Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen Geschreven door Frans Wilms. Wanneer je leert houden van wat zich aandient (‘loving what is’) stap je in een andere wereld Wanneer iets niet gaat, zoals je gedacht had, ligt irritatie op de loer. Je krijgt bijvoorbeeld kritiek. Dan kan het zo maar zijn, dat je gedachten je op sleeptouw nemen. ‘Wat een onzin!’, ‘dat is niet eerlijk’, ‘zo wordt het nooit wat’, ‘wat een gezeur’. Zo’n gedachten kunnen zo maar ineens je hoofd in fietsen. Op zichzelf is dat allemaal niet zo erg. Dat wordt het pas, wanneer ze zich in je hoofd verankeren. Dan worden ze een stevige belemmering. Gelukkig is er een uiterst eenvoudige manier om het anker weer los te krijgen. Omgaan met kritiek Ik had zelf de neiging om bij onverwachte kritiek afstand te nemen van de kritiekgever. ‘Wat hij zegt, zegt meer over hem dan over mij’, is dan een redenering die binnen fietst. ‘Hij bakt er juist zelf niets van’, is een andere. Of wat denk je van ‘het komt juist door hem dat het bij mij fout gaat’. In een mum van tijd zit ik in de jijbakmodus. Ik luister niet meer naar de kritiek van de ander en begin gewoon zelf kritiek op hem te geven. Dat is doodzonde. Een geweldige kans om te leren laat ik voorbij gaan. Het is een valkuil, die in elk onverwacht moment op de loer kan liggen. Wat me ontzettend geholpen heeft, is om te snappen hoe je gemakkelijk uit die valkuil kunt komen. Houden van wat zich aandient Dat is het inzicht van Byron Katie. Wanneer je leert houden van wat zich aandient (‘loving what is’) stap je in een andere wereld, zo maakt zij overtuigend duidelijk. Wanneer je haar aanpak volgt, verdwijnt je belemmering als het ware als sneeuw voor de zon. Neem nu de situatie, dat je voor de zoveelste keer een klacht binnen krijgt van mevrouw Pietersen. Je ergert je en je praat met collegae over haar. Je zegt onomwonden: ‘Ik irriteer me aan haar, ze heeft altijd wat te klagen’. Wanneer je met die gedachte een e-mail naar haar stuurt of het gesprek ingaat, zal die je behoorlijk in de weg gaat zitten om echt naar haar te luisteren. Met de methodiek van Katie kom je gesterkt uit deze valkuil. Meer dan één manier van kijken Je stelt je eerst zelf de vraag of je gedachte waar is. En wanneer je eerste neiging is om ja te antwoorden, krijg je een indringende vervolgvraag: ‘Kun je absoluut weten, dat het waar is?’. ‘Heeft ze inderdaad altijd wat te klagen?’, ‘Is het wel klagen wat ze doet?’, ‘Irriteer ik me of is er nog sprake van een ander gevoel?’ zijn dan hulpvragen, die je je kunt stellen. Iedereen kan zijn eigen nuance hebben bij deze antwoorden. Algemeen geldt echter, dat zo duidelijk wordt, dat jouw opvatting maar één manier van kijken is. Je gaat twijfelen en vraagt je af wat er eigenlijk met je aan de hand is. Dan ben je toe aan vraag 3 en 4. Uit de valkuil willen Je verkent dan hoe je reageert, wat er gebeurt wanneer je je gedachte gelooft en wie je zou zijn zonder deze gedachte. Door daar een antwoord op te geven, ga je inzien hoe sterk die gedachte jou belemmert. Je snapt dan, dat je in een valkuil zit, waar je uit wilt. Nu wil je een weg terug omhoog vinden. Die is overigens niet ingewikkeld. Je gedachte omdraaien Je keert namelijk gewoon om en gaat langs dezelfde weg terug. Dat doe je door je gedachte om te draaien. Katie helpt je daarbij met twee tussenstappen. Eerst draai je de gedachte om naar jezelf. Dan kom je tot: ‘ik heb altijd wat te klagen; dat irriteert mij’. Vervolgens keer je de gedachte om naar de ander: ‘ik heb altijd wat te klagen over mevrouw Pietersen; dat is voor haar irritant’. Zodra je dat gedaan hebt, heb je je valkuil al verlaten. Nu ben je er rijp voor om vanuit een vernieuwde kracht naar de situatie te kijken. Een andere opbrengst Dat doe je door je oorspronkelijke gedachte helemaal om te keren: ‘Mevrouw Pietersen zegt wat ze er van vindt; daar sta ik graag voor open’. Je voelt al wat een wereld van verschil hier ineens ontstaat. Wanneer je zó het gesprek met haar ingaat, kom je gegarandeerd tot een andere opbrengst. Mijn eigen ervaring is overigens, dat je naar verloop van tijd al die stappen niet meer hoeft te nemen. Een kwestie van oefenen Hoe vaker je het zo doet, hoe vaker je direct overstapt naar het omkeren van de gedachte. Door oefening lukt het dan steeds vaker om niet in de valkuil te stappen. Op het moment dat je de belemmerende overtuiging voelt opkomen, keer je al om en geef je aan de situatie waarin je je bevindt een boost. Een kwestie van oefenen dus. Dat kun jezelf eenvoudig doen. Gedachten die binnen fietsen Elke dag komen dit soort gedachten bij je binnen gefietst. Ik noem er nog een aantal: wanneer medewerkers (hoofden, managers, kinderen) beter zouden luisteren, was het leven een stuk eenvoudiger; de eisen die die klanten (collegae, raadsleden, journalisten…) stellen zijn onacceptabel; mijn medewerker (mijn baas) staat niet achter mij; ik heb er last van dat mijn baas (mijn medewerker) geen besluit neemt; die komen alleen maar voor hun eigen belang op; Keer nu bijvoorbeeld de komende week elke dag ’s avonds een belemmerende gedachte van die dag om volgens de aanpak van Katie. Je zult zien, dat je snel eerste successen zult boeken. Houd dan vol en blijf oefenen, zodat het iets van jezelf wordt… Stoplichttweets Doen: Proberen te houden van wat zich aandientAttentie: Wanneer je eigen gedachten je op sleeptouw nemenNiet doen: Blijven vasthouden aan overtuigingen die je belemmeren .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen

