Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Hoe reageer je in momenten van de waarheid Geschreven door Frans Wilms. Hoe ga je om met kritiek? Ben je een kei om die direct te weerleggen of sta je er voor open? De manier waarop je reageert, doet er toe. Als leidinggevende ben je een voorbeeld. Hoe jij met medewerkers omgaat, is vaak bepalend voor de vraag hoe medewerkers met elkaar en met klanten omgaan. Onverwachte flits Kritiek komt vaak in een flits op een moment, dat je het niet verwacht. Ik weet er ‘alles’ van. Ik neem je mee naar een voorbeeld. Tijdens de zevende en laatste informatiebijeenkomst die we binnen één week voor medewerkers hebben georganiseerd, overhandig ik bloemen aan Evi en Leontine. Ik heb ervaren hoe gedreven, kundig en betrokken ze iedere keer weer opnieuw de bijeenkomsten leiden en complimenteer hen. Verdedigende reactie Direct na de bijeenkomst komt Ingrid naar me toe. ‘Waarom krijgen zij wel bloemen en wij niet? We werken toch allemaal keihard?’… Mijn eerste reactie is er een van verdediging. ‘Ik kan toch niet voor iedereen met bloemen aankomen?’… We praten er over door en al snel wordt het me duidelijk dat het Ingrid helemaal niet om bloemen gaat. Ik realiseer me, wat ik aan het doen ben. Ik herpak me. Ineens zie ik een geheel andere situatie. Ik zie nu een Ingrid staan - boordevol energie, drive en betrokkenheid - met een boodschap voor me. Ik stap uit de verdediging en luister naar haar. We gaan uit elkaar met de afspraak dat ik op werkbezoek kom. Momenten van de waarheid Natuurlijk is het belangrijk, dat je momenten van feedback inbouwt. Dat je dan open staat voor de inbreng van anderen. Maar, een dergelijk vooraf geplande samenkomst, is een peulenschil in vergelijking met het moment dat geheel onverwacht opdoemt en direct om een reactie vraagt. Dat zijn momenten van de waarheid. Ze zijn cruciaal in organisaties, waar de kern van het werk bestaat uit communicatie over en weer. Simpel weg omdat je een voorbeeld geeft. Waarom zouden medewerkers kritiek van klanten serieus nemen, wanneer jij kritiek van medewerkers zelf wegwuift? Eenvoudig en toch niet eenvoudig Het is eenvoudig gezegd: wil je dat medewerkers open staan voor kritische signalen van klanten dan sta je als vanzelfsprekend zelf open voor signalen van medewerkers. Daarmee is het nog niet eenvoudig gedaan. Te midden van al jouw goede bedoelingen, nuances en verklaringen is zo’n kritiek-moment er ineens. Wanneer je je er bewust van bent, ontstaat ruimte. In het gesprek met Ingrid gebeurt mij dat gelukkig nog tijdens het gesprek. Soms ook gaat het moment ongebruikt voorbij en zie ik het pas achteraf in… Met 0-0 beginnen En, elke dag vormt een nieuw begin. Je kunt het vergelijken met het voetbal. Elke wedstrijd begint met 0-0. Hoe hoog je ook op de ranglijst staat, het is geen garantie voor succes. Je zult het iedere wedstrijd weer moeten waarmaken. Zo is het ook met de momenten van de waarheid. Positieve ervaringen geven je veel vertrouwen, je moet het echter iedere keer weer opnieuw verdienen.Je kunt er eenvoudig aan werken. Je kunt je bijvoorbeeld voornemen om extra attent te zijn op de eerstvolgende vijf keren dat er een interactie ontstaat, die je niet verwacht. Zie dat als momenten van de waarheid. Kijk hier dan steeds op terug vanuit de vraag of het je gelukt is om uit de verdediging te blijven en open te staan...? Mijn ervaring is dat een dergelijke gerichte reflectie helpt om steeds sneller te onderkennen, wat je aan het doen bent. Elke dag begint nog altijd met 0-0, maar je rugzak wordt met de dag rijker Stoplichttweets Doen: Open staan voor kritische signalen en momenten van de waarheid niet voorbij laten gaanAttentie: Sta je wel open, wanneer je iets als een verstoring ervaart?Niet doen: Feedback negeren en je eigen positie verdedigen .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Hoe reageer je in momenten van de waarheid

hangslotHoe ga je om met kritiek? Ben je een kei om die direct te weerleggen of sta je er voor open? De manier waarop je reageert, doet er toe. Als leidinggevende ben je een voorbeeld. Hoe jij met medewerkers omgaat, is vaak bepalend voor de vraag hoe medewerkers met elkaar en met klanten omgaan.

