person_outline

Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week?

probleemoplossers > Hoeveel probleemoplossers heb jij ontwikkeld deze week? | leiderschapAfgelopen week was ik in een gesprek met een manager. Hij vertelde mij dat een medewerker een probleem had geconstateerd en enthousiast begonnen was met het oplossen van dit probleem. Klinkt goed, zou je zeggen. Toch vond hij dit niet goed. Hij zei: deze dame heeft al diverse problemen opgelost. De oplossing die ze nu bedacht heeft interesseert mij niet zo veel. Ik wil dat zij nu een andere collega leert zien wat het probleem is en haar laat nadenken over mogelijke oplossingen. Op die manier krijg ik een team met allemaal probleemoplossers in plaats van een enkele enthousiasteling.

Deze manager heeft een lange termijn visie. Hij heeft uiteindelijk veel meer aan medewerkers die de problemen gaan zien, dan nu even snel het resultaat boeken van deze ene procesverbetering. Dit is precies waar Lean omdraait. Een organisatie ontwikkelen waarin iedere medewerker 2 taken heeft: zijn eigen werk en het oplossen van problemen.

Wat vraagt dit van medewerkers?

Ten eerste moeten medewerkers “leren zien”. Leren zien dat in hun proces verspillingen zitten. Het is niet zo zeer belangrijk dat medewerkers het rijtje verspillingen kunnen opdreunen, omdat ze dat geleerd hebben in een training. Het is belangrijk dat medewerkers inzien op welke manier die verspillingen in hun proces tot uiting komen en daarvoor moet je ze internaliseren, je eigen maken en ze kunnen visualiseren. Zo lijkt  correctie een eenvoudige verspillingsvorm. In de praktijk blijkt echter dat mensen vaak gewend zijn aan procesfouten. Altijd een bepaalde pop-up met een foutmelding wegklikken. Een formulier dat zelden foutloos wordt aangeleverd waarbij de medewerker zonder erbij na te denken de ontbrekende informatie op een andere manier probeert te achterhalen. Of de ene afdeling print etiketten en niet ze aan een formulier. De volgende schakel in het proces haalt de nietjes eruit en gooit de formulieren weg en plakt de etiketten op een ander formulier.

Wanneer een medewerker zich weer leert verbazen over dit soort rare dingen in hun eigen proces, is een nieuwe probleemoplosser geboren.

Wat vraagt dit van leidinggevenden?

Leidinggevenden moeten werkomstandigheden creëren waarin problemen kunnen worden opgelost door de mensen die zelf in het proces werkzaam zijn. Zij moeten zorgen dat medewerkers de ruimte krijgen te “leren zien” en stimuleren dat zij experimenten gaan uitvoeren. Stimuleren dat aangedragen oplossingen zo snel mogelijk worden uitgeprobeerd. Ervoor zorgen dat als het niet de goede oplossing blijkt te zijn medewerkers aangemoedigd worden de oplossing verder te verbeteren. Dit alles in een werkomgeving waarin medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen.

Talent

De 8 vormen van verspilling heeft niet voor niets ´Talent´ in het rijtje staan. Dit is de grootste vorm van verspilling in een organisatie: het niet benutten van het verbeterpotentieel van alle medewerkers in je organisatie. Om Talent niet te verspillen heb je leidinggevenden nodig die luisteren naar de verbeterideeën die leven op de werkvloer en die het mogelijk maken deze verbetervoorstellen te implementeren. Hiervoor is een lange termijn visie nodig over het ontwikkelen van medewerkers.

Want hoe geweldig zou het zijn dat managers onderling gesprekken voeren over hoeveel probleemoplossers zij hebben ontwikkeld in plaats van over hoeveel medewerkers zij ‘onder zich hebben werken…?!’


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Mariel Koopmans
Geschreven door Mariel Koopmans
Blogger Influencer


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.