Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? Geschreven door Frans Wilms. Als mens ben je niet per definitie goed of fout We doen heel veel op onze automatische piloot. Het gaat automatisch. We hoeven er niet bij na te denken. Dat is heel handig. Tegelijkertijd is het gevaarlijk, wanneer je de uitgangspunten van je eigen piloot niet kent. Dan heb je immers zelf het stuur niet meer in handen. Om mijn eigen automatic beter te leren kennen heb ik de Zelfkennismethode (ZKM) gedaan. Ik neem je mee in mijn ervaringen en vertel over de overlevingsstrategieën, die voor ons allemaal gelden. Uiteraard heb ik ook suggesties voor wat je zelf kunt doen. Het korte termijneffect In de ZKM verdiep je je onder meer in de persoonlijke strategieën, die je inzet om te overleven. Je gaat begrijpen, waar die niet echt helpen. Bij mij werkt dat als volgt. Wanneer iets tegen zit en de automatische piloot zit aan het stuur, ga ik nog harder werken (‘vechten’). Bij een verstoring van de harmonie, kan ik gemakkelijk er voor kiezen om niet te benoemen wat er speelt (‘bevriezen’) of me helemaal verplaatsen in de ander en met hem meegaan (‘vluchten’). Mijn automatic is daarmee gericht om tegemoet te komen aan mijn verlangen naar waardering en harmonie. Helaas heeft dat alleen een korte termijn effect. Voor lange termijn onhoudbaar Want wat doe ik? Ik ga harder werken, zwijg of maak me ondergeschikt aan de ander. In eerste instantie heb ik met deze acties een gevoel van succes. Door mijn harder werken, komt iets toch af, zoals ik of anderen dat willen. Door niet te benoemen wat speelt of me te schikken naar de ander verstoor ik de harmonie niet. Maar voor de langere termijn is dit onhoudbaar. Begin van de oplossing Met mijn te harde werken voorkom ik dat problemen die onderliggend zijn niet op tafel komen. Mijn zwijgen en schikken leidt er toe, dat ik mijn interne harmonie fors verstoor. Ik doe namelijk heel iets anders dan wanneer ik mijn hart zou volgen… Gelukkig is het kennen van het probleem het begin van de oplossing. Vernieuwen door me naar buiten te keren Die ligt immers voor de hand. Bijvoorbeeld: Niet harder gaan werken, maar verwachtingen afstemmen en bespreken, wanneer het niet gaat zoals het gaat. In plaats van zwijgen of schikken benoem ik, wat bij mij leeft en sta ik steeds meeropen voor de ander en voor wat zich aandient. De hoofdlijn is dus dat ik in kritieke situaties niet de neiging van mijn automatische piloot moet volgen om me naar binnen te keren. Juist door me naar buiten te keren creëer ik vernieuwing. Misschien herken je je hierin. Het kan ook zijn, dat je als vanzelfsprekend al naar buiten gekeerd bent en je afvraagt waar ik me druk om maak. Iedereen is namelijk uniek. Je eigen verhaal Bij de ZKM ga je daarom dan ook uit van je eigen verhaal en ontdek je hoe die overlevingsstrategieën bij jou werken. Vervolgens ga je aan de slag om die te veranderen. Je gaat jezelf als het ware opnieuw uitvinden. Samen met een coach kijk je naar situaties, die je hebt meegemaakt en die er voor jou toe doen. Je eigen anekdotes zijn daarbij uitgangspunt. Je zoomt in op de precieze context van gebeurtenissen die je raken. Overtuigingen en gedrag zijn te veranderen Het achterliggende uitgangspunt is, dat je als mens niet per definitie goed of fout bent, maar dat de context een grote invloed heeft op wat je doet. Dan ben je niet je overtuiging en gedrag, maar heb je die. Ze zijn niet aan jou vastgeklonken, maar zijn te veranderen. Je concludeert dan dus niet ‘dat je nu eenmaal zo bent’. In plaats daarvan kom je tot het inzicht, welke situaties je als het ware activeren om één van je overlevingsstrategieën in te zetten. Drie overlevingsstrategieën Die strategieën hanteer je dus in situaties waar het niet gaat, zoals je graag wilt dat het gaat. Ieder van ons heeft daarin zo zijn eigen stokpaardjes. Bepaalde situaties activeren je dan als het ware tot het toepassen van een van je overlevingsstrategieën. Iemand heeft kritiek op je en oeps: je gaat je direct verdedigen. Iemand heeft het hoogste woord en zie: je valt helemaal stil. Iedereen kent een streven naar zelfbevestiging en tegelijkertijd een verlangen naar verbondenheid. Wat je activeert en hoe je overlevingsstrategie er uit ziet is voor iedereen anders. Gemeenschappelijk hebben we echter, dat bij een verstoring die ons raakt we drie overlevingsstrategieën ter beschikking hebben: vechten, bevriezen en vluchten. Vechten, bevriezen en vluchten geldt voor iedereen Vechten, bevriezen en vluchten zijn antwoorden die ieder van ons in kritieke situaties als een soort automatische piloot in zich heeft. Iedereen heeft dus deze drie overlevingsstrategieën. De manier waarop je er invulling aan geeft, is echter voor iedereen verschillend. Dat is maar goed ook, het maakt ons allemaal bijzonder. Natuurlijk kun je gewoon accepteren, dat je deze strategieën hebt en stellen dat je er geen last van hebt. Met mijn voorbeeld laat ik zien hoe fijn het kan zijn, wanneer je een keuze hebt om bewust een alternatief in te zetten. Dat begint met het bijzondere van jezelf beter te leren kennen. Daarvoor kun je een ZKM doen, maar je kunt jezelf met het gedachtengoed ook al helpen. Concreet kijken Kijk bijvoorbeeld naar een situatie van de afgelopen week, die voor je best spannend was. Wat was de context. Wat gebeurde er en wat was je automatische-pilootreactie? Was het vechten, bevriezen of vluchten? Ga dan na of je zo’n reactie vaker bij je terug ziet. Kijk nog eens concreet naar die momenten. Wat was toen je gedrag? Zie je daar een patroon in? Op weg naar een gereviseerde automatische piloot Zo gauw je het patroon hebt, ga je op weg naar vernieuwing door te formuleren welk gedrag je wél zou willen zien. Ga dan ervaring opdoen met dat nieuwe gedrag. Pas het bewust toe en voel wat dat met je doet. Houd het daarbij klein en eenvoudig door je een concrete zin voor ogen te houden; bijvoorbeeld: ‘Wanneer ik kritiek krijg, dan ga ik voortaan... ‘. Door bij herhaling te oefenen en daarop te reflecteren kan dit nieuwe gedrag langzaam maar zeker iets worden van je gereviseerde automatische piloot… Stoplichttweets Doen: Je eigen automatische piloot kennen en waar nodig vernieuwen Attentie: Wanneer je merkt dat je eigenlijk niet je hart volgt Niet doen: Je niet bekommeren om je eigen automatische piloot .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën?

