person_outline

    We had joy, we had fun...we had seasons in the sun...

    Regel op de Tegel > We had joy, we had fun...we had seasons in ... | LeiderschapBen je al begonnen met zingen? Ik wel…ik word er gek van.  Die vervelende deuntjes, die maar in je hoofd blijven zitten. Wat je ook doet, waar je ook gaat.  Zeurend en neuriënd in je hoofd. Wat je ook doet, je krijgt die repeat-knop maar niet omgezet. “Manamana tutudedudu”, “We had joy, we had fun, we had seasons in the sun…” “Hallo allemaal, wat fijn…”

    Als het mee zit is het een “wel ok” popnummer. Maar helaas. Vaak is het juist een jingle, die je niet wilt horen. De jingle die hoort bij die vervelende commercial. Ik word bijvoorbeeld gek van ikwilvanmijnautoaf.nl en van de kreet “Hallo Jumbo.”

    Marketinggenie

    Als je bent begonnen met zingen, kun je de schuld geven aan het marketinggenie, die een slim zinnetje heeft bedacht, er muziek onder heeft gezet en het vervolgens de wereld in heeft gestuurd. Met maar 1 intentie… jou de hele dag laten hummen en neuriën…

    Vervelend...én interessant

    Vervelend? Ja! Interessant? Ja! Wonderlijk toch hoe dat werkt?  Dat ene zinnetje blijft hangen en daarmee weet je precies wie of wat erbij hoort. Je weet precies welke commercial bij dat deuntje hoort. Sterker nog; je weet precies met welke boodschap ze je op pad hebben gestuurd. Zo... werkt het ook bij het publiek tijdens onze presentaties.

    Mochten wij nog de illusie hebben, dat alles wat we vertellen wordt onthouden, komen we van een koude kermis thuis. Hoe goed je ook presenteert, hoeveel verhalen je er ook in verweeft, veel wordt vergeten. Als we dat weten, kunnen we er maar beter voor zorgen dat ze het allerbelangrijkste onthouden.

    Regel op de Tegel

    Om dat voor elkaar te krijgen is naast een goed verhaal jouw jingle belangrijk. Ik noem het de Regel op de Tegel. Waarom? Een Regel op de Tegel beklijft, blijft hangen bij het publiek. Ze onthouden hem en helpt ze ernaar te acteren. En…1 zin is ook nog eens makkelijk door te vertellen. Denk maar eens aan de aanstekelijkheid van het melodietje van het Poppenfestival in de Efteling. Als jij het neuriet, is de kans groot dat je 10 minuten later hetzelfde melodietje uit een ander kantoor hoort komen.

    Help ze te herinneren

    Door dat ene zinnetje mee te geven, die ene Regel op de Tegel, herinneren ze zich jouw presentatie, jouw boodschap. Je wilt niet die spreker zijn, die het publiek alweer vergeten is voordat je je auto hebt gestart. Je wilt het publiek iets leren, iets bijbrengen, iets geven wat het herinneren waard is. Help ze te herinneren!

    Tips to Try

    Ik begin iedere presentatie met de intentie het denken of het gedrag van mijn publiek te veranderen. Doe jij dat ook? Is dat wat ook jij wilt bereiken als Keynote speaker, CEO, Senior Manager, Accountmanager? Zorg dan voor jouw eigen Regel op de Tegel. De volgende 8 Tips to Try kunnen je helpen een Regel op de Tegel te maken, die blijft hangen. Dagen, weken en maanden nadat ze je hoorden spreken. Tips to Try! Meer hulp nodig? http://www.storybusiness.nl/diensten/coach/ 

    1. Vat het punt van het verhaal samen

    Een Regel op de Tegel moet de kernboodschap van het verhaal in zich hebben. Als je zomaar een zin dropt, die niet past bij de moraal van het verhaal, missen de mensen het punt (om maar in die termen te blijven…)

    2. Gebruik maar 1 “Regel op de Tegel” per verhaal

    Teveel van het goede bestaat echt. Je wilt je publiek niet overspoelen met meerdere boodschappen. Kies de boodschap die het meeste recht doet aan wat je het publiek wilt bijbrengen. Dat is de Regel op de Tegel die ze moeten onthouden.

    3. Less is More

    “Make my day,” “I’ll be back” en “Let it be.” Je kent ze allemaal. Toch? Slechts een paar woorden en toch kennen we ze allemaal.  Houd het kort en bondig. Alle woorden, die niet toevoegen, verwijder ze. Less is more!

    4. Gebruik woorden, die passen bij het verhaal

    Blijf, als het even kan, weg van te algemene zinnetjes als “Geloof in jezelf” of “Leef je dromen.” Mooie gedachten, maar blijven ze echt hangen? Ga op zoek naar dat zinnetje dat bij je verhaal hoort, met de woorden die in je verhaal terugkomen. Een zin, die echt bij je verhaal hoort. Een zin, die je direct doet denken aan de boodschap en aan het verhaal dat je vertelde.

    5. Allitereer

    Alliteratie is de herhaling van de eerste klank in 2 woorden. “Make your move” of “Watch your Words.” Ga op zoek naar woorden die dezelfde eerste klank hebben, zodat je een zin hebt die “bekt.” Geloof me, die blijven beter hangen. Wis en waarachtig.

