person_outline

Iedere oplossing brengt een nieuw probleem: andersom is ook waar!

oplossing > Iedere oplossing brengt een nieuw probleem: andersom is ook waar! | leiderschapEen winnaar doet dingen, waar een verliezer niet eens over nadenkt. Zo’n cliché dat ik laatst weer ergens las. Het ding met clichés (en ik besef me dat dit een cliché op zichtzelf is), is dat ze waar zijn. Reden temeer om die zin ‘Een winnaar doet dingen, waar een verliezer niet eens over nadenkt’ onder de loep te nemen.

Definitie

Het begint allemaal met de definitie van winnaar en verliezer. In de sport is de winnaar, de speler of het team met de meeste punten. In het dagelijks leven gaat die vlieger voor mij niet op. Voor mij heeft het zijn van een winnaar of verliezer niets te maken met het halen van de hoogste score. Het is een kwestie van mentaliteit; van houding.

In actie

Iets wat dan onmiddellijk opvalt in de zin zijn de werkwoorden doen en denken. Een winnaar doet dingen. Met andere woorden: de winnaar is in actie. Het woord winnaar is synoniem voor verantwoordelijk zijn. Een winnaar ziet wat nodig is, erkent dat hij (of zij) daarin iets kan doen, vindt een oplossing en komt in actie. Komt in het doen.

Piekeren 

De verliezer wordt gekenmerkt door het denken. Begrijp me goed, er is niets mis met bedenken over wat je doet (of van plan bent te gaan doen). Het gaat mis op het moment, dat het denken het wint van de actie, het doen. Het subtiele verschil tussen denken en nadenken. Het denken staat voor het gebruiken van het verstand. Het nadenken staat voor piekeren, overdenken. Het gaat dieper… misschien wel letterlijk na-denken; na het denken of over-denken; over(nieuw) denken. Als je niet uitkijkt een proces dat repeterend is. 

Onmogelijk

Jaren geleden bezocht ik een cabaretvoorstelling van Dolf Jansen. Het was een geweldige avond. Ik weet niet of het volgende citaat uit die voorstelling geheel correct is, maar de boodschap die avond was: Soms moet je iets doen waarvan je denkt “dat kan niet”, om iets te bereiken waarvan je weet “dat is onmogelijk”. Het is een zin die me in de vijf jaar dat ik als ondernemer aan het werk ben, ernorm heeft geholpen.

Dromen

De zin appelleert aan de houding van de winnaar. Het vraagt om voorbij het denken te gaan en in actie te komen. Wie weet wat er dan mogelijk is?! Je stoutste dromen komen uit! Het is hier waar de winnaar te vinden is. De echte winnaar is een mens die zijn neus net zo vaak stoot als de verliezer (of vaker) en desondanks kijkt naar wat zijn volgende stap is. "Waar liggen mijn kansen. Wat ga ik doen?!" Ook hier gaat het om de actie: Soms moet je iets doen...

Het verschil tussen winnaars en de verliezers is hun focus. Een winnaar is niet blind voor de problemen, maar focust op de oplossing. Een verliezer is gefoust op het probleem.

Failliet

Winnaars worden niet geboren. Winnaars kiezen voor een houding van verantwoordelijkheid; ze kiezen ervoor ondernemer te zijn van hun eigen leven. Moet je daarvoor zelfstandige worden? Een bedrijf beginnen? Nee, natuurlijk niet. Ondernemer zijn van je eigen leven kun je overal en altijd. En ga je eens failliet, dan begin je opnieuw; gewoon omdat het kan en… omdat je het waard bent!

Wat ga jij doen, waarvan je denkt “dat kan niet”?!


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger

Mijn krachtigste wapen als politieagent in de jaren ’80 van de vorige eeuw, was mijn communicatie. Met die les ben ik gaan werken bij een grote belangenbehartiger (NGO). Ik richtte me met project- en programmamanagement vooral op de bedrijfsvoering en werkte in HR. Daarbij ging het vaak om wezenlijke (organisatie-) veranderingen.

Wat ik heb ervaren is dat verandering vaak worden ingezet vanuit ‘wat niet goed gaat’. Voor mij is echter niet het onvermogen, disfunctioneren of bijvoorbeeld een latente houding het uitgangspunt. Juist de kracht die in mensen schuilt vormt de basis voor frisse sparringsessies, scherpe adviezen, gerichte training en coaching. De vraag is dan: Hoe doe je dat? en vervolgens Hoe doe je dat samen?

Dat is precies waar het om draait bij How Company: hoe doen je dingen anders én; 'hoe doe je dat in goed gezelschap; good Company" Als trainer en coach voor How Company werk ik in een team dat herhaaldelijk het CEDEO-keurmerk kreeg, met op alle onderdelen een ongekend hoge klanttevredenheid. En dat met klanten als CoolCat, Philips, Siemens, Jakobs Douwe Egberts, Summa College en Avans Hogeschool. Mijn talent als trainer zet ik graag in als het erom gaat mensen het beste uit zichzelf te laten halen. Individueel, in teamverband en op organisatieniveau. 


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.