Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Leermeester op vier voeten Geschreven door Pia Rauhala. Het zijn drukke tijden voor de zomervakantie. Halfjaarrapportages en projectevaluaties moeten af. Talloze borrels, afscheidsfeesten en zomerfeesten. Voor diegene onder ons met kinderen hebben daar nog eens bij: de musical, het afzwemmen, de jaarlijkse afsluiting op school en de oudergesprekken. Naast dit alles ben je ook de overdracht voor de vakantie en het vakantierooster aan het maken. Gekkenwerk! Elk jaar weer! En dit jaar erboven op ook nog het WK voetbal. Hartstikke leuk allemaal, maar het is gewoon erg veel! We komen tijd te kort. Hoe zorg je er nu eigenlijk voor dat je je hoofd boven water houdt in deze drukte? Ik vind het eerlijk gezegd niet altijd even makkelijk. Maar ik kwam op een onverwacht moment een verrassende leermeester tegen. Ik was bij een trainingsmiddag op het platteland in het trainingscentrum de Rosse, in de buurt van Deventer. In de pauze besloot ik mijn hakken in te ruilen voor mijn gympen en me even af te zonderen van de groep om een wandeling te doen. Een moment even weg van de drukte en de gesprekken. Even op adem komen en genieten van de mooie omgeving. Ik ging aan de wandel en ineens komt één van de honden van de Rosse naast me lopen. Ik aarzelde, mocht de hond zomaar met me mee lopen? Ik besloot dat het oké was, want de honden liepen immers ook los op het terrein. Seb, de hond, deed iets wat ik bijzonder en fijn vond. Hij maakte op een natuurlijke wijze contact met mij. Allereerst bleef hij steeds naast me lopen en dat gaf mij een gevoel van verbondenheid en acceptatie. Ik was oké. Toen haalde hij een stok en legde hem voor mijn voeten neer en keek me aan. Natuurlijk pakte ik de stok en gooide ik hem zo ver als ik kon. En Seb er achter aan. Steeds maar weer herhaalde zich het tafereel. Stok voor mijn voeten, ik gooien, Seb halen. ‘Gooi maar’, moedigde Seb me aan met zijn snoet en zijn blik op me gericht. Op een gegeven moment gingen we rennen. Samen renden we over het onverharde zandweggetje, totdat de kramp in mijn kuiten zei dat het wel welletjes was. Ik was helemaal tot mezelf gekomen. Ik voelde een zo’n intense vreugde en vrijheid. Ik was speels, ik lachte en genoot. Ik gaf Seb een aai en en zoog de frisse lucht naar binnen. We waren echt even helemaal samen. Het was zo simpel, zo puur en zo echt. En wat mij denk ik het meeste raakte was die volledige acceptatie en vertrouwen die ik van Seb kreeg, alleen maar omdat ik daar toevallig was. Samenwerking zonder woorden. Het inspelen op elkaar behoeftes. Hij voelde mij echt aan. Ik ben altijd op mijn hoede bij grote honden. Maar Seb die hield daar rekening mee. Als ik de stok pakte dan bleef hij er netjes van af. Dank je wel Seb dat je: Het kind in mij hebt wakker geschud Mij liet zien hoe simpel communicatie in zijn puurste vorm kan zijn Mij echt even helemaal vrij liet voelen Mij helemaal liet opgaan in het moment Mij liet zien wat ik nodig heb in tijden van drukte ‘Dank je wel leermeester Seb!’ Fijne Zomer! Pia Rauhala .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Leermeester op vier voeten

hondsebHet zijn drukke tijden voor de zomervakantie. Halfjaarrapportages en projectevaluaties moeten af. Talloze borrels, afscheidsfeesten en zomerfeesten. Voor diegene onder ons met kinderen hebben daar nog eens bij: de musical, het afzwemmen, de jaarlijkse afsluiting op school en de oudergesprekken. Naast dit alles ben je ook de overdracht voor de vakantie en het vakantierooster aan het maken.

Gekkenwerk! Elk jaar weer!

En dit jaar erboven op ook nog het WK voetbal. Hartstikke leuk allemaal, maar het is gewoon erg veel! We komen tijd te kort.

Hoe zorg je er nu eigenlijk voor dat je je hoofd boven water houdt in deze drukte? Ik vind het eerlijk gezegd niet altijd even makkelijk. Maar ik kwam op een onverwacht moment een verrassende leermeester tegen.

