Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Echt leren nee zeggen? Geschreven door Maarten de Winter. Ontspanning “Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Ik durf nu ‘nee’ te zeggen, zegt een van de deelnemers aan de expeditie. “Wat heeft je daarbij geholpen?” vraag ik. Het is even stil. Dan zegt een ander: “Dat komt omdat Laurens (de leidinggevende) steeds slechtere vragen is gaan stellen”. Iedereen schiet enorm in de lach en wij lachen hard mee. De ontlading is typerend voor de spanning die in de afgelopen maanden van het team is afgevallen. Dan volgt een serieus antwoord: “Dat we de feiten onder ogen durven zien als we afspraken maken en dan samen kiezen. We hebben een cultuur waarin je de klant niet teleur wilt stellen. Juist door samen de kaders van tijd te bewaken, kunnen we daarbinnen veel meer doen en de waarde toevoegen die er toe doet; voor onszelf en de klant.” Deze kaders zorgen voor betere samenwerking met onze klanten, ook wanneer we soms ‘nee’ zeggen. We zijn hierin nu veel aandachtiger.” De casus We zijn als adviseurs betrokken geraakt bij een gerenommeerd productiebedrijf. Ze ontvingen nationale en internationale prijzen op het gebeid van werkgeverschap en integraal veiligheidsmanagement. Werken in deze sector is topsport, vooral omdat de foutmarge extreem laag is. Toenemende concurrentie roept de vraag op hoe ondanks hoge werkdruk en backlogs de productiviteit kan worden vergroot. Aan ons werd gevraagd hoe wij enkele teams zouden kunnen begeleiden beter met tijd om te gaan. “Tijd is schaars, dus als er niet meer tijd is, zal je de kwaliteit van de tijd moeten vergroten. Daar gaan we jullie meetbaar bij helpen.” We werden gekozen vanwege onze visie en methode. We hebben in globaal 5 maanden vijf bijeenkomsten gehad. Eerst een kick-off, daarna een hele dag overzicht krijgen, dan een dag reflecteren op wat er aan de hand is en weer een maand later een halve dag geleerde lessen ophalen. Tussendoor is de groep met huiswerk aan de slag gegaan. Vier bijeenkomsten waarin een in principe eenvoudig proces op gang werd gebracht en geborgd: Overzicht – inzicht – invloed – overvloed (geluk en ontspanning). Vier stappen die bij ieder individueel beginnen, maar uiteindelijk samen komen in een gemeenschappelijke beleving, afstemming en versterking. De vijfde bijeenkomst werden wij uitgenodigd om een presentatie - die vanuit de groep voor het management team zou worden verzorgd - aan te scherpen. Het kantelmoment We hebben ons afgevraagd of er één moment kan worden aangewezen waarop het patroon van harder werken met minder aandacht werd doorbroken; een kantelmoment waarop deelnemers op een andere manier over tijd en tijdbeleving zijn gaan denken. Als adviseurs dachten we eerst dat dat het inzicht moment zou zijn; de individuele eye-opener dat de voorgenomen werkzaamheden niet pasten in de beschikbare tijd. Maar het kantelmoment ontstond later, toen men de invloed voelde. Het was het gesprek erover, dat het verschil maakte. In dat gesprek stonden de klantbeleving en waardecreatie centraal. Vanuit individuele reflectie als startpunt was het de gezamenlijke reflectie die de deelnemers het gevoel van invloed gaf. Daarin ontstond de mentale ruimte en vrijheid om waardevollere keuzen te maken in de alledaagse praktijk. Andere vormen van management Ongeveer vijftig jaar geleden stonden productieorganisaties voor een enorme omwenteling. Tot dat moment was er de overtuiging, dat machines 24/7 productief moesten zijn: ‘tijd is geld’. Dat er grote voorraden lagen te roesten, te bederven en veel kapitaal daarin werd vastgelegd was allang bekend. Pas toe de klant snelheid ging eisen, kwamen er meetbare methode om processen te optimaliseren - ‘tijd is snelheid’ -, en konden de destijds bestaande overtuigingen worden losgelaten. Dat heeft een geweldige economische en sociale meerwaarde gehad. Bij Archimedes zien wij ons nu staan aan het begin van een nieuwe tijdperk. Een tijdperk waarin de klant persoonlijke aandacht vraagt. Dat vereist andere vormen van management en roept de vraag op hoe de waarde van tijd van klanten kan worden vergroot. De vraag is dan, hoe kunnen we ‘tijd is aandacht’ optimaliseren en de bestaande opvatting van ‘tijd is snelheid’ overstijgen? Dat is een ontwikkeling waarbij meer menselijk en sociaal kapitaal ingebracht kan worden in de vorm van meer waardering voor individuele talenten en creativiteit. Echt leren nee zeggen? Dat maakt diepgaande waardecreatie mogelijk.  Hoe mooi is dat! Dit is de eerste in een reeks van vijf blogs over organisatieontwikkeling, waarin je nieuwe verbindingen gelegd ziet tussen klantvragen, -reizen en (voorlopige) bestemmingen. Overeenkomst tussen deze verhalen is een verandering die gefaciliteerd wordt door het verhogen van bewustzijn van tijd. .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Echt leren nee zeggen?

