De afgelopen 10 jaar heb ik meer geleerd over leiderschap dan in al die jaren er voor. Ik realiseerde mij pas een jaar of 5 geleden, dat het succes van mensen als Marshall Goldsmith, Robert Greenleaf, Stephan Covey, Tony Hsieh, Peter Drucker en Marriott om er een paar te noemen, 1 centrale factor / rode draad hadden. De MENS en de menselijke maat.

Ondergetekende is al 15 jaar pleitbezorger voor nieuw (dienend) leiderschap en mijn standaard reactie op de vraag “Waar moet ik mij op focussen als ik futureproof wil zijn of worden” is “Op je medewerkers, op nieuw leiderschap, H.P.O. (High Performance Organisations), Rijnlands denken & handelen + Loslaten & Vertrouwen”.

Een jaar of 8 geleden zag dit rijtje er nog anders uit. Het was korter en mijn advies was Focus op klanten. Een ontmoeting met Piet Mathot deed mij inzien, dat focus op de klant een credo is wat de meeste leveranciers en dienstverleners in hun missie en visie hebben staan, maar waar bitter weinig van terecht komt. Mathot gaf destijds trainingen aan en in de top van de hotellerie en vertelde “Als ik een hospitalitytraining moet geven aan medewerkers, die zijn afgesnauwd door hun leidinggevende of een kliek in plaats van een fatsoenlijke personeelsmaaltijd kregen voorgezet, dan hebben ze niet bepaald een open mind”. Sindsdien adviseer ik dan ook “focus op de medewerker”. Ik ken een aantal bedrijven die dat goed begrepen hebben. Als je daar de deur opendoet komt de energie je tegemoet. Ik denk dan aan Kesselaar &Zn., Aldowa (van de schrijver van “Semco in de polder”) en AFAS.

Het boek “Cultuur doe je zelf!” heeft als subtitel “concreet aan de slag met organisatie cultuur”. Na ontvangst van het boek meldde ik aan Marcella Bremer, dat ik mij zou focussen op de praktijk casus”. Interessant en leerzaam. Ondanks of wellicht zelfs dankzij het feit dat ik geen affiniteit met techniek en hard services heb, sprak de casus van het logistieke bedrijf mij het meeste aan.

Daarbij bedacht ik, dat de aanpak van Bremer echt WERKT omdat ze in staat is om helder te krijgen waar de “pijn” zit. Als je weet wat het probleem is, dan kan je het aanpakken en oplossen. Concreet aan de slag is geen loze kreet! Door haar boek realiseer ik mij dat het succes van (re)organisaties valt en staat met mensen.

Mensen die mij kennen weten dat ik het vaak heb over de “verkeerde P”, de P van Programma’s, Prince2, Projecten en de “Goede P”, de P van Personen, People. In dat verband verdiepte ik mij niet in LEAN, omdat dit in mijn hoofd onder projecten viel. Na het lezen van het beste LEAN boek van Nederland (van Rudy Gort) was ik om. Het boek van Bremer vliegt Cultuur ook aan vanuit de mens. En zo hoort het. Van harte aanbevolen.

Het boek inkijken of bestellen? https://bit.ly/34GRmip


Interessant blog? Like it op Facebook, Plaats het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Delen op Social Media


INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'
ochCaptcha initialiseren... Even geduld a.u.b...