Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Krabsalade en blauwe ogen Geschreven door Vivienne van Leuken. Ik kan niet beoordelen of mijn automonteur een goede is of niet. Ik geloof wel dat hij goed is, en ook dat hij eerlijk is, maar ik kan zijn vak inhoudelijk niet beoordelen. Bovendien heeft hij bruine ogen. Natuurlijk zijn er velen keurmerken waar ik naar kan kijken. Maar keurmerken zijn ook maar instrumenten. Bovendien, iedereen kan een keurmerk beginnen. Je zou eens moeten tellen hoeveel vinkjes, vonkjes, lintjes, awards, stickers en certificaten je als ziekenhuis bijvoorbeeld allemaal al kan verdienen. De keurmerkensector is big business. En over business en bedrijven weet ik wel het één en ander. De keurmerkensector is big business Een bedrijf richt zich op lijfsbehoud, continuïteit van het voortbestaan dus. De meeste bedrijven houden niet op te bestaan als de initiële behoefte is vervuld. Nee, een bedrijf wil blijven bestaan, ook een keurmerkbedrijf. Kan het zijn dat zo'n bedrijf in de grote keurmerkenvijver dus vooral met hengelen bezig is, en veel minder met de vis? Wist u dat ‘business’ is afgeleid van ‘being busy’, wat dus gewoon ‘bezig zijn’ betekent? Wat zegt een keurmerk nu werkelijk? Het zegt dat je voldoet aan de eisen die een derde ooit heeft opgesteld. Veel belangrijker om te weten is waarom die derde dat keurmerk is gestart. Wat zijn definitie van een goed product, dienst, en dergelijke is. En, in hoeverre die definitie überhaupt aansluit op jouw definitie van een goed product, dienst, etc. Kaf en koren in de organisatiekunde Maar goed, hoe het kaf van het koren te scheiden? Als organisatiekundige weet ik wel welke adviezen, methoden, en dergelijke hout snijden. Helaas zie ik veel CEO’s, HR-adviseurs, bestuurders, projectleiders en leidinggevenden zich in de luren leggen door concepten 'gebakken lucht', instrumenten 'hoe-in-een-rondje-te-blijven-draaien', stappenplannen '3-voorwaarts-10-terug' en 'die-houden-we-lekker-bezig' adviezen. En weinigen realiseren zich waar bedrijven die certificeren goed in zijn? Juist, in certificeren, maakt niet uit wat. Misschien willen veel leidinggevenden, bestuurders, etc. zich niet laten kennen, en toegeven dat ze eigenlijk weinig verstand van organisatiekunde hebben. Je wordt intern namelijk niet beoordeeld op organisatiekunde, maar op vastgestelde financiële en/of productie targets. Het interne managementkeurmerk Targets zijn eigenlijk niet meer dan het interne managementkeurmerk van je organisatie. Dus als het verhaal over de organisatiekundige tool of het stappenplan enigszins aannemelijk klinkt, of als iedereen binnen de sector dat ook heeft/doet, is de beslissing al genomen. Geen verdere vragen. Of je nu wilt erkennen of niet dat je een leek bent op het gebied van organisatiekunde, dat maakt mij niet zoveel uit. Weet wel: er is geen ‘one size fits all’. Nooit! En wat in een automobielfabriek met een lopende band werkt, werkt niet per se in de dienstensector. Leiderschapstrajecten zouden allemaal maatwerk moeten zijn, want elk mens is anders, met andere aannames en overtuigingen. En heisessies... please... heeft dat ooit tot de gewenste grote verandering geleid? Laten we de download-toespraken van zichzelf beminnende managementgoeroes en trendanalisten al helemaal overslaan, al is het alleen maar vanwege de hoge kosten... Met hoeveel procent neem jij genoegen? Sinds kort weet ik dat in krabsalade 7% krab moet zitten om het krabsalade te mogen noemen (of was het 11%?). Hoe dan ook een minimaal percentage. Ik weet nu ook hoe ik dat kan meten. Dat heb ik op een Food Open Dag geleerd waar ik met mijn kinderen naar toe was gegaan. Jodium heb ik daar voor nodig. Misschien moeten we, net als op de pakjes krabsalade, aangeven hoeveel procent echte organisatiekunde in de verpakking zit en hoeveel procent alleen maar ‘bezig houden’ is. Bovendien wil ik ook de herkomst van die organisatiekunde weten. Vanuit welke school/visie/theorie komt dat advies? Laat het je uitleggen, doe navraag, bedenk wat het is dat je werkelijk wilt bereiken, vraag door, vraag door, vraag door. Weet dat de oude lineaire organisatiemodellen van heel andere kaders en assumpties uit gaan dan de nieuwe duurzaam organiseren modellen bijvoorbeeld. Ik weet nu wat ik aan krab krijg als ik de krabsalade in de supermarkt koop. Weet u hoeveel procent organisatiekunde u aanschaft? .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Krabsalade en blauwe ogen

blauweogen > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschapIk kan niet beoordelen of mijn automonteur een goede is of niet. Ik geloof wel dat hij goed is, en ook dat hij eerlijk is, maar ik kan zijn vak inhoudelijk niet beoordelen. Bovendien heeft hij bruine ogen. Natuurlijk zijn er velen keurmerken waar ik naar kan kijken. Maar keurmerken zijn ook maar instrumenten. Bovendien, iedereen kan een keurmerk beginnen. Je zou eens moeten tellen hoeveel vinkjes, vonkjes, lintjes, awards, stickers en certificaten je als ziekenhuis bijvoorbeeld allemaal al kan verdienen. De keurmerkensector is big business. En over business en bedrijven weet ik wel het één en ander.

