person_outline

Drie keer "ja"...als voorwaarde voor Leiderschap

Leiderschap3keerja > Drie keer -ja-...als voorwaarde voor Leider... | LeiderschapAls leidinggevende wil je invloed hebben. Op gedrag, toekomst, resultaten of misschien wel iets heel anders. Maar als medewerkers je niet vertrouwen en niet in je geloven. Echt; dan gaat je dat nooit lukken. Je hebt drie keer "ja" nodig.

Al jarenlang is Leiderschap een actueel onderwerp. De wereld verandert en de eigenschappen, kenmerken en verwachtingen van medewerkers veranderen mee. Ander leiderschap is nodig. Volgens mij zijn we het daar allemaal wel over eens.

Maar is dat nu echt zo ingewikkeld?

Met het risico (of de bedoeling) een discussie teweeg te brengen, sla ik in deze blog de basis van Leiderschap zo plat als een dubbeltje. Wat is de basis van Leiderschap?

Duizenden boeken

Duizenden boeken zijn erover geschreven. Jaarlijks worden er honderden trainingen verzorgd en seminars georganiseerd over dit thema. Een hot topic, al decennia lang. Allemaal de moeite waard, maar wie lezen die boeken eigenlijk en wie volgen die trainingen en seminars? Precies, de leiders zelf.

Medewerkers niet. Die hebben wel wat beters te doen. Zij vinden het vaak maar geneuzel in de ruimte. “Is hij nu alweer naar een training? Oh…een retreat zelfs. Dat doet maar…”

Zij denken niet na over leiderschap en hoe je zijn of haar specifieke stijl noemt. In de tussentijd hebben ze wel een mening. “Mijn leidinggevende heeft geen idee waar hij het over heeft” of “hij is alleen maar druk met zichzelf en zijn eigen baas” of “volgens mij heeft hij een dubbele agenda, ik vertrouw hem niet.” En wanneer een verandering wordt aangekondigd. "De werkdruk wordt daardoor lager? Ik geloof hem niet.”

Natuurlijk en gelukkig zijn er ook positiever meningen. “Ik heb een fijne leidinggevende, zij staat voor me klaar als ik haar nodig heb” of “ik heb het getroffen met mijn leidinggevende, hij helpt me het beste uit mezelf te halen. En hij geeft een duidelijk beeld waar we naartoe gaan”

"Wat vertellen ze over jou op een verjaardag?"

Drie vragen

Leiderschap is voor medewerkers heel wat anders dan voor de leiders zelf. Leidinggevenden stellen zichzelf vragen over de te kiezen strategie, visie, verandertrajecten, innovaties en processen. Hoe krijgen we de organisatie en de medewerkers in beweging? Medewerkers stellen zichzelf (en, geloof me, ook elkaar…) maar drie vragen over jou.

  • Heb je kennis van zaken?
  • Geloof ik je?
  • Vertrouw ik je

Krijg jij drie keer een volmondig “ja”?

Natuurlijk gaat leiderschap over meer dan dat. Leiderschap is een ingewikkeld en complex fenomeen. Maar als je op deze 3 vragen geen “ja” krijgt, kun je de rest wel vergeten. Welk type leiderschap je ook aan de dag wilt leggen. Als medewerkers je niet geloven en je niet vertrouwen, ga je jouw visie niet kunnen overdragen, krijg je veranderingen niet doorgevoerd, lukt het je niet de gewenste cultuur te definiëren en krijg je niet prikkelend en inspirerend de club in beweging om toch nog dat extra stapje te zetten richting het ambitieuze budget. 

Lef!

Eerst zul je een “ja” moeten krijgen op de drie vragen van de medewerkers. Pas daarna kun je met je eigen vragen aan de slag. Als jij wilt dat ze je geloven en ze je vertrouwen, zul je iets anders moeten doen én durven. Je zult het lef moeten hebben over je eigen missers en zorgen te vertellen en je eigen teleurstellingen en successen te delen. Wie of wat heeft jou geïnspireerd?

Maakt dat kwetsbaar? Ja. Is dat erg? Nee, helemaal niet. Medewerkers leren niet de baas kennen, maar de mens.

"Leiderschap begint niet met cijfers, maar met bevlogen en authentieke mensen"

Door te vertellen waar jij voor staat, wat jouw drijfveren zijn én waarom, word je de leidinggevende die mensen vertrouwen. De leider die ze geloven en die ze graag willen volgen. Je vertelt verhalen waarin ze jouw twijfel, strijd, emoties en successen herkennen. De reacties? "Hé, dat herken ik, dat heb ik ook" of "Ja, nu snap ik wat zij bedoelt. Daar doe ik aan mee."

