Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Als je er maar van leert Geschreven door Jeroen Ogier. Het geeft niks als het fout gaat, als je er maar van leert. Maar ondertussen…  Al te vaak blijkt een fout toch consequenties te hebben; worden we erop afgerekend. We hebben er lang over gedaan om een cultuur van perfectionisme te ontwikkelen en daar doen we liever geen afstand van. In die cultuur is fouten maken niet okay, met alle gevolgen van dien. Praten Zo ken ik een bestuurder die meer dan eens, tijdens speeches en in gesprekken verkondigde dat fouten gemaakt mochten worden. Hij had daar praktische voorbeelden bij; hoe hij er in het verleden mee om was gegaan. Onder de streep was zijn boodschap: Eén fout kan gebeuren. Bij twee fouten ga ik me zorgen maken. Bij de derde fout moeten we toch eens praten. Fouten maken mag, maar niet teveel.  Not done! Deze bestuurder staat niet alleen. Ondanks dat ik al vele jaren ‘predik’ dat we fouten moeten durven maken, stap ook ik af en toe in de valkuil die perfectionisme heet. Zo was mijn eerste reactie toen ik een kostbare kantoorprinter uit mijn handen liet vallen – ik zeg het eerlijk –“Wat kan ik doen, zodat niemand het merkt…”.  Of die goede vriend van me, directeur van een middelgroot bedrijf. Hij vertrouwde me toe dat hij, als hij een fout constateerde, altijd eerst bij zichzelf te rade ging. Hij wilde er zeker van zijn, dat hij de fout niet had gemaakt.  We hebben het allemaal meegekregen. Fouten maken is not-done! Het moet goed! Normaal Zelfs machines maken fouten. Het wonderlijke is: bij machines vinden we het normaal. We beschouwen het als uitval, afkeur, standaard-foutpercentage, productieverlies. We hebben er vele woorden voor. We nemen het mee in de kostenberekeningen, doorlooptijden, etc. van onze productieprocessen.  Nooit meer Anders is het, als mensen fouten maken. Dat vinden we vaak niet normaal. Irritant juist. “Hoe kan ‘ie dat nou doen?” of “Heeft ‘ie zitten slapen?” hoor je dan. We gaan al snel op zoek naar degene die de fout heeft gemaakt. Maken die dom, stom, schuldig, of ook fout. We laten de ander weten dat zo’n fout nooit meer mag gebeuren. Wat we voor machines normaal vinden, is voor mensen onacceptabel. Probleem Mensen maken fouten, want – ik schrijf het toch maar op – fouten maken is menselijk. Maar wat maakt dan, dat we er zo'n probleem van kunnen maken? Niet de fout, maar de manier waarop we met het maken van een fout omgaan, dat is waar het om gaat. Zo zit bijvoorbeeld in het zinnetje “Als je er maar van hebt geleerd.” een oordeel verborgen. Net als in de vraag “Wie is hiervoor verantwoordelijk.” We weten allemaal wat dat betekent! Het lost alleen niets op! Oplossing Wat nu als we ons niet zouden focussen op de fout an sich, maar op de oplossing. Natuurlijk wil je dan weten wat er is misgegaan; immers je wilt de fout meestal (maar niet vanzelfsprekend) niet herhalen. De focus ligt dan niet op wie de fout heeft gemaakt, maar op wat er is misgegaan en hoe het op te lossen. Dát brengt ons verder! Het bracht ons ook producten als Coca Cola, Post-It, Cornflakes, Zoetjes, Viagra, Pacemaker etc. etc. Producten die voortkwamen uit menselijke fouten, waarbij werd gekeken naar de kansen, de mogelijkheden in plaats van naar de fout zelf. Oordeel In een populair wetenschappelijk artikel van Eliane Deschrijver las ik dat onze hersenen bij het herkennen van fouten niet focussen op de fout zelf, maar op de verwachting daaromtrent. Ik maak daaruit op, dat de fout helemaal niet zo belangrijk als we vaak aannemen. Misschien wordt het tijd dat wij ‘m ook minder ruimte geven; anders gaan we straks nog in de fout! Hoe? Door ons bewust te worden van ons eigen oordeel over onze fouten en die van anderen en keer op keer te kijken: hoe kan ik dit ten goede keren?! .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Als je er maar van leert

foutje > Als je er maar van leert | leiderschapHet geeft niks als het fout gaat, als je er maar van leert. Maar ondertussen…  Al te vaak blijkt een fout toch consequenties te hebben; worden we erop afgerekend. We hebben er lang over gedaan om een cultuur van perfectionisme te ontwikkelen en daar doen we liever geen afstand van. In die cultuur is fouten maken niet okay, met alle gevolgen van dien.

