person_outline

    Vier keer "ja"...als voorwaarde van Leiderschap

    Leiderschap3keerja"Snappen jullie het nu nog niet? Hoe vaak moet ik het uitleggen? Ik stond open voor aanpassingen, op- en aanmerkingen. En toch..."

    Tot een paar jaar geleden was dit mijn tekst. Uitgesproken in mijn hoofd of hardop als ik na de zoveelste presentatie weer in mijn kantoor was geland. Weer was er weerstand en gebeurde er niets! Door schade en schande ben ik wijzer geworden. Geleerde les; ik maakte leiderschap veel te ingewikkeld!

    Invloed

    Je wilt  invloed hebben, zoals leiders dat altijd hebben gewild. Op gedrag, toekomst, resultaten of iets heel anders. Maar dat lukt pas als mensen je vertrouwen en in je geloven. Je hebt vier keer "ja" nodig.

    Leiderschap is en blijft een actueel onderwerp blijven. De wereld verandert en de eigenschappen, kenmerken en verwachtingen van medewerkers veranderen mee. Steeds weer is ander leiderschap nodig. Iedereen is het daar wel over eens.

    Maar is dat nu echt zo ingewikkeld?

    Op eigen titel, sla ik in deze blog de basis van leiderschap zo plat als een dubbeltje.

    Duizenden boeken

    Duizenden boeken zijn erover geschreven. Jaarlijks worden er honderden trainingen verzorgd en seminars georganiseerd over dit thema. Een hot topic!  Allemaal de moeite waard, maar wie lezen die boeken eigenlijk en wie volgen die trainingen en seminars? Precies, de leiders zelf.

    Medewerkers niet. Die hebben wel wat beters te doen. Zij vinden het maar geneuzel in de ruimte. “Is hij nu alweer naar een training? Oh…een retreat zelfs. Dat doet maar…”

    Zij denken niet na over leiderschap en hoe je zijn of haar specifieke stijl noemt.

    Medewerkers met een mening

    In de tussentijd hebben ze wel een mening. “Hij heeft geen idee waar hij het over heeft” of “ze is alleen maar druk met zichzelf en haar eigen baas. Hij heeft een dubbele agenda, ik vertrouw hem niet.” En wanneer een verandering wordt aangekondigd. "De werkdruk wordt lager? Ik geloof er niets van.”

    Natuurlijk en gelukkig zijn er ook heel veel positieve meningen. “Hij helpt me het beste uit mezelf te halen." En "zij geeft een duidelijk beeld waar we naartoe gaan”

    "Wat vertellen ze over jou op een verjaardag?"

    Vier vragen

    Leiderschap is voor medewerkers heel wat anders dan voor de leiders. Leidinggevenden stellen zichzelf vragen over de te kiezen strategie, visie, verandertrajecten, innovaties en processen. Hoe krijgen we de organisatie en de medewerkers in beweging?

    Medewerkers stellen zichzelf (en ook elkaar…) maar vier vragen over jou.

    • Heeft hij kennis van zaken?
    • Kan ze het me uitleggen?
    • Geloof ik hem?
    • Vertrouw ik haar?

    Krijg jij vier keer een volmondig “ja”?

    Natuurlijk gaat leiderschap over meer dan dat. Leiderschap is een ingewikkeld en complex fenomeen. Maar als je op deze 4 vragen geen “ja” krijgt, kun je de rest wel vergeten.

    Je gaat je visie niet kunnen overdragen, krijgt veranderingen niet doorgevoerd en je krijgt de club nauwelijks in beweging om toch dat extra stapje te zetten richting het ambitieuze budget. 

    Lef!

    Eerst de  vragen van de medewerkers. En dan kun je met je eigen vragen aan de slag.

    Als jij wilt dat ze je geloven en je vertrouwen, zul je iets anders moeten doen én durven. Je moet het lef hebben je functionele titel aan de kant te schuiven en het lef hebben over je eigen missers en zorgen te vertellen. Je eigen teleurstellingen en successen te delen. Wie of wat heeft jou geïnspireerd? Hoe is dat precies gegaan in de boardroom?

    Maakt dat kwetsbaar? Ja. Is dat erg? Nee, helemaal niet. Medewerkers leren niet de baas kennen, maar de mens.

    "Leiderschap begint niet met cijfers, maar met bevlogen en authentieke mensen"

    Vertel waar je voor staat, wat jouw drijfveren zijn én waarom. De reacties? "Dat herken ik, dat heb ik ook" of "Nu snap ik beter wat zij bedoelt. Ik twijfel nog wel, maar ik geef het een kans."

    Ja, ja, ja en ja...

