Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Wat je krijgt is wat je ziet! Geschreven door Gerke van Zalk. Wat je ziet! Hoe zie jij jezelf? Wanneer jij jezelf ziet als iemand die veel kan en als iemand die voldoende in huis heeft om een bepaalde functie goed in te vullen is de kans groot dat jij die functie met succes inkleurt. Wanneer jij jezelf ziet als iemand die niet bereid is enige risico's te nemen, zal het weinig voorkomen dat jij anderen verrast. Wanneer jij je omgeving ziet door een bril van verwachtingen zul jij met regelmaat stress ervaren. Kortom, de uitkomsten liggen vaak al opgesloten in hoe jij kijkt en wat jij ziet. En belangrijk daarbij is dat wat jij ziet jij ook aan je omgeving laat zien. Wanneer jij wel eens de indruk hebt dat jij niet goed gezien wordt, weet dan dat je omgeving alleen maar ziet wat jij laat zien. Dat geldt niet alleen voor jou als mens, maar geldt ook voor bedrijven en organisaties. Ik kom nogal eens in organisaties waarin door meerderen klanten als 'lastig maar noodzakelijk' gezien worden. Dat zorgt ervoor dat die mensen veel lastige klanten tegenkomen. Klanten met aparte eisen en wensen, klanten die storen, klanten die het niet begrijpen. In deze tijd kun je je dat als organisatie niet meer veroorloven. Wat je doet! De wijze waarop je naar de wereld en naar voorkomende situaties kijkt, bepaalt in grote mate de uitkomst van wat jij doet. Wanneer je iemand ziet als tegenstander, stel jij jezelf ook op als tegenstander en zul je moeten 'vechten' om iets gedaan te krijgen. Wanneer je iemand ziet als medestander en je gedraagt je daarnaar zul je merken dat je gezamenlijk veel meer bereikt. Wanneer mensen in de organisatie klanten zien als lastige partijen, gaan zij zich ook als zodanig gedragen en ontstaat er een steeds grotere kloof tot het moment dat klanten afhaken. Ons gedrag en ons handelen is het automatische gevolg van wat we denken en wat we zien. Wanneer we bijvoorbeeld een bibliotheek binnenstappen zien we een ruimte waarin in alle rust en stilte mensen zitten te lezen, een boek uitzoeken. We passen ons aan zonder daar bij na te denken. Zo werkt het ook in ons dagelijks functioneren. Wat je krijgt! Wat je krijgt, wat het resultaat is van alles wat je doet ligt in het verlengde van wat je ziet. Wanneer jij succes wilt behalen in je werk, is het van belang dat je je werk als zinvol en uitdagend ziet. En hoort daarbij dat jij jezelf ziet als iemand die met alles wat hij in zich heeft zijn kennis en expertise zo goed als mogelijk inzet. Daarvoor is het onnodig, en vaak contra-productief, jezelf te vergelijken met anderen, want niemand ziet wat jij ziet! Wanneer je bijvoorbeeld veel omzet wilt behalen, is het belangrijk dat je je klanten en relaties als waardige afnemers ziet. Wanneer je in samenwerking goede resultaten wilt bereiken, dien je je collega's als goede medestanders te zien. Nog beter is om dit te hanteren als een soort van spiraal. Wanneer je bereid bent te reflecteren en het proces, dat geleid heeft tot het door jou bereikte resultaat, te evalueren ligt daar de mogelijkheid te leren en jezelf te ontwikkelen in het anders naar de dingen te kijken. Wanneer je in staat bent anders te kijken ga je situaties ook anders zien. Dat leidt vanzelf tot ander gedrag en anders handelen met een ander resultaat als uitkomst. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Wat je krijgt is wat je ziet!

Geschreven door Gerke van Zalk. Geplaatst op 05 november 2014.
Hot 4169 treffers 0 favorieten toegevoegd

transformatiecirkelWat je ziet!

Hoe zie jij jezelf? Wanneer jij jezelf ziet als iemand die veel kan en als iemand die voldoende in huis heeft om een bepaalde functie goed in te vullen is de kans groot dat jij die functie met succes inkleurt. Wanneer jij jezelf ziet als iemand die niet bereid is enige risico's te nemen, zal het weinig voorkomen dat jij anderen verrast.
Wanneer jij je omgeving ziet door een bril van verwachtingen zul jij met regelmaat stress ervaren. Kortom, de uitkomsten liggen vaak al opgesloten in hoe jij kijkt en wat jij ziet. En belangrijk daarbij is dat wat jij ziet jij ook aan je omgeving laat zien. Wanneer jij wel eens de indruk hebt dat jij niet goed gezien wordt, weet dan dat je omgeving alleen maar ziet wat jij laat zien. Dat geldt niet alleen voor jou als mens, maar geldt ook voor bedrijven en organisaties.

