person_outline

Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen...toch?

2018 Har 128 > Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk... | LeiderschapAl maanden was men druk in de weer de bomen in het sprookjesbos te kappen. Een grote investeringsmaatschappij heeft prachtige plannen om een groot hotel te bouwen aan de rand van de stad. Om dat prestigieuze project te realiseren, kon men niet anders dan grote stukken natuur ontginnen. Het logische gevolg was dan ook dat het eens zo florerende bos elke maand kleiner werd en uiteindelijk niet veel meer besloeg dan een eenvoudige rij bomen.

De meeste dieren waren inmiddels op zoek gegaan naar een nieuwe leefomgeving. De wolf niet. Hij weigerde te vertrekken, hij was dol op zijn omgeving en had besloten zich niet weg te laten jagen. Dat sierde hem, maar bracht hem tegelijkertijd in de grootste problemen. Al weken, al maanden had hij niets fatsoenlijks kunnen eten, al zijn eten was vertrokken.

En echt; De wolf was dól op Roodkapje. Hij vond haar prachtig en speelde graag met haar. Tot die ene dag… Wat had hij een honger. Zo’n honger dat hij niet meer helder kon nadenken. Hij wilde het echt niet, maar kon zich niet langer bedwingen….

Perspectief

Toen ik mijn jonge kinderen deze versie van Roodkapje vertelde met de ambitie ze anders naar wolven te laten kijken, kwam ik van een koude kermis thuis. Ze keken me ongelovig aan en gingen niet mee in het verhaal. “Zo is het niet echt gegaan papa,” aldus mijn dochter. Ze vonden het een raar verzinsel en bleven bang voor wolven. Niet zo vreemd natuurlijk, want ze waren de originele, natuurlijk véél geloofwaardiger, variant gewend. Toch vond ik het interessant om dit sprookje eens vanuit een ander perspectief te bekijken.

I am the King

Het deed me denken aan de ontelbare presentaties die dagelijks worden gegeven vanuit het perspectief van de zender. Wat blijkt het toch heerlijk om te vertellen wat we allemaal weten en wat het product allemaal kan. Je bent zo overtuigd van jouw idee of van de nodige verandering dat de hele wereld er wel in mee moet gaan. Toch? De presentator voelt zich hier vaak heerlijk bij, zit lekker in zijn verhaal, staat te glunderen op het podium en oreert vrolijk door. He knows it all, he is the king!

“My play was a complete success, my audience was a failure”

One-man-show zonder toehoorders

Terwijl de spreker staat te genieten van zijn "moment of fame", gebeurt er met het publiek iets anders. Dat haakt af, pakt de telefoon erbij en zapt naar een ander kanaal. Sterker nog; na afloop heeft niemand het over de boodschap, die hij wilde overbrengen. Als ze het al over hem hebben,  hebben ze het over zijn performance. En niet ten goede. Zonde van jouw tijd en zonde van de tijd van het publiek. Bovenal zonde dat hij hét moment om zijn boodschap over te brengen niet heeft benut. Het is een one-man-show zonder toehoorders geworden.

Verplaatsen

Als je een boodschap met impact wilt overbrengen, zul je je allereerst moeten verplaatsen in je publiek. Je kiest niet voor jouw perspectief, maar voor het perspectief van het publiek. Je wilt dat het publiek aandachtig luistert, zich kan herkennen in wat je vertelt, kan meedenken, geïnteresseerd kan raken. Dat kan alleen als je je publiek kent.

Vragen

Als je je boodschap écht wilt overbrengen, presenteer je niet alleen vanuit het perspectief van je publiek, zo bereid je de presentatie ook voor. Het is maar een beginnetje, maar onderstaande vragen moet je kunnen beantwoorden, voordat je aan je presentatie begint.

