Recensie: "Veranderen van maatschappelijke organisaties" van Jaap Boonstra

VeranderingJaapBoonstra 480x600 > Recensie: -Veranderen van maatschappelijke organisaties- van Jaap Boonstra | leiderschapVeranderen is mensenwerk, dus het maakt niet uit in welke sector je dat doet. Of juist wel...

Zelf was ik lang van mening dat het niet uitmaakt in welke sector je veranderingen of verbeteringen wilt realiseren. Het gaat immers over mensen. Ik stoelde mijn mening op het werken bij en voor de rechtsopvolger van de Nederlandse Zorg Federatie (Spectra Facility) en – via Procore - het grootste district van Rijkswaterstaat in Rotterdam.

Recent recenseerde ik “Poleposition”: Over de wijze waarop de gemeente Hollands Kroon hun burgertevredenheid verhoogde naar 8.7. Verder recenseerde ik “De nieuwe route” van Anke Siegers over veranderingen in relatie tot burgerparticipatie. Terugkijkend naar mijn werkervaringen en door het lezen van de boeken van Siegers en Boonstra kom ik tot de conclusie dat maatschappelijke organisaties bijzonder zijn door de maatschappelijke opgave die ze vervullen en alle spelers waarmee ze te maken hebben. Hierdoor heb ik niet alleen meer waardering en bewondering gekregen voor mensen werkzaam in het sociaal domein, ik ben ook tot de overtuiging gekomen dat het wel degelijk uitmaakt in wat voor sector je werkt.

Tijdens het lezen van het boek “Veranderen van maatschappelijke organisaties” werd ik zo enthousiast dat ik in een LinkedIn discussie schreef: Horecabedrijven en Horecaondernemers kunnen overal de beste ingrediënten krijgen, maar er zijn maar een paar TOP restaurants. We hebben een toonladder, maar niet alle muziek komt terecht in de TOP 10. Er zijn inmiddels duizenden boeken over leiderschap en veranderen, maar het zijn niet allemaal TOP boeken. "Veranderen van maatschappelijke organisaties" is dat wel door de diepgaande en vernieuwende inzichten die dit boek bevat. Het boek waardeer ik met een 9 ½.

Op 21 januari 2015 had ik de eer om dagvoorzitter te zijn op een HRM congres van InHolland in Alkmaar. Om te voorkomen dat mijn toehoorders zouden zeggen "wat die vent verteld is oud nieuws" vroeg ik naar de bekendheid met Robert Greenleaf, Daniel Pink, Simon Sinek, Tony Hsieh, Marshall Goldsmith, Stephan Covey, John Kotter en Ricardo Semler. 100 mensen in de zaal, docenten, mensen uit het bedrijfsleven en afgestudeerden met een bul op zak. Tot mijn aan verbijstering grenzende verbazing gingen er maar een paar vingers omhoog. Zo gaan we het niet redden met het realiseren van veranderingen vanuit betrokken leiderschap. De afgelopen jaren heb ik veel tijd gestopt in mijn passie en missie: Het leveren van een substantiële bijdrage aan beter leiderschap. Helaas kom ik trainers, coaches, ondernemers, teamleiders, managers, directeuren, bestuurders en toezichthouders tegen die nog steeds vast houden aan “Taylor, top-down, Matrix, Management en MBA denken". Daar schrijf en zeg ik vaak over “Managers kijken naar de bottomline. Leiders kijken naar de horizon”.

Eerder heb ik van Jaap Boonstra zijn leiderschapbox en zijn boek “Veranderen in 28 lessen” gerecenseerd. Over het laatste boek schreef ik “Veranderen is mensen werk. Jaap Boonstra maakt zijn titel Hoogleraar Leiderschap & Organisatieverandering meer dan waar. Als je verandering aanvliegt vanuit processen werkt het niet. De wijze waarop Boonstra het doet werkt wel”.

Het boek “Veranderen in maatschappelijke organisaties” is niet alleen uniek door de diepgang, het aparte hoofdstuk over macht en politiek, de koppeling tussen theorie en praktijk, de interessante praktijkcases, maar ook doordat het gestalte geeft aan de “Blue ocean” theorie. Geen concurrentie, maar samenwerken met andere wetenschappers. Kennis delen en samenwerken.

Het boek is niet alleen een must-read voor trainers, coaches, ondernemers, teamleiders, managers, directeuren, bestuurders, toezichthouders en studenten binnen het sociaal domein / maatschappelijke organisaties, maar ik pleit er ook voor dat mensen uit andere domeinen het boek gaan lezen. Het geeft je namelijk een inkijkje in een aantal maatschappelijke organisaties, waardoor je bijvoorbeeld als leverancier op een andere manier gaat kijken naar je relaties. Als adviseur, coach, trainer, P & O-er, HRM-er zal het boek je verrijken en je visie op veranderen aanscherpen.

Het geeft de lezer zicht op het ontstaan, de dynamiek van maatschappelijke organisaties en -last but not least- het geeft zicht op hetgeen de mensen drijft.

Mijn conclusie gaf ik al. Het is een boek dat een plek verdient in opleidingen op universiteiten en HBO en thuishoort in managementopleidingen. Het boek wil ik nomineren als managementboek van het jaar vanwege de nieuwe inzichten, de praktische concepten en de verhelderende voorbeelden.

Het is een substantiele bijdrage aan NIEUW Leiderschap!

Geschreven door
Pro-Blogger Top Blogger Thought Leader

Mijn persoonlijke missie

“Ik wil een substantiële bijdrage leveren aan (de ontwikkeling van) (nieuw) LEIDERSCHAP”.

Als ik in staat ben om de komende 5 jaar gemiddeld 1 manager per week te laten denken en/of functioneren als (nieuwe) leider is mijn missie geslaagd en laat ik wat achter. (250 betere leiders, die lekker in hun vel zitten en in hun kracht staan, 250 partners die hier blij van worden, 250 bedrijven en/of organisaties die beter presteren, tevreden klanten en leveranciers en - last but not least - ergens tussen de 2.500 en 15.000 Medewerk(st)ers die hun energie halen uit hun werk”

Mijn passie is (nieuw = dienend) leiderschap

Mijn pitch in 31 seconden (video)Mijn pitch in 31 seconden (video)

Mijn eigen reis.

Mijn expertise

• (Interim)manager, adviseur, columnist en spreker.
  • Dienstverlening, Gastvrijheid, Veranderen en Nieuwe Business Modellen.

Aarzel niet om mij in te schakelen. Ik help je (Als -interim- verandermanager, spreker, sparringpartner, klankbord, inspirator, verbinder) graag en met veel plezier of verbind je (in mijn rol als “Mister Connectivity”) met iemand anders uit mijn netwerk die dat nog beter kan!

Mijn profiel

+31 6 290 083 53

franswilms's Profielfoto > Recensie: -Veranderen van maatschappelijke organisaties- van Jaap Boonstra | leiderschap
franswilms antwoordt op het onderwerp: #1666 6 maanden 2 weken geleden
Dank voor deze mooie recensie. Ik volg je helemaal. Het is voor mij nu al een klassieker. Een prachtige verbinding tussen theorie en praktische ervaringen, waarmee jezelf direct kunt toetsen hoe je het in je eigen organisatie aanpakt. Inspiratie voor reflectie. Super!

×

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.