Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! druk druk druk Geschreven door Koos Groenewoud. Niet vaak vloeien de begrippen ‘klacht’ en ‘uitdaging’ samen. Maar waar het om managers gaat is dat het geval. De klacht van veel managers en tegelijkertijd hun uitdaging is dat zij ”druk, druk, druk’ zijn. Op 28 april 2013 werd ik gebeld door Feike Cats, oprichter en eigenaar van ‘Houden van Klanten’. We spraken over het feit dat veel managers ‘druk, druk, druk’ zijn, waardoor ze nauwelijks aan werken, laat staan aan managen toekomen. Hoe wil je dan een team mensen inspireren? Hoe wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van je vakgebied in het algemeen? En van de trends over leiderschap in het bijzonder als je daar geen tijd voor hebt? Feike en ik spraken over de mindset van veel managers, die zich afvragen: “Hoe kan ik met minder mensen de zelfde productie draaien.” Een typisch voorbeeld van ‘oud’ denken - overigens is dat niet aan leeftijd gebonden. Je kunt het ook anders benaderen door je af te vragen “Hoe draai ik een hogere productie met mijn huidige team?” Deze laatste benadering past bij deze tijd en is van grote invloed op de motivatie en betrokkenheid van de medewerk(st)ers. En dan zijn we direct bij het verschil tussen managers- en leiderschapsdenken. Mandy Scheerder schreef daarover “Een manager kijkt naar de bottom line, een leider naar de horizon”. En dat weer kan het verschil maken tussen ‘werken bij een bank of thuis op de bank’. Er zijn sectoren die met 25% krimpen. Dan moet je actie nemen. Zolang het bestuur denkt dat het hun tijd wel zal duren; met hun mantra “Na de crises komt het allemaal wel weer goed” zetten ze het voortbestaan en daarmee het bestaansrecht van hun bedrijf of organisatie op het spel. In zijn boek ‘Veranderen in 28 lessen’ geeft professor Jaap Boonstra (hoogleraar leiderschap en veranderkunde), door mij ook wel ‘de Nederlandse John Kotter’ genoemd, prachtige voorbeelden van nieuw leiderschap. Zo bijvoorbeeld een verhaal over een verffabrikant die proactief aan de slag ging om vervangende omzet te creëren in een teruglopende markt. Of kijk eens naar http://fd.nl/events/fdgazellen/. Dat soort bedrijven wordt niet gerund door managers maar door leiders. Deze leiders begrijpen hoe het zit en hebben de moed om klanten en leveranciers te betrekken. Dat geldt ook voor het bureau ‘MEET’ van Vincent le Noble. Chapeau! Terug naar ‘druk, druk, druk’. Ik denk meteen: ”Dan moet je er tijd voor maken.” Je houdt tijd over als je bereid bent om je team te VERTROUWEN en los te laten. We moeten van controle naar vertrouwen, van shareholdersvalue naar stakeholdersvalue, van het Angelsaksisch naar het Rijnlands denken en handelen, van denken naar voelen, van het hoofd naar het hart. Jos Burgers zegt altijd ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen.’ Ik vul dat graag aan met ‘Medewerk(st)ers en leveranciers ook.’ In dat verband schreef ik in ons (door Sylvia Main en ondergetekende geschreven) boek ‘Authentieke leiders, ECHTE Leiders’ de volgende aanbeveling. Ga zorgvuldig om met je mensen, klanten en leveranciers Toen ik als 21-jarige begon bij de AC Restaurants (de Alberts Corners en Wimpy) bleek dat deze zinsnede onderdeel was van de grondslagen van het beleid bij Albert Heijn. Ik geloof er heilig in, ook al omdat ik zelf alle drie de rollen heb vervuld. Dat heeft me nog meer stil doen staan bij het belang van deze zin. Zo kan het voorkomen dat je iemand ontslaat, die je later in je loopbaan weer tegenkomt, waarbij het zelfs niet uitgesloten is dat hij/zij dan de positie heeft om je een opdracht te gunnen of te beslissen over jouw loopbaan. Zelf heb ik het meegemaakt, dat ik als ondernemer contact zocht met - of mijn diensten aanbood aan - een aanbieder waar ik vervolgens geen enkele reactie van kreeg. Echter, toen ik zelf een prachtige opdracht had binnen gehaald bij een grote en naamsbekende speler, waardoor ik in de positie verkeerde om opdrachten te gunnen, was ik plotseling weer populair... Ja, inderdaad. Stakeholders Zodra je als manager dit begrijpt ziet je wereld er snel anders en beter uit. Er ontstaat (weer) vitaliteit! De sfeer wordt positiever, je mensen zijn meer betrokken en meer gemotiveerd – en met een terugloop van ziekte, verzuim en verloop. Je zult zien, dat je meer (tevreden) klanten krijgt. Dat is niet alleen goed voor de bottomline, maar ook van grote invloed op je humeur, nachtrust, motivatie en op je eigen loopbaan. --- Met dank aan Feike Cats, voor het idee en de inspiratie en dank aan Wim Kooyman voor de eindredactie. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

