person_outline

(Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien

pestenophetwerk > (Wetenschappelijk) bewezen eenvoudige tactieken om bevlogenheid en werkgeluk de nek om de draaien | leiderschapEen paar weken geleden was ik naar een netwerkbijeenkomst. Daar sprak ik een freelance vertrouwenspersoon, die voor veel verschillende organisaties in de profit en non-profit sector werkte. Al pratende over haar werk vertelde zij dat één van de grootste problemen waar zij mee te maken had, was pesten binnen organisaties.

‘Wist je dat 80% van de pesterijen door de leidinggevende gebeurt?’ - vroeg ze aan mij. Ik was er stil van. De vraag heeft me wekenlang niet losgelaten.

Bij pesten komen misschien in eerste instantie YouTube filmpjes op ons netvlies van weerloze pubers die in elkaar getrapt worden door leeftijdsgenoten. Of we denken aan het programma Gepest.

Maar leidinggevenden?! Het pesten binnen organisaties is vaak geen fysieke mishandeling. Het vindt veel subtieler plaats. Soms wordt het doelbewust ingezet. Het lijkt, zeker in het licht van bezuinigingen en reorganisaties soms best lucratief. Strategische pesten, noemde zij het.

Geïllustreerd met voorbeelden: leidinggevenden bekritiseren medewerkers. Ze stellen onredelijk hoge eisen. Putten hen uit. Of nog eenvoudiger: ze negeren hen. En dan trekken ze de conclusie: de medewerker functioneert slecht. Hij kan zo op straat gezet worden.

Is bekritiseren dan pesten, vraag je je misschien af. Is medewerkers overvragen dan pesten? Is medewerkers negeren pesten?

Laat ik het anders stellen.

Uit het werk van Bakker & Demerouti blijkt dat steun van de leidinggevende een van de factoren is die bijdraagt aan de bevlogenheid van medewerkers.

Op basis van haar onderzoek gaat de Duitse Eva-Ellen Weiß nog een stap verder: zij stelt dat transformationeel leiderschap een positief invloed heeft op een verstoord evenwicht tussen belasting en belastbaarheid. Met andere woorden: transformationeel leiderschap vergroot de veerkracht en de hulpbronnen van medewerkers om effectief om te gaan met werkdruk, stress en andere taak-eisen. Het verkleint de kans op psychische klachten zoals een depressie of burn-out. Daarbij heeft zij gekeken naar drie kenmerken van transformationeel leiderschap: inspireren/motiveren, intellectueel uitdagen en persoonlijke aandacht. Van deze factoren had persoonlijke aandacht de meeste impact.

Uit onderzoek van Gallup blijkt dat de kans dat iemand gedemotiveerd raakt (afhaakt), 40% is als hij genegeerd wordt door zijn leidinggevende. Als zijn leidinggevende focust op zijn zwaktes en negatieve kanten, is deze kans ‘slechts’ 22%. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te begrijpen dat mensen slecht gaan functioneren als ze genegeerd en miskend worden.

Het lijkt alsof het met werknemers net zo werkt als met kleine kinderen: alles is beter dan géén aandacht. Dan maar negatieve aandacht.

Kinderen in Roemeense tehuizen stierven vroeger door een gebrek aan aandacht. Dat noemden we weliswaar geen pesterij. Wel mishandeling en verwaarlozing.

Hoe noemen we het als een leidinggevende medewerkers negeert en persoonlijke aandacht onthoudt? 


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Leona Aarsen
Geschreven door Leona Aarsen
Top Blogger Influencer


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.