Topdown en bottomup in het onderwijs
- Hetteke
-
Onderwerp Auteur
- Offline
- Berichten: 61
- Ontvangen bedankjes 0
Als je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing, deep democracy de weg voorwaarts is: je laat alle betrokkenen aan zet. Je leiderschap wordt voorwaardenscheppend voor het creërend vermogen van de mensen die in het veld (binnen en buiten je organisatie) aan de slag zijn. In het onderwijs houdt dit in dat ouders, leerlingen en docenten samen de school vormgeven. De meeste scholen worden echter voornamelijk top down aangestuurd. Dat begint niet in de school, dat begint al in Den Haag, waar top down regelgeving wordt ontworpen voor scholen. Leiderschap op scholen bestaat voor een belangrijk deel uit zorgen dat je voldoet aan alle regels en procedures die zijn opgelegd en die steeds verder lijken toe te nemen. Daarnaast zijn er veel praktische zaken: ziektevervanging, onderhoud van het gebouw en het uitbrengen van de jaarlijkse schoolgids. Het is wonderbaarlijk dat er schoolleiders en onderwijzers zijn die tijd en energie overhouden om over de toekomst van het onderwijs na te denken en daar actief mee aan de slag te zijn.
- Fons
-