Geschreven door Frans Wilms. Geplaatst op 01 april 2015.
Hot 2695 treffers 0 favorieten toegevoegd

hartjesWanneer je leert houden van wat zich aandient (‘loving what is’) stap je in een andere wereld

Wanneer iets niet gaat, zoals je gedacht had, ligt irritatie op de loer. Je krijgt bijvoorbeeld kritiek. Dan kan het zo maar zijn, dat je gedachten je op sleeptouw nemen. ‘Wat een onzin!’, ‘dat is niet eerlijk’, ‘zo wordt het nooit wat’, ‘wat een gezeur’. Zo’n gedachten kunnen zo maar ineens je hoofd in fietsen. Op zichzelf is dat allemaal niet zo erg. Dat wordt het pas, wanneer ze zich in je hoofd verankeren. Dan worden ze een stevige belemmering. Gelukkig is er een uiterst eenvoudige manier om het anker weer los te krijgen.

Omgaan met kritiek

Ik had zelf de neiging om bij onverwachte kritiek afstand te nemen van de kritiekgever. ‘Wat hij zegt, zegt meer over hem dan over mij’, is dan een redenering die binnen fietst. ‘Hij bakt er juist zelf niets van’, is een andere. Of wat denk je van ‘het komt juist door hem dat het bij mij fout gaat’. In een mum van tijd zit ik in de jijbakmodus. Ik luister niet meer naar de kritiek van de ander en begin gewoon zelf kritiek op hem te geven. Dat is doodzonde. Een geweldige kans om te leren laat ik voorbij gaan. Het is een valkuil, die in elk onverwacht moment op de loer kan liggen. Wat me ontzettend geholpen heeft, is om te snappen hoe je gemakkelijk uit die valkuil kunt komen.