druk druk druk

Geschreven door Koos Groenewoud. Geplaatst op 29 april 2014.
Hot 4504 treffers 0 favorieten toegevoegd

te-drukNiet vaak vloeien de begrippen ‘klacht’ en ‘uitdaging’ samen. Maar waar het om managers gaat is dat het geval. De klacht van veel managers en tegelijkertijd hun uitdaging is dat zij ”druk, druk, druk’ zijn.

Op 28 april 2013 werd ik gebeld door Feike Cats, oprichter en eigenaar van ‘Houden van Klanten’. We spraken over het feit dat veel managers ‘druk, druk, druk’ zijn, waardoor ze nauwelijks aan werken, laat staan aan managen toekomen. Hoe wil je dan een team mensen inspireren? Hoe wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van je vakgebied in het algemeen? En van de trends over leiderschap in het bijzonder als je daar geen tijd voor hebt?

Feike en ik spraken over de mindset van veel managers, die zich afvragen: “Hoe kan ik met minder mensen de zelfde productie draaien.” Een typisch voorbeeld van ‘oud’ denken - overigens is dat niet aan leeftijd gebonden. Je kunt het ook anders benaderen door je af te vragen “Hoe draai ik een hogere productie met mijn huidige team?”

Deze laatste benadering past bij deze tijd en is van grote invloed op de motivatie en betrokkenheid van de medewerk(st)ers. En dan zijn we direct bij het verschil tussen managers- en leiderschapsdenken. Mandy Scheerder schreef daarover “Een manager kijkt naar de bottom line, een leider naar de horizon”.

En dat weer kan het verschil maken tussen ‘werken bij een bank of thuis op de bank’. Er zijn sectoren die met 25% krimpen. Dan moet je actie nemen. Zolang het bestuur denkt dat het hun tijd wel zal duren; met hun mantra “Na de crises komt het allemaal wel weer goed” zetten ze het voortbestaan en daarmee het bestaansrecht van hun bedrijf of organisatie op het spel.

In zijn boek ‘Veranderen in 28 lessen’ geeft professor Jaap Boonstra (hoogleraar leiderschap en veranderkunde), door mij ook wel ‘de Nederlandse John Kotter’ genoemd, prachtige voorbeelden van nieuw leiderschap. Zo bijvoorbeeld een verhaal over een verffabrikant die proactief aan de slag ging om vervangende omzet te creëren in een teruglopende markt. Of kijk eens naar http://fd.nl/events/fdgazellen/. Dat soort bedrijven wordt niet gerund door managers maar door leiders. Deze leiders begrijpen hoe het zit en hebben de moed om klanten en leveranciers te betrekken. Dat geldt ook voor het bureau ‘MEET’ van Vincent le Noble. Chapeau!

Terug naar ‘druk, druk, druk’. Ik denk meteen: ”Dan moet je er tijd voor maken.” Je houdt tijd over als je bereid bent om je team te VERTROUWEN en los te laten. We moeten van controle naar vertrouwen, van shareholdersvalue naar stakeholdersvalue, van het Angelsaksisch naar het Rijnlands denken en handelen, van denken naar voelen, van het hoofd naar het hart. Jos Burgers zegt altijd ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen.’ Ik vul dat graag aan met ‘Medewerk(st)ers en leveranciers ook.’

