Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! ONT-MOETEN Geschreven door Carolijn Roelofs. Minder moeten Ik moet meer aandacht aan mijn kinderen geven. Ik moet nog naar de sportschool. Ik moet echt naar die netwerkborrel.Ik moet nog werken vanavond. Ik moet nu echt stoppen met chocolade snoepen. :) Ik moet die collega echt helpen met haar klus.Ik moet snel een nieuwe afspraak maken met mijn vriendinnen. Ik moet echt op tijd naar bed vanavond.Ik moet mijn btw-aangifte doen. Ik moet altijd direct antwoorden op mailtjes. Ik ben al moe als ik dit lijstje heb gelezen, laat staan dat ik dit allemaal moet doen. Of zit die vermoeidheid niet in dat wat er gaat gebeuren maar in de woordkeuze van mijn zinnen? Welke energie geeft het woord ‘moeten’ jou? Waarom teveel moeten je tonnen met energie kost Is het je wel eens opgevallen hoe vaak jij moeten zegt op een dag? Waarschijnlijk heb je het niet eens in de gaten omdat het een gewoonte is om het woord te gebruiken. Mijn coach wees me er laatst op, zelfs van dingen die ik graag wil, zeg ik dat ik ze moet. En toen ik er eenmaal op ging letten, merkte ik dat ik niet de enige ben die het doet. Teveel moeten is gekoppeld aan een verplichting, terwijl willen hoort bij iets wat je uit vrije wil doet. Als je echt iets moet, zit er druk of dwang achter. Als je iets wil, heb je met energie te maken. Moet je op vakantie? Ik denk dat je het gewoon graag wil. Wil je die bekeuring betalen? Liever niet. Maar je moet wel want anders verhogen ze het bedrag en dat wil je niet. Dus je wil het toch. Kun je het nog volgen of denk je dat ik op deze manier alles probeer om te buigen van moeten naar willen? Van moeten naar willen, ben jij de leider van je eigen leven? ‘Ik moet nu echt wat afvallen,’ zeg ik streng tegen mijn spiegelbeeld. Ik schrik van de toon in mijn eigen stem. Moet? Dat klinkt wel dwingend en opgelegd. En ik vind het al moeilijk. Behalve die ene keer, na mijn zwangerschap. Ik wilde écht wat gewicht kwijt om meer energie te hebben om voor mijn drie kinderen te zorgen. Ik wilde het en ik viel 15 kilo af. Willen is veel vriendelijker en zachter. Willen geeft energie en daagt je positief uit. Lees de zinnen hieronder maar: Ik wil meer aandacht aan mijn kinderen geven. Ik wil nog naar de sportschool. Ik wil echt op tijd naar bed vanavond. Ik wil de bedden verschonen vandaag. Ik wil echt mijn moeder even bellen vandaag. Ik wil nu echt stoppen met chocola snoepen. :) Ik wil snel een nieuwe afspraak maken met mijn vriendinnen. Ik wil mijn btw aangifte doen. Ik wil die collega echt helpen met haar klus. Ik wil altijd gelijk antwoorden op mailtjes. Een heel ander gevoel hè? (behalve dan stoppen met die chocola :) ) Als het lukt om wat minder te moeten van jezelf, krijg je ruimte om te ontdekken wat je heel graag wilt. En dat geeft vrijheid. Ook voor je omgeving is het fijner als je niet veel dingen doet die je eigenlijk niet wilt doen. Doe je toch iets voor anderen omdat zij dat graag willen? Doe het dan alleen als je het er mee eens bent. Wat wil je wel, wat wil je niet Willen geeft een andere energie en het biedt ook veel meer keuzemogelijkheden. Minder-moeten lukt alleen als je weet wat je wel wil en wat je niet wil. Om dat te ontdekken is onderstaande oefening. Deze oefening helpt je met: Moeten