    Zo krijg je vier keer “ja!” Zo krijg je jouw organisatie, jouw medewerkers, jouw team mee naar de overkant. Zo krijg je meer invloed. Je gebruikt je eigen verhalen om je zakelijke ambities te communiceren. 

    Je bent beter in staat te overtuigen en ze aan te zetten tot concrete actie. Mensen doen mee of geven het op zijn minst een kans. En het enige dat jij hoeft te doen is op zoek te gaan in je eigen rugzak en jouw ervaringen te (her)gebruiken.

    Vertel!

    Welk type leiderschap je ook voor ogen hebt, begin bij de basis. Als voorwaarde. Zorg ervoor dat je weet waar je het over hebt. Zorg ervoor dat ze je geloven en zorg ervoor dat ze je vertrouwen. Vertel verhalen. Jouw verhalen!

     

    Wil je weten hoe ik het heb geleerd? Wanneer het mis ging? Hoe het beter ging? Door schade en schande wijs geworden. Ik kan je honderden verhalen vertellen.

    Kijk eens naar de presentatie "Ja, het is mijn baas, maar...hij is cool!" Wil jij leren Storytelling te gebruiken in jouw Business? Omdat het werkt én omdat het leuk is? Dat kan! B

    Bekijk dan de workshop "Leiderschap met een verhaal; Storytelling." Als open training of in-company.

    Eerst lezen hoe anderen het hebben ervaren? Met trots verwijs ik je naar de referenties!

    Photo by Ethan Weil on Unsplash


    Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

    Geschreven door
    Pro-Blogger Blogger Influencer

    "Ja, echt waar. Ik heb mijn baan als Commercieel Directeur opgezegd en ben aan de slag gegaan met Business Storytelling."

    Logisch dat ik hier veel vragen over krijg. Waarom zou je dat doen? Tja, daar is dan ook wel wat aan vooraf gegaan.

    Nee, ik ben geen verhaaltjesverteller. Nee, ik lees niet iedere dag een sprookje en nee, ik verzin geen verhalen. Waarom ik deze stap zette en wie ik wel ben? Dat vertel ik je graag.

    Een menselijke, prikkelende en gepassioneerde kerel met meer dan 20 jaar ervaring in Sales-, Account-, Lijn- en Directiefuncties. Jarenlang coachte ik vol overgave medewerkers, bediende ik klanten en begeleidde ik verandertrajecten. Ik zat vol energie, ik genoot van alles en was voortdurend op zoek naar die volgende spannende prikkel. Goed in mijn werk en samen met mijn teams succesvol in de dingen die we deden.

    Als rode draad hanteerde ik in mijn werk een aantal vragen.

    Hoe bieden we toegevoegde waarde aan de klant, aan de organisatie, aan elkaar én aan onszelf. En vooral… hoe vertellen we dat?

    BIG BANG

    Op 14 oktober 2016 veranderde mijn wereld met een "big bang." Wat er gebeurde? Mah...dat is wel een dingetje. Wat er gebeurde, dat lees je hier...

    Die big bang hielp me keuzes te maken en bracht me prachtige, nieuwe inzichten. Van de ene op de andere dag besloot ik van het "vertellen" mijn vak te maken. Spannend...en gaaf!

    Nu heb ik de mooiste baan ter wereld. Elke dag mag ik op zoek in mijn eigen rugzak naar ervaringen, belevenissen en verhalen om anderen te helpen hun rugzak te ontdekken en te vullen. Dat doe ik als:

    Spreker: http://www.storybusiness.nl/diensten/spreker/ 

    Trainer: http://www.storybusiness.nl/workshops/ 

    Coach: http://www.storybusiness.nl/diensten/coach/ 

    "Words are how we think, stories are how we link"

    Met logica alleen kom je er niet. Er is meer nodig om te overtuigen. Er is iets nodig waarmee je de aandacht vangt en houdt. Iets waarmee je je boodschap succesvol overbrengt en mensen in beweging krijgt. Er is balans nodig tussen content en context, prestatie en relatie, ratio en emotie, functioneel en persoonlijk.

    "Het gaat niet om WAT je zegt, maar om HOE de ander leert en beslist"

    Trots

    Ik ben er trots op dat Storybusiness al snel vruchtbare grond vond. Nog trotser ben ik er op dat mijn ambitie ook de ambitie is geworden van deelnemers aan mijn workshops en toehoorders van mijn presentaties en inspiratiesessies. Ook zij zien de zakelijke kracht van Storytelling. Ik heb een goede keuze gemaakt en geniet ervan te helpen bij het vinden, vertellen en inzetten van jouw verhalen!

     

     


    Wat vind jij? deel het met ons!

    INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'

    ×
    Niets meer missen?

    Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.