Topics met betrekking tot 'Organisaties Leiden'...
Nemen organisaties hun gedachtegoed wel serieus?
- maboeboe
-
Onderwerp Auteur
- Offline
Minder
Lees meer
- Berichten: 10
- Ontvangen bedankjes 2
11 jaren 1 maand geleden #1078
door maboeboe
Nemen organisaties hun gedachtegoed wel serieus? werd gestart door maboeboe
Veel bedrijven hebben hun visie vastgelegd in kernwaarden. Maar hoe vertaal je die kernwaarden binnen de organisatie dan en vooral naar het uitvoerende niveau?
Als voorbeeld een zorgorganisatie waar de kernwaarden zijn: betrokken, betrouwbaar, ondernemend en vakbekwaam. Vertaald in de missie ‘zorg te bieden vanuit de overtuiging dat ieder mens recht heeft op aandacht, respect en de zorg die nodig is’. De wens is zorg te bieden die past bij de levensstijl van de zorgvrager en zoveel mogelijk als toevoeging aan wat de eigen omgeving kan bieden. De regie blijft bij de verzorgden en er wordt niet overgenomen wat niet overgenomen hoeft te worden.
Maar hoe vertaalt dat zich weer in handelen?
- ruud
-
- Offline
Minder
Lees meer
- Berichten: 254
- Ontvangen bedankjes 11
11 jaren 1 maand geleden #1102
door ruud
Beantwoord door ruud in topic Nemen organisaties hun gedachtegoed wel serieus?
Hallo Margreet,
dank voor je bijdrage.
Ik was laatst te gast bij een (grote) zorginstelling die vol trots hun kernwaarden presenteerden. Op de vraag 'Zouden jullie klanten jullie deze kernwaarden ook toedichten?' werd het erg stil...
Je kernwaarden 'leef' je als organisatie en als medewerkers (ook als ze niet op papier gezet zijn), en die komen uit de poriën van de organisatie: je klanten voelen heel goed aan wat het is dat jou en je organisatie drijft en bijzonder maakt.
Voor mij ligt daar dan ook de enige echte toetsing of het daadwerkelijk je kernwaarden zijn of dat het gewenste waarden op concernniveau zijn.
Het 'aandurven' om deze vraag bij je klanten te stellen, of je klanten te betrekken bij het proces van opstellen van visie, missie en kernwaarden is ook al een kernwaarde. Die wens ik meer organisaties toe
dank voor je bijdrage.
Ik was laatst te gast bij een (grote) zorginstelling die vol trots hun kernwaarden presenteerden. Op de vraag 'Zouden jullie klanten jullie deze kernwaarden ook toedichten?' werd het erg stil...
Je kernwaarden 'leef' je als organisatie en als medewerkers (ook als ze niet op papier gezet zijn), en die komen uit de poriën van de organisatie: je klanten voelen heel goed aan wat het is dat jou en je organisatie drijft en bijzonder maakt.
Voor mij ligt daar dan ook de enige echte toetsing of het daadwerkelijk je kernwaarden zijn of dat het gewenste waarden op concernniveau zijn.
Het 'aandurven' om deze vraag bij je klanten te stellen, of je klanten te betrekken bij het proces van opstellen van visie, missie en kernwaarden is ook al een kernwaarde. Die wens ik meer organisaties toe

- anton
-
11 jaren 1 maand geleden #1103
door anton
Beantwoord door anton in topic Nemen organisaties hun gedachtegoed wel serieus?
Herkenbaar,zeker niet alleen in de zorg maar bij alle grotere organisaties, Gelukkig zijn er ook ondernemers (ook in de zorg) die er anders in staan en juist tijd investeren in de Why vraag van Sinek.
Wij zijn in de fysiotherapiepraktijk van Joost juist begonnen met deze elementaire vraag omdat dit de basis vormt van hoe je een organisatie gaat inrichten. Wil je weten hoe we dit aanpakken, natuurlijk delen we dit regelmatig via onze blog..Feedback is van harte welkom
www.leanquality.nl/blog/fysiotherapie-en-kwaliteit/
Wij zijn in de fysiotherapiepraktijk van Joost juist begonnen met deze elementaire vraag omdat dit de basis vormt van hoe je een organisatie gaat inrichten. Wil je weten hoe we dit aanpakken, natuurlijk delen we dit regelmatig via onze blog..Feedback is van harte welkom
www.leanquality.nl/blog/fysiotherapie-en-kwaliteit/