Login
Hoofd menu
Selecteer WPM
Drie. Twee. Een. GO! Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) Geschreven door Vivienne van Leuken. Beste Paul, In je laatste brief snijd je een aantal thema’s aan waaronder: Patronen & Nieuw denken Slimmer werken & Eigen inzicht Deze thema’s wil ik graag weer aanhalen in deze brief aan jou. Collectieve wijsheid Ik heb deelgenomen aan een TEX (#ThougthExpedition) van de Weconomics Foundation. Het doel van een TEX is vooral: “oude conditioneringen loslaten en elkaar inzicht verschaffen in een nieuw op consent gericht denkkader”. Om een nieuwe manier van denken te ontwikkelen dienen we open te staan voor onze collectieve wijsheid; we onderzoeken en bevragen elkaars waarheden en inzichten als het ware. In leiderschapstermen gesproken stappen we in het verbindende en presentie leiderschapsdomein1 op individueel niveau en focussen we ons op het ‘waarom’. Afbeelding 1: het verbindende en presentie leiderschapsdomein liggen op de rechterzijde van de U (Theory U – Otto Scharmer *2). Doorbreek het patroon Om nieuw te leren denken zullen we onze wijsheid moeten gebruiken. Met onderstaand schema maakte je duidelijk dat wijsheid niet hetzelfde is als big data, informatie en kennis. In de overgang of toepassing van informatie naar kennis spreek je over patronen. In de vorige brief gaf je aan dat we de kennis hebben hoe het niet moet en dat we het toch doen. Blijven we in patronen hangen omdat we onze wijsheid niet aanspreken? We kennen immers de patronen, en toch blijven we ze herhalen. De machtigen lijken zich steeds weer, of meer, te richten op eigen belang en korte termijn, terwijl we weten dat dat niet goed is voor ons als samenleving als geheel. Aanbidding van welvaart Datzelfde thema kwam ook naar voren in de dialoog die ik met enkele deelnemers voerde tijdens de TEX. Waar komt het vandaan dat we zo opkijken naar welvaart, en waar ligt het kritieke punt van balans? Ik ben geboren in een oude textielstad uit een familie van arbeiders. In het industriële tijdperk waren mijn voorouders blij met het werk dat de textielbaronnen verschaften. Later ontstond er meer en meer onvrede. De verhouding tussen het werk en de verdiensten van mijn voorouders leek niet meer in balans te zijn met het werk en de verdiensten van de textielbaronnen. Waar eerst het organiserend vermogen van de industriëlen werd gewaardeerd, heerst nu een afgunst naar diezelfde industriëlen. Waar en wanneer is het fout gegaan? Disbalans werk & inkomsten Zo’n zelfde verhaal zien we nu weer. Het gat tussen de rijksten van de wereld en de rest lijkt alleen maar te groeien. De groei en waarde van het kapitaal neemt toe, en de waarde van arbeid neemt af. De welvaart wordt verdeeld als een taart waarbij iedereen zijn eigen stuk veilig wilt stellen, en liefst zo groot als mogelijk. De taart wordt verdeeld aan de linkerzijde van de U (zie afbeelding 1), doordat mensen in het autoritaire en strijdende leiderschapsdomein blijven stappen.We weten dat 80% van onze organisaties nog altijd zijn ingericht op dit verdelingsprincipe; op winnaars en verliezers, op controle, op wantrouwen en op winstmaximalisatie voor de top. Het lijkt alsof we zijn vergeten hoe te verbinden. De eerste organisaties zijn ontstaan omdat samenwerking tot een beter resultaat leidde; een beter resultaat voor allen. Er was een geconstateerde behoefte (die mammoet vangen).    Afbeelding 3: Verdelen vanuit Ego en Eco. Winnen, verliezen of liever leren? Het onderliggende thema van TheoryU en Leiderschapsdomeinen is: je oogst wat je zaait. Ofwel, jouw keuze doet er toe. Omdat te begrijpen is een vernieuwing van bewustwording nodig. We blijven zelf steeds weer in dat strijdende leiderschapsdomein stappen bij de welvaartverdeling (en op andere thema’s overigens). Of we ons nu gedwongen voelen door het systeem, of de machtigen van deze wereld, we doen het wel. We vinden het lastig om daarin onze eigen keuze te definiëren en nemen. We hebben immers ook onze eigen overtuigingen en denkbeelden, die in de loop der tijd prima zijn afgesteld op dit zogenaamde ‘oude denken’. Het lijkt nog immer te gaan over winnaars en verliezers, terwijl de echte vooruitgang en vernieuwing komt van hen die blijven leren. Intentie Daarmee kom ik op het tweede thema dat ik graag wil bespreken: Slimmer werken & Eigen inzicht. Om tot eigen inzicht te komen, zul je als eerste de intentie moeten hebben het anders te willen doen, werkelijk anders. Het heeft geen zin om aan dode paarden te trekken. Dat is dan meteen het antwoord op jouw vraag: “of we ons op de ‘heersende macht’ of ‘de nieuwe macht’ moeten richten?”. De dialoog, zoals gebruikt in TEX, is het perfecte middel om tot nieuwe inzichten te komen. Dus ook om manieren van slimmer werken te ontwikkelen, toch? Tell me HOW! Het doel van slimmer werken is om productiever te worden. En wel in die betekenis dat we in minder tijd dezelfde hoeveelheid kunnen wegzetten; surplustijd creëren dus. Nu noemde je al een aantal manieren om slimmer te werken (minder nieuwe systemen hoeven te leren kennen, minder e-mails overtypen, minder tijd aan zoeken van informatie, minder vergaderen, minder reorganisaties, etc.), maar ik ben wel benieuwd naar die ‘etc.’. Het ‘waarom’ is me wel duidelijk, maar ‘hoe, hoe, hoe’? Naast dat we natuurlijk serieus moeten leren kiezen welke producten we werkelijk nodig hebben, is het misschien ook een idee om ‘sneller tevreden’ te zijn. Of loop ik nu weer op de troepen vooruit? Hartelijke groet,Vivienne van Leuken Alle gepubliceerde Weconomics Dialogen zijn hier te vinden *1] Leiderschapsdomeinen, Frans Wilms, http://www.eburon.nl/leiderschapsdomeinen*2] http://www.ottoscharmer.com .Discusieer mee over dit blog of deel het op social media

Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5)

weconomics 5 > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschapBeste Paul,

In je laatste brief snijd je een aantal thema’s aan waaronder:

  1. Patronen & Nieuw denken
  2. Slimmer werken & Eigen inzicht

Deze thema’s wil ik graag weer aanhalen in deze brief aan jou.

Collectieve wijsheid

Ik heb deelgenomen aan een TEX (#ThougthExpedition) van de Weconomics Foundation. Het doel van een TEX is vooral: “oude conditioneringen loslaten en elkaar inzicht verschaffen in een nieuw op consent gericht denkkader”. Om een nieuwe manier van denken te ontwikkelen dienen we open te staan voor onze collectieve wijsheid; we onderzoeken en bevragen elkaars waarheden en inzichten als het ware. In leiderschapstermen gesproken stappen we in het verbindende en presentie leiderschapsdomein1 op individueel niveau en focussen we ons op het ‘waarom’.

weconomics 5 theory u > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap

Afbeelding 1: het verbindende en presentie leiderschapsdomein liggen op de rechterzijde van de U
(Theory U – Otto Scharmer *2).

Doorbreek het patroon

Om nieuw te leren denken zullen we onze wijsheid moeten gebruiken. Met onderstaand schema maakte je duidelijk dat wijsheid niet hetzelfde is als big data, informatie en kennis. In de overgang of toepassing van informatie naar kennis spreek je over patronen. In de vorige brief gaf je aan dat we de kennis hebben hoe het niet moet en dat we het toch doen. Blijven we in patronen hangen omdat we onze wijsheid niet aanspreken?
We kennen immers de patronen, en toch blijven we ze herhalen. De machtigen lijken zich steeds weer, of meer, te richten op eigen belang en korte termijn, terwijl we weten dat dat niet goed is voor ons als samenleving als geheel.

weconomics 5 wisdom > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschapAanbidding van welvaart

Datzelfde thema kwam ook naar voren in de dialoog die ik met enkele deelnemers voerde tijdens de TEX. Waar komt het vandaan dat we zo opkijken naar welvaart, en waar ligt het kritieke punt van balans? Ik ben geboren in een oude textielstad uit een familie van arbeiders. In het industriële tijdperk waren mijn voorouders blij met het werk dat de textielbaronnen verschaften. Later ontstond er meer en meer onvrede. De verhouding tussen het werk en de verdiensten van mijn voorouders leek niet meer in balans te zijn met het werk en de verdiensten van de textielbaronnen. Waar eerst het organiserend vermogen van de industriëlen werd gewaardeerd, heerst nu een afgunst naar diezelfde industriëlen. Waar en wanneer is het fout gegaan?