Houden van wat zich aandient

Dat is het inzicht van Byron Katie. Wanneer je leert houden van wat zich aandient (‘loving what is’) stap je in een andere wereld, zo maakt zij overtuigend duidelijk. Wanneer je haar aanpak volgt, verdwijnt je belemmering als het ware als sneeuw voor de zon. Neem nu de situatie, dat je voor de zoveelste keer een klacht binnen krijgt van mevrouw Pietersen. Je ergert je en je praat met collegae over haar. Je zegt onomwonden: ‘Ik irriteer me aan haar, ze heeft altijd wat te klagen’. Wanneer je met die gedachte een e-mail naar haar stuurt of het gesprek ingaat, zal die je behoorlijk in de weg gaat zitten om echt naar haar te luisteren. Met de methodiek van Katie kom je gesterkt uit deze valkuil.

omdraaienovertuigingenMeer dan één manier van kijken

Je stelt je eerst zelf de vraag of je gedachte waar is. En wanneer je eerste neiging is om ja te antwoorden, krijg je een indringende vervolgvraag: ‘Kun je absoluut weten, dat het waar is?’. ‘Heeft ze inderdaad altijd wat te klagen?’, ‘Is het wel klagen wat ze doet?’, ‘Irriteer ik me of is er nog sprake van een ander gevoel?’ zijn dan hulpvragen, die je je kunt stellen. Iedereen kan zijn eigen nuance hebben bij deze antwoorden. Algemeen geldt echter, dat zo duidelijk wordt, dat jouw opvatting maar één manier van kijken is. Je gaat twijfelen en vraagt je af wat er eigenlijk met je aan de hand is. Dan ben je toe aan vraag 3 en 4.

Uit de valkuil willen

Je verkent dan hoe je reageert, wat er gebeurt wanneer je je gedachte gelooft en wie je zou zijn zonder deze gedachte. Door daar een antwoord op te geven, ga je inzien hoe sterk die gedachte jou belemmert. Je snapt dan, dat je in een valkuil zit, waar je uit wilt. Nu wil je een weg terug omhoog vinden. Die is overigens niet ingewikkeld.

omdraaienovertuigingen-02Je gedachte omdraaien

Je keert namelijk gewoon om en gaat langs dezelfde weg terug. Dat doe je door je gedachte om te draaien. Katie helpt je daarbij met twee tussenstappen. Eerst draai je de gedachte om naar jezelf. Dan kom je tot: ‘ik heb altijd wat te klagen; dat irriteert mij’. Vervolgens keer je de gedachte om naar de ander: ‘ik heb altijd wat te klagen over mevrouw Pietersen; dat is voor haar irritant’. Zodra je dat gedaan hebt, heb je je valkuil al verlaten. Nu ben je er rijp voor om vanuit een vernieuwde kracht naar de situatie te kijken.

Een andere opbrengst

Dat doe je door je oorspronkelijke gedachte helemaal om te keren: ‘Mevrouw Pietersen zegt wat ze er van vindt; daar sta ik graag voor open’. Je voelt al wat een wereld van verschil hier ineens ontstaat. Wanneer je zó het gesprek met haar ingaat, kom je gegarandeerd tot een andere opbrengst. Mijn eigen ervaring is overigens, dat je naar verloop van tijd al die stappen niet meer hoeft te nemen.

Een kwestie van oefenen

Hoe vaker je het zo doet, hoe vaker je direct overstapt naar het omkeren van de gedachte. Door oefening lukt het dan steeds vaker om niet in de valkuil te stappen. Op het moment dat je de belemmerende overtuiging voelt opkomen, keer je al om en geef je aan de situatie waarin je je bevindt een boost. Een kwestie van oefenen dus. Dat kun jezelf eenvoudig doen.

