> Recensie “Lean vertaald naar projecten - ... | Leiderschap

Recensie “Lean vertaald naar projecten - samen leren bouwen aan innovatievermogen” van Rudy Gort

#Lean, #Agile, #Scrum, #SixSigma. Korte recensie van het boek “Lean vertaald naar projecten - samen leren bouwen aan innovatievermogen” door Rudy Gort. Het beste lean-boek van Nederlandse bodem volgens Thijs Panneman (Operational Excellence Team Expert #AkzoNobel #EMEA).

Ondergetekende is hospitalityman en heeft weinig affiniteit met techniek. In dat verband zeg en schrijf ik wel eens “Ik ben elektricien geweest, maar daar ben ik mee gestopt. Ik kon niet meer tegen de spanning;-)”. Doordat mijn belangstelling vooreerst uitgaat naar mijn passie leiderschap en daarna naar dienstverlening, heb ik mij nooit erg verdiept in Six-Sigma, Agile, Scrum en Lean.

Door en dankzij een ontmoeting met Jim Lippens kwam ik in het bezit van het boek “Lean vertaald naar projecten” van Rudy Gort en ben diep onder de indruk. Het boek van Gort weegt 1238 gram. Zwaarlijvig dus. Gelukkig wel licht verteerbaar en toegankelijk. In sommige recensie vergelijk ik boeken met scripties en thesis en geef die soms het predicaat “CUM LAUDE” mee. Dat doe ik ook met dit boek. Het sluit aan bij de trends en ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, maar ook naadloos bij mijn visie dat – met name in het technisch domein – je alleen maar kunt overleven, innoveren, veranderen, verbeteren en excelleren als je projecten en programma’s aanvliegt vanuit de goede P. De P van People / Personen. (dus niet vanuit de P van Projecten, Programma’s Prince2).

Er staat een schat aan informatie in het boek. Naast een studieboek is het vooral een handboek. Aan de orde komen o.a. terugblikken op het gedachtegoed van Henry Ford, veel voorbeelden en toelichtingen, mooie quotes, actuele en sprekende voorbeelden en – naast tientallen interviews - interessante en leerzame casus, praktijkvoorbeelden en foto’s voorzien van informatie en verwijzingen. Alleen al de index telt bijna 12 pagina’s. Via www.leanvertaald.nl/videotips kun je snel doorklikken naar de video's genoemd in het boek, dat bespaart het intypen van lange URL’s.

Voor project- en programmamanagers, voor studenten en hoogleraren is dit boek een must read! Dat is het ook voor mensen die zich bezig houden met HRM, P&O, ICT Innovatie en veranderen. Niet alleen voor mensen werkzaam in de bouw, techniek en logistiek, maar ook voor dienstverleners. Bij de eerste categorie kan het helpen om faalkosten en doorlooptijden aanmerkelijk te verlagen, in beide categorieën helpt het ook mee om een aantrekkelijke werkgever te zijn of te worden.

Als “kers op de leantaart” ben je na het lezen van “Lean vertaald naar projecten” een professioneler gesprekspartner als het gaat om (het invoeren van) verbeteringen in je bedrijf of organisatie. Tot slot: Met recht “het beste lean-boek van Nederlandse bodem“.

PS: Ook een compliment voor de ontwerper Leon Neve.

Van harte aanbevolen dus! Het boek inkijken of bestellen?

Trefwoorden: #Agile, #Scrum, #SixSigma, #ICT, #Zorg, #Verandermanagement, #MVO, #Leiderschap, #Lean, #Toyota

Geschreven door
    Pro-Blogger Top Blogger Thought Leader

Mijn persoonlijke missie

“Ik wil een substantiële bijdrage leveren aan (de ontwikkeling van) (nieuw) LEIDERSCHAP”.

Als ik in staat ben om de komende 5 jaar gemiddeld 1 manager per week te laten denken en/of functioneren als (nieuwe) leider is mijn missie geslaagd en laat ik wat achter. (250 betere leiders, die lekker in hun vel zitten en in hun kracht staan, 250 partners die hier blij van worden, 250 bedrijven en/of organisaties die beter presteren, tevreden klanten en leveranciers en - last but not least - ergens tussen de 2.500 en 15.000 Medewerk(st)ers die hun energie halen uit hun werk”

Mijn passie is (nieuw = dienend) leiderschap

Mijn pitch in 31 seconden (video)Mijn pitch in 31 seconden (video)

Mijn eigen reis.

Mijn expertise

Aarzel niet om mij in te schakelen. Ik help je (Als -interim- verandermanager, spreker, sparringpartner, klankbord, inspirator, verbinder) graag en met veel plezier of verbind je (in mijn rol als “Mister Connectivity”) met iemand anders uit mijn netwerk die dat nog beter kan!

Mijn profiel

+31 6 290 083 53

Voor uw BEELD vorming: