person_outline

    Je kunt het de grote boze wolf niet kwalijk nemen...toch?

    2018 Har 128Al maanden was men druk in de weer de bomen in het bos te kappen. Een grote investeringsmaatschappij had prachtige plannen ontwikkeld om een groot hotel te bouwen aan de rand van de stad. Het verliep voorspoedig...

    Om het project te realiseren, kon men niet anders dan grote stukken natuur ontginnen. Het prachtige bos werd elke maand kleiner en was uiteindelijk niet veel meer dan een rijtje bomen. De meeste dieren waren inmiddels op zoek gegaan naar een nieuwe leefomgeving.

    De wolf niet. Die weigerde te vertrekken. Hij was dol op zijn omgeving en had besloten zich niet weg te laten jagen. Maar...dat zorgde ook voor problemen. Al weken, al maanden had hij niets fatsoenlijks kunnen eten, al zijn eten was vertrokken.

    Hij was dól op Roodkapje. Hij vond haar prachtig en speelde graag met haar. Tot die ene dag… Wat had hij een honger. Zo’n honger dat hij niet meer helder kon nadenken. Hij wilde het echt niet, maar kon zich niet langer bedwingen….

    Perspectief

    Toen ik mijn jonge kinderen een andere versie van Roodkapje vertelde met de ambitie ze anders naar wolven te laten kijken, kwam ik van een koude kermis thuis. Ze keken me ongelovig aan en gingen niet mee in het verhaal. “Zo is het dus niet echt gegaan papa,” aldus mijn dochter. Ze vonden het een raar verzinsel van papa en bleven bang voor wolven.

    Logisch, want ze waren de originele, véél geloofwaardiger, variant gewend. Toch vond ik het interessant om dit sprookje eens vanuit een ander perspectief te bekijken.

    I am the King

    Het deed me denken aan de ontelbare presentaties die dagelijks worden gegeven vanuit het perspectief van de zender. Wat blijkt het toch heerlijk om te vertellen wat we allemaal weten en wat het product allemaal kan. Je bent zo overtuigd van jouw idee of van de nodige verandering dat de hele wereld er wel in mee moet gaan. Toch?

    De presentator voelt zich heerlijk, zit lekker in zijn verhaal, staat te glunderen op het podium en oreert vrolijk door. He is the king!

    “My play was a complete success, my audience was a failure”

    Publiek

    Terwijl de spreker staat te genieten van zijn "moment of fame", gebeurt er met het publiek iets anders. Dat haakt af, pakt de telefoon erbij en begint te kletsen met de buurman of buurvrouw. Sterker nog; na afloop heeft niemand het over de boodschap, die hij wilde overbrengen. Als ze het al over hem hebben,  is dat niet positief. Praatjesmaker!

    Verplaatsen

    Als je een boodschap wilt overbrengen, moet je je allereerst verplaatsen in je publiek. Niet voor jouw perspectief kiezen, maar voor het perspectief van het publiek. Je wilt dat het publiek aandachtig luistert, zich kan herkennen in wat je vertelt, geïnteresseerd kan raken. En dat kan alleen als je jouw publiek kent.

    Vragen

    Je presenteert niet alleen vanuit het perspectief van je publiek, zo bereid je de presentatie ook voor. Het is maar een beginnetje, maar onderstaande vragen moet je kunnen beantwoorden, voordat je aan je presentatie begint.

    1. Wie is mijn publiek (functioneel en persoonlijk)
    2. Waarvoor komen ze?
    3. Wat zijn hun verwachtingen?
    4. Wat weten ze al over mij en mijn boodschap?
    5. Wat zijn hun standpunten?
    6. Wat zijn hun wensen en eisen?
    7. Welke onderwerpen liggen gevoelig?

    Weet je de antwoorden niet, zorg dan dat je de antwoorden krijgt. Maak een afspraak met 1 van de aanwezigen en vraag hem of haar het hemd van het lijf. Je hebt de antwoorden nodig.