Geschreven door Frans Wilms. Geplaatst op 28 januari 2015.
Hot 4464 treffers 0 favorieten toegevoegd

overlevingsstrategieenAls mens ben je niet per definitie goed of fout

We doen heel veel op onze automatische piloot. Het gaat automatisch. We hoeven er niet bij na te denken. Dat is heel handig. Tegelijkertijd is het gevaarlijk, wanneer je de uitgangspunten van je eigen piloot niet kent. Dan heb je immers zelf het stuur niet meer in handen. Om mijn eigen automatic beter te leren kennen heb ik de Zelfkennismethode (ZKM) gedaan. Ik neem je mee in mijn ervaringen en vertel over de overlevingsstrategieën, die voor ons allemaal gelden. Uiteraard heb ik ook suggesties voor wat je zelf kunt doen.

Het korte termijneffect

In de ZKM verdiep je je onder meer in de persoonlijke strategieën, die je inzet om te overleven. Je gaat begrijpen, waar die niet echt helpen. Bij mij werkt dat als volgt. Wanneer iets tegen zit en de automatische piloot zit aan het stuur, ga ik nog harder werken (‘vechten’). Bij een verstoring van de harmonie, kan ik gemakkelijk er voor kiezen om niet te benoemen wat er speelt (‘bevriezen’) of me helemaal verplaatsen in de ander en met hem meegaan (‘vluchten’). Mijn automatic is daarmee gericht om tegemoet te komen aan mijn verlangen naar waardering en harmonie. Helaas heeft dat alleen een korte termijn effect.

Voor lange termijn onhoudbaar

Want wat doe ik? Ik ga harder werken, zwijg of maak me ondergeschikt aan de ander. In eerste instantie heb ik met deze acties een gevoel van succes. Door mijn harder werken, komt iets toch af, zoals ik of anderen dat willen. Door niet te benoemen wat speelt of me te schikken naar de ander verstoor ik de harmonie niet. Maar voor de langere termijn is dit onhoudbaar.

