person_outline

We had joy, we had fun...we had seasons in the sun...

Regel op de Tegel > We had joy, we had fun...we had seasons in ... | LeiderschapBen je al begonnen met zingen? Ik wel…ik word er gek van.  Die vervelende deuntjes, die maar in je hoofd blijven zitten. Wat je ook doet, waar je ook gaat. Ze blijven bij je, urenlang, dagenlang. Zeurend en neuriënd in je hoofd. Wat je ook doet, je krijgt die repeat-knop maar niet omgezet. “Manamana tutudedudu”, “We had joy, we had fun, we had seasons in the sun…” “Hallo allemaal, wat fijn…”

In het gunstigste geval is het een “wel ok” popnummer. Maar helaas. Vaak is het juist een jingle, die je niet wilt horen. De jingle die hoort bij die vervelende commercial. Ik word bijvoorbeeld gek van ikwilvanmijnautoaf.nl en van de kreet “Hallo Jumbo.”

Marketinggenie

Als je bent begonnen met zingen is, kun je de schuld geven aan het marketinggenie, die een slim zinnetje heeft bedacht, er muziek onder heeft gezet en het vervolgens de wereld in heeft gestuurd. Met maar 1 intentie… jou de hele dag laten hummen en neuriën…

Vervelend...én interessant

Vervelend? Ja! Interessant? Ja! Wonderlijk toch hoe dat werkt?  Dat ene zinnetje blijft hangen en daarmee weet je precies wie of wat erbij hoort. Je weet precies welke commercial bij dat deuntje hoort. Sterker nog; je weet precies met welke boodschap ze je op pad hebben gestuurd. Zo werkt het ook bij het publiek tijdens onze presentaties.

Mochten wij nog de illusie hebben, dat alles wat we vertellen wordt onthouden, blijken we toch echt van een koude kermis thuis te komen. Hoe goed je ook presenteert, hoeveel verhalen je er ook in verweeft, veel wordt vergeten. Als we dat weten, kunnen we er maar beter voor zorgen dat ze het allerbelangrijkste onthouden.

Regel op de Tegel

Om dat voor elkaar te krijgen is naast een goed verhaal jouw jingle zó belangrijk. Ik noem het de Regel op de Tegel. Waarom? Een Regel op de Tegel beklijft, blijft hangen bij het publiek. Ze onthouden hem en helpt ze ernaar te acteren. En…1 zin is ook nog eens makkelijk door te vertellen. Denk maar eens aan de aanstekelijkheid van het melodietje van het Poppenfestival in de Efteling. Als jij het neuriet, is de kans groot dat je 10 minuten later hetzelfde melodietje uit een ander kantoor hoort komen.

Help ze te herinneren

Door dat ene zinnetje mee te geven, die ene Regel op de Tegel, herinneren ze zich jouw presentatie, jouw boodschap. Je wilt niet die spreker zijn, die het publiek alweer vergeten is voordat je je auto hebt gestart. Je wilt het publiek iets leren, iets bijbrengen, iets geven wat het herinneren waard is. Help ze te herinneren!

Tips to Try

Ik begin iedere presentatie met de intentie het denken of de gedragingen van mijn publiek te veranderen. Doe jij dat ook? Is dat wat ook jij wilt bereiken als Keynote speaker, CEO, Senior Manager, Accountmanager? Zorg dan voor jouw eigen Regel op de Tegel. De volgende 8 Tips to Try kunnen je helpen een Regel op de Tegel te maken, die blijft hangen. Dagen, weken en maanden nadat ze je hoorden spreken. Tips to Try! 

1. Vat het punt van het verhaal samen

Een Regel op de Tegel moet de kernboodschap van het verhaal in zich hebben. Als je zomaar een zin dropt, die niet past bij de moraal van het verhaal, missen de mensen het punt (om maar in die termen te blijven…)

2. Gebruik maar 1 “Regel op de Tegel” per verhaal

Teveel van het goede bestaat echt. Je wilt je publiek niet overspoelen met meerdere boodschappen. Kies de boodschap die het meeste recht doet aan wat je dat betreffende publiek wilt bijbrengen. Dat is de Regel op de Tegel die ze moeten onthouden.

3. Less is More

“Make my day,” “I’ll be back” en “Let it be.” Je kent ze allemaal. Toch? Slechts een paar woorden en toch kennen we ze allemaal, jaren na dato. Houd het kort en bondig. Alle woorden, die niet toevoegen, verwijder ze. Less is more!

4. Gebruik woorden, die passen bij het verhaal

Blijf, als het even kan, weg van te algemene zinnetjes als “Geloof in jezelf” of “Leef je dromen.” Mooie gedachten, maar blijven ze echt hangen? Ga op zoek naar dat zinnetje dat bij je verhaal hoort, met de woorden die in je verhaal terugkomen. Een zin, die echt bij je verhaal hoort. Een zin, die je direct doet denken aan de boodschap en aan het verhaal dat je vertelde.

5. Allitereer

Alliteratie is de herhaling van de eerste klank in 2 woorden. “Make your move” of “Watch your Words.” Ga op zoek naar woorden die dezelfde eerste klank hebben, zodat je een zin hebt die “bekt.” Geloof me, die blijven beter hangen. Wis en waarachtig.

6. Rijm als het kan

Als de 2 sleutelwoorden rijmen, is dat mooi. Dat maakt ze nog makkelijker te herinneren. “Walk your Talk” of “Regel op de Tegel.” Niet alleen worden ze makkelijk onthouden, jij kunt ze in jouw presentaties ook zo lekker uitspreken.

7. Maak er een “Call to action” van

Je wilt het publiek niet alleen iets bijbrengen. Je wilt dat ze er iets mee doen. Start jouw Regel op de Tegel vooral met een werkwoord. Daarmee geef je onbewust aan dat er actie wordt verwacht. “Pluk de dag” is een klassieker. Of…”Denk groot” en “Begin vandaag.” Jij kunt vast betere bedenken…

8. Make it Memorable

Als je wilt dat jouw Regel op de Tegel blijft hangen in het geheugen, herhaal het dan met regelmaat. In een presentatie van 60 minuten, herhaal je het minimaal 6 keer. Verweef het in de belangrijkste punten van je presentatie en laat je publiek het met je meezeggen. Vraag om het te zeggen of begin met de eerste woorden en wacht…wedden dat ze zonder vragen jouw Regel op de Tegel afmaken?

Jouw Regel op de Tegel

Het valt niet mee om een Regel op de Tegel te maken, die aan alle tips voldoet. Dat heb je kunnen zien aan de voorbeelden, die ik je gaf. Dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat jij begrijpt hoe het werkt en hoe je het voor elkaar kunt krijgen dat je uit de verschillende kantoren met regelmaat jouw Regel op de Tegel terug hoort komen.

“Trust the Teacher 😊”

 

Photo by sydney Rae on Unsplash


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Harry Slagman
Geschreven door Harry Slagman
Blogger Expert


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.