    Presenteren vraagt meer dan het antwoord op deze vragen, heel veel meer zelfs. Maar door rekening te houden met deze vragen, heb je alvast een mooi beginnetje gemaakt.

    Contact maken is een must. Als je dat niet voor elkaar kunt krijgen, kun je de presentatie net zo goed laten.

    Leren hoe je dit doet?

    Wil je weten hoe je de aandacht van je publiek vangt? Hoe  je presenteert vanuit het perspectief van het publiek? Hoe je verhalen succesvol kunt gebruiken in een (zakelijke) presentatie? Business Storytelling!

    Kijk eens naar de mogelijke workshops of boek een prikkelende presentatie. Eerst lezen hoe anderen het hebben ervaren? Met trots verwijs ik je naar de referenties.


    Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

    Geschreven door
    Pro-Blogger Blogger Influencer

    "Ja, echt waar. Ik heb mijn baan als Commercieel Directeur opgezegd en ben aan de slag gegaan met Business Storytelling."

    Logisch dat ik hier veel vragen over krijg. Waarom zou je dat doen? Tja, daar is dan ook wel wat aan vooraf gegaan.

    Nee, ik ben geen verhaaltjesverteller. Nee, ik lees niet iedere dag een sprookje en nee, ik verzin geen verhalen. Waarom ik deze stap zette en wie ik wel ben? Dat vertel ik je graag.

    Een menselijke, prikkelende en gepassioneerde kerel met meer dan 20 jaar ervaring in Sales-, Account-, Lijn- en Directiefuncties. Jarenlang coachte ik vol overgave medewerkers, bediende ik klanten en begeleidde ik verandertrajecten. Ik zat vol energie, ik genoot van alles en was voortdurend op zoek naar die volgende spannende prikkel. Goed in mijn werk en samen met mijn teams succesvol in de dingen die we deden.

    Als rode draad hanteerde ik in mijn werk een aantal vragen.

    Hoe bieden we toegevoegde waarde aan de klant, aan de organisatie, aan elkaar én aan onszelf. En vooral… hoe vertellen we dat?

    BIG BANG

    Op 14 oktober 2016 veranderde mijn wereld met een "big bang." Wat er gebeurde? Mah...dat is wel een dingetje. Wat er gebeurde, dat lees je hier...

    Die big bang hielp me keuzes te maken en bracht me prachtige, nieuwe inzichten. Van de ene op de andere dag besloot ik van het "vertellen" mijn vak te maken. Spannend...en gaaf!

    Nu heb ik de mooiste baan ter wereld. Elke dag mag ik op zoek in mijn eigen rugzak naar ervaringen, belevenissen en verhalen om anderen te helpen hun rugzak te ontdekken en te vullen. Dat doe ik als:

    Spreker: http://www.storybusiness.nl/diensten/spreker/ 

    Trainer: http://www.storybusiness.nl/workshops/ 

    Coach: http://www.storybusiness.nl/diensten/coach/ 

    "Words are how we think, stories are how we link"

    Met logica alleen kom je er niet. Er is meer nodig om te overtuigen. Er is iets nodig waarmee je de aandacht vangt en houdt. Iets waarmee je je boodschap succesvol overbrengt en mensen in beweging krijgt. Er is balans nodig tussen content en context, prestatie en relatie, ratio en emotie, functioneel en persoonlijk.

    "Het gaat niet om WAT je zegt, maar om HOE de ander leert en beslist"

    Trots

    Ik ben er trots op dat Storybusiness al snel vruchtbare grond vond. Nog trotser ben ik er op dat mijn ambitie ook de ambitie is geworden van deelnemers aan mijn workshops en toehoorders van mijn presentaties en inspiratiesessies. Ook zij zien de zakelijke kracht van Storytelling. Ik heb een goede keuze gemaakt en geniet ervan te helpen bij het vinden, vertellen en inzetten van jouw verhalen!

     

     


    Wat vind jij? deel het met ons!

    INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'

    ×
    Niets meer missen?

    Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.