neezeggen > Echt leren nee zeggen? | leiderschapOntspanning

“Wat heb je geleerd?” vraag ik en we doen een rondje. “Ik durf nu ‘nee’ te zeggen, zegt een van de deelnemers aan de expeditie. “Wat heeft je daarbij geholpen?” vraag ik. Het is even stil. Dan zegt een ander: “Dat komt omdat Laurens (de leidinggevende) steeds slechtere vragen is gaan stellen”. Iedereen schiet enorm in de lach en wij lachen hard mee. De ontlading is typerend voor de spanning die in de afgelopen maanden van het team is afgevallen.
Dan volgt een serieus antwoord: “Dat we de feiten onder ogen durven zien als we afspraken maken en dan samen kiezen. We hebben een cultuur waarin je de klant niet teleur wilt stellen. Juist door samen de kaders van tijd te bewaken, kunnen we daarbinnen veel meer doen en de waarde toevoegen die er toe doet; voor onszelf en de klant.” Deze kaders zorgen voor betere samenwerking met onze klanten, ook wanneer we soms ‘nee’ zeggen. We zijn hierin nu veel aandachtiger.”

De casus

We zijn als adviseurs betrokken geraakt bij een gerenommeerd productiebedrijf. Ze ontvingen nationale en internationale prijzen op het gebeid van werkgeverschap en integraal veiligheidsmanagement. Werken in deze sector is topsport, vooral omdat de foutmarge extreem laag is. Toenemende concurrentie roept de vraag op hoe ondanks hoge werkdruk en backlogs de productiviteit kan worden vergroot. Aan ons werd gevraagd hoe wij enkele teams zouden kunnen begeleiden beter met tijd om te gaan. “Tijd is schaars, dus als er niet meer tijd is, zal je de kwaliteit van de tijd moeten vergroten. Daar gaan we jullie meetbaar bij helpen.” We werden gekozen vanwege onze visie en methode.

We hebben in globaal 5 maanden vijf bijeenkomsten gehad. Eerst een kick-off, daarna een hele dag overzicht krijgen, dan een dag reflecteren op wat er aan de hand is en weer een maand later een halve dag geleerde lessen ophalen. Tussendoor is de groep met huiswerk aan de slag gegaan. Vier bijeenkomsten waarin een in principe eenvoudig proces op gang werd gebracht en geborgd: Overzicht – inzicht – invloed – overvloed (geluk en ontspanning). Vier stappen die bij ieder individueel beginnen, maar uiteindelijk samen komen in een gemeenschappelijke beleving, afstemming en versterking. De vijfde bijeenkomst werden wij uitgenodigd om een presentatie - die vanuit de groep voor het management team zou worden verzorgd - aan te scherpen.