Praten

Zo ken ik een bestuurder die meer dan eens, tijdens speeches en in gesprekken verkondigde dat fouten gemaakt mochten worden. Hij had daar praktische voorbeelden bij; hoe hij er in het verleden mee om was gegaan. Onder de streep was zijn boodschap: Eén fout kan gebeuren. Bij twee fouten ga ik me zorgen maken. Bij de derde fout moeten we toch eens praten. Fouten maken mag, maar niet teveel. 

Not done!

Deze bestuurder staat niet alleen. Ondanks dat ik al vele jaren ‘predik’ dat we fouten moeten durven maken, stap ook ik af en toe in de valkuil die perfectionisme heet. Zo was mijn eerste reactie toen ik een kostbare kantoorprinter uit mijn handen liet vallen – ik zeg het eerlijk –“Wat kan ik doen, zodat niemand het merkt…”. 

Of die goede vriend van me, directeur van een middelgroot bedrijf. Hij vertrouwde me toe dat hij, als hij een fout constateerde, altijd eerst bij zichzelf te rade ging. Hij wilde er zeker van zijn, dat hij de fout niet had gemaakt. 

We hebben het allemaal meegekregen. Fouten maken is not-done! Het moet goed!

Normaal

Zelfs machines maken fouten. Het wonderlijke is: bij machines vinden we het normaal. We beschouwen het als uitval, afkeur, standaard-foutpercentage, productieverlies. We hebben er vele woorden voor. We nemen het mee in de kostenberekeningen, doorlooptijden, etc. van onze productieprocessen. 

Nooit meer

Anders is het, als mensen fouten maken. Dat vinden we vaak niet normaal. Irritant juist. “Hoe kan ‘ie dat nou doen?” of “Heeft ‘ie zitten slapen?” hoor je dan. We gaan al snel op zoek naar degene die de fout heeft gemaakt. Maken die dom, stom, schuldig, of ook fout. We laten de ander weten dat zo’n fout nooit meer mag gebeuren. 
Wat we voor machines normaal vinden, is voor mensen onacceptabel.

Probleem

Mensen maken fouten, want – ik schrijf het toch maar op – fouten maken is menselijk. Maar wat maakt dan, dat we er zo'n probleem van kunnen maken? Niet de fout, maar de manier waarop we met het maken van een fout omgaan, dat is waar het om gaat. Zo zit bijvoorbeeld in het zinnetje “Als je er maar van hebt geleerd.” een oordeel verborgen. Net als in de vraag “Wie is hiervoor verantwoordelijk.” We weten allemaal wat dat betekent! Het lost alleen niets op!

Oplossing

Wat nu als we ons niet zouden focussen op de fout an sich, maar op de oplossing. Natuurlijk wil je dan weten wat er is misgegaan; immers je wilt de fout meestal (maar niet vanzelfsprekend) niet herhalen. De focus ligt dan niet op wie de fout heeft gemaakt, maar op wat er is misgegaan en hoe het op te lossen. Dát brengt ons verder! 
Het bracht ons ook producten als Coca Cola, Post-It, Cornflakes, Zoetjes, Viagra, Pacemaker etc. etc. Producten die voortkwamen uit menselijke fouten, waarbij werd gekeken naar de kansen, de mogelijkheden in plaats van naar de fout zelf.

Oordeel

In een populair wetenschappelijk artikel van Eliane Deschrijver las ik dat onze hersenen bij het herkennen van fouten niet focussen op de fout zelf, maar op de verwachting daaromtrent. Ik maak daaruit op, dat de fout helemaal niet zo belangrijk als we vaak aannemen. Misschien wordt het tijd dat wij ‘m ook minder ruimte geven; anders gaan we straks nog in de fout! Hoe? Door ons bewust te worden van ons eigen oordeel over onze fouten en die van anderen en keer op keer te kijken: hoe kan ik dit ten goede keren?!


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger

Mijn krachtigste wapen als politieagent in de jaren ’80 van de vorige eeuw, was mijn communicatie. Met die les ben ik gaan werken bij een grote belangenbehartiger (NGO). Ik richtte me met project- en programmamanagement vooral op de bedrijfsvoering en werkte in HR. Daarbij ging het vaak om wezenlijke (organisatie-) veranderingen.