Onverwachte flits

Kritiek komt vaak in een flits op een moment, dat je het niet verwacht. Ik weet er ‘alles’ van. Ik neem je mee naar een voorbeeld. Tijdens de zevende en laatste informatiebijeenkomst die we binnen één week voor medewerkers hebben georganiseerd, overhandig ik bloemen aan Evi en Leontine. Ik heb ervaren hoe gedreven, kundig en betrokken ze iedere keer weer opnieuw de bijeenkomsten leiden en complimenteer hen.

Verdedigende reactie

Direct na de bijeenkomst komt Ingrid naar me toe. ‘Waarom krijgen zij wel bloemen en wij niet? We werken toch allemaal keihard?’… Mijn eerste reactie is er een van verdediging. ‘Ik kan toch niet voor iedereen met bloemen aankomen?’… We praten er over door en al snel wordt het me duidelijk dat het Ingrid helemaal niet om bloemen gaat. Ik realiseer me, wat ik aan het doen ben. Ik herpak me. Ineens zie ik een geheel andere situatie. Ik zie nu een Ingrid staan - boordevol energie, drive en betrokkenheid - met een boodschap voor me. Ik stap uit de verdediging en luister naar haar. We gaan uit elkaar met de afspraak dat ik op werkbezoek kom.

Momenten van de waarheid

Natuurlijk is het belangrijk, dat je momenten van feedback inbouwt. Dat je dan open staat voor de inbreng van anderen. Maar, een dergelijk vooraf geplande samenkomst, is een peulenschil in vergelijking met het moment dat geheel onverwacht opdoemt en direct om een reactie vraagt. Dat zijn momenten van de waarheid. Ze zijn cruciaal in organisaties, waar de kern van het werk bestaat uit communicatie over en weer. Simpel weg omdat je een voorbeeld geeft. Waarom zouden medewerkers kritiek van klanten serieus nemen, wanneer jij kritiek van medewerkers zelf wegwuift?

Eenvoudig en toch niet eenvoudig

Het is eenvoudig gezegd: wil je dat medewerkers open staan voor kritische signalen van klanten dan sta je als vanzelfsprekend zelf open voor signalen van medewerkers. Daarmee is het nog niet eenvoudig gedaan. Te midden van al jouw goede bedoelingen, nuances en verklaringen is zo’n kritiek-moment er ineens. Wanneer je je er bewust van bent, ontstaat ruimte. In het gesprek met Ingrid gebeurt mij dat gelukkig nog tijdens het gesprek. Soms ook gaat het moment ongebruikt voorbij en zie ik het pas achteraf in…

keuzesmomentenwaarheidMet 0-0 beginnen

En, elke dag vormt een nieuw begin. Je kunt het vergelijken met het voetbal. Elke wedstrijd begint met 0-0. Hoe hoog je ook op de ranglijst staat, het is geen garantie voor succes. Je zult het iedere wedstrijd weer moeten waarmaken. Zo is het ook met de momenten van de waarheid. Positieve ervaringen geven je veel vertrouwen, je moet het echter iedere keer weer opnieuw verdienen.
Je kunt er eenvoudig aan werken. Je kunt je bijvoorbeeld voornemen om extra attent te zijn op de eerstvolgende vijf keren dat er een interactie ontstaat, die je niet verwacht. Zie dat als momenten van de waarheid. Kijk hier dan steeds op terug vanuit de vraag of het je gelukt is om uit de verdediging te blijven en open te staan...? Mijn ervaring is dat een dergelijke gerichte reflectie helpt om steeds sneller te onderkennen, wat je aan het doen bent. Elke dag begint nog altijd met 0-0, maar je rugzak wordt met de dag rijker

