3 tips van een voetbalcoach over leiding geven
- JanvanBaardewijk
-
Onderwerp Auteur
- Offline
12 jaren 2 weken geleden - 12 jaren 1 week geleden #725
door JanvanBaardewijk
3 tips van een voetbalcoach over leiding geven werd gestart door JanvanBaardewijk
Wat ik het mooiste vind aan de voetbalwereld is het effect dat een trainer en een coach samen kunnen hebben op hun team. Er zijn grote verschillen tussen teamprestaties en tussen coaches. Wat is het verschil tussen een goede en een slechte coach en wat kunnen we daarvan leren?
Een goede coach is het hele seizoen aan het voorbereiden en coacht zijn team naar de winst toe. Hij heeft een uitgestippeld plan en werkt samen met de trainer die het team de vaardigheden bijbrengt die ze nodig kunnen hebben om het dit seizoen goed te doen.
Een slechte coach zit bij de voorbereiding van het seizoen achterover en staat zodra de wedstrijden beginnen aan de zijlijn te schreeuwen dat het niet goed gaat of dat het beter kan. Deze coach probeert in te grijpen op het moment dat het al fout gaat, op het moment dat het al te laat is.
Vaak zie ik deze situatie terug binnen gezinnen en organisaties, we hebben de neiging mensen (kinderen in het geval van een gezin) hun gang laten gaan. Want we moeten ze tenslotte ook niet blijven controleren en ze de ruimte geven. Maar het risico daarvan is, is dat we geen zicht meer hebben op de ontwikkeling van onze mensen en de voortgang van projecten. Daardoor moeten we ingrijpen op de dag van de wedstrijd.
Als we dit doen, grijpen we in op het moment dat de spanning het hoogst is, met als gevolg dat we brandjes moeten blussen, op onze woorden moeten passen en ongeacht wat we zeggen altijd een negatieve boodschap brengen.
Hoe kunnen we zorgen dat we het voorbeeld van de slechte coach niet volgen? Het is lastig om als manager de informatie te krijgen die je nodig hebt en ondertussen te zorgen dat het team zich niet gecontroleerd voelt.
Het geheim zit in het informeren in plaats van controleren. Zorg dat je op de hoogte bent van wat er gebeurt door regelmatig aan je mensen te vragen hoe het gaat. Zorg dat je mensen kunt complimenteren voor de dingen die goed gaan en dat je het door hebt op het moment dat je mensen hulp nodig hebben.
Daardoor zorg je ervoor dat je niet de functie van ‘boeman’ inneemt die ingrijpt op het moment dat het al verkeerd gaat, maar dat je de functie van ‘goede coach’ inneemt die ook langs de zijlijn staat op het moment dat er geen wedstrijd is en de spanning in het team nog laag is.
Het informeren en op een vroeg moment vragen stellen zorgt ervoor dat je ruimte hebt de brand te blussen voor het een vuurzee is geworden waarbij je alleen maar de schade kunt beperken, maar waar het onheil al gebeurd is.
Dit artikel is nog niet af en daarvoor wil ik je om hulp vragen. Ik ben nog op zoek naar drie praktische tips om te zorgen dat je niet controleert, maar toch de informatie ontvangt je die nodig hebt. Hoe doe je dat op de werkvloer en hoe doe je dat in het gezin?
Laat hieronder je reactie achter! Alvast bedankt voor je hulp!
Foto credits: ANP / Vincent Jannink
Een goede coach is het hele seizoen aan het voorbereiden en coacht zijn team naar de winst toe. Hij heeft een uitgestippeld plan en werkt samen met de trainer die het team de vaardigheden bijbrengt die ze nodig kunnen hebben om het dit seizoen goed te doen.
Een slechte coach zit bij de voorbereiding van het seizoen achterover en staat zodra de wedstrijden beginnen aan de zijlijn te schreeuwen dat het niet goed gaat of dat het beter kan. Deze coach probeert in te grijpen op het moment dat het al fout gaat, op het moment dat het al te laat is.
Vaak zie ik deze situatie terug binnen gezinnen en organisaties, we hebben de neiging mensen (kinderen in het geval van een gezin) hun gang laten gaan. Want we moeten ze tenslotte ook niet blijven controleren en ze de ruimte geven. Maar het risico daarvan is, is dat we geen zicht meer hebben op de ontwikkeling van onze mensen en de voortgang van projecten. Daardoor moeten we ingrijpen op de dag van de wedstrijd.
Als we dit doen, grijpen we in op het moment dat de spanning het hoogst is, met als gevolg dat we brandjes moeten blussen, op onze woorden moeten passen en ongeacht wat we zeggen altijd een negatieve boodschap brengen.
Hoe kunnen we zorgen dat we het voorbeeld van de slechte coach niet volgen? Het is lastig om als manager de informatie te krijgen die je nodig hebt en ondertussen te zorgen dat het team zich niet gecontroleerd voelt.
Het geheim zit in het informeren in plaats van controleren. Zorg dat je op de hoogte bent van wat er gebeurt door regelmatig aan je mensen te vragen hoe het gaat. Zorg dat je mensen kunt complimenteren voor de dingen die goed gaan en dat je het door hebt op het moment dat je mensen hulp nodig hebben.
Daardoor zorg je ervoor dat je niet de functie van ‘boeman’ inneemt die ingrijpt op het moment dat het al verkeerd gaat, maar dat je de functie van ‘goede coach’ inneemt die ook langs de zijlijn staat op het moment dat er geen wedstrijd is en de spanning in het team nog laag is.
Het informeren en op een vroeg moment vragen stellen zorgt ervoor dat je ruimte hebt de brand te blussen voor het een vuurzee is geworden waarbij je alleen maar de schade kunt beperken, maar waar het onheil al gebeurd is.
Dit artikel is nog niet af en daarvoor wil ik je om hulp vragen. Ik ben nog op zoek naar drie praktische tips om te zorgen dat je niet controleert, maar toch de informatie ontvangt je die nodig hebt. Hoe doe je dat op de werkvloer en hoe doe je dat in het gezin?
Laat hieronder je reactie achter! Alvast bedankt voor je hulp!
Foto credits: ANP / Vincent Jannink
Laatst bewerkt 12 jaren 1 week geleden doorJanvanBaardewijk.