  1. Wie is mijn publiek
  2. Waarvoor komen ze?
  3. Wat zijn hun verwachtingen?
  4. Wat is hun betrokkenheid bij mijn boodschap?
  5. Wat weten ze al over mij en mijn boodschap?
  6. Wat zijn hun standpunten?
  7. Wat zijn hun wensen en eisen?
  8. Waarmee kan ik ze gelukkig maken?
  9. Welke onderwerpen liggen gevoelig?
  10. Waar gaan ze heen en waar komen ze vandaan?

Weet je de antwoorden niet, zorg dan dat je de antwoorden krijgt. Maak een afspraak met 1 van de toehoorders en vraag hem of haar het hemd van het lijf. Je hebt de antwoorden nodig om je boodschap over de bühne te krijgen

Inspirerend presenteren vraagt meer dan het antwoord op een tiental vragen, heel veel meer zelfs. Door rekening te houden met deze vragen, is de kans op contact in ieder geval een stuk groter geworden.

Contact is een must. Als je dat niet voor elkaar kunt krijgen, kun je de presentatie net zo goed laten.

Wil jij leren hoe je jouw boodschap overbrengt. Hoe je zeker weet dat je het juiste perspectief?hanteert? http://www.storybusiness.nl/workshops/ 

Ik help je graag!


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Geschreven door
Pro-Blogger Blogger Influencer

Nee, ik ben geen verhaaltjesverteller. Nee, ik lees niet iedere dag een sprookje en nee, ik verzin geen verhalen. Dat laat ik graag aan anderen. Wat of wie ik wel ben? Dat vertel ik je graag.

Een menselijke, prikkelende en ondernemende verbinder met meer dan 20 jaar ervaring in Sales-, Account-, Lijn- en Directiefuncties. Vanuit die expertise coachte ik medewerkers, bediende ik klanten en begeleidde ik verandertrajecten.

Mijn werk gaf energie, ik genoot ervan en was altijd op zoek naar die volgende, spannende, nieuwe prikkel. Het ging me goed af en samen met mijn teams maakte ik mooie stappen binnen de organisaties waarvoor ik werkzaam was. Als rode draad hanteerde ik in mijn werk een aantal vragen.

Hoe bieden we toegevoegde waarde aan de klant, aan de organisatie, aan elkaar én aan onszelf. En vooral… hoe vertellen we dat?

De mooiste baan ter wereld

Een aantal jaren geleden besloot ik van het "vertellen" mijn vak te maken. Spannend...en gaaf!

Nu heb ik de mooiste baan ter wereld. Elke dag mag ik op zoek in mijn eigen rugzak naar ervaringen, belevenissen en verhalen om anderen te helpen hun rugzak te ontdekken en te vullen. Dit doe ik als:

Spreker: http://www.storybusiness.nl/diensten/spreker/ 

Trainer: http://www.storybusiness.nl/workshops/ 

Coach: http://www.storybusiness.nl/diensten/coach/ 

"Words are how we think, stories are how we link"

Deze quote zegt precies waar ik voor sta en waar ik in geloof. Met logica alleen kom je er niet. Je hebt meer nodig om te overtuigen.

Je hebt iets nodig waarmee je de aandacht vangt en houdt. Iets waarmee je je boodschap succesvol overbrengt en mensen in beweging krijgt.

"We lopen niet harder voor bazen...we lopen harder voor mensen"

Trots

Ik ben er trots op dat Storybusiness al snel vruchtbare grond vond. Nog trotser ben ik er op dat mijn ambitie ook de ambitie is geworden van deelnemers aan mijn workshops en toehoorders van mijn presentaties en inspiratiesessies. Ook zij zien de zakelijke kracht van Storytelling en de kracht van een goed verhaal. Ik heb een goede keuze gemaakt en geniet ervan jou te helpen jouw verhalen te vinden, vertellen en in te zetten!

Weten wat er vooraf ging aan mijn rigoureuze switch van Commercieel Directeur naar Storyteller? Dat was wel een "dingetje..." http://www.storybusiness.nl/harry-slagman/ 

 

 


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.