Leiderschap3keerja"Snappen jullie het nu nog niet? Hoe vaak moet ik het uitleggen? Ik stond open voor aanpassingen, op- en aanmerkingen. En toch..."

Tot een paar jaar geleden was dit mijn tekst. Uitgesproken in mijn hoofd of hardop als ik na de zoveelste presentatie weer in mijn kantoor was geland. Weer was er weerstand en gebeurde er niets! Door schade en schande ben ik wijzer geworden. Geleerde les; ik maakte leiderschap veel te ingewikkeld!

Invloed

Je wilt  invloed hebben, zoals leiders dat altijd hebben gewild. Op gedrag, toekomst, resultaten of iets heel anders. Maar dat lukt pas als mensen je vertrouwen en in je geloven. Je hebt vier keer "ja" nodig.

Leiderschap is en blijft een actueel onderwerp blijven. De wereld verandert en de eigenschappen, kenmerken en verwachtingen van medewerkers veranderen mee. Steeds weer is ander leiderschap nodig. Iedereen is het daar wel over eens.

Maar is dat nu echt zo ingewikkeld?

Op eigen titel, sla ik in deze blog de basis van leiderschap zo plat als een dubbeltje.

Duizenden boeken

Duizenden boeken zijn erover geschreven. Jaarlijks worden er honderden trainingen verzorgd en seminars georganiseerd over dit thema. Een hot topic!  Allemaal de moeite waard, maar wie lezen die boeken eigenlijk en wie volgen die trainingen en seminars? Precies, de leiders zelf.

Medewerkers niet. Die hebben wel wat beters te doen. Zij vinden het maar geneuzel in de ruimte. “Is hij nu alweer naar een training? Oh…een retreat zelfs. Dat doet maar…”

Zij denken niet na over leiderschap en hoe je zijn of haar specifieke stijl noemt.

Medewerkers met een mening

In de tussentijd hebben ze wel een mening. “Hij heeft geen idee waar hij het over heeft” of “ze is alleen maar druk met zichzelf en haar eigen baas. Hij heeft een dubbele agenda, ik vertrouw hem niet.” En wanneer een verandering wordt aangekondigd. "De werkdruk wordt lager? Ik geloof er niets van.”

Natuurlijk en gelukkig zijn er ook heel veel positieve meningen. “Hij helpt me het beste uit mezelf te halen." En "zij geeft een duidelijk beeld waar we naartoe gaan”

"Wat vertellen ze over jou op een verjaardag?"

Vier vragen

Leiderschap is voor medewerkers heel wat anders dan voor de leiders. Leidinggevenden stellen zichzelf vragen over de te kiezen strategie, visie, verandertrajecten, innovaties en processen. Hoe krijgen we de organisatie en de medewerkers in beweging?

Medewerkers stellen zichzelf (en ook elkaar…) maar vier vragen over jou.

  • Heeft hij kennis van zaken?
  • Kan ze het me uitleggen?
  • Geloof ik hem?
  • Vertrouw ik haar?

Krijg jij vier keer een volmondig “ja”?

Natuurlijk gaat leiderschap over meer dan dat. Leiderschap is een ingewikkeld en complex fenomeen. Maar als je op deze 4 vragen geen “ja” krijgt, kun je de rest wel vergeten.

Je gaat je visie niet kunnen overdragen, krijgt veranderingen niet doorgevoerd en je krijgt de club nauwelijks in beweging om toch dat extra stapje te zetten richting het ambitieuze budget. 

Lef!

Eerst de  vragen van de medewerkers. En dan kun je met je eigen vragen aan de slag.

Als jij wilt dat ze je geloven en je vertrouwen, zul je iets anders moeten doen én durven. Je moet het lef hebben je functionele titel aan de kant te schuiven en het lef hebben over je eigen missers en zorgen te vertellen. Je eigen teleurstellingen en successen te delen. Wie of wat heeft jou geïnspireerd? Hoe is dat precies gegaan in de boardroom?

Maakt dat kwetsbaar? Ja. Is dat erg? Nee, helemaal niet. Medewerkers leren niet de baas kennen, maar de mens.

"Leiderschap begint niet met cijfers, maar met bevlogen en authentieke mensen"

Vertel waar je voor staat, wat jouw drijfveren zijn én waarom. De reacties? "Dat herken ik, dat heb ik ook" of "Nu snap ik beter wat zij bedoelt. Ik twijfel nog wel, maar ik geef het een kans."

Ja, ja, ja en ja...

Zo krijg je vier keer “ja!” Zo krijg je jouw organisatie, jouw medewerkers, jouw team mee naar de overkant. Zo krijg je meer invloed. Je gebruikt je eigen verhalen om je zakelijke ambities te communiceren. 

Je bent beter in staat te overtuigen en ze aan te zetten tot concrete actie. Mensen doen mee of geven het op zijn minst een kans. En het enige dat jij hoeft te doen is op zoek te gaan in je eigen rugzak en jouw ervaringen te (her)gebruiken.

Vertel!

Welk type leiderschap je ook voor ogen hebt, begin bij de basis. Als voorwaarde. Zorg ervoor dat je weet waar je het over hebt. Zorg ervoor dat ze je geloven en zorg ervoor dat ze je vertrouwen. Vertel verhalen. Jouw verhalen!

 


Interessant blog? Like it op Facebook, Plaats het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Delen op Social Media

Author: Harry Slagman
Geschreven door: Harry Slagman
BloggerExpert

INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'
ochCaptcha initialiseren... Even geduld a.u.b...