In dat verband schreef ik in ons (door Sylvia Main en ondergetekende geschreven) boek ‘Authentieke leiders, ECHTE Leiders’ de volgende aanbeveling.

Ga zorgvuldig om met je mensen, klanten en leveranciers

Toen ik als 21-jarige begon bij de AC Restaurants (de Alberts Corners en Wimpy) bleek dat deze zinsnede onderdeel was van de grondslagen van het beleid bij Albert Heijn. Ik geloof er heilig in, ook al omdat ik zelf alle drie de rollen heb vervuld. Dat heeft me nog meer stil doen staan bij het belang van deze zin. Zo kan het voorkomen dat je iemand ontslaat, die je later in je loopbaan weer tegenkomt, waarbij het zelfs niet uitgesloten is dat hij/zij dan de positie heeft om je een opdracht te gunnen of te beslissen over jouw loopbaan. Zelf heb ik het meegemaakt, dat ik als ondernemer contact zocht met - of mijn diensten aanbood aan - een aanbieder waar ik vervolgens geen enkele reactie van kreeg. Echter, toen ik zelf een prachtige opdracht had binnen gehaald bij een grote en naamsbekende speler, waardoor ik in de positie verkeerde om opdrachten te gunnen, was ik plotseling weer populair...

Ja, inderdaad. Stakeholders

Zodra je als manager dit begrijpt ziet je wereld er snel anders en beter uit. Er ontstaat (weer) vitaliteit! De sfeer wordt positiever, je mensen zijn meer betrokken en meer gemotiveerd – en met een terugloop van ziekte, verzuim en verloop. Je zult zien, dat je meer (tevreden) klanten krijgt. Dat is niet alleen goed voor de bottomline, maar ook van grote invloed op je humeur, nachtrust, motivatie en op je eigen loopbaan.

---

Met dank aan Feike Cats, voor het idee en de inspiratie en dank aan Wim Kooyman voor de eindredactie.

advertentie lb > druk druk druk | leiderschap
advertentie lmb > druk druk druk | leiderschap

Koos Groenewoud

Auteur: Koos Groenewoud

9 9855 9

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

poleposition-zelfsturing_*_ > druk druk druk | leiderschap
Een uur nadat ik het boek had ontvangen schreef ik op social media: ”als ik wat te vertellen had in een gemeente en niet bezig was met zelfsturing, dan
Cleaning_Big_Ben_*_ > druk druk druk | leiderschap
Ik had de eer om bij de presentatie van deze box (MBA in één dag - Management Classics II) te mogen zijn en ik heb daar ontzettend van genoten. Ben Tiggelaar
semler_*_ > druk druk druk | leiderschap
Synchroniciteit, “toeval bestaat niet, het valt je toe” (Met dank aan Paul de Blot) en “FEEST” der (H)erkenning. Recent zei ik tegen iemand “Ik
zakendoenindenieuweeconomie_*_ > druk druk druk | leiderschap
Zakendoen in de nieuwe economie. Het boek KLOPT! Ten behoeve van met Magazine van Managementboek.nl schreef ik onderstaande recensie, waarbij ik mij moest
hopecash_*_ > druk druk druk | leiderschap
Van harte hoop ik dat het door mij in 2013 benoemde ‘Jaar van de ontmaskering’ in 2014 wordt vervolgd. In deze column doe ik op een speelse wijze
fotozee_*_ > druk druk druk | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > druk druk druk | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > druk druk druk | leiderschap > druk druk druk | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > druk druk druk | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > druk druk druk | leiderschap > druk druk druk | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
andersvereenvoudigen_*_
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
watvindjij_*_
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
neezeggen_*_ > druk druk druk | leiderschap
Ontspanning “Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Ik durf nu ‘nee’ te zeggen, zegt een van de deelnemers aan de expeditie.
aikido_*_ > druk druk druk | leiderschap
In deze blog wil ik je meenemen met een leerervaring tijdens de aikido-les. En, misschien wel een leerervaring die ik (en jij) kan gebruiken in het dagelijks
coolekikker_500_*_ > druk druk druk | leiderschap
Leiderschap. Een populair thema. Hele platforms worden er, mede door mijzelf, over volgeschreven. En het is ook een belangrijk thema. In een wereld waar

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×