vervangen door willen in je denken en taalgebruik. Het bewust worden van de dingen die je vindt of denkt dat je moet en of je gedachte wel klopt. Het maken van keuzes die je energie geven. Rust in je hoofd krijgen en dit geeft nieuwe energie en overzicht. Stap 1 Maak een lange lijst van alles wat jij vindt of denkt dat je allemaal moet. Maak hele zinnen die beginnen met ‘Ik moet…’.Blijf schrijven en stop pas na een kwartier. Op de lijst mag alles wat in je op komt – werk en privé – door elkaar. Ga helemaal los. Stap 2 Klaar met de lijst? Shocking hè, als je ziet wat je allemaal moet. Daar ga je nu verandering in brengen. Streep overal het woord ‘moeten’ weg als je er zonder nadenken ‘willen’ durft te zetten. Om mijn eigen lijstje aan te houden: ‘Ik moet nog naar de sportschool’ kan ik niet zonder twijfel omzetten in ‘ik wil’. Maar ‘Ik moet snel een nieuwe afspraak maken met mijn vriendinnen’ is een makkie: ja leuk, dat wil ik. Daar heb ik zin in. Zo ontstaan er twee lijsten. Leg je ik-wil-lijstje even apart. De rest gaat door naar de volgende ronde. Stap 3 Stel jezelf bij de overgebleven zinnen op de ik-moet-lijst steeds een aantal vragen: Waarom moet ik dat? Van wie moet ik dat? Wat gebeurt er als ik het niet doe? Moet het wel nu? Is het waar dat ik het moet doen? Wat gebeurt er met je lijst? Vallen er al dingen weg? Zinnen die wel blijven staan, probeer je nu om te zetten naar een zin met het woord ‘willen’. Hoe voelt dat? Stap 4 Voeg nu de lijstjes uit stap 2 en stap 3 samen. Dit is de lijst met dingen die je wil. Het zou een keurig overzichtelijk, beknopt lijstje kunnen zijn. Is de lijst voor je gevoel toch nog te lang om keuzes te kunnen maken? Ga dan nog een keer door de lijst heen en vraag je serieus af of je dit allemaal zelf wilt of dat er toch stiekem willen of moeten voor een ander tussen zit? Stap 5 Tijd voor reflectie. Beschrijf voor jezelf hoe je iedere stap ervaren hebt. Wat ging er goed en makkelijk? Wat vond je lastig? Waar kwam de energie naar boven, wat was je jippie-moment? Of was dat moment er helemaal niet? En tenslotte: wat heeft het je opgeleverd? Als het goed is: meer rust in je hoofd, een helder beeld van wat je echt wil en vooral ook wat niet. Jij bent nu in ieder geval gestart met minder-moeten. Stap 6 Om minder-moeten meteen kracht bij te zetten, moet je nu eigenlijk iets doen. :) Kies drie dingen van de lijst met dingen die je wilt doen en plan die meteen in. Heerlijk. Laat je me weten wat het eerste is dat jij wilt gaan doen? Als minder-moeten niet lukt  Het kan zijn dat het bij lijstjes maken blijft. En dat je vervolgens niet verlost bent van alles wat je moet. Ik denk dat moeten een grote oorzaak is van alle stress, overspannenheid en uiteindelijk ook burn out. Ik schreef ook een blog over de relatie tussen moeten en deze drie spanningsvormen. Vond je de oefening lastig en werd je geconfronteerd met belemmerende overtuigingen? Ben je bang dat je gaat vastlopen of heb je het gevoel dat je wel wat hulp kunt gebruiken om minder te moeten? Zoek die hulp dan door de oefening met een collega of goede vriend te doen. Wel iemand die durft door te vragen en je scherp houdt. Een coach inschakelen, kan je nog wat verder op weg helpen natuurlijk in het ONT-MOETEN. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

