Topics met betrekking tot 'Organisaties Leiden'...

Crisis als realiteit?

Delen op Social Media

Lees meer
12 jaren 2 maanden geleden #759 door KeesIzelaar
Crisis als realiteit? werd gestart door KeesIzelaar
Hij begon ooit bij de banken. Inmiddels zijn overal in leven en werk de effecten van zichtbaar! Veel mensen en bedrijven weten niet meer waar ze het zoeken moeten! Dat typeert de huidige crisis. De problemen doen zich voor op alle fronten en traditionele antwoorden voldoen niet meer.

Zeven stellingen over de crisis en de betekenis daarvan voor leiderschap en ondernemen!

> De crisis komt van alle kanten op ons af

Veel ondernemers zien de wereld om hen heen veranderen. Aan de voorkant (door de economische crisis), aan de binnenkant (door veranderend personeel), de achterkant (gedrag van leveranciers) en aan de zijkant (de veranderende spelregels in de markt) is het raak. Het is inderdaad crisis op alle fronten!

> De crisis is onontkoombaar. Er is geen ontsnappen mogelijk

De crisis overspoelt ons als een vloedgolf waar we niets aan kunnen doen. We vinden dat we slachtoffer van de omstandigheden zijn! Herkenbaar?
Een crisis is onontkoombaar, dat is waar. Maar het is ook niet meer dan een fase in een ontwikkeling. Wie zich slachtoffer waant, geeft de verantwoordelijkheid uit handen. Het is een fase waar mensen en organisaties doorheen moeten om er sterker uit te komen. Zij die de crisis op meerdere fronten niet vermijden of bestrijden, zij die de nieuwe realiteit onder ogen zien, alleen zij kunnen vernieuwd uit de strijd komen.

> De wens om greep te houden op de werkelijkheid, versterkt de crisis

Op afstand reflecteren, analyseren en beoordelen is niet voldoende als de wereld in brand staat. In een reflex handelen, in de actie schieten om de brand te gaan blussen of vluchten naar veiliger oorden, is ook geen adequate (re)actie meer. Dat de wereld in brand staat is namelijk een kwestie van perceptie, het lijkt zo te zijn, het is geen realiteit. De wereld staat namelijk niet in brand.

> De werkelijke crisis vindt plaats in de binnenwereld

De crisis is niet iets dat zich in de buitenwereld (voor, achter, zijkant) voordoet, maar vindt plaats in de binnenwereld. Het is een kwestie van perceptie.
De enige oplossing is dus naar binnen te gaan om het probleem te veranderen. Zodat we op een andere manier gaan kijken naar de realiteit. De realiteit is namelijk dat alles doorlopend en continu verandert. Zolang mensen de huidige realiteit crisis noemen en verlangen naar iets dat er niet is (dat er vroeger was en in de toekomst wellicht), zullen zij geneigd zijn de verkeerde beslissingen te nemen. Ze zijn verslaafd aan het succes van het verleden en dat is geen garantie in het heden!

> Leiderschap ziet de realiteit onder ogen en handelt overeenkomstig

De realiteit onder ogen zien. Niet reageren door te handelen, te reflecteren, te beschrijven of te beoordelen! Kiezen voor een participatieve dialoog (niemand heeft de waarheid in pacht), samenwerken over grenzen (van binnen-, buiten-, voor- of achterkant) heen, leren (groeien en ontwikkelen) in de breedte en in de hoogte biedt volgens mij kansen in het heden voor het ondernemen van de toekomst.

> Ondernemen is leiderschap dat in de crisis vertrouwt op kennis en vaardigheden

Ondernemen is kansen zien om nieuwe diensten en producten toe te voegen aan het huidige portfolio en daardoor te ontwikkelen naar een nieuwe onderneming. Niemand weet of er in de toekomst nog vraag naar is naar de huidige diensten en producten, maar ondernemen is durven vertrouwen op aanwezige kennis en vaardigheden. De crisis biedt een uitgelezen kans om met stakeholders te groeien naar een nieuwe realiteit.

> Kortom, de huidige (economische) crisis is vooral een crisis in leiderschap in ondernemen!