Stoplichttweets

Doen: Open staan voor kritische signalen en momenten van de waarheid niet voorbij laten gaan
Attentie: Sta je wel open, wanneer je iets als een verstoring ervaart?
Niet doen: Feedback negeren en je eigen positie verdedigen


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger

Mijn verlangen is om de kracht van mensen te versterken. Hoe doe je dat in situaties, waarin mensen zelf in een complexe omgeving in interactie met anderen keuzes maken? Voor mij is duidelijk, dat dat vraagt om leiderschap, dat verbindend en in presentie is. Simpel weg omdat je daarmee mensen het beste van zichzelf laat geven. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het autoritaire - en strijdende domein van leiderschap vormen al jaren de hoofdstroom in de wereld. In mijn blogs deel ik mijn ervaringen… Zie ook www.leiderschapsdomeinen.nl

Boek ‘Groeien in leiderschap’ vers van de pers
De blogs zijn ontleend aan het boek Groeien in leiderschap. Begin bij jezelf en doe het samen. In dit boek neem ik je mee in de weg die ik gegaan ben. Hoe ik in mijn leiderschap gegroeid ben van controle naar verbinding en presentie. Over mijn vallen en opstaan. Hoe ik ervan leer en geniet. Mijn ervaringen verbind ik met actuele theoretische inzichten. Met praktische handreikingen breng ik je op gedachten waarmee je direct zelf aan de slag kan om je eigen weg te gaan. Om (opnieuw) ambities te kiezen, te oefenen, te leren en te genieten. Het boek kun je hier bestellen.

 

franswilms's Profielfoto
franswilms antwoordt op het onderwerp: #1185 2 jaren 6 maanden geleden
Dank jullie wel voor deze mooie waardevolle eigen ervaringen!
Marjon Vonck's Profielfoto
Marjon Vonck antwoordt op het onderwerp: #1179 2 jaren 6 maanden geleden
Ooit was ik vrijwilliger bij de kindertelefoon. Bij de cursus leerden wij "dom, blind en dakloos" te zijn in gesprekken met een kind, wat zoveel betekent als eigen normen, waarden en referentiekader parkeren om je aandacht optimaal bij het kind te kunnen leggen zonder er "meteen iets van te vinden". Hier heb ik ontzettend veel van geleerd. Op deze manier leer je eigen overtuigingen los te laten (waar je er een boel van hebt), zodat je (even) vrij bent van ieder waardeoordeel. Prettig voor je gesprekspartner, maar absoluut ook verrijkend voor jezelf! (Dat kan ik heus niet altijd hoor. Maar als je je hier bewust van bent en je leert dit steeds meer toe te passen, heb je wel echt een ander gesprek!) :) > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

Boekpresentatie2_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
presentievalkuilen_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
Presentie gaat over de vraag hoe je aanwezig bent te midden van anderen. Ben je écht in interactie met de ander? Zie je de mensen om je heen als mens?
schaakstukken_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
De kans dat ik uit presentie raak is groot, wanneer ik tijdnood voel of op momenten dat ik denk dat ik per se iets moet inbrengen. Helemaal tricky is
aansluitingverliezen_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
Soms zit ik niet meer op dezelfde golflengte als de ander. Dan ben ik zó in mijn eigen gedachtewereld, dat ik onvoldoende rekening houd met hem en dreig
zwijgen_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
Tijdens een bijeenkomst met onze leidinggevenden heeft een van onze managers de leiding. Ineens is er een spannend moment. Er is verwarring. Mensen kijken
Boekpresentatie2_*_
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
Boekpresentatie2_*_
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
andersvereenvoudigen_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
watvindjij_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
neezeggen_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
Ontspanning “Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Ik durf nu ‘nee’ te zeggen, zegt een van de deelnemers aan de expeditie.
aikido_*_ > Hoe reageer je in momenten van de waarheid | leiderschap
In deze blog wil ik je meenemen met een leerervaring tijdens de aikido-les. En, misschien wel een leerervaring die ik (en jij) kan gebruiken in het dagelijks

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.