Disbalans werk & inkomsten

Zo’n zelfde verhaal zien we nu weer. Het gat tussen de rijksten van de wereld en de rest lijkt alleen maar te groeien. De groei en waarde van het kapitaal neemt toe, en de waarde van arbeid neemt af. De welvaart wordt verdeeld als een taart waarbij iedereen zijn eigen stuk veilig wilt stellen, en liefst zo groot als mogelijk. De taart wordt verdeeld aan de linkerzijde van de U (zie afbeelding 1), doordat mensen in het autoritaire en strijdende leiderschapsdomein blijven stappen.
We weten dat 80% van onze organisaties nog altijd zijn ingericht op dit verdelingsprincipe; op winnaars en verliezers, op controle, op wantrouwen en op winstmaximalisatie voor de top. Het lijkt alsof we zijn vergeten hoe te verbinden. De eerste organisaties zijn ontstaan omdat samenwerking tot een beter resultaat leidde; een beter resultaat voor allen. Er was een geconstateerde behoefte (die mammoet vangen).

weconomics 5 ego eco > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap 
 Afbeelding 3: Verdelen vanuit Ego en Eco.

Winnen, verliezen of liever leren?

Het onderliggende thema van TheoryU en Leiderschapsdomeinen is: je oogst wat je zaait. Ofwel, jouw keuze doet er toe. Omdat te begrijpen is een vernieuwing van bewustwording nodig. We blijven zelf steeds weer in dat strijdende leiderschapsdomein stappen bij de welvaartverdeling (en op andere thema’s overigens). Of we ons nu gedwongen voelen door het systeem, of de machtigen van deze wereld, we doen het wel. We vinden het lastig om daarin onze eigen keuze te definiëren en nemen. We hebben immers ook onze eigen overtuigingen en denkbeelden, die in de loop der tijd prima zijn afgesteld op dit zogenaamde ‘oude denken’. Het lijkt nog immer te gaan over winnaars en verliezers, terwijl de echte vooruitgang en vernieuwing komt van hen die blijven leren.

Intentie

Daarmee kom ik op het tweede thema dat ik graag wil bespreken: Slimmer werken & Eigen inzicht. Om tot eigen inzicht te komen, zul je als eerste de intentie moeten hebben het anders te willen doen, werkelijk anders. Het heeft geen zin om aan dode paarden te trekken. Dat is dan meteen het antwoord op jouw vraag: “of we ons op de ‘heersende macht’ of ‘de nieuwe macht’ moeten richten?”. De dialoog, zoals gebruikt in TEX, is het perfecte middel om tot nieuwe inzichten te komen. Dus ook om manieren van slimmer werken te ontwikkelen, toch?

Tell me HOW!

Het doel van slimmer werken is om productiever te worden. En wel in die betekenis dat we in minder tijd dezelfde hoeveelheid kunnen wegzetten; surplustijd creëren dus. Nu noemde je al een aantal manieren om slimmer te werken (minder nieuwe systemen hoeven te leren kennen, minder e-mails overtypen, minder tijd aan zoeken van informatie, minder vergaderen, minder reorganisaties, etc.), maar ik ben wel benieuwd naar die ‘etc.’. Het ‘waarom’ is me wel duidelijk, maar ‘hoe, hoe, hoe’? Naast dat we natuurlijk serieus moeten leren kiezen welke producten we werkelijk nodig hebben, is het misschien ook een idee om ‘sneller tevreden’ te zijn. Of loop ik nu weer op de troepen vooruit?


Hartelijke groet,
Vivienne van Leuken

Alle gepubliceerde Weconomics Dialogen zijn hier te vinden

*1] Leiderschapsdomeinen, Frans Wilms, http://www.eburon.nl/leiderschapsdomeinen
*2] http://www.ottoscharmer.com


Interesting blog? Like it on Facebook, +1 on Google, Tweet it or share this article on other bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger

Organisatiekundige & -analist | Leiderschap | Sparringpartner

 

worldpoet-546's Profielfoto
worldpoet-546 antwoordt op het onderwerp: #1612 6 maanden 1 week geleden
In het kader van deze blog, neem ik deze leuke uitdaging van jou aan
Vivienne van Leuken.
Bij mij moet je even geduld hebben, maar dan krijg je ook wel wat.
Nou heb ik me zeer serieus als taak gesteld, om de algehele mensheid
niet in één keer krankzinnig te maken.
Vandaar dat ik mijn boodschappen echter gedoseerd zal toebrengen.
Ook voor mezelf wel net zo prettig.

Ik dacht, laat ik maar in het Nederlands antwoorden.

Goed.
Ik heb een bijna-doodervaring gehad met de leeftijd van zestien jaar.
Ik heb tijdens deze ervaring een bijzondere missie aanvaard.
Door de loop van mijn leven werd het voor mij gewoon, om iedere halve seconde te transformeren.
Het vraagt inspanning maar ik ben inmiddels getraind, mag ik zeggen.
Het voordeel van de hele zaak is, dat ik vrijwel geen pijn ken noch overhoud.

Ik sta voor transformatie van én zuiverheid in de gehele mensheid.
Vooral ook door mijn harmonieuze manier van in het leven staan.
Een voorbeeld van persoonlijke transformatie tot wereldtransformatie.
Aan den mensch. Aan de mens. Voor elk en eenieder mens.

