De Start van een Loopbaan in de HoReCa

Ik ben mijn carrière begonnen als kok en heb mijn hele werkzame leven doorgebracht in de HoReCa, de hospitality-industrie. Dienstverlening zit in mijn DNA. Het is dan ook niet verrassend dat ik vaak metaforen uit de horeca gebruik om zaken te duiden. Ik schrijf over “smullen,” gebruik termen als “veelvraat & fijnproever,” “amuse,” geef soms sterren en heb een boek over De Librije gerecenseerd. Recent schreef ik “het zijn niet allen koks die lange messen dragen” om aan te duiden hoe vakspecialisten chef, manager of directeur worden op basis van hun expertise. Helaas leidt dit soms tot een wereld waarin we een uitstekende kok of vakspecialist armer en een slechte ondernemer of leidinggevende rijker zijn.

De Perfecte Combinatie van Ingrediënten in Het Boek

Net zoals mijn ogen gaan glimmen bij een restaurant waar alles klopt, gebeurde dat ook bij dit boek. Jonnie en Theresa Boer van De Librije weten de juiste ingrediënten te vinden voor een “schilderijtje” op je bord en soms zelfs een verrassende “smaakexplosie.” Kodden heeft met dit boek hetzelfde bereikt: hij verzamelde zorgvuldig de juiste “ingrediënten.” Sommige waren me bekend, andere waren nieuw. Wat een mooie en bruikbare “recepten”! Kodden, de creatieve “chef-kok,” heeft een origineel en smakelijk gerecht voor fijnproevers gemaakt.

De Lay-out als Visueel Kunstwerk

Over “schilderijtjes” gesproken: mijn complimenten aan Marieke Eelman voor haar ontwerp en lay-out. De rest van de “keukenbrigade” verdient ook een buiging. Het boek is zo aantrekkelijk dat het water me in de mond liep. Wat de beoordeling betreft: na een eerste scan dacht ik aan 1 ster, maar na het lezen geef ik het 2 sterren. Sterker nog, ik vind het een echt MEESTERwerk.

De Metafoor ‘Herrie in de Keuken’ en Leiderschap

Eén van de sterke kanten van dit boek is de metafoor “Herrie in de Keuken.” Persoonlijk ben ik geen fan van Gordon Ramsay’s harde stijl tegen zijn personeel, maar ik waardeer hoe hij ondernemers helpt die vastlopen, net als de Rotterdamse Herman den Blijker. Ramsay komt vaak dezelfde problemen tegen:

  • Vergane glorie, vaak met een rijke historie
  • Bedrijven die bijna failliet zijn
  • Ontevreden medewerkers die ondermijnend gedrag vertonen
  • Klanten (of gasten, zoals ik ze liever noem) die genegeerd worden
  • Afnemend leiderschap met managers die vanuit een veilige plek regeren

Dit soort “kiebeltonnen” zien niet alleen interim-managers, maar ook nieuwe medewerkers of opvolgers van vertrokken leidinggevenden. Kodden belicht deze problematiek vanuit een frisse invalshoek.

Het Concept van de ‘Rebel’: Inspiratie en Actie

Bij het woord “rebel” had ik aanvankelijk wat moeite vanwege de negatieve bijklank, maar Kodden geeft het begrip een interessante invulling. Hij beschrijft vier soorten rebellen: The Good, The Bad, The Ugly en The Best Rebel. Je zou “rebel” ook kunnen lezen als “activist.” Deze benadering is vernieuwend en inspirerend en voor mij zelfs een eyeopener.

De JTBD-methode: Focus op Wat Mensen Werkelijk Willen

Kodden legt ook de Job To Be Done (JTBD)-methode uit, een theorie die benadrukt dat mensen producten of diensten kopen om aan een specifieke behoefte te voldoen in plaats van om hun eigenschappen. Dit idee wordt al toegepast door bedrijven als IKEA, Tesla en Airbnb. Deze methode is aanvullend op andere methoden, maar niet overal toepasbaar.

Rebels Leiderschap en de Advocaat van de Duivel

Het hoofdstuk “Rebels Leiderschap” vond ik bijzonder inspirerend, evenals het stuk over de “advocaat van de duivel.” Dit onderdeel daagde me uit om anders te kijken naar dezelfde situaties, wat kan leiden tot verrassende inzichten. Kodden benadrukt dat het loont om nieuwe perspectieven te omarmen.

Marshall Goldsmith en de Praktische Relevantie van Dit Boek

Kodden en ik delen Marshall Goldsmith als mentor, de wereldwijde #1 leiderschapsdenker (volgens de Harvard Business Review). Goldsmith verkocht in één jaar tijd een miljoen boeken, maar ontdekte dat er in datzelfde jaar tien miljoen afslankboeken waren verkocht. Zijn reactie? “Als er zoveel afslankboeken worden verkocht, waarom lopen er dan nog zoveel mensen rond die te zwaar zijn?” Hij benadrukt daarmee dat kennis pas waarde heeft als je er iets mee doet. Dit boek is geen decorstuk voor je boekenplank. Pak het op en gebruik het: het WERKT!

Een Enigszins Kritisch Puntje

Hoewel ik enthousiast ben over dit MEESTERwerk, een klein beetje zout op de escargot: Goldsmith gebruikt vaak de uitdrukking “Right to copy” in plaats van “Copyright.” Maar dat is slechts een detail.

Een Slotwoord: Omarm de Klager, Koester Feedback

Kodden sluit zijn boek af met: “Dank aan de lezers die de moeite en het lef hebben genomen om dit boek te lezen. Durf te rebelleren. Er is een job to be done.” Ik richt me tot de leidinggevenden van de rebellen: klachten en feedback zijn cadeautjes. Mijn advies? Omarm de klager. Ik omarm dit boek en beveel het van HARTE aan. Het is inderdaad een MEESTERwerk.

Korte Specificaties van het Boek

  • Pagina's: 231
  • Aantal jaren research: 7
  • Inspiratiebronnen: 8 pagina's
  • Noten: 7 pagina's
  • Rebel-oefeningen: 19
  • Extra oefeningen: 3
  • Stroomschema: 1
  • Casussen: 2
  • Zelftesten en vragenlijsten: 3

Dit boek, Rebelleren moet je faciliteren van Bas Kodden, is te bestellen via bol.com.


Interessant blog? Like it op Facebook, Plaats het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Delen op Social Media


INFO: Je plaatst dit bericht als 'Gast'
ochCaptcha initialiseren... Even geduld a.u.b...