Recht uit mijn hart…
Als mensen in mijn netwerk het een jaar of vijftien geleden hadden over boeddhisme, spiritualiteit, zen, zingeving, yoga, familieopstellingen, flow, mindfulness, Santiago de Compostela of mediteren, dan kreeg ik niet direct glimmende ogen. Inmiddels ben ik overstag.
Het heeft even geduurd, ik ben inmiddels zestig-plus, maar ik ben er nu achter dat mensen als Vineet Nayar, Marriott, Drucker, Greenleaf, Covey, Sinek, Goldsmith, Hsieh, Kolind, Semler, Pink, Goleman, Lippens, Gort, Boonstra, Droste, Hoek, Soplantila, Rotmans, Broekhuis, De Waal, Bontekoning, Runhaar, Kuiken, Verheggen, Van Lonkhuyzen, Van den Elzen, Van Wiggen, Peters, De Bree en Nuijten (om er enkele te noemen) één ding gemeen hebben: hun belangrijkste boodschap is dat goed leidinggeven alleen draait om MENSEN; om waardering, (h)erkenning, redelijkheid en rechtvaardigheid. De menselijke maat. Dienend en dienstbaar. Aan dit lijstje met namen voeg ik nu Sake Algra toe.
De houthakker van Covey
Ik recenseer alleen boeken als ze naadloos aansluiten bij de trends en ontwikkelingen op het gebied van leiderschap en economie en als ze mijn persoonlijke missie van beter leiderschap ondersteunen. Dit geldt voor meer dan 100 procent voor het boek Zen in de boardroom van Sake Algra. Het feit dat het boek as we speak bovenin de bestsellerslijst van managementboek.nl staat is overigens ook een bewijs.
Ik kan dit boek aanraden aan alle bestuurders, zeker aan hen die denken dat ze geen tijd hebben om dit boek te lezen (of erger nog, die denken dat ze alles al weten). In het verlengde hiervan moest ik denken aan Covey en de zaag scherp houden. De houthakker die met het zweet op zijn voorhoofd aan het zagen is met een botte zaag en het advies van een voorbijganger om de zaag te slijpen negeert. Daar heeft hij immers geen tijd voor. Mijn advies aan bestuurders en andere leidinggevenden (die geen burn-out willen krijgen) is: maak pas op de plaats en investeer tijd in dit boek. De R.O.I. (return on investment) is groot. In geld maar vooral in uren.
Een must-read
Heel bijzonder dat een boek met deze titel zo populair is. Hoewel: het boek past ook bij de COVID-19-ramp en in dit tijdperk van verandering (Rotmans schrijft: Verandering van tijdperk). Als je door de COVID-19 crisis noodgedwongen thuiszit en je zorgen maakt over je baan of nadenkt over nieuwe uitdagingen, kan het lezen van dit boek je erg goed helpen. Niet alleen dankzij de lessen uit de boardroom, maar met name omdat het je een spiegel voorhoudt. De adviezen over lifestyle heb ik als zeer waardevol ervaren. Als je echt meer plezier in je werk of opdracht(en) wilt krijgen, een prettiger partner en/of vader of moeder wilt zijn, dan is dit boek een must-read.
Ik weet een ding zeker. Je komt (weer) in een flow en je krijgt meer energie. Last but not least, door op een andere manier met je collega’s, medewerkers, klanten, leveranciers en relaties om te gaan, zullen je resultaten absoluut verbeteren. En daar zullen je aandeelhouders, investeerders of leden van de Raad van Commissarissen weer blij mee zijn.
Doen
Algra doet zichzelf tekort door te schrijven dat hij geen expert is op het gebied van yoga, meditatie en boeddhisme. Hij gaat er wellicht niet uitputtend op in, maar in mijn optiek is het ruim voldoende.
Als je alles uit dit boek wilt halen, maar je hebt het idee dat je daar geen tijd voor hebt, denk dan nog even aan Covey's houthakker. En je hoeft geen studie te maken van het boek, als je de oefeningen in zijn boek serieus neemt en uitvoert, dan ben je al een stuk op weg. Bekijk de video's over yoga en meditatie die Algra aanraadt. Mijn boodschap is: doen. Het is net als met dieetboeken, je kunt er nog zo veel lezen, maar je valt pas af als je in actie komt.
Het boek inkijken of bestellen? https://bit.ly/2U4Mlui
PS: Ik maak een diepe buiging voor het team van en bij Haystack. Ze maken mooie boeken!
Check: https://www.haystack.nl/boeken
PS2: Zie je door het boekenbos de (juiste) boekenbomen niet (meer)? Stuur een bericht naar Koos.Groenewoud@AAA-TFM.nl en ik geeft je gratis en vrijblijvend advies. Onderwerpen: Nieuw (Dienend) Leiderschap, Nieuwe Economie, Zelfsturing, Samensturing, Semco Style, Sociale Innovatie, Veranderen, Lean, MVO, en Duurzaamheid.
Tip: Schrijf je (via Koos.Groenewoud@AAA-TFM.nl) in voor onze bundel “bepaar 300 mensuren”. De eerste 150 inschrijvers worden in het boek genoemd. Alle bestellers krijgen het e-book https://www.managementboek.nl/e-book/9789081925907/authentieke-leiders-echte-leiders-koos-groenewoud ter waarde van 11,07 euro kado!