ONT-MOETEN

ontmoeten-01Minder moeten

Ik moet meer aandacht aan mijn kinderen geven. Ik moet nog naar de sportschool.
Ik moet echt naar die netwerkborrel.
Ik moet nog werken vanavond.
Ik moet nu echt stoppen met chocolade snoepen. :)
Ik moet die collega echt helpen met haar klus.
Ik moet snel een nieuwe afspraak maken met mijn vriendinnen.
Ik moet echt op tijd naar bed vanavond.
Ik moet mijn btw-aangifte doen.
Ik moet altijd direct antwoorden op mailtjes.

Ik ben al moe als ik dit lijstje heb gelezen, laat staan dat ik dit allemaal moet doen. Of zit die vermoeidheid niet in dat wat er gaat gebeuren maar in de woordkeuze van mijn zinnen? Welke energie geeft het woord ‘moeten’ jou?

Waarom teveel moeten je tonnen met energie kost

Is het je wel eens opgevallen hoe vaak jij moeten zegt op een dag? Waarschijnlijk heb je het niet eens in de gaten omdat het een gewoonte is om het woord te gebruiken. Mijn coach wees me er laatst op, zelfs van dingen die ik graag wil, zeg ik dat ik ze moet. En toen ik er eenmaal op ging letten, merkte ik dat ik niet de enige ben die het doet.

Teveel moeten is gekoppeld aan een verplichting, terwijl willen hoort bij iets wat je uit vrije wil doet. Als je echt iets moet, zit er druk of dwang achter. Als je iets wil, heb je met energie te maken.

Moet je op vakantie? Ik denk dat je het gewoon graag wil. Wil je die bekeuring betalen? Liever niet. Maar je moet wel want anders verhogen ze het bedrag en dat wil je niet. Dus je wil het toch. Kun je het nog volgen of denk je dat ik op deze manier alles probeer om te buigen van moeten naar willen?

Van moeten naar willen, ben jij de leider van je eigen leven?

‘Ik moet nu echt wat afvallen,’ zeg ik streng tegen mijn spiegelbeeld. Ik schrik van de toon in mijn eigen stem. Moet? Dat klinkt wel dwingend en opgelegd. En ik vind het al moeilijk. Behalve die ene keer, na mijn zwangerschap. Ik wilde écht wat gewicht kwijt om meer energie te hebben om voor mijn drie kinderen te zorgen. Ik wilde het en ik viel 15 kilo af.

Willen is veel vriendelijker en zachter. Willen geeft energie en daagt je positief uit. Lees de zinnen hieronder maar:

Ik wil meer aandacht aan mijn kinderen geven.
Ik wil nog naar de sportschool.
Ik wil echt op tijd naar bed vanavond.
Ik wil de bedden verschonen vandaag.
Ik wil echt mijn moeder even bellen vandaag.
Ik wil nu echt stoppen met chocola snoepen. :)
Ik wil snel een nieuwe afspraak maken met mijn vriendinnen.
Ik wil mijn btw aangifte doen.
Ik wil die collega echt helpen met haar klus.
Ik wil altijd gelijk antwoorden op mailtjes.

Een heel ander gevoel hè? (behalve dan stoppen met die chocola :) )

Als het lukt om wat minder te moeten van jezelf, krijg je ruimte om te ontdekken wat je heel graag wilt. En dat geeft vrijheid. Ook voor je omgeving is het fijner als je niet veel dingen doet die je eigenlijk niet wilt doen. Doe je toch iets voor anderen omdat zij dat graag willen? Doe het dan alleen als je het er mee eens bent.

Wat wil je wel, wat wil je niet

Willen geeft een andere energie en het biedt ook veel meer keuzemogelijkheden. Minder-moeten lukt alleen als je weet wat je wel wil en wat je niet wil. Om dat te ontdekken is onderstaande oefening.

Deze oefening helpt je met:

  • Moeten vervangen door willen in je denken en taalgebruik.
  • Het bewust worden van de dingen die je vindt of denkt dat je moet en of je gedachte wel klopt.
  • Het maken van keuzes die je energie geven.
  • Rust in je hoofd krijgen en dit geeft nieuwe energie en overzicht.

ontmoeten-02Stap 1

Maak een lange lijst van alles wat jij vindt of denkt dat je allemaal moet. Maak hele zinnen die beginnen met ‘Ik moet…’.
Blijf schrijven en stop pas na een kwartier. Op de lijst mag alles wat in je op komt – werk en privé – door elkaar. Ga helemaal los.

Stap 2

Klaar met de lijst? Shocking hè, als je ziet wat je allemaal moet. Daar ga je nu verandering in brengen. Streep overal het woord ‘moeten’ weg als je er zonder nadenken ‘willen’ durft te zetten.

Om mijn eigen lijstje aan te houden:

‘Ik moet nog naar de sportschool’ kan ik niet zonder twijfel omzetten in ‘ik wil’. Maar ‘Ik moet snel een nieuwe afspraak maken met mijn vriendinnen’ is een makkie: ja leuk, dat wil ik. Daar heb ik zin in.

