person_outline

Welke verbeterrichting kies je?

curious > Welke verbeterrichting kies je? | leiderschapWanneer je ’s ochtends naar je werk rijdt zul je jezelf zelden de vraag stellen ‘Moet ik links of rechts?’ Je stapt in de auto en je weet welke kant je op gaat wanneer je jouw straat uitrijdt, want je weet waar je woont en waar je werkplek is. Hoe moeilijk is deze vraag te beantwoorden wanneer je in je organisatie aan het verbeteren bent?! Weet je de richting? Weet je eigenlijk wel waar je op dit moment bevindt?

Kata

Vaak zie je in een organisatie dat hard gewerkt wordt om te verbeteren. De vraag hierbij is of je duidelijk hebt welke kant op je aan het verbeteren bent. Toyota Kata (boek van Mike Rother) helpt je bij het doelgericht verbeteren. Je start bij de visie, die vertaald wordt in een uitdaging (lange termijn doel). Vervolgens kijk je waar je je op dit moment bevindt. Zodra je dat weet kun je een eerste doel vaststellen (kortere termijn). Dit zorgt ervoor dat je je gaat richting op verbeteringen die je vanaf je huidige situatie naar het doel gaan brengen.

Japan

Afgelopen november heb ik een studiereis gemaakt naar Japan. Daar heb ik ontdekt dat Kata een onderdeel is van het dagelijks leven. Het draait om passie, meesterschap en het perfectionisme van zowel het product als het vervaardigingsproces van een product. Routines in de werkzaamheden helpen hierbij en het overdragen van deze routines van meester naar leerling. Kata kun je op allerlei plekken herkennen. Soms kun je het echt zien, bijvoorbeeld in de manier waarop geld wordt teruggegeven in de winkel of hoe sushi wordt bereiden. De manier hoe processen bij Toyota verbeterd worden, is niet direct zichtbaar. Dit zijn de verbeter- en coachingsroutines die medewerkers uitvoeren op de werkvloer samen met leidinggevenden. Zoals Mike Rother beschrijft in zijn boek is dit de sleutel naar het succesvol werken met Lean

Richting

Kijk eens in je eigen organisatie. Is voor iedere medewerker duidelijk wat de richting is die de organisatie op gaat? Welke processen moeten verbeterd worden om de klanten beter van dienst te kunnen zijn? Een volgend punt is dat vaak ook onbekend is waar we op dit moment staan. Hoe is de prestatie van vandaag? Natuurlijk weet iedereen wel wat hij op een dag gedaan heeft, maar waar heeft het aan bijgedragen? De combinatie van de richting weten én weten waar je op dit moment staat maakt dat je kunt gaan verbeteren wat moet in plaats van wat je kunt verbeteren. Elke dag weer zien we allerlei problemen om ons heen om op te lossen. Stelt een medewerker zich ook de vraag of die inspanningen ook bijdragen aan een stap dichterbij de bestemming te komen? Met behulp van Toyota Kata zorg je dat er iedere dag doelgericht in kleine stappen verbeterd wordt.

Kleine stappen

Verbeteren in kleine stappen is ook een essentieel onderdeel. Vaak zijn we geneigd een probleem direct goed (lees: groot!) aan te pakken. Weken of maanden van voorbereiding (lees: vergaderen!) gaan er aan vooraf om dan uiteindelijk de verbetering door te voeren. Regelmatig leidt dit tot grote teleurstellingen. Het pakt niet zo uit zoals gehoopt en verwacht. Op zich logisch, want papier is geduldig en de praktijk weerbarstig. Vanuit de Toyota Kata aanpak is het de bedoeling een verbetering zo klein te maken dat je iedere dag een stap kunt zetten: experimenteren in plaats van discussiëren. Ga kijken in de praktijk of iets ook zo uitpakt. Juist door een stap klein te maken kun je snel testen of het werkt. Daarna kijk je direct wat je geleerd hebt van de stap die je hebt gezet. Werkt het niet, dan is dat niet erg. Dat is het mooie van een experiment; een experiment mislukt nooit.  Je hebt er altijd iets van geleerd,  namelijk  dat iets dat je bedacht had niet werkt in de praktijk. Het helpt om op zoek te gaan naar creatieve oplossingen.

Leiderschap

Om als medewerker te mogen leren en ruimte te krijgen te experimenteren is  de rol van de leidinggevende cruciaal. Een leidinggevende is een leraar die de leerling (medewerker) een leeropdracht geeft. Wat heeft deze medewerker te leren in zijn vaardigheden en kennis? Met behulp van de coachingskata begeleidt de leidinggevende de ontwikkeling van een medewerker. Deze coachingskata is ook een routine. Een aantal vragen die gesteld worden volgens een vast patroon. Het is nooit de bedoeling dat de leidinggevende een oplossing voor het probleem geeft waaraan de medewerker werkt. Centraal staat het ontwikkelen van het probleemoplossend vermogen van de medewerker. Bij Nissan heb ik geleerd dat het hierbij gaat om het verschil tussen doel en bedoeling. Het doel dat bereikt moet worden, wordt gegeven door de leidinggevende. Het is de bedoeling dat de medewerker leert hoe een probleem op te lossen. Het behalen van het doel is hierbij ondergeschikt.

Praktijk

Ik heb ervaren dat het gebruiken van kata een organisatie helpt doelgericht te verbeteren. Het experimenten, leren en coachen zorgt ervoor dat veel verbeterenergie los komt. Het maken van kleine stappen zorgt dat je snel resultaat ziet. Dat maakt veel enthousiasme los om een volgende stap te zetten!


Interessant blog? Like it op Facebook, +1 op Google, Tweet het of deel dit blog op andere bookmarking websites.

Mariel Koopmans
Geschreven door Mariel Koopmans
Blogger Influencer


Wat vind jij? deel het met ons!

INFO: You are posting the message as a 'Guest'

×
Niets meer missen?

Schrijf je nu in voor onze (max.) wekelijkse e-zine en mis geen enkel Leiderschapsblog, -vacature of -nieuwsbericht meer.