Ja, ja en ja...

Zo krijg je drie keer “ja!” Zo krijg je jouw organisatie, jouw medewerkers, jouw team mee naar de kant, die jij voor ogen hebt. Je hebt je eigen verhalen als voertuig gebruikt om je zakelijke ambities te communiceren. Je hebt kunnen overtuigen en je hebt aangezet tot concrete actie. Mensen willen meedoen. En dat allemaal door op zoek te gaan in je eigen rugzak en al jouw ervaringen te (her)gebruiken. Door te investeren in de antwoorden op 3 vragen.

Vertel!

Welk type leiderschap je ook voor ogen hebt, begin bij de basis. Als voorwaarde. Zorg ervoor dat je weet waar je het over hebt. Zorg ervoor dat ze je geloven en zorg ervoor dat ze je vertrouwen. Vertel verhalen. Jouw verhalen!

En ik…

Ik heb het voorrecht dagelijks samen te mogen werken met leidinggevenden en managers uit verschillende branches. En nog steeds verrast het me hoeveel van hen worstelen met draagvlak. Hoe krijg ik de mensen mee, hoe zet ik mijn ideeën en visie om in concrete actie? Hoe krijg ik drie keer "ja?"

Wat is het dan gaaf om ze te mogen helpen en na een paar uur al te zien te zien hoe ook zij zichzelf kunnen inzetten als belangrijkste Powerpointsheet.

Herken je de worsteling? Wil je het eens anders proberen? Of wil je het leiderschap binnen jouw bedrijf eens laten challengen met een prikkelende presentatie? Dat kan.

Kijk maar eens bij mijn presentaties: http://www.storybusiness.nl/diensten/presentaties/ja-hij-is-mijn-baas-maar-hij-is-cool/ 

Of wil je 1-op-1 aan de slag met jouw eigen leiderschap? http://www.storybusiness.nl/diensten/coach/ 

Photo by Ethan Weil on Unsplash


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Blogger Influencer

Nee, ik ben geen verhaaltjesverteller. Nee, ik lees niet iedere dag een sprookje en nee, ik verzin geen verhalen. Dat laat ik graag aan anderen. Wat of wie ik wel ben? Dat vertel ik je graag.

Een menselijke, prikkelende en ondernemende verbinder met meer dan 20 jaar ervaring in Sales-, Account-, Lijn- en Directiefuncties. Vanuit die expertise coachte ik medewerkers, bediende ik klanten en begeleidde ik verandertrajecten.

Mijn werk gaf energie, ik genoot ervan en was altijd op zoek naar die volgende, spannende, nieuwe prikkel. Het ging me goed af en samen met mijn teams maakte ik mooie stappen binnen de organisaties waarvoor ik werkzaam was. Als rode draad hanteerde ik in mijn werk een aantal vragen.

Hoe bieden we toegevoegde waarde aan de klant, aan de organisatie, aan elkaar én aan onszelf. En vooral… hoe vertellen we dat?

De mooiste baan ter wereld

Een aantal jaren geleden besloot ik van het "vertellen" mijn vak te maken. Spannend...en gaaf!

Nu heb ik de mooiste baan ter wereld. Elke dag mag ik op zoek in mijn eigen rugzak naar ervaringen, belevenissen en verhalen om anderen te helpen hun rugzak te ontdekken en te vullen. Dit doe ik als:

Spreker: http://www.storybusiness.nl/diensten/spreker/ 

Trainer: http://www.storybusiness.nl/workshops/ 

Coach: http://www.storybusiness.nl/diensten/coach/ 

"Words are how we think, stories are how we link"

Deze quote zegt precies waar ik voor sta en waar ik in geloof. Met logica alleen kom je er niet. Je hebt meer nodig om te overtuigen.

Je hebt iets nodig waarmee je de aandacht vangt en houdt. Iets waarmee je je boodschap succesvol overbrengt en mensen in beweging krijgt.

"We lopen niet harder voor bazen...we lopen harder voor mensen"

Trots

Ik ben er trots op dat Storybusiness al snel vruchtbare grond vond. Nog trotser ben ik er op dat mijn ambitie ook de ambitie is geworden van deelnemers aan mijn workshops en toehoorders van mijn presentaties en inspiratiesessies. Ook zij zien de zakelijke kracht van Storytelling en de kracht van een goed verhaal. Ik heb een goede keuze gemaakt en geniet ervan jou te helpen jouw verhalen te vinden, vertellen en in te zetten!

Weten wat er vooraf ging aan mijn rigoureuze switch van Commercieel Directeur naar Storyteller? Dat was wel een "dingetje..." http://www.storybusiness.nl/harry-slagman/ 

 

 


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.