Wat ik heb ervaren is dat verandering vaak worden ingezet vanuit ‘wat niet goed gaat’. Voor mij is echter niet het onvermogen, disfunctioneren of bijvoorbeeld een latente houding het uitgangspunt. Juist de kracht die in mensen schuilt vormt de basis voor frisse sparringsessies, scherpe adviezen, gerichte training en coaching. De vraag is dan: Hoe doe je dat?

Er wordt wel eens gezegd dat 'als we blijven doen wat we deden, we krijgen wat we kregen'. Het is niet waar... het wordt minder! Willen we verder komen, dan is het noodzakelijk om buiten gebaande paden te gaan; om in ‘het diepe’ te springen. Alleen daar – buiten onze comfortzone – is groei beschikbaar. Dit is het gebied waarin ik mensen ondersteun; waarin ik intentie weet te verbinden met concreet resultaat.

Die ondersteuning bied ik onder andere als trainer voor How Company. Ons team kreeg herhaaldelijk het CEDEO-keurmerk, met op alle onderdelen een ongekend hoge klanttevredenheid. En dat met klanten als CoolCat, Philips, Siemens, Jakobs Douwe Egberts, Summa College en Avans Hogeschool. Mijn talent als trainer zet ik graag in als het erom gaat mensen het beste uit zichzelf te laten halen. Individueel, in teamverband en op organisatieniveau. 

Jeroen_Ogier's Profielfoto
Jeroen_Ogier antwoordt op het onderwerp: #1488 1 jaar 3 maanden geleden
Dank Rianca en... eens!
We hebben 't over hetzelfde (vanuit eenzelfde overtuiging): oplossen levert meer op dan de schuldige zoeken en...
Oplossen vraagt dat we een omgeving creëren waar we fouten mogen maken!
Rianca's Profielfoto
Rianca antwoordt op het onderwerp: #1483 1 jaar 3 maanden geleden
Hoi Jeroen, mooi blog! Sluit perfect aan bij mijn blog over de afrekencultuur binnen ons heersende systeem: www.lerendeleiders.nl/politiek-leidersch...ltuur-in-de-politiek

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

watvindjij_*_ > Als je er maar van leert | leiderschap > Als je er maar van leert | leiderschap
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
leanlego_*_ > Als je er maar van leert | leiderschap
Vraag jij jezelf wel eens af, waarom je de dingen doet zoals je ze doet? In het werk bijvoorbeeld. Vul jij nog formulieren in, die eruit zien zoals twintig
Pian_di_Venola_-_andere_invalshoeken_*_ > Als je er maar van leert | leiderschap
De 16-jarige puber – ik begreep uit een boek, dat ik hem beter adolescent kan noemen – die ik af en toe tref in onze gezamenlijke woonomgeving, confronteer
foto_marsimerik_*_ > Als je er maar van leert | leiderschap
Mensen met een rooms-katholieke achtergrond herkennen deze strofe uit ‘het onze Vader’, het gebed dat wij – ook ik kom uit een katholiek nest –
Wrijving_geef_glans_*_ > Als je er maar van leert | leiderschap
Waar mensen samenwerken ontstaat vroeg of laat gedoe. Niets mis mee; een beetje wrijving geeft immers glans! Het wordt pas vervelend als de glans plaats
Boekpresentatie2_*_ > Als je er maar van leert | leiderschap > Als je er maar van leert | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Als je er maar van leert | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_ > Als je er maar van leert | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Als je er maar van leert | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Als je er maar van leert | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
Boekpresentatie2_*_
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
andersvereenvoudigen_*_ > Als je er maar van leert | leiderschap
“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Hoe we ons werk eenvoudiger kunnen maken, zegt Margo (58), een van de deelnemers aan de workshop.
watvindjij_*_
Terwijl Linda, m’n vriendin, met een jurk de paskamer inschiet bekijk ik een prachtig tas. De eigenaresse van de winkel lijkt verbaasd, totdat Linda
neezeggen_*_
Ontspanning “Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Ik durf nu ‘nee’ te zeggen, zegt een van de deelnemers aan de expeditie.
aikido_*_ > Als je er maar van leert | leiderschap
In deze blog wil ik je meenemen met een leerervaring tijdens de aikido-les. En, misschien wel een leerervaring die ik (en jij) kan gebruiken in het dagelijks

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.