Het einde van het jaar nadert weer. De marketing afdelingen van de adviesbureaus die zich richten op management en leiderschap draaien overuren lijkt het wel.
Leiderschap is hot!
Er valt geld aan te verdienen, dus als gerespecteerd management adviesbureau gaat je marketingafdeling in ‘overdrive’: leiders willen we en wij gaan ervoor zorgen.
De trainingen vliegen je om de oren: ‘van manager naar leider in 5 dagen’, ‘van micro-management naar leidinggeven’, ‘Wij maken van managers LEIDERS’, wow... wie wil dat nou niet!
Leiderschap managen?
Maar zoals Einstein al zei: “We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.”
En dat beste lezers is nou precies waarom het antwoord op de vraag: “kun je van managers leiders maken?” een duidelijke “NEE” is.
Je wil dat je manager een leider wordt en dat proces ga je dan uitbesteden en... managen... getuigt niet echt van leiderschap? Toch?
Stop met je geld weg te gooien aan die marketing hype!
Als je dan toch leiderschap wil tonen, dan kun je het geld dat je wil besteden aan dit soort ‘leiderschapstrajecten’ beter spenderen aan bijvoorbeeld een goed doel of aan mensen die het minder hebben in deze tijden en het goed kunnen gebruiken.
Daar worden mensen namelijk daadwerkelijk beter van en als dank gaan ze jou of je voorbeeld misschien wel volgen.
Word je toch nog een leider!