Gedachten die binnen fietsen

Elke dag komen dit soort gedachten bij je binnen gefietst. Ik noem er nog een aantal:

  • wanneer medewerkers (hoofden, managers, kinderen) beter zouden luisteren, was het leven een stuk eenvoudiger;
  • de eisen die die klanten (collegae, raadsleden, journalisten…) stellen zijn onacceptabel;
  • mijn medewerker (mijn baas) staat niet achter mij;
  • ik heb er last van dat mijn baas (mijn medewerker) geen besluit neemt;
  • die komen alleen maar voor hun eigen belang op;

Keer nu bijvoorbeeld de komende week elke dag ’s avonds een belemmerende gedachte van die dag om volgens de aanpak van Katie. Je zult zien, dat je snel eerste successen zult boeken. Houd dan vol en blijf oefenen, zodat het iets van jezelf wordt…

Stoplichttweets

Doen: Proberen te houden van wat zich aandient
Attentie: Wanneer je eigen gedachten je op sleeptouw nemen
Niet doen: Blijven vasthouden aan overtuigingen die je belemmeren


Frans Wilms

Auteur: Frans Wilms

23 24175 26

Mijn verlangen is om de kracht van mensen te versterken. Hoe doe je dat in situaties, waarin mensen zelf in een complexe omgeving in interactie met anderen keuzes maken? Voor mij is duidelijk, dat dat vraagt om leiderschap, dat verbindend en in presentie is. Simpel weg omdat je daarmee mensen het beste van zichzelf laat geven. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het autoritaire - en strijdende domein van leiderschap vormen al jaren de hoofdstroom in de wereld. In mijn blogs deel ik mijn ervaringen… Zie ook www.leiderschapsdomeinen.nl

Boek ‘Groeien in leiderschap’ vers van de pers
De blogs zijn ontleend aan het boek Groeien in leiderschap. Begin bij jezelf en doe het samen. In dit boek neem ik je mee in de weg die ik gegaan ben. Hoe ik in mijn leiderschap gegroeid ben van controle naar verbinding en presentie. Over mijn vallen en opstaan. Hoe ik ervan leer en geniet. Mijn ervaringen verbind ik met actuele theoretische inzichten. Met praktische handreikingen breng ik je op gedachten waarmee je direct zelf aan de slag kan om je eigen weg te gaan. Om (opnieuw) ambities te kiezen, te oefenen, te leren en te genieten. Het boek kun je hier bestellen.


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

presentievalkuilen_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
Presentie gaat over de vraag hoe je aanwezig bent te midden van anderen. Ben je écht in interactie met de ander? Zie je de mensen om je heen als mens?
schaakstukken_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
De kans dat ik uit presentie raak is groot, wanneer ik tijdnood voel of op momenten dat ik denk dat ik per se iets moet inbrengen. Helemaal tricky is
aansluitingverliezen_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
Soms zit ik niet meer op dezelfde golflengte als de ander. Dan ben ik zó in mijn eigen gedachtewereld, dat ik onvoldoende rekening houd met hem en dreig
zwijgen_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
Tijdens een bijeenkomst met onze leidinggevenden heeft een van onze managers de leiding. Ineens is er een spannend moment. Er is verwarring. Mensen kijken
presentie_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
Ik ben een kei om in elk nadeel een voordeel te zien. Het glas zie ik bij voorbaat half vol. Wanneer er een hindernis komt, dan begin ik die uit de weg
fotozee_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
andersvereenvoudigen_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
rochdale_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
Kilian Bennebroek Gravenhorst in gesprek met René Grotendorst,voormalig voorzitter Raad van Bestuur Woningstichting Rochdale Een van de grootste fascinaties
watvindjij_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
andersvereenvoudigen_*_
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
watvindjij_*_
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
neezeggen_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
Ontspanning “Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Ik durf nu ‘nee’ te zeggen, zegt een van de deelnemers aan de expeditie.
aikido_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
In deze blog wil ik je meenemen met een leerervaring tijdens de aikido-les. En, misschien wel een leerervaring die ik (en jij) kan gebruiken in het dagelijks
coolekikker_500_*_ > Zo blijf je uit de valkuil van belemmerende overtuigingen | leiderschap
Leiderschap. Een populair thema. Hele platforms worden er, mede door mijzelf, over volgeschreven. En het is ook een belangrijk thema. In een wereld waar

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.

×