Antwoord: Luisteren: het belang en de grens

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren deze stap overslaan.

Uw e-mailadres wordt nooit getoond op de site.
ochCaptcha initialiseren... Even geduld a.u.b...

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

  • worldpoet-546
8 jaren 10 maanden geleden

"Lucidity of an old soul only brings fluorescence above cold luminescence"
Petra Cecilia Maria Hermans

  • Marie Christine Kreetz
9 jaren 4 maanden geleden

Beeld blog luisterenLeiders doen er verstandig aan goed te luisteren. Zowel vanuit respect en betrokkenheid naar degenen met wie zij werken, als om verbinding en commitment te creëren om zo zaken in het belang van het grotere geheel te kunnen realiseren.  Een valkuil kan zijn dat we maar blijven luisteren en dat uiteindelijk geen toegevoegde waarde meer heeft. Waar ligt de grens?

Luisteren vanuit de natuurlijke wens tot verbinden

Leiderschapskwaliteiten kun je ontwikkelen, bepaalde vaardigheden kun je aanleren, maar goede leiders hebben meestal al de aangeboren wens om zich te verbinden met anderen en op basis daarvan richting te geven. Hun interesse in wat anderen denken, vinden en voelen komt van binnenuit. Vanuit betrokkenheid bij de ander èn vanuit het strategische belang van weten en begrijpen wat er speelt in organisatie of team.

Aandachtig luisteren sluit goed aan op de emotionele behoefte van medewerkers/ teamleden/collega’s om gezien en gehoord te worden. Mensen die aandacht krijgen, waar echt naar geluisterd wordt, groeien. Het vergroot hun zelfvertrouwen en vaak gaan ze door gerichte aandacht ook beter reflecteren op wat ze eigenlijk doen en willen.

Lees verder...