Zo ontstaan er twee lijsten. Leg je ik-wil-lijstje even apart. De rest gaat door naar de volgende ronde.

Stap 3

Stel jezelf bij de overgebleven zinnen op de ik-moet-lijst steeds een aantal vragen:

  • Waarom moet ik dat?
  • Van wie moet ik dat?
  • Wat gebeurt er als ik het niet doe?
  • Moet het wel nu?
  • Is het waar dat ik het moet doen?

Wat gebeurt er met je lijst? Vallen er al dingen weg? Zinnen die wel blijven staan, probeer je nu om te zetten naar een zin met het woord ‘willen’. Hoe voelt dat?

Stap 4

Voeg nu de lijstjes uit stap 2 en stap 3 samen. Dit is de lijst met dingen die je wil. Het zou een keurig overzichtelijk, beknopt lijstje kunnen zijn. Is de lijst voor je gevoel toch nog te lang om keuzes te kunnen maken?

Ga dan nog een keer door de lijst heen en vraag je serieus af of je dit allemaal zelf wilt of dat er toch stiekem willen of moeten voor een ander tussen zit?

Stap 5

Tijd voor reflectie. Beschrijf voor jezelf hoe je iedere stap ervaren hebt. Wat ging er goed en makkelijk? Wat vond je lastig? Waar kwam de energie naar boven, wat was je jippie-moment? Of was dat moment er helemaal niet?

En tenslotte: wat heeft het je opgeleverd? Als het goed is: meer rust in je hoofd, een helder beeld van wat je echt wil en vooral ook wat niet. Jij bent nu in ieder geval gestart met minder-moeten.

Stap 6

Om minder-moeten meteen kracht bij te zetten, moet je nu eigenlijk iets doen. :) Kies drie dingen van de lijst met dingen die je wilt doen en plan die meteen in. Heerlijk. Laat je me weten wat het eerste is dat jij wilt gaan doen?

Als minder-moeten niet lukt 

Het kan zijn dat het bij lijstjes maken blijft. En dat je vervolgens niet verlost bent van alles wat je moet. Ik denk dat moeten een grote oorzaak is van alle stress, overspannenheid en uiteindelijk ook burn out. Ik schreef ook een blog over de relatie tussen moeten en deze drie spanningsvormen.

Vond je de oefening lastig en werd je geconfronteerd met belemmerende overtuigingen? Ben je bang dat je gaat vastlopen of heb je het gevoel dat je wel wat hulp kunt gebruiken om minder te moeten? Zoek die hulp dan door de oefening met een collega of goede vriend te doen. Wel iemand die durft door te vragen en je scherp houdt. Een coach inschakelen, kan je nog wat verder op weg helpen natuurlijk in het ONT-MOETEN.


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Carolijn Roelofs
Geschreven door Carolijn Roelofs
Blogger
advertentie lb > ONT-MOETEN | leiderschap
advertentie lmb > ONT-MOETEN | leiderschap
Ruud's Profielfoto
Ruud antwoordt op het onderwerp: #1281 2 jaren 2 weken geleden
Hoi Carolijn, dank je wel voor je blog, het delen van je inzichten en je stappen om te ont-moeten: goed toepasbaar!
Nu ik erop ga letten merk in dat ik ook heel wat 'moet' van mezelf.

Maar naast 'van mezelf' kom ik ook wel eens in organisaties waar het een en ander 'moet': in de relatie van de manager en de medewerker waar er dingen moeten gebeuren, voor de afdeling, voor het project, etc.

De ergste vorm van moeten (in mijn ogen) is die waarbij de manager bij de medewerker aangeeft dat het moet van zijn manager of leidinggevende: "Ik had het er onlangs met de directeur over en die vindt ook dat het moet gebeuren, dus...". Hij/zij maakt zich als het ware groot over de schouders van zijn/haar manager. Maar wat feitelijk gebeurd is dat deze manager zich niet groot maakt maar juist klein: volledig buitenspel.
Resultaat: de vonk verdwijnt bij de medewerker en er wordt teruggevallen op vinken.

Wie herkent dit 'moeten'? Hoe gaan jullie daar mee om?

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.