Nou, mag ik ook hierbij verklaren, dat ik toegang heb tot vele vormen van Hoger Bewustzijn.
Normaal, inmiddels. (Voor mij.)

Ik kan terugzien én vooruitzien.
Niet alleen wat betreft mijn ziel en haar energie, door de loop van de eeuwen heen.

Heel het proces mag en kan ik bedienen, door mijn eigen gevoel en gedachte voortdurend weten te overstijgen
op hoog verantwoordelijk niveau. Vandaar de potentie die ik zojuist had gegeven ten opzichte van jouw schrijven.

Het ligt in mijn bedoeling en dat van hoger af, dat ik dit heel proces transformeer tot de mensheid.
En nog verder. Véél verder.

Het is daarom dat ik, wat betreft sommige zaken, gebeurtenissen, mij een beetje, ietwat cryptisch zal uitdrukken.
Omdat ik de eindverantwoording in eigen, geest, ziel en beleven met me meedraag.
Ik zag dit graag voltooid en dat gaat ook gebeuren.

Een pasklaar antwoord heb ik niet altijd direct ofschoon ik vrijwel zuivere ingevingen mag ontvangen,
overdag en zelf 's nachts.
De hoge verantwoording der verantwoordelijkheid ligt erin en verschuilt zich in het feit, dat al mijn boodschappen,
mijn visie, antwoorden en levenshouding uiteindelijk door de eeuwen der eeuwen zullen worden overgeleverd.

Een beetje geduld mag men betrachten gelijk ik leerde, door de loop van mijn leven, en eeuwen.

Dank je, voor jouw reactie en ik zou mogen aannemen dat dit weer even voldoende is om over na te denken!
Petra Hermans
Vivienne van Leuken's Profielfoto
Vivienne van Leuken antwoordt op het onderwerp: #1611 6 maanden 1 week geleden
@worldpoet-546 Kun je dat toelichten in het kader van deze blog? Klinkt interessant!

Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

weconomics-9_*_ > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
listentothewind_*_ > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap
Ik zie veel mensen die moeite hebben met hoe onze maatschappij is ingericht. Mensen die graag goed willen doen, maar door de regels van onze systemen worden
weconomics-7_*_ > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap
Beste Paul, Dat was een hele kluif, die laatste brief van je (Weconomics Dialoog Deel 6, d.d. 1 september 2016). Ondanks dat levert het mij veel kennis
weconomics3_*_ > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap
Beste Paul, Dank voor je uitgebreide antwoord.In de zoektocht naar een nieuwe welvaartsmachine, een nieuw systeem, zullen de oude systeemeisen herkend
weconomics-introductie_*_ > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap
Beste Paul, Soms dan hoor je iemand over iets vertellen en dan weet je dat het goed is. Dat gevoel had ik ook toen ik jou voor het eerst hoorde praten
Boekpresentatie2_*_ > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap
Wat zijn de vragen, als je op weg bent naar nieuw leiderschap? De zestig deelnemers aan de presentatie van mijn nieuwste boek hebben hier een antwoord
Schoolschade_*_ > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap
Schoolschade is de term die psychologen gebruiken voor leerlingen die zodanig zijn beschadigd op het basis of voortgezet onderwijs, dat ze burn out, depressie,
weconomics-9_*_
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
fotozee_*_ > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing,
affiliate-loesje_*_ > Mens, durf te leren! (Weconomics Dialoog deel 5) | leiderschap
{jssocials call2action="Tijdelijke kans!", hashtags="affiliate, marketing, pleaseRT", via=""} Thought Leadership is not about being known. It is about
weconomics-9_*_
Beste Paul, Ik heb je laatste brief met veel aandacht gelezen. Dank daarvoor! Ook ik heb het gevoel dat we de goede richting op gaan, en dat acties steeds
weconomics-8-onion_*_
Beste Vivienne, Bedankt voor je vierde brief.Je hebt het in je laatste brief over het bewandelen van het pad. Je weet, een pad ontstaat door erop te lopen,
weconomics-7_*_
Beste Paul, Dat was een hele kluif, die laatste brief van je (Weconomics Dialoog Deel 6, d.d. 1 september 2016). Ondanks dat levert het mij veel kennis
weconomics-6_*_
Beste Vivienne, Bedankt voor je derde brief. Je refereert in je brief aan de patronen die ik uitgebreid beschreven heb in het boek ‘Weconomics analyse:
rutteeconomie_*_
Beste Vivienne, Bedankt voor je tweede brief. Ik denk dat je aan het fenomeen: eigen belang gaat voor gemeenschapsbelang niet direct zoveel kunt doen.

FacebookG+TwitterRSSLinkedInPaper.li

Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse nieuwsbrief en mis geen enkel Leiderschapsblog of -nieuwsbericht meer.