Antwoord: Weten dat iets goed is (Weconomics Dialoog deel 1)

Opmerking: U plaats het bericht als een 'gast', u kunt niet meer het bericht bewerken of verwijderen
Graag Inloggen of Registreren deze stap overslaan.

Uw e-mailadres wordt nooit getoond op de site.
ochCaptcha initialiseren... Even geduld a.u.b...

Toon max. de laatste 6 berichten - (Laatste bericht eerst)

  • Vivienne van Leuken
9 jaren 5 maanden geleden

Hoi Hetteke,

Prachtige vragen! Dank je wel. Over het denken in organisaties, oud en nieuw, opnieuw bouwen in plaats van renoveren en waarom continuïteit in organisaties een 'straf iets is' komen we tijdens deze dialoog zeker op terug. Al in de volgende dialoog worden deze onderwerpen kort aangeraakt.
Om alvast op de zaken vooruit te lopen; in dialoog 8 staat een toelichting over het doel van organisaties. Met dit doel voor ogen zijn jouw vragen extra interessant. Hieronder een stuk uit dialoog 8. Ik vermoed dat het je vragen niet naar volledige tevredenheid zal beantwoorden. Het zijn dan ook geen gemakkelijk te beantwoorden vragen, maar ik beloof je dat deze dialoog meer inzicht zal verschaffen in de fundamenten van organiseren en organisaties en de thema's die jij naar voren hebt gebracht. Wellicht dat je dan zelf een antwoord kunt vormen. Jouw waarheid is immers niet die van mij, maar beiden zijn van harte welkom in een dialoog.
Fragment Weconomics Dialoog deel 8:
"Historisch gezien heeft een organisatie (of beter gezegd organiserend vermogen) de bedoeling om de opbrengst per persoon te verhogen. Zo kwamen de eerste jagers er waarschijnlijk achter dat ze door specialisatie en coördinatie een hogere opbrengst (finalisatie) per persoon konden realiseren. Zelfs dieren die veel groter of sneller zijn, kunnen gevangen worden door te specialiseren, samen te werken en de jacht te organiseren. Om tot een betere taakverdeling en samenwerking te komen, is coördinatie een belangrijke voorwaarde en communicatie is een middel om te coördineren. Door communicatie is de eerste mens al snel in staat taken te verdelen, zich te specialiseren en samen te werken (hier hebben we zelfs specifieke hormonen voor zoals oxytocine en serotonine). De eerste mens komt er dus achter dat werkverdeling en het opgeven van een stukje autonomie, tot een hogere opbrengst per persoon leidt. Hierbij moeten verschillende taken verdeeld worden. Als iedereen in een bedrijf verkoper is en niemand maakt de producten, dan zal er niet veel gebeuren. Zodra taken verdeeld worden ontstaat ook de behoefte aan management, aan controlesystemen, motivatiesystemen, beoordelingssystemen en beloningssystemen. Organiseren gaat vooraf aan managen en bestaat uit: doelen stellen, taken verdelen, mensen en middelen organiseren, coördineren, feedbackmechanismen invoeren om te leren en bij te sturen. De belangrijkste reden om ons werk te organiseren is dus: het verhogen van de opbrengst per persoon door het verbeteren van productiviteit en innoverend vermogen."

  • Hetteke
9 jaren 6 maanden geleden

Mooie vragen, Vivienne, en naar aanleiding van die van jou, heb ik er ook een paar. Waarom denken we in organisaties? Waarom wordt het onderscheid gemaakt tussen oud en nieuw, en willen we in de ene wel investeren en de andere niet? Dat verhaal ken ik van meer vernieuwers (o.a. van Martijn Aslander), maar dat knaagt aan mij. Want sommige oude organisaties hebben betekenis in de samenleving, en waarom zouden we die dan niet renoveren? Er zijn organisaties die geen maatschappelijke functie meer vervullen en die vallen om. Maar degene die dat wel doen, daar zou ik niet zozeer iets naast zetten, maar ze liefdevol opnieuw, vanuit dat maatschappelijk belang, vormgeven.
Wat jij?

  • Vivienne van Leuken
9 jaren 6 maanden geleden

weconomics introductieBeste Paul,

Soms dan hoor je iemand over iets vertellen en dan weet je dat het goed is. Dat gevoel had ik ook toen ik jou voor het eerst hoorde praten over Hybride Organiseren. Dat was op 7 juli 2014 tijdens een bijeenkomst van het platform Duurzaam Nieuw Organiseren. Sinds die tijd probeer ik steeds meer grip te krijgen op het concept van Hybride Organiseren. Ik begrijp het verhaal dat we op zoek moeten naar een andere welvaart; een meer betaalbare en uiteindelijk een meer duurzame welvaart. Dat verhaal is zo klaar als een klontje voor mij. In gesprekken met jou en tijdens andere sessies dat ik het verhaal van Hybride Organiseren heb gehoord, gaat het concept steeds meer leven. In de tussentijd ontstaan er ook steeds meer vragen. Ondanks dat ik voel en weet dat Hybride Organiseren klopt, kan ik het nog niet helemaal vatten. Dat frustreert mij.

Lees verder...