Begin van de oplossing

Met mijn te harde werken voorkom ik dat problemen die onderliggend zijn niet op tafel komen. Mijn zwijgen en schikken leidt er toe, dat ik mijn interne harmonie fors verstoor. Ik doe namelijk heel iets anders dan wanneer ik mijn hart zou volgen… Gelukkig is het kennen van het probleem het begin van de oplossing.

Vernieuwen door me naar buiten te keren

Die ligt immers voor de hand. Bijvoorbeeld: Niet harder gaan werken, maar verwachtingen afstemmen en bespreken, wanneer het niet gaat zoals het gaat. In plaats van zwijgen of schikken benoem ik, wat bij mij leeft en sta ik steeds meeropen voor de ander en voor wat zich aandient. De hoofdlijn is dus dat ik in kritieke situaties niet de neiging van mijn automatische piloot moet volgen om me naar binnen te keren. Juist door me naar buiten te keren creëer ik vernieuwing. Misschien herken je je hierin. Het kan ook zijn, dat je als vanzelfsprekend al naar buiten gekeerd bent en je afvraagt waar ik me druk om maak. Iedereen is namelijk uniek.

Je eigen verhaal

Bij de ZKM ga je daarom dan ook uit van je eigen verhaal en ontdek je hoe die overlevingsstrategieën bij jou werken. Vervolgens ga je aan de slag om die te veranderen. Je gaat jezelf als het ware opnieuw uitvinden. Samen met een coach kijk je naar situaties, die je hebt meegemaakt en die er voor jou toe doen. Je eigen anekdotes zijn daarbij uitgangspunt. Je zoomt in op de precieze context van gebeurtenissen die je raken.

Overtuigingen en gedrag zijn te veranderen

Het achterliggende uitgangspunt is, dat je als mens niet per definitie goed of fout bent, maar dat de context een grote invloed heeft op wat je doet. Dan ben je niet je overtuiging en gedrag, maar heb je die. Ze zijn niet aan jou vastgeklonken, maar zijn te veranderen. Je concludeert dan dus niet ‘dat je nu eenmaal zo bent’. In plaats daarvan kom je tot het inzicht, welke situaties je als het ware activeren om één van je overlevingsstrategieën in te zetten.

Drie overlevingsstrategieën

Die strategieën hanteer je dus in situaties waar het niet gaat, zoals je graag wilt dat het gaat. Ieder van ons heeft daarin zo zijn eigen stokpaardjes. Bepaalde situaties activeren je dan als het ware tot het toepassen van een van je overlevingsstrategieën. Iemand heeft kritiek op je en oeps: je gaat je direct verdedigen. Iemand heeft het hoogste woord en zie: je valt helemaal stil. Iedereen kent een streven naar zelfbevestiging en tegelijkertijd een verlangen naar verbondenheid. Wat je activeert en hoe je overlevingsstrategie er uit ziet is voor iedereen anders. Gemeenschappelijk hebben we echter, dat bij een verstoring die ons raakt we drie overlevingsstrategieën ter beschikking hebben: vechten, bevriezen en vluchten.

overlevingsstrategieen-01

Vechten, bevriezen en vluchten geldt voor iedereen

Vechten, bevriezen en vluchten zijn antwoorden die ieder van ons in kritieke situaties als een soort automatische piloot in zich heeft. Iedereen heeft dus deze drie overlevingsstrategieën. De manier waarop je er invulling aan geeft, is echter voor iedereen verschillend. Dat is maar goed ook, het maakt ons allemaal bijzonder. Natuurlijk kun je gewoon accepteren, dat je deze strategieën hebt en stellen dat je er geen last van hebt. Met mijn voorbeeld laat ik zien hoe fijn het kan zijn, wanneer je een keuze hebt om bewust een alternatief in te zetten. Dat begint met het bijzondere van jezelf beter te leren kennen. Daarvoor kun je een ZKM doen, maar je kunt jezelf met het gedachtengoed ook al helpen.

Concreet kijken

Kijk bijvoorbeeld naar een situatie van de afgelopen week, die voor je best spannend was. Wat was de context. Wat gebeurde er en wat was je automatische-pilootreactie? Was het vechten, bevriezen of vluchten? Ga dan na of je zo’n reactie vaker bij je terug ziet. Kijk nog eens concreet naar die momenten. Wat was toen je gedrag? Zie je daar een patroon in?