De keurmerkensector is big business

Een bedrijf richt zich op lijfsbehoud, continuïteit van het voortbestaan dus. De meeste bedrijven houden niet op te bestaan als de initiële behoefte is vervuld. Nee, een bedrijf wil blijven bestaan, ook een keurmerkbedrijf. Kan het zijn dat zo'n bedrijf in de grote keurmerkenvijver dus vooral met hengelen bezig is, en veel minder met de vis? Wist u dat ‘business’ is afgeleid van ‘being busy’, wat dus gewoon ‘bezig zijn’ betekent?

Wat zegt een keurmerk nu werkelijk? Het zegt dat je voldoet aan de eisen die een derde ooit heeft opgesteld. Veel belangrijker om te weten is waarom die derde dat keurmerk is gestart. Wat zijn definitie van een goed product, dienst, en dergelijke is. En, in hoeverre die definitie überhaupt aansluit op jouw definitie van een goed product, dienst, etc.

Kaf en koren in de organisatiekunde

Maar goed, hoe het kaf van het koren te scheiden? Als organisatiekundige weet ik wel welke adviezen, methoden, en dergelijke hout snijden. Helaas zie ik veel CEO’s, HR-adviseurs, bestuurders, projectleiders en leidinggevenden zich in de luren leggen door concepten 'gebakken lucht', instrumenten 'hoe-in-een-rondje-te-blijven-draaien', stappenplannen '3-voorwaarts-10-terug' en 'die-houden-we-lekker-bezig' adviezen. En weinigen realiseren zich waar bedrijven die certificeren goed in zijn? Juist, in certificeren, maakt niet uit wat.

Misschien willen veel leidinggevenden, bestuurders, etc. zich niet laten kennen, en toegeven dat ze eigenlijk weinig verstand van organisatiekunde hebben. Je wordt intern namelijk niet beoordeeld op organisatiekunde, maar op vastgestelde financiële en/of productie targets.

Het interne managementkeurmerk

Targets zijn eigenlijk niet meer dan het interne managementkeurmerk van je organisatie. Dus als het verhaal over de organisatiekundige tool of het stappenplan enigszins aannemelijk klinkt, of als iedereen binnen de sector dat ook heeft/doet, is de beslissing al genomen. Geen verdere vragen.

Of je nu wilt erkennen of niet dat je een leek bent op het gebied van organisatiekunde, dat maakt mij niet zoveel uit. Weet wel: er is geen ‘one size fits all’. Nooit! En wat in een automobielfabriek met een lopende band werkt, werkt niet per se in de dienstensector. Leiderschapstrajecten zouden allemaal maatwerk moeten zijn, want elk mens is anders, met andere aannames en overtuigingen. En heisessies... please... heeft dat ooit tot de gewenste grote verandering geleid? Laten we de download-toespraken van zichzelf beminnende managementgoeroes en trendanalisten al helemaal overslaan, al is het alleen maar vanwege de hoge kosten...

Met hoeveel procent neem jij genoegen?

Sinds kort weet ik dat in krabsalade 7% krab moet zitten om het krabsalade te mogen noemen (of was het 11%?). Hoe dan ook een minimaal percentage. Ik weet nu ook hoe ik dat kan meten. Dat heb ik op een Food Open Dag geleerd waar ik met mijn kinderen naar toe was gegaan. Jodium heb ik daar voor nodig.

Misschien moeten we, net als op de pakjes krabsalade, aangeven hoeveel procent echte organisatiekunde in de verpakking zit en hoeveel procent alleen maar ‘bezig houden’ is. Bovendien wil ik ook de herkomst van die organisatiekunde weten. Vanuit welke school/visie/theorie komt dat advies? Laat het je uitleggen, doe navraag, bedenk wat het is dat je werkelijk wilt bereiken, vraag door, vraag door, vraag door. Weet dat de oude lineaire organisatiemodellen van heel andere kaders en assumpties uit gaan dan de nieuwe duurzaam organiseren modellen bijvoorbeeld.

Ik weet nu wat ik aan krab krijg als ik de krabsalade in de supermarkt koop. Weet u hoeveel procent organisatiekunde u aanschaft?


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger

Organisatiekundige & -analist | Leiderschap | Sparringpartner

 


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

weconomics-9_*_ > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
listentothewind_*_ > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap
Ik zie veel mensen die moeite hebben met hoe onze maatschappij is ingericht. Mensen die graag goed willen doen, maar door de regels van onze systemen worden
weconomics-7_*_ > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap
Beste Paul, Dat was een hele kluif, die laatste brief van je (Weconomics Dialoog Deel 6, d.d. 1 september 2016). Ondanks dat levert het mij veel kennis
weconomics-5_*_ > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap
Beste Paul, In je laatste brief snijd je een aantal thema’s aan waaronder: Patronen & Nieuw denken Slimmer werken & Eigen inzicht Deze
weconomics3_*_ > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap
Beste Paul, Dank voor je uitgebreide antwoord.In de zoektocht naar een nieuwe welvaartsmachine, een nieuw systeem, zullen de oude systeemeisen herkend
Boekpresentatie2_*_ > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
Schoolschade_*_
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
fotozee_*_
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
onderwijs_*_ > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap
Weet je nog? Die ene docent die jou met een paar vriendelijke woorden je verder hielp? Of die andere, die geen orde kon houden, waarbij de klas als een
kanarie_*_ > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap
De vakantie is afgelopen. Alle kinderen gaan weer naar school. Alle kinderen? Nee, in huishoudens door heel Nederland zijn er kinderen thuis. Kinderen
Frustrated-Golfer_*_ > Krabsalade en blauwe ogen | leiderschap
Niet álles was slecht aan de kredietcrisis. Natuurlijk…., we verdienden – meldt het CBS – jaren achter elkaar minder dan het jaar ervoor, maar het

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.