Antwoord: Zijn dienende leiders succesvoller?

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren deze stap overslaan.

Uw e-mailadres wordt nooit getoond op de site.
ochCaptcha initialiseren... Even geduld a.u.b...

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

  • Lindsie
13 jaren 10 maanden geleden

Hallo Bart,

Ik weet niet of er bedrijfseconomisch bewijs is. Wel is Inge Nuijten gepromoveerd op onderzoek naar dienend leiderschap en de resultaten voor de mensen en de organisatie.

Verder zijn er verschillende interviews (als artikel en als yourtube filmpje) beschikbaar met bijvoorbeeld Elmar Mulder van VUMC en Tex Gunning van AkzoNobel; beide ambassadeur voor dienend leiderschap in Nederland. Tex Gunning was deze morgen om 1100 nog te zien bij &talk op RTLZ, onder andere over dienend leiderschap.

Een Amerikaans voorbeeld, wellicht bekend, is Starbucks (Boek: It's not about the coffee van Howard Behar). En zoals door Bianca den Outer op twitter aangegeven, de top bedrijven uit de Fortune 100 zijn (al dan niet zelfverklaard) service led bedrijven. Ik ben zelf bij TD Industries uit Dallas op bezoek geweest en heb daar prachtige voorbeelden gezien van dienend leiderschap in de praktijk en de koppeling naar een succesvolle bedrijfsvoering. ( www.tdindustries.com)

En last but not least; ik geloof in dienend leiderschap omdat het gaat over waardecreatie op alle vlakken, voor alle stakeholders en niet alleen de shareholders. Wat mij betreft de enige manier om een organisatie duurzaam te leiden.

Ik hoop dat dit je helpt in je zoektocht!

Lindsie



  • Bart
13 jaren 10 maanden geleden

Ik ben geinteresseerd in dienend leiderschap en zie veel voordelen. Echter ik vraag me af of er bedrijfseconomisch bewijs is dat de dienende leider daadwerkelijk succesvoller is dan de niet (of minder) dienende leider? Succes is wat mij betreft af te meten aan aandeelhouderswaarde, groei, winstgevendheid, productiviteit, thought leadership etc.

Groet en bedankt,

Bart Hesselmans