person_outline

Het Duitse geheim

duitsegeheim > Het Duitse geheim | leiderschapMet name in de grensstreek krijg ik vaak te maken met bedrijfsleiders die jaloers naar onze oosterburen kijken. Natuurlijk komen ze al snel met allerlei redenen voor het voortdurende succes van het Duitse Wirtschaftswunder. Zo zouden hun jongeren beter opgeleid en gemotiveerd zijn. Er zou ook sprake zijn van een hechtere samenwerking tussen de Duitse universiteiten en het bedrijfsleven. Ik heb over de jaren aardig wat ondernemingen over de grens getraind en kan met een gerust hart zeggen dat dit allemaal onzin is.

Duitse bedrijven zijn over het algemeen succesvoller omdat ze simpelweg hun middenmanagement op orde hebben. Alle medewerkers hebben een ‘sergeant’ die ze vertrouwen en van wie ze persoonlijk erkenning voor hun werk en functioneren willen. Niemand hoeft zich te profileren zolang hun direct leidinggevende maar tevreden is. Naast hun motiverende werking, sturen deze Duitse sergeanten hun afdelingen ook daadwerkelijk aan. Hiertoe hebben ze echte invloed en kunnen/durven ze in onderling overleg beslissingen te nemen. Zodoende kunnen bedrijfsonderdelen vliegensvlug iets anders doen dan dat ze de vorige dag deden. Deze flexibiliteit heeft weer een zeer positieve weerslag op de Sales. De sergeanten van de verkoop staan in nauwe verbinding met de middenleiders van alle afdelingen die met hun werk te maken hebben. Ze kunnen zich daardoor veel meer richten op het maken van deals, in plaats van het mogen participeren in offertetrajecten. Juist omwille van hun sergeanten begrijpen veel Duitse MT’s het levensbelang van een goede, onderlinge relatie. Zolang die gewaarborgd en zichtbaar is, durven de sergeanten van de diverse afdelingen veel verder te kijken dan hun eigen kpi’s. Ook wordt er relatief weinig gereorganiseerd en/of over strategie gesoebat. Duitse MT’s begrijpen maar al te goed dat iedere strategie in de eerste plaats valt of staat met het vermogen om de eigen troepen in de juiste beweging te krijgen. Immers, wat heeft het voor zin om het voortdurend over de koers te hebben wanneer de wielen slecht draaien? En dit is in een zeer summiere notendop het geheim van de Duitsers.

Voor Nederlandse bedrijven is het creëren van functionele MT’s en effectief middenmanagement bepaald geen sinecure. Het vraagt veel leiderschap en vertrouwen, maar de ondernemingen die er voor gaan maken dan ook exponentiële stappen. Misschien zijn mijn medewerkers en ik nog niet ‘Europees’ genoeg om onpartijdig te zijn. Het doet mij nog steeds een enorm genoegen om het management en de sergeanten van Nederlandse bedrijven op hoger niveau te brengen. Opdat zij vervolgens hun Duitse concurrenten heerlijk verslaan…

Tip: bekijk deze animatie over de rol van 'sergeanten' in hedendaagse organisaties.


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Arnold Blits
Geschreven door Arnold Blits
Blogger Expert


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.