Op weg naar een gereviseerde automatische piloot

Zo gauw je het patroon hebt, ga je op weg naar vernieuwing door te formuleren welk gedrag je wél zou willen zien. Ga dan ervaring opdoen met dat nieuwe gedrag. Pas het bewust toe en voel wat dat met je doet. Houd het daarbij klein en eenvoudig door je een concrete zin voor ogen te houden; bijvoorbeeld: ‘Wanneer ik kritiek krijg, dan ga ik voortaan... ‘. Door bij herhaling te oefenen en daarop te reflecteren kan dit nieuwe gedrag langzaam maar zeker iets worden van je gereviseerde automatische piloot…

Stoplichttweets

Doen: Je eigen automatische piloot kennen en waar nodig vernieuwen

Attentie: Wanneer je merkt dat je eigenlijk niet je hart volgt

Niet doen: Je niet bekommeren om je eigen automatische piloot


Frans Wilms

Auteur: Frans Wilms

23 24175 26

Mijn verlangen is om de kracht van mensen te versterken. Hoe doe je dat in situaties, waarin mensen zelf in een complexe omgeving in interactie met anderen keuzes maken? Voor mij is duidelijk, dat dat vraagt om leiderschap, dat verbindend en in presentie is. Simpel weg omdat je daarmee mensen het beste van zichzelf laat geven. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het autoritaire - en strijdende domein van leiderschap vormen al jaren de hoofdstroom in de wereld. In mijn blogs deel ik mijn ervaringen… Zie ook www.leiderschapsdomeinen.nl

Boek ‘Groeien in leiderschap’ vers van de pers
De blogs zijn ontleend aan het boek Groeien in leiderschap. Begin bij jezelf en doe het samen. In dit boek neem ik je mee in de weg die ik gegaan ben. Hoe ik in mijn leiderschap gegroeid ben van controle naar verbinding en presentie. Over mijn vallen en opstaan. Hoe ik ervan leer en geniet. Mijn ervaringen verbind ik met actuele theoretische inzichten. Met praktische handreikingen breng ik je op gedachten waarmee je direct zelf aan de slag kan om je eigen weg te gaan. Om (opnieuw) ambities te kiezen, te oefenen, te leren en te genieten. Het boek kun je hier bestellen.

franswilms's Profielfoto
franswilms antwoordt op het onderwerp: #1230 2 jaren 1 maand geleden
Zie de link in het artikel naar ZKM vereniging!
Hetteke's Profielfoto
Hetteke antwoordt op het onderwerp: #1228 2 jaren 1 maand geleden
Klinkt als een mooie methodiek. Waar kan ik er meer over lezen?

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

presentievalkuilen_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
Presentie gaat over de vraag hoe je aanwezig bent te midden van anderen. Ben je écht in interactie met de ander? Zie je de mensen om je heen als mens?
schaakstukken_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
De kans dat ik uit presentie raak is groot, wanneer ik tijdnood voel of op momenten dat ik denk dat ik per se iets moet inbrengen. Helemaal tricky is
aansluitingverliezen_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
Soms zit ik niet meer op dezelfde golflengte als de ander. Dan ben ik zó in mijn eigen gedachtewereld, dat ik onvoldoende rekening houd met hem en dreig
zwijgen_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
Tijdens een bijeenkomst met onze leidinggevenden heeft een van onze managers de leiding. Ineens is er een spannend moment. Er is verwarring. Mensen kijken
presentie_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
Ik ben een kei om in elk nadeel een voordeel te zien. Het glas zie ik bij voorbaat half vol. Wanneer er een hindernis komt, dan begin ik die uit de weg
fotozee_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
andersvereenvoudigen_*_
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
watvindjij_*_
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
neezeggen_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
Ontspanning “Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Ik durf nu ‘nee’ te zeggen, zegt een van de deelnemers aan de expeditie.
aikido_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
In deze blog wil ik je meenemen met een leerervaring tijdens de aikido-les. En, misschien wel een leerervaring die ik (en jij) kan gebruiken in het dagelijks
coolekikker_500_*_ > Ben jij je bewust van je persoonlijke overlevingsstrategieën? | leiderschap
Leiderschap. Een populair thema. Hele platforms worden er, mede door mijzelf, over volgeschreven. En het is ook een belangrijk thema. In een wereld waar

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×