Het kantelmoment

We hebben ons afgevraagd of er één moment kan worden aangewezen waarop het patroon van harder werken met minder aandacht werd doorbroken; een kantelmoment waarop deelnemers op een andere manier over tijd en tijdbeleving zijn gaan denken. Als adviseurs dachten we eerst dat dat het inzicht moment zou zijn; de individuele eye-opener dat de voorgenomen werkzaamheden niet pasten in de beschikbare tijd. Maar het kantelmoment ontstond later, toen men de invloed voelde. Het was het gesprek erover, dat het verschil maakte. In dat gesprek stonden de klantbeleving en waardecreatie centraal. Vanuit individuele reflectie als startpunt was het de gezamenlijke reflectie die de deelnemers het gevoel van invloed gaf. Daarin ontstond de mentale ruimte en vrijheid om waardevollere keuzen te maken in de alledaagse praktijk.

Andere vormen van management

Ongeveer vijftig jaar geleden stonden productieorganisaties voor een enorme omwenteling. Tot dat moment was er de overtuiging, dat machines 24/7 productief moesten zijn: ‘tijd is geld’. Dat er grote voorraden lagen te roesten, te bederven en veel kapitaal daarin werd vastgelegd was allang bekend. Pas toe de klant snelheid ging eisen, kwamen er meetbare methode om processen te optimaliseren - ‘tijd is snelheid’ -, en konden de destijds bestaande overtuigingen worden losgelaten. Dat heeft een geweldige economische en sociale meerwaarde gehad.
Bij Archimedes zien wij ons nu staan aan het begin van een nieuwe tijdperk. Een tijdperk waarin de klant persoonlijke aandacht vraagt. Dat vereist andere vormen van management en roept de vraag op hoe de waarde van tijd van klanten kan worden vergroot. De vraag is dan, hoe kunnen we ‘tijd is aandacht’ optimaliseren en de bestaande opvatting van ‘tijd is snelheid’ overstijgen? Dat is een ontwikkeling waarbij meer menselijk en sociaal kapitaal ingebracht kan worden in de vorm van meer waardering voor individuele talenten en creativiteit.

Echt leren nee zeggen? Dat maakt diepgaande waardecreatie mogelijk.  Hoe mooi is dat!

Dit is de eerste in een reeks van vijf blogs over organisatieontwikkeling, waarin je nieuwe verbindingen gelegd ziet tussen klantvragen, -reizen en (voorlopige) bestemmingen. Overeenkomst tussen deze verhalen is een verandering die gefaciliteerd wordt door het verhogen van bewustzijn van tijd.


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Blogger

Maarten de Winter (1962) is econoom en managementinnovator met als focus tijd. Hij is founder van Waardecreatie netwerk Archimedes. 

Tijd speelt een rol in de waardeperceptie van klanten, in strategie, bij de ontwikkeling van zelfsturing en talent, co-creatie, innovatie, netwerkregie en op tijd zijn speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van vertrouwen in organisaties. Tijd is dus een bijzonder integrerend perspectief en blijkt transities te kunnen versnellen en waardecreatie te verhogen. 

Maarten houdt zich bezig met de vraag hoe organisaties met tijd omgaan en hoe dit met behulp van verschillende tijdsbegrippen kan worden geprofessionaliseerd. Daarvoor heeft hij vanuit de praktijk unieke werkvormen en hefbomen ontwikkeld, die via Archimedes TimeAcademy aan organisatieprofessionals ter beschikking staan en samen met kennispartners wordt uitgebouwd tot een brede en krachtige toolkit voor leren, veranderen en transitie. Deze vindt je op de bedrijfswebsite.

Ongeveer eenmaal per kwartaal verzorgt Waarde creatie netwerk Archimedes een gratis webinar met een invalshoek op tijd. Je vindt het overzicht hier: https://vimeo.com/channels/1038342. Wil je ook meedoen met een webinar? Stuur ons een mail en we nodigen je uit.


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.