Stevo Akkerman schreef het boek "Het klopt wél, maar deugt niet". Ondergetekende heeft zijn boek op de dag van ontvangst in één ruk uitgelezen en mailde Akkerman "je boek klopt!".
Momenteel is er geen sprake van een tijdperk van verandering, maar een verandering van tijdperk (Met dank aan Jan Rotmans).
Er is veel onrust en onvrede en steeds meer bedrijven en organisaties hebben grote moeite om medewerkers te krijgen en te houden.
Hierbij speelt de cultuur van het bedrijf een grote rol. De rode draad (en de subtitel) in het boek van Akkerman is "de maatschappelijke moraal in het nauw". Ondergetekende voegt daar graag aan toe "de koopman komt voor de dominee", omdat hij door een predikant opmerkzaam werd gemaakt op dit boek.
Medewerkers willen graag trots zijn op het bedrijf waar ze bij of voor werken. Dat lukt niet of nauwelijks als hun werk-of opdrachtgever gedrag vertoond, waar ze grote moeite mee hebben. Als ze thuis niet meer kunnen uitleggen waar ze mee bezig zijn en / of er "zaken" gebeuren, die het daglicht niet kunnen velen, is het snel gedaan met de motivatie.
Ik heb de eer een groot aantal trendsetters, denkers, thought leaders, eenlingen, dwarsliggers, pioniers, kantelaars, visionairs en "dissidenten" te kennen die bezig zijn met nieuw (dienend) leiderschap. In dat verband ken ik ook fiscalisten die niet langer meewerken aan belastingontwijking of - erger nog belastingontduiking- en schijnconstructies.
Dit denken en handelen sluit naadloos aan op de mondiale onvrede over graaien, zakkenvullen, misbruik belastinggeld, zorgen over mens, natuur en milieu etc. etc.
Eerder schreef ik over "het jaar van de ontmaskering". De Panamapapers zijn daar een mooi en triest voorbeeld van.
Je kunt als bedrijf of organisatie prachtige kernwaarden op je website zetten en dit pontificaal vermelden in je jaarverslag. Als de top zich niet conformeert aan de kernwaarden is en blijft het windowdressing. De leiding moet congruent gedrag vertonen en het juiste voorbeeld geven. (Practice what you preach, walk the talk).
In het boek staan leerzame, inspirerende en actuele voorbeelden.
Persoonlijk vond ik de quote "We werken de hele dag in banen die we haten om spullen te kopen die we niet nodig hebben" een mooie eyeopener en wake up call.
(Tip: check de donut economie https://www.duurzaammbo.nl/kennisbank/nieuwe-economieen/de-donut-economie)
Aan de orde komen bedrijven als KPMG, VESTIA, Ballast Nedam, SHELL en ABNAMRO. Voorbeelden die niet allemaal even fraai zijn.
Gelukkig zijn er ook mensen / bedrijven en organisaties die begrijpen hoe het WERKT.
Ik denk o.a. aan Jos de Blok van Buurtzorg.nl, Joris Luijendijk, Jeroen Smit, Wim van der Meeren, Tineke Ceelen, Hans Smits en Antoinette Eeftink. Die komen aan de orde in het boek.
Het boek is niet alleen een must read voor mensen werkzaam in onderwijs en zorg, maar voor ALLE sectoren!
Tot slot, je kunt niet een beetje zwanger, een beetje dood of een beetje integer zijn.
Je bent het of je bent het niet. Als je als manager, directeur, bestuurder of toezichthouder niet integer bent, dan kom je (mede dankzij de impact van social media) in de problemen. Zonder betrokken medewerkers en klanten sta je met lege handen.
U begrijpt het al. Ik beveel dit boek van harte aan. Het zet je aan tot reflectie en sluit naadloos aan bij 2 trends en ontwikkelingen waar ik onvoorwaardelijk in geloof:
1: van shareholders naar stakeholders
2: van Angelsaksisch naar Rijnlands denken.
Het boek inkijken of bestellen (value 4 money) https://bit.ly/35fWmYt
Ik wens u veel leesplezier en inspiratie.
Ps: "Het klopt wel, maar deugt niet" zal worden toegevoegd aan ons dossier: Nieuwe Economie, Nieuwe Business Modellen, MVO, Duurzaamheid, Social Impact, Our Common Future, GSG
Ps2: interesse in de andere 5 trends en ontwikkelingen? Lees dan: https://www.slideshare.net/mobile/KoosGroenewoud/triologievoorslideshare