Trends met betrekking tot (nieuw) leiderschap...

Topdown en bottomup in het onderwijs

Delen op Social Media

Lees meer
8 jaren 4 maanden geleden #1651 door Hetteke
Topdown en bottomup in het onderwijs werd gestart door Hetteke

fotozeeAls je vanuit leiderschap je verdiept in het onderwijs, ontmoet je al snel een opvallend gebruik van termen. Als leider weet je dat bottom up, samensturing, deep democracy de weg voorwaarts is: je laat alle betrokkenen aan zet. Je leiderschap wordt voorwaardenscheppend voor het creërend vermogen van de mensen die in het veld (binnen en buiten je organisatie) aan de slag zijn. In het onderwijs houdt dit in dat ouders, leerlingen en docenten samen de school vormgeven. De meeste scholen worden echter voornamelijk top down aangestuurd. Dat begint niet in de school, dat begint al in Den Haag, waar top down regelgeving wordt ontworpen voor scholen. Leiderschap op scholen bestaat voor een belangrijk deel uit zorgen dat je voldoet aan alle regels en procedures die zijn opgelegd en die steeds verder lijken toe te nemen. Daarnaast zijn er veel praktische zaken: ziektevervanging, onderhoud van het gebouw en het uitbrengen van de jaarlijkse schoolgids. Het is wonderbaarlijk dat er schoolleiders en onderwijzers zijn die tijd en energie overhouden om over de toekomst van het onderwijs na te denken en daar actief mee aan de slag te zijn.

Lees verder...
  • Fons
7 jaren 3 maanden geleden #1708 door Fons
Beantwoord door Fons in topic Topdown en bottomup in het onderwijs
Tsja, eindelijk iemand die nadenkt. Mijn visie is dat er twee soorten basis-onderwijs zou zijn. Elk met hun eigen expertise. Leer jij nou vanuit het geheel naar de delen (Max Wertheimer en Gestalt), of vanuit de delen naar het geheel (Sausure). Vanuit verwachtingen? Of Data-driven. Hmmm, nu moet er elke keer voor kinderen een diagnose komen. Of hangt het toch stiekem af hoe je je hersenen gebruikt? Maar dat ieder kind (altijd) op dezelfde manier leert, dat is wel heel 1980. Dit is 2018, kunnen we alstublieft naar het kind kijken. Kinderen kunnen vastlopen in het onderwijs, alleen omdat sommige onderwijzers, denken dat topdown niet bestaat. Dat is wel heel pijnlijk, onderwijzers zijn geen psychologen. Wordt het niet gewoon tijd, dat er vanuit het Ministerie van Onderwijs gewoon wordt gekeken of er begaafdheids en beelddenk specialisten in een school worden geplaatst. Specialisten die niet gehinderd worden door de traditionele bagage van het onderwijs. Speialisten die wel luisteren naar mensen die hun eigen denk en leerproces in kaart hebben gebracht: Albert Einstein, Jacques Hadamard, Max Wertheimer. Er is werkelijkwaar niets nieuws onder de zon, toch?