Twan van de Kerkhof schreef een nieuw boek. Daarin vraagt hij aandacht voor twee trends. Tussen neus en lippen door maakt hij daarmee het immense en abstracte "Theory U" toegankelijk voor een breder publiek.
Toen ik na lang twijfelen het boek kocht, vroeg ik me af of het boek iets nieuws toevoegt of dat de schrijver handig gebruik maakt van een hype. Theory U mag zich namelijk op een brede belangstelling verheugen in Nederland.
Coaches, managers en wereldverbeteraars uit allerlei branches en sectoren werpen zich op dit fenomeen! Zo besteedden bijvoorbeeld de NOBCO, de Baak en de Iona Stichting recent aandacht aan Theory U.
Van de Kerkhof combineert twee hypes: leiderschap en Theory U. Deze onderwerpen hebben beide mijn belangstelling, dus wat ligt er meer voor de hand dan het boek snel te kopen. Toch twijfelde ik, want ik ken andere boeken van de schrijver die mij tegenvielen. Bovendien koop ik vaker veelbelovende (relatief dunne) boeken van 25 euro, die uiteindelijk tegenvallen!
Twijfel alom. Eerst ging ik dus maar eens op zoek naar recensies. Ik vond er maar één. Lovend is George Begemann over het boek. Hij is echter een collega van de schrijver, dus dat voedde mijn twijfel alleen maar.
Lezen van deze recensie is trouwens toch wel handig. Begemann plaatst namelijk het boek in de lijn van enkele andere publicaties over het onderwerp. Krijg je meteen een recente geschiedenis over het onderwerp.