Bevestig tekstvervanging met de template categorie-tekst
Alle tekst in het bericht zal worden verwijderd en worden vervangen door tekst uit het categlorietemplate
Antwoord: Niet herkende fantasiegedachten
Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)
- HermanBeuker
-
Een gedachte over de toekomst en over wat een ander denkt of voelt, is een fantasiegedachte. Je kunt het wel denken, maar niet weten. Elke fantasiegedachte is één mogelijkheid. Wanneer je dat weet kun je meer mogelijkheden bedenken.
Fantasieën zijn geweldig, mits we maar weten dat het een fantasie is. Je bedenkt een huis, maakt een tekening en later is daar het resultaat. Het huis staat er. De fantasie is uitgekomen.
Anders zijn de fantasieën die zich in ons hoofd afspelen en ons in de wereld trekken van hoe het zou kunnen zijn.
Twee woorden, stel dat, of het woord als, zijn al genoeg om uren met het denken bezig te zijn. Zo zijn er nog een aantal. Met die twee woorden wordt een fantasiewereld gecreëerd. Een wereld die anders is dan de realiteit.
Nog een aantal van deze woorden om een niet herkende fantasiegedachte te herkennen zijn: misschien, ik denk, zij denken, ik wou en natuurlijk als en stel dat.
Niet herkende fantasiegedachten leren herkennen. De context.
1. We kunnen niet weten wat er in de toekomst gebeurt
2. We kunnen niet weten wat een ander denkt (en voelt)
Je kunt jezelf leren wat je echt kan weten en wat niet.
Als voorbeeld een sollicitatiegesprek. Je denkt misschien: ‘Ik denk dat het moeilijk word’.
Bekijk je meer kanten van de zaak, dan zie je meer mogelijkheden.
Je denkt: ‘Ik denk dat het moeilijk word’. (Kerngedachte = niet herkende fantasiegedachte.)
Het is best mogelijk dat het moeilijk gaat worden, dus dat is één mogelijkheid.
Wat ook kan, want het gaat over de toekomst, is:
Mogelijkheid 2, “ik wordt aangenomen”. Je weet het niet en als je het niet weet, dan is alles mogelijk.
Mogelijkheid 3, “het wordt een gedeeltelijk succes”. De baan waarop je solliciteerde blijkt totaal niet bij jou te passen, maar ze hebben nog een vacature en dat lijkt je wel leuk.
Mogelijkheid 4: “het gesprek gaat niet door”, er kan immers altijd iets tussen komen.
Mogelijkheid 5: “misschien wil ik die baan niet”.
Mogelijkheid +1: iets dat kan gebeuren wat je zelf nu niet kunt verzinnen.
Met name deze laatste mogelijkheid is belangrijk. Omdat, als je deze erbij neemt rekening houdt met die mogelijkheid en dus minder wordt verrast. Want hoe vaak gebeurt er iets waar je geen rekening mee hebt gehouden? Een reactie die mee- of juist tegenviel? Iets wat wel of niet doorging?
Het zijn allemaal fantasiegedachten, maar dat was de eerste ook. Wat is nu de beste? Welke heeft de meeste kans dat die uitkomt? Je kunt het inschatten, maar echt weten niet.
Wat eerst een ‘zekerheid’ leek te zijn, “ik denk dat het moeilijk wordt”, krijgt door het zien van meer mogelijkheden een heel andere lading en daardoor een heel ander gevoel. Namelijk een neutraal gevoel omdat je niets kunt voelen bij 5+1 mogelijkheden. Elke mogelijkheid apart wel.
Op deze manier leer je leven met het gegeven dat je niet kunt weten hoe het in de toekomst zal gaan, maar dat er wel een aantal mogelijkheden zijn. En misschien ben je wel blij met het feit dat je mogelijkheden hebt. Dan is dat het gevoel dat je hebt bij de gedachte aan het sollicitatiegesprek.
Om dit te leren doe je op de volgende manier.
Neem je hand, met vijf gestrekte vingers. Je duim is de fantasiegedachte die je hebt herkend. Dat is dan mogelijkheid nummer één. Bedenk vervolgens nog vier mogelijkheden. Voor elke vinger van je hand één.
Dan neem je de duim van je andere hand. Dat is dan mogelijkheid + 1. Dat is de mogelijkheid die je op dat moment niet kunt bedenken. Gebeurt er dan iets wat je niet had kunnen verzinnen, dan heb je er rekening mee gehouden.
Dat is het hulpmiddel bij de herkenning van een fantasiegedachte. Wat je daarmee doet is jezelf leren in mogelijkheden te denken. Oefen je dit regelmatig, dan wordt dit een onderdeel van jouw manier van denken. Dat je daarmee creatiever gaat denken en dus creatiever om kunt gaan met veel situaties, is hier een logisch gevolg van.
De fantasiegedachte brengt je met je denken uit de werkelijkheid, in een fantasiewereld. De herkenning brengt je denken weer terug naar de werkelijkheid. Naar het nu. Maar dan wel met het besef dat het één mogelijkheid is, wat je net hebt gedacht. Vanuit die positie bedenk je meer mogelijkheden.
Zo leer je jezelf om creatief om te gaan met situaties, in plaats van steeds op dezelfde manier.
Het gevoel dat kan ontstaan bij de eerste fantasie, kan genoeg zijn om elke actie te blokkeren. Bij het bedenken van meer mogelijkheden neutraliseert dat gevoel. Het levert je dus rust op. Bovendien levert het alertheid op. Je bent beter voorbereid op meerdere situaties. Tot slot verhoogt het je creativiteit. Want leer je jezelf aan om zo te denken, dan kan je op die manier omgaan met al de situaties die je tegen gaat komen.
Voorbeelden van niet herkende fantasiegedachten
Als ik het vraag, dan doet ze het wel.
Als je maar wil, dan kan je het.
Als je in jezelf gelooft, dan lukt het je wel.
Als ik mijn best maar doe, dan houd ik mijn baan wel.
Als je maar goed leert, dan kom je er wel.
Stel dat ze nee zeggen.
Stel, dat hij een ongeluk heeft gehad.
Als die niet reageert, dan is die ook niet geïnteresseerd.
Als het bedrijf moet inkrimpen, lig ik er als eerste uit.
Als Griekenland valt, dan valt de rest mee.
Als ik zeg wat ik denk, dan lachen ze me uit.
Misschien vind ik nooit meer werk.
Ik denk dat zij zich aanstelt.
Misschien word ik ooit nog eens rijk. En dan……..
Als ik rijk ben, dan ben ik gelukkig.
Stel dat ze niet betalen.
Misschien kan ik beter mijn mond houden.
Stel dat het huis in brand vliegt.
Ze denken zeker dat ik niets te doen heb.
Als ik dat doe, dan denken zij dat …….
© Herman Beuker (Bron: Gedachten Analyse Programma GAP)