Ik kom nogal eens in organisaties waarin door meerderen klanten als 'lastig maar noodzakelijk' gezien worden. Dat zorgt ervoor dat die mensen veel lastige klanten tegenkomen. Klanten met aparte eisen en wensen, klanten die storen, klanten die het niet begrijpen. In deze tijd kun je je dat als organisatie niet meer veroorloven.

Wat je doet!

De wijze waarop je naar de wereld en naar voorkomende situaties kijkt, bepaalt in grote mate de uitkomst van wat jij doet. Wanneer je iemand ziet als tegenstander, stel jij jezelf ook op als tegenstander en zul je moeten 'vechten' om iets gedaan te krijgen. Wanneer je iemand ziet als medestander en je gedraagt je daarnaar zul je merken dat je gezamenlijk veel meer bereikt. Wanneer mensen in de organisatie klanten zien als lastige partijen, gaan zij zich ook als zodanig gedragen en ontstaat er een steeds grotere kloof tot het moment dat klanten afhaken.

Ons gedrag en ons handelen is het automatische gevolg van wat we denken en wat we zien. Wanneer we bijvoorbeeld een bibliotheek binnenstappen zien we een ruimte waarin in alle rust en stilte mensen zitten te lezen, een boek uitzoeken. We passen ons aan zonder daar bij na te denken. Zo werkt het ook in ons dagelijks functioneren.

Wat je krijgt!

Wat je krijgt, wat het resultaat is van alles wat je doet ligt in het verlengde van wat je ziet. Wanneer jij succes wilt behalen in je werk, is het van belang dat je je werk als zinvol en uitdagend ziet. En hoort daarbij dat jij jezelf ziet als iemand die met alles wat hij in zich heeft zijn kennis en expertise zo goed als mogelijk inzet. Daarvoor is het onnodig, en vaak contra-productief, jezelf te vergelijken met anderen, want niemand ziet wat jij ziet! Wanneer je bijvoorbeeld veel omzet wilt behalen, is het belangrijk dat je je klanten en relaties als waardige afnemers ziet. Wanneer je in samenwerking goede resultaten wilt bereiken, dien je je collega's als goede medestanders te zien.

Nog beter is om dit te hanteren als een soort van spiraal. Wanneer je bereid bent te reflecteren en het proces, dat geleid heeft tot het door jou bereikte resultaat, te evalueren ligt daar de mogelijkheid te leren en jezelf te ontwikkelen in het anders naar de dingen te kijken. Wanneer je in staat bent anders te kijken ga je situaties ook anders zien. Dat leidt vanzelf tot ander gedrag en anders handelen met een ander resultaat als uitkomst.

advertentie lb > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
advertentie lmb > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap

Gerke van Zalk

Auteur: Gerke van Zalk

8 15400 8

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

onbereikbaar_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
Muren zorgen voor bescherming en blokkades Muren. We bouwen er huizen mee. Gebouwen, fabrieken, kantoren en winkels. Ieder bedrijf en organisatie is gevestigd
nederland_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
Hoe is Nederland gevuld? Ik hoor steeds vaker geluiden van onvrede over zaken als opvang van asielzoekers en vluchtelingen, migratie en integratie. Het
file_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
Kunnen leiders files oplossen? In de afgelopen jaren heeft het aantal kilometers file in Nederland een dalende lijn laten zien. De overheid heeft diverse
brein-voorkeuren_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
Met verkiezingen weer in zicht komt de molen van beïnvloeding weer op gang. Waar laten wij ons door beïnvloeden? Wat zorgt ervoor welk hokje we op 2
leiderschap_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
De grootste uitdaging van 'executives' is niet het begrijpen van het 'praktiseren' van leiderschap, maar vooral het 'praktiseren' van het eigen begrip
fotozee_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
andersvereenvoudigen_*_
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
watvindjij_*_
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
neezeggen_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
Ontspanning “Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Ik durf nu ‘nee’ te zeggen, zegt een van de deelnemers aan de expeditie.
aikido_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
In deze blog wil ik je meenemen met een leerervaring tijdens de aikido-les. En, misschien wel een leerervaring die ik (en jij) kan gebruiken in het dagelijks
coolekikker_500_*_ > Wat je krijgt is wat je ziet! | leiderschap
Leiderschap. Een populair thema. Hele platforms worden er, mede door mijzelf, over volgeschreven. En het is ook een belangrijk thema. In een wereld waar

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×