Ik was bij een trainingsmiddag op het platteland in het trainingscentrum de Rosse, in de buurt van Deventer. In de pauze besloot ik mijn hakken in te ruilen voor mijn gympen en me even af te zonderen van de groep om een wandeling te doen. Een moment even weg van de drukte en de gesprekken. Even op adem komen en genieten van de mooie omgeving.

Ik ging aan de wandel en ineens komt één van de honden van de Rosse naast me lopen. Ik aarzelde, mocht de hond zomaar met me mee lopen? Ik besloot dat het oké was, want de honden liepen immers ook los op het terrein.

Seb, de hond, deed iets wat ik bijzonder en fijn vond. Hij maakte op een natuurlijke wijze contact met mij. Allereerst bleef hij steeds naast me lopen en dat gaf mij een gevoel van verbondenheid en acceptatie. Ik was oké.

Toen haalde hij een stok en legde hem voor mijn voeten neer en keek me aan. Natuurlijk pakte ik de stok en gooide ik hem zo ver als ik kon. En Seb er achter aan. Steeds maar weer herhaalde zich het tafereel. Stok voor mijn voeten, ik gooien, Seb halen.

‘Gooi maar’, moedigde Seb me aan met zijn snoet en zijn blik op me gericht.

Op een gegeven moment gingen we rennen. Samen renden we over het onverharde zandweggetje, totdat de kramp in mijn kuiten zei dat het wel welletjes was. Ik was helemaal tot mezelf gekomen. Ik voelde een zo’n intense vreugde en vrijheid.

Ik was speels, ik lachte en genoot. Ik gaf Seb een aai en en zoog de frisse lucht naar binnen. We waren echt even helemaal samen. Het was zo simpel, zo puur en zo echt.

En wat mij denk ik het meeste raakte was die volledige acceptatie en vertrouwen die ik van Seb kreeg, alleen maar omdat ik daar toevallig was. Samenwerking zonder woorden. Het inspelen op elkaar behoeftes.

Hij voelde mij echt aan. Ik ben altijd op mijn hoede bij grote honden. Maar Seb die hield daar rekening mee. Als ik de stok pakte dan bleef hij er netjes van af.

Dank je wel Seb dat je:

  • Het kind in mij hebt wakker geschud
  • Mij liet zien hoe simpel communicatie in zijn puurste vorm kan zijn
  • Mij echt even helemaal vrij liet voelen
  • Mij helemaal liet opgaan in het moment
  • Mij liet zien wat ik nodig heb in tijden van drukte

‘Dank je wel leermeester Seb!’

Fijne Zomer!

Pia Rauhala


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Pia Rauhala
Geschreven door Pia Rauhala
Blogger
advertentie lb > Leermeester op vier voeten | leiderschap
advertentie lmb > Leermeester op vier voeten | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

lichttunnelweb_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
Ik was van de week naar de crematie van de vader van een dierbare vriendin. Het was een indrukwekkende afscheid. Ik kende haar vader niet persoonlijk,
inzoomen_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
Stel je de volgende situatie voor: Je bent eigenaar van een klein bedrijf. Je weet precies wat je wilt en je hebt medewerkers in dienst die jou en je
cactuskleinweb_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
In mijn baan als manager communicatie en kwaliteit had ik wel eens een ‘mystery guest’ ingezet om te kijken hoe onze klanten te woord werden gestaan.
solnedgangpieren_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
Ik zag van de week een mooi filmpje op youtube van Jaap Bressers, die bij het zwemmen zijn nek brak en daardoor in een rolstoel zit. Zijn woorden inspireren
voorbereidingslechtgesprekklein_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
Het voeren van slechtnieuwsgesprekken hoort bij het vak van de leidinggevende. Hoe je dit gesprek leidt is niet alleen belangrijk voor de ontvanger maar
Boekpresentatie2_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap > Leermeester op vier voeten | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
Boekpresentatie2_*_
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
andersvereenvoudigen_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
watvindjij_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
neezeggen_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
Ontspanning “Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Ik durf nu ‘nee’ te zeggen, zegt een van de deelnemers aan de expeditie.
aikido_*_ > Leermeester op vier voeten | leiderschap
In deze blog wil ik je meenemen met een leerervaring tijdens de aikido-les. En, misschien wel een leerervaring die ik (en jij) kan gebruiken in het dagelijks

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.