het is een korte meditatie oefening die jou leert om in contact te komen met jou positieve geluksgevoel. Doordat jij op gezette tijden dat gevoel in je oproept zul je merken dat je gemoedstoestand minder afhankelijk wordt van je omgeving. Je leert dat je blije gevoelens in jezelf kunt oproepen. En daarmee voel je je vrijer.

Deze oefening en andere oefeningen hebben mij enorm geholpen bij moeilijke reorganisaties. Het wil natuurlijk niet zeggen dat ik daardoor niet meer verdrietig of gefrustreerd kon zijn omdat er mensen ontslagen werden. Dat niet, maar dat werd niet allesoverheersend. Er was nog meer dan alleen dat.

Dat gun ik jou ook in tijden van verandering!

Warme groet,

Pia Rauhala


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Pia Rauhala
Geschreven door Pia Rauhala
Blogger
bloggen lb > Zorg begint bij jezelf | leiderschap
bloggen lmb > Zorg begint bij jezelf | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.