    6. Rijm als het kan

    Als de 2 sleutelwoorden rijmen, is dat mooi. Dat maakt ze nog makkelijker te herinneren. “Walk your Talk” of “Regel op de Tegel.” Niet alleen worden ze makkelijk onthouden, jij kunt ze in jouw presentaties ook lekker pakkend uitspreken.

    7. Maak er een “Call to action” van

    Je wilt het publiek niet alleen iets bijbrengen. Je wilt dat ze er iets mee doen. Start jouw Regel op de Tegel vooral met een werkwoord. Daarmee geef je onbewust aan dat er actie wordt verwacht. “Pluk de dag” is een klassieker. Of…”Denk groot” en “Begin vandaag.” Jij kunt vast betere bedenken…

    8. Make it Memorable

    Als je wilt dat jouw Regel op de Tegel blijft hangen in het geheugen, herhaal het dan met regelmaat. In een presentatie van 60 minuten, herhaal je het minimaal 6 keer. Verweef het in de belangrijkste punten van je presentatie en laat je publiek het met je meezeggen. Vraag om het te zeggen of begin met de eerste woorden en wacht…wedden dat ze zonder vragen jouw Regel op de Tegel afmaken?

    Jouw Regel op de Tegel

    Het valt niet mee om een Regel op de Tegel te maken, die aan alle tips voldoet. Dat heb je kunnen zien aan de voorbeelden, die ik je gaf. Dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat jij begrijpt hoe het werkt en hoe je het voor elkaar kunt krijgen dat je uit de verschillende kantoren met regelmaat jouw Regel op de Tegel terug hoort komen.

    “Trust the Teacher 😊”

     Kom je er niet uit? Wil je weten hoe je jouw "Regel op de Tegel" succesvol kunt inbedden in jouw presentatie? Ik help je graag. Kijk maar eens op http://www.storybusiness.nl/diensten/coach/ 

    Photo by sydney Rae on Unsplash


    Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

    Geschreven door
    Pro-Blogger Blogger Influencer

    "Ja, echt waar. Ik heb mijn baan als Commercieel Directeur opgezegd en ben aan de slag gegaan met Business Storytelling."

    Logisch dat ik hier veel vragen over krijg. Waarom zou je dat doen? Tja, daar is dan ook wel wat aan vooraf gegaan.

    Nee, ik ben geen verhaaltjesverteller. Nee, ik lees niet iedere dag een sprookje en nee, ik verzin geen verhalen. Waarom ik deze stap zette en wie ik wel ben? Dat vertel ik je graag.

    Een menselijke, prikkelende en gepassioneerde kerel met meer dan 20 jaar ervaring in Sales-, Account-, Lijn- en Directiefuncties. Jarenlang coachte ik vol overgave medewerkers, bediende ik klanten en begeleidde ik verandertrajecten. Ik zat vol energie, ik genoot van alles en was voortdurend op zoek naar die volgende spannende prikkel. Goed in mijn werk en samen met mijn teams succesvol in de dingen die we deden.

    Als rode draad hanteerde ik in mijn werk een aantal vragen.

    Hoe bieden we toegevoegde waarde aan de klant, aan de organisatie, aan elkaar én aan onszelf. En vooral… hoe vertellen we dat?

    BIG BANG

    Op 14 oktober 2016 veranderde mijn wereld met een "big bang." Wat er gebeurde? Mah...dat is wel een dingetje. Wat er gebeurde, dat lees je hier...

    Die big bang hielp me keuzes te maken en bracht me prachtige, nieuwe inzichten. Van de ene op de andere dag besloot ik van het "vertellen" mijn vak te maken. Spannend...en gaaf!

    Nu heb ik de mooiste baan ter wereld. Elke dag mag ik op zoek in mijn eigen rugzak naar ervaringen, belevenissen en verhalen om anderen te helpen hun rugzak te ontdekken en te vullen. Dat doe ik als:

    Spreker: http://www.storybusiness.nl/diensten/spreker/ 

    Trainer: http://www.storybusiness.nl/workshops/ 

    Coach: http://www.storybusiness.nl/diensten/coach/ 

    "Words are how we think, stories are how we link"

    Met logica alleen kom je er niet. Er is meer nodig om te overtuigen. Er is iets nodig waarmee je de aandacht vangt en houdt. Iets waarmee je je boodschap succesvol overbrengt en mensen in beweging krijgt. Er is balans nodig tussen content en context, prestatie en relatie, ratio en emotie, functioneel en persoonlijk.

    "Het gaat niet om WAT je zegt, maar om HOE de ander leert en beslist"

    Trots

    Ik ben er trots op dat Storybusiness al snel vruchtbare grond vond. Nog trotser ben ik er op dat mijn ambitie ook de ambitie is geworden van deelnemers aan mijn workshops en toehoorders van mijn presentaties en inspiratiesessies. Ook zij zien de zakelijke kracht van Storytelling. Ik heb een goede keuze gemaakt en geniet ervan te helpen bij het vinden, vertellen en inzetten van jouw verhalen!

     

     


    Wat vind jij? deel het met ons!

    INